Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endring på min flyreise.

NYTT TEMA
Godset_United_Sharks
Godset_United_SharksInnlegg: 2040
15.02.18 16:31

Hei.

Har bestilt meg flybilletter til Orlando som jeg skal reise til i Juni. Som jeg betalte for en måned siden.

Skal mellomlande i New York.

i dag fikk jeg en mail om at flytidene er endret og at mellomlandingen kan bli endret slik at jeg må overnatte en natt I New York og ta et sly som går klokken 06:30 dagen etter. 

Er det noen som vet om jeg har noe krav på at reiseselskapet jeg kjøpte billettene av dekker hotell/overnatting, da jeg reiser med et spedbarn og er avhengig av i tilbringe natten et sted innendørs?

sentry4
sentry4Innlegg: 4312
15.02.18 17:31

Det varierer sikkert en del, så jeg anbefaler at du leser gjennom vilkårene du aksepterte da du bestilte billetten og ser hva de lover og ikke lover.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9450
15.02.18 20:53

Så og si alle bestillinger har denne teksten:

Flytider er foreløpige og kan bli endret på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på eventuelle endringer fra flyselskapet via www.checkmytrip.com eller direkte via flyselskapet.

Så dette er dem dekket for 

fargerik
fargerikInnlegg: 50984
15.02.18 21:04
hillebillys: Så og si alle bestillinger har denne teksten: Flytider er foreløpige og kan bli endret på kort varsel. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på eventuelle endringer fra flyselskapet via www.checkmytrip.com eller direkte via flyselskapet. Så dette er dem dekket for

Du får sikkert ikke noe hjelp, bare motstand.

Legg like godt om programmet og finn det nærmeste flyplasshotellet og dra dit og ta en dusj og en tuppelur. Du finner enkle hoteller til under et par hundre dollar. Det kan du booke allerede nå, siden du vet ankomst og avreise.

Eventuelt kan du muligens kjøpe dere inn i en lounge og slappe av der. Det er jo lounger hvor du kan kjøpe deg inn for noen hundrelapper.

(Innlegget ble redigert 15.02.18 21:16)

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 866
15.02.18 22:37

Tror nok du får overnattingen dekket. Ta kontakt med selskapet du har bestilt gjennom. Kan sikkert også forandre eller avbestille billetten hvis du ønsker det.

Lykke til.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 2774
15.02.18 23:59

Dersom hele reisen er en billett får du dekket overnattingen. Dersom du har kjøpt første og andre flyreise separat får du den ikke dekket.

fargerik
17.02.18 09:17
Godset_United_Sharks: i dag fikk jeg en mail om at flytidene er endret og at mellomlandingen kan bli endret slik at jeg må overnatte en natt I New York og ta et sly som går klokken 06:30 dagen etter. Er det noen som vet om jeg har noe krav på at reiseselskapet jeg kjøpte billettene av dekker hotell/overnatting, da jeg reiser med et spedbarn og er avhengig av i tilbringe natten et sted innendørs?

Håper du kommer tilbake med fasit når du har funnet ut av det, da!

Hvem du kjøpte billetter av, hvilket flyselskap, og hva som ble utfallet. Har du kjøpt billigbilletter eller full pris-billetter?

Det er ikke alltid du får riktig eller all info dersom du handler på nett av de som plopper opp med tilbud.

Vi reiste business-class fra Gardermoen til Bangkok med Emirates i vinter. Gotogate opplyste at max bagasje var 20 kg. Men på nett sto det 50 kg.

Så vi stakk innom Emirateskontoret i Asok, Bangkok og spurte. Det viste seg at 50 kg. pr. person var riktig, så vi fikk det gjort om der og da.

Gotogate hadde heller ikke opplyst om at Emirates henter og bringer til og fra flyplassen med limousin. Så dermed fikk vi også gratis privat limousin som hentet oss når vi skulle reise hjem fra Bangkok. Gratis innen en avstand av 60 km. fra flyplassen.

Ganske ræva, og jeg har planer om å klage på det.

(Innlegget ble redigert 17.02.18 09:27)

Godset_United_Sharks
23.02.18 02:20

Takk for hjelpen, dette ordnet seg! 

Jeg fant, i samarbeid med reiseselskapet en annen rute der jeg får et ca like langt opphold i London i stedet. Forskjellen er at den mellomlandingen er midt på dagen, og vi har planer om å ta toget inn til sentrum og svi av det siste som er av feriepenger(hjelp!)

Bestilte hele reisen tur/retur gjennom tripmonster og de tilbød seg også å gi meg 50% avslag på overnatting. 

Det ble også plutselig endring på utreisen til USA som går fra Gøteborg - London - Orlando. Der benytter jeg meg av hotelltilbudet i Gøteborg siden flyet går i det tidligste laget for oss, hvis vi skulle kjørt fra Norge.

fargerik
24.02.18 04:43
Godset_United_Sharks: Jeg fant, i samarbeid med reiseselskapet en annen rute der jeg får et ca like langt opphold i London i stedet. Forskjellen er at den mellomlandingen er midt på dagen, og vi har planer om å ta toget inn til sentrum og svi av det siste som er av feriepenger(hjelp!) Bestilte hele reisen tur/retur gjennom tripmonster og de tilbød seg også å gi meg 50% avslag på overnatting. Det ble også plutselig endring på utreisen til USA som går fra Gøteborg - London - Orlando. Der benytter jeg meg av hotelltilbudet i Gøteborg siden flyet går i det tidligste laget for oss, hvis vi skulle kjørt fra Norge.

Så det blir tog til Gøteborg og overnatting til halv pris der?

Sparer du mye penger på å reise fra Gøteborg i stedet for fra Norge? Flyr du fra Landvetter?

Kan kanskje være noe å tenke på for meg som bor i Fredrikstad...dersom det er stor prisforskjell.

Toget til Gøteborg tar to og en halv time, flybussen til Gardermoen tar to timer og tyve minutter :-)

(Innlegget ble redigert 24.02.18 04:44)

Godset_United_Sharks
24.02.18 23:00
fargerik: Så det blir tog til Gøteborg og overnatting til halv pris der? Sparer du mye penger på å reise fra Gøteborg i stedet for fra Norge? Flyr du fra Landvetter?

Blir bil til Gøteborg for så å parkere bilen der, noe som er litt billigere enn på Gardemoen.. Har med såppas mye baggasje at jeg uansett ville kjørt bil dit også, om vi fløy fra OSL.

Det er en del penger å spare hvis man er heldig og finner de riktige billettene fra Landvetter. Vi sparer hele 2000kr per person bare i flykostnader. 

cruisecontrol
cruisecontrolInnlegg: 1843
26.02.18 13:28

Det er penger å spare om man går inn for det.

i 2008 så var vi atter en gang i Orlando men den gangen så kjørte vi over til Stanstead med Ryanair,buss til hotell rett ved Gatwick,overnatting der og så med 747 til Virgin over til Orlando,sparte 3000 pr prs og vi var 5 stk. 15 000 i ekstra lommepenger den gangen var kjekt.

Men gjør det ikke en gang til,fordi det ble alt for mye stress.

Så jeg bestiller alt jeg gjennom usa spesialisten og betaler heller noen kroner ekstra men får en fin pakke av dem

fargerik
26.02.18 16:23
cruisecontrol: Så jeg bestiller alt jeg gjennom usa spesialisten og betaler heller noen kroner ekstra men får en fin pakke av dem

En fin pakke for meg er å ikke ha mellomlandinger. Men noen ganger må man jo det, og da strekker jeg meg langt i prisøkning for å få kortest mulig mellomlanding.

Men vi er jo bare kona og meg, så vi legger gjerne litt ekstra penger i å være sikre på at reisen blir behagelig og uten stress i den grad det er mulig.

cruisecontrol
26.02.18 18:50
fargerik: En fin pakke for meg er å ikke ha mellomlandinger. Men noen ganger må man jo det, og da strekker jeg meg langt i prisøkning for å få kortest mulig mellomlanding. Men vi er jo bare kona og meg, så vi legger gjerne litt ekstra penger i å være sikre på at reisen blir behagelig og uten stress i den grad det er mulig.

Nå opererer Norwegian med direkteruter  til Orlando ,det var ikke direkteruter sist jeg var over i 2013.

Men helt klart at direkteruter er kremen.

Men overlever 1 stopover for eksempel til Sydney  :) 

100% enig at reisen skal være behagelig og uten stress ja...

fargerik
27.02.18 15:51
cruisecontrol: Men overlever 1 stopover for eksempel til Sydney :)

Det er vel vanskelig å finne en direkteflight dit fra Gardermoen, vil jeg tro. Mellomlanding i Bangkok er en smart idè. Det er sånn røffly på halvveien.

Og da med et innlagt opphold på et par-tre dager i Bangkok.

Thai Air har jo direktefly fra OSL til BKK, og vi ble der fire-fem dager og brukte Thai direkte til Auckland, New Zealand.

Jeg vrir av meg nesa dersom det ikke er direktefly fra Bangkok til Sydney. (jugerkors)

Thai har jo direktefly fra Bangkok til Los Angeles....det er langt!!

(Innlegget ble redigert 27.02.18 15:54)

Someone
SomeoneInnlegg: 24655
27.02.18 18:13
fargerik: Thai har jo direktefly fra Bangkok til Los Angeles....det er langt!!

Den ble nedlagt for endel år siden

fargerik
27.02.18 19:20
Someone: Den ble nedlagt for endel år siden

OK. Det er noen år siden det var snakk om å velge den direkteruta fra BKK. Vi kjenner noen som bor i LA, og har stående invitasjon. Det ble likevel aldri tema å reise til LA, så samma kan det være.

Det hadde passet bra for oss, som uansett er i Thailand hver vinter og har Basecamp i Bangkok.

(Innlegget ble redigert 27.02.18 19:22)

cruisecontrol
27.02.18 22:01

Dubai til Auckland er jo på snerte 16 timer direkte

Alltid hatt en drøm om ha nok kr til en tur til Sydney på første klasse...

Men så lenge man kun trenger en stopover så er jeg fornøyd...

fargerik
28.02.18 04:13
cruisecontrol: Dubai til Auckland er jo på snerte 16 timer direkte Alltid hatt en drøm om ha nok kr til en tur til Sydney på første klasse... Men så lenge man kun trenger en stopover så er jeg fornøyd...

Vi brukte Emirates for første gang i vinter. Business til BKK. Første klasse syns jeg ville være overkill, det er nok helst for konger og sheiker. Veldig dyrt!

Men business er et must for meg på så lange turer.

16 timer er lenge, men de har jo bar i A-380-flyet i businessclass hvor man kan gå litt rundt og henge og strekke på beina.

Dubai flyplass er også grei, lett å finne fram og bra lounger.

Reiser du med businessclass, har Emirates limousintjeneste som henter og bringer til og fra flyplassen gratis innen 60 km. fra flyplassen. Ihvertfall i Bangkok. Kanskje også i Sydney?

(Innlegget ble redigert 28.02.18 04:26)

cruisecontrol
28.02.18 09:07

Men tilbake til trådstarter så er det lurest og bruke ett og samme selskap til hele reisen for da blir tidene justert slik at du ikke får en nesetyver og må ut med ekstra penger for reisen....

Eller så må man legge inn en god margin på stopover 

fargerik
28.02.18 09:33
cruisecontrol: Men tilbake til trådstarter så er det lurest og bruke ett og samme selskap til hele reisen for da blir tidene justert slik at du ikke får en nesetyver og må ut med ekstra penger for reisen.... Eller så må man legge inn en god margin på stopover

Det vil jeg tro, ja.

Kikket litt på denne Emirates- limousinservicen, og fant en oversikt over hva som gjelder i forskjellige land.

Man skal visst f. eks. få gratis limo mellom Oslo og Gardermoen dersom man har business class. 60 kilometer limit.

Og da er det jo liten vits i å betale for flytog eller flybuss.

Jeg minner om det siden vi ikke fikk noe info om dette når vi kjøpte billetter på nett. Da kan sikkert andre også gå glipp av dette tilbudet.

(Innlegget ble redigert 28.02.18 09:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg