Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lisboas omegn

NYTT TEMA
KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4664
28.02.18 09:38

Skal til Lisboa i mai og har 9 dager til disposisjon. Tenkte da minst 2 dager/overnattinger ett annet sted, ikke så langt unna.

Lurer på om noen har erfaringer med steder nær Lisboa, f.eks. Sintra, Cascais og Evora.

Sintra – Her er det sikkert mange nok severdigheter på dagtid at man kan fylle to dager. Men hvordan er stedet på kvelden etter at severdighetene har stengt? Stille? Litt usikker på om jeg skal satse på overnatting her.

Cascais – Er det lett å finne på noe her hvis været skulle bli grått? Ser ellers ut som et fint sted å være ute i godt vær og til et par rolige dager etter å ha vært i Lisboa. Et alternativ kan være å ta en dagstur fra Lisboa når været passer best.

Evora – Det var opprinnelig planen å ta tog dit i starten eller slutten av turen. Men togtider og flytider passer såpass dårlig sammen i mitt tilfelle at det ikke er aktuelt. Evt. får det bli ca midt i ferieturen, selv om det er noe upraktisk. Ser at byen har interessante severdigheter for gammel tid (romersk og maurisk). Noen som har vært her?  

Coimbra og er sikkert interessant, men kanskje for lite med 2 dager her(?). Har en ide om en senere tur hvor jeg er innom her.

Er det andre steder nært og lett tilgjengelig fra Lisboa som passer for 2-3 dager?

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1444
28.02.18 15:45

Tvier på at det skjer noe i Sintra på kveldstid. Men en fantastisk dagstur!

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 866
28.02.18 17:09

Skal sende deg en del tips når jeg får tid. Kunne billeie vært et alternativ? Landet i Lisboa i mai for to år siden. Leiebil på flyplassen, tre dager i Porto med besøk i Guimaraes, og resten med base i Lisboa hvor jeg kombinerte dagsturer til Cascais og Sintra. Brukte kun leiebil Lisboa-Porto og retur. Resten tog.

KapteinKaos
28.02.18 17:37
gammel_dame: Kunne billeie vært et alternativ? Landet i Lisboa i mai for to år siden. Leiebil på flyplassen, tre dager i Porto med besøk i Guimaraes, og resten med base i Lisboa hvor jeg kombinerte dagsturer til Cascais og Sintra. Brukte kun leiebil Lisboa-Porto og retur. Resten tog.

Ikke leiebil i selve oppholdet i Lisboa, men heller i tilknytning til en tur til et mindre sted. Porto er det mulig jeg legger inn i en senere tur. (ser for meg da Tomar-Coimbra-Porto som utgangspunkt og evt Santiago de Compostela i Spania.)

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 866
28.02.18 17:42

Hadde med meg bl.a.svigersønnen min med på turen. Det var hans første besøk i Portugal. Han sa; hvorfor har ingen fortalt meg om hvor fantastisk det er her og hvorfor reiser ikke mer folk hit?

Gled deg!

Nå må jeg avgårde. Skriver til deg senere.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44621
28.02.18 18:40
KapteinKaos: Cascais – Er det lett å finne på noe her hvis været skulle bli grått? Ser ellers ut som et fint sted å være ute i godt vær og til et par rolige dager etter å ha vært i Lisboa. Et alternativ kan være å ta en dagstur fra Lisboa når været passer best. Evora – Det var opprinnelig planen å ta tog dit i starten eller slutten av turen. Men togtider og flytider passer såpass dårlig sammen i mitt tilfelle at det ikke er aktuelt. Evt. får det bli ca midt i ferieturen, selv om det er noe upraktisk. Ser at byen har interessante severdigheter for gammel tid (romersk og maurisk). Noen som har vært her?

Cascais - tar jo bare en drøy halvtime til Cascais, så det går jo fint å bare ta en halv dagstur også, om man ønsker. Er strand og restauranter som er det fremste målet for de fleste der. Fint å gå et stykke tilbake og så ta toget tilbake fra f.eks. Estoril. Cascais er jo Lisboas nærmest strandområde, så dit kan man jo reise hver dag om man ønsker strand.

Evora - det går vel fortsatt busser? Tok buss til og fra. Er en del år siden. Ganske spesiell by - mange fine romerske severdigheter. Og ikke minst "Capela dos Ossos". Fint å få sett litt annet av Portugal og Alentejo, distriktet Evora ligger i, er kjent for blant annet god mat (gjerne litt kraftig) og vin. Vi si det kan holde med en overnatting.

fargerik
fargerikInnlegg: 50951
01.03.18 10:18
gammel_dame: Hadde med meg bl.a.svigersønnen min med på turen. Det var hans første besøk i Portugal. Han sa; hvorfor har ingen fortalt meg om hvor fantastisk det er her og hvorfor reiser ikke mer folk hit?

Hverken min kone eller jeg har heller vært i landet.

Vi er litt lite reiselystne akkurat nå, men lysten kommer kanskje tilbake dersom det kommer opp noe riktig...

Vi er ikke interessert i strand, å ligge på stranda og sole seg er ikke tema. Vi er også veldig lei av å havne i evindelige køer på grunn av at vi ikke er de eneste turistene.

Men mat og severdigheter er tema. Og det er alltid stas å finne en jazzklubb, for eksempel...men festing er ikke vår stil.

Hvordan er det med engelskkunskapene dersom man beveger seg litt utenfor turistløypene?

(Innlegget ble redigert 01.03.18 10:23)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 26599
01.03.18 13:02
KapteinKaos: hvordan er stedet på kvelden etter at severdighetene har stengt?

Sintra på kveldstid er ikke all verden, selv om jeg kanskje ikke skal uttale meg om enda litt mer sentrale strøk enn områdene direkte rundt jernbanestasjonen. Det er nok imidlertid slik at de færreste turistene velger hotell i Sintra, men heller foretrekker å bo nærmere eller i Lisboa. 

Dersom dere skulle ønske å bo i Sintra, så tør jeg slå et slag for et lite hotell ved navn 'Cosy Sintra', som ligger på en liten høyde over selve (små)byen. Det ligger således ikke i sentrum, men om lag halvannen kilometer oppover i åsen. Jeg hadde fire-fem netter der for et års tid siden, og for meg falt det ordentlig i smak. Det går busser fra Sintra sentrum, men det er langt fra noen umulighet å ta seg dit til fots heller, selv om fortauet langs veien kan føles ubehagelig trangt, og da spesielt etter mørkets frambrudd. 20 minutter burde uansett rekke. 

Togturen fra Lisboa og ut til sentrum, evt inn til Rossio-stasjonen fra Sintra, tar 35-40 minutter. To euro og 20 cents skulle gjøre susen som byttemiddel mot en billett. 

Boa viagem!

DrSchwei
02.03.18 13:02

Skal ikke blande meg for mye, har ikke vært i Sintra selv, men to ganger i Lisboa og et par ganger til Cascais. En gang til Evora.

Det er liten grunn, ser det ut til, å velge Cascais eller Sintra som byer for overnatting. Førsnevnte er jo neste som en bydel i Lisboa å reise - det tar omtrent like lang til å reise fra Sodre-stasjonen til Cascais som fra Oslo S til Huk en sommerdag...

... så det må da ligge snublende vel til rette å ta 1-2 overnattinger i Evora? Det er litt stille der, men det er kult, en del studenter, noen få turister antakelig og det er god mat - fine restauranter. Kan være fryktelig varmt om sommeren.

lgbekk
lgbekkInnlegg: 50
22.03.18 19:06

Vi har vært i Lisboa 3 ganger på få år, og har bestilt vårt 4. besøk. Vi trives utrolig god i byen med alle små brosteinsgater, torg, parker, miradouros og utsiktspunkter. Byen er kupert, ja ofte så bratt at gatene går over i tapper, men allikevel overraskende lett å finne fram i. Nyter fiskeretter og sjømat og gjerne en Vino Verde med utsikt over byen i solnedgang.

Vi har vært i Cascais. Tok toget, Comboios, fra Cais do Sondre. Det er en liten badeby, med strand, små restsuranter og gågate med sedvanlige turist-/suvernirbutikker. Koselig å traske rundt i fint vær, men vi synes ikke det var nok for at vi skulle overnatte der.

Vi har ikke vært i Sintra (ennå), men planlegger å ta toget fra Rossio ved neste anledning. Vi er interessert i borger, slott og utsikt, så vi tror det blir veldig fint for oss. Men vi nøyer oss nok med dagstur der også. Delvis pga at vi er i Lisboa 5 netter pr tur.

En tur over elven til Kristo Rei monumentet kan også være noe vi vurderer. Men som sagt, til fots i byen er det vi liker best. Det skal sies at vi stort sett styrer unna Baixa. Turisttetthet, masete innkastere til restaurantene, lommetyver og narkoselgere gjør Baixa mindre interessant for oss. Men når det er sagt så er det noen fine butikker der også.

God tur til et sted og land det er lett å bli glad i.

KapteinKaos
03.04.18 21:01

Takk for tips! Det blir to dager i Evora etter først to dager i Lisboa, så retur til Lisboa igjen. Sintra blir en dagstur med toget. Cascais foreløpig som eventuell avhengig av vær og andre ideer jeg har der og da.

DrSchwei
05.04.18 13:38

Anbefaler denne restauranten i Evora, selv om det er noen år siden jeg spiste der. Mye tradisjonell mat. Og ikke minst svært prisgunstig vin fra området:

http://restaurantefialho.pt/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg