Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fottur i alpene

NYTT TEMA
ruces
rucesInnlegg: 339
04.03.18 13:25

Er det noen som har erfaring med arrangerte fot turer i alpene med utgangspunkt i fast hotell. Er vant til å gå i den norske fjellheimen men kunne tenke oss å prøve noe nytt. Ser at turene har forskjellig vanskelighetsgrad men er forholdsvis korte i km.

Kom med tips og erfaringer!

(Innlegget ble redigert 04.03.18 13:25)

Forfun
ForfunInnlegg: 5321
05.03.18 14:12

Fottur i alpene kan være veldig forskjellig nivå. Skal en over 4000 meter er det ofte krevende. Rett over 2000 meter helt enkelt, og som i Norge. Har mest erfaring med ski i alpene, bare blitt noen fotturer. Helt ok. Og god mat i fjellhyttene. Obs på at en ofte kan ta en gondol opp for å komme i høyfjellet.

Personlig liker jeg å komme til en topp, dermed er ikke de høyeste områdene fristende da det er for ekstremt å komme til toppen. Utkanten av alpene er min favoritt. Der toppene er under 3000 meter.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34322
05.03.18 14:28
ruces: Er det noen som har erfaring med arrangerte fot turer i alpene med utgangspunkt i fast hotell. Er vant til å gå i den norske fjellheimen men kunne tenke oss å prøve noe nytt. Ser at turene har forskjellig vanskelighetsgrad men er forholdsvis korte i km. Kom med tips og erfaringer!

Jeg har det. Har vært 5 ganger i Østerrike, Sveits og Italia på fotturer de siste 6 sommerene. 3 ganger på fellestur og 2 ganger helt på egen hånd. Kan absolutt bidra med å svare på spørsmål. Er mange momenter som kan vurderes:

- Pris
- Tilgjenglighet
- Turmuligheter
- Vær
- Ant. turister, dvs grad av turistifisering

Sveits (og Chamonix) i Frankrike er nok de klart dyreste plassene av de mest aktuelle basene for slike turer. Østerrike er uten tvil billigst sammen med kanskje Andorra.

Gode baser for slike turer er Mayrhofen, Neustift im Stubaital, Sölden og kanskje Heiligenblut i Østerrike, Chamonix i Frankrike, Andorra, Aosta i Italia, Zermatt/Saas Fee, Grindelwald/Mürren, St.Moritz og Davos i Sveits.

Tilgjengelighet betyr også litt om du ikke vil leie bil for å komme deg fra flyplass til hotell og evt. for å komme deg rundt til turer. Her er det relativt greit å komme seg fra München til enten Mayrhofen eller Stubaital i Østerrike, fra Geneve til Chamonix eller Aosta og fra Zurich til Zermatt eller Grindelwald. Vanskeligere er Dolomittene, Hohe Tauern i Østerrike og Pyreenene (utenom Andorra).

Vær er også av betydning. Det er mer stabilt finvær i Frankrike, Italia enn spesielt i Østerrike og deler av Sveits. Lurer på om det går et værskille i Sveits, for på en av turene der ble jeg fortalt at det er jevnt over finere vær helt sør i Sveits i området rundt Zermatt enn mer sentralt i området rundt Grindelwald (Berner Oberland).

Turmulighetene er gode mange plasser. Siden tregrensa i de områdene går på 1800-2000m, synes jeg personlig det er veldig greit å komme seg ganske høyt før man begynner å gå, helst på minst 1500m, og satse på topper fra 2500m og oppover. Jeg liker best topper rundt og litt over 3000m. Plasser som Zermatt/Saas Fee, Aosta, Mayrhofen, Sölden er iallfall spesielt bra om du primært ønsker toppturer. Jeg har i hovesak gått toppturer med start på 1600-1800 og topp på 2700m og oppover. Type turer fra 1000 høydemeter og helt opp til 2000 høydemeter på enkelte dager.

Enkelte plasser er klart mer turistfisert enn andre med mange folk som er der bare for å se på utsikten og ta bilder med fjell i bakgrunn, les japser og nyrike russere. Zermatt var slik. Tror også Chamonix er det. Og sannsynligvis flere andre av plassene i Sveits slik som Grindelwald, St.Moritz og Davos. Østerrike er klart mer laidback og mindre "plaget" av slike turister.

(Innlegget ble redigert 05.03.18 14:33)

ruces
rucesInnlegg: 339
05.03.18 15:07

Takk for utfyllende svar kongOlav2, etter hva jeg skjønner av det du skriver så er det toppturer som er det man gjør i alpene. Er det noe områder som er mer moderate så man unngår de heftigste toppene. Har du noe ergaerfa med organiserte turer?

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34322
05.03.18 15:33
ruces: Takk for utfyllende svar kongOlav2, etter hva jeg skjønner av det du skriver så er det toppturer som er det man gjør i alpene. Er det noe områder som er mer moderate så man unngår de heftigste toppene. Har du noe ergaerfa med organiserte turer?

Har som sagt vært på organiserte turer 3 ganger, to ganger med privat operatør og en gang med turistforeningen. "Problemet" med organiserte turer er at de ofte er for lette i mine øyne, sjelden mer enn 800-1000 høydemeter på en dag, og at det nær sagt alltid er med 1-2 stk på en slik tur som egentlig ikke burde vært med, slik at man ofte er nødt til å vente mye på disse.

Det er forøvrig langtifra bare toppturer i Alpene. Tror mange av de lokale også i stor grad går fra hytte til hytte i områder hvor dette er mulig. Men akkurat jeg liker toppturer, og går i størst mulig grad dette, iallfall når jeg drar på egenhånd.

Generelt vil jeg si at nær sagt alle turer som er merket er innafor om man er en litt erfaren fjellvandrer. I de verste tilfellene er det litt klyving og korte partier med litt eksponert terreng, men aldri noe alvorlig og ikke ren klatring. Omtrent som Innerdalstårnet om du har vært der. I Alpene er de også flinke til å legge ut kjettinger og hamre inn jern i fjellet i slike partier, slik at man ofte har noe å holde seg fast i.

Kan godt anbefale helt konkrete alternativer dersom du angir hva som er viktig, f.eks pris, tilgjengelighet, vær, etc. Og hvor tøffe/høye/lange turer du ønsker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg