Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Politiattest og reise til USA

NYTT TEMA
Sannex
SannexInnlegg: 7
12.03.18 18:31

Hei, om 2 måneder reiser jeg og min samboer til USA. Det var min samboer som fylte ut ESTA skjemaet og svarte ''No'' på alt mulig. Det hun ikke visste var at jeg faktisk har noe på rullebladet(hun vet det jo nå selvsagt ettersom jeg har sjekket opp ting og tang). Mener det var forelegg jeg fikk av politiet som jeg vedtok. Dette var en ordensforstyrrelse. Det som skjedde var at vi fikk påtale av politiet om å reise vekk fra området pga støy og ufyseligheter mot noen som også var det samme mot oss. Kort fortalt.. senere den kvelden var det en person som dyttet meg(politiet var tilstedet) og jeg dyttet tilbake(hadde enda ikke forlatt plassen vi ble bedt om å reise fra).. dette var nok til at jeg ble tatt til siden og kjørt avgårde litt utenfor byen hvor jeg oppga info. Etter det reiste vi hjem. Fikk da ett forlegg i posten 6mnd etter og denne vedtok jeg. Spørsmålet mitt er da.. skal jeg late som ingenting å bare reise med ESTA.. eller bør jeg ta meg selv i nakken og søke visum? Hørt det er så mye styr med søknaden osv pluss at en må inn til intverju i Oslo. Frister lite..samtidig frister det ikke med returbillett så fort jeg lander i USA dersom de har innsyn til strafferegisteret(noe de ikke har mener jeg å ha hørt men).. Hva mener dere? Og de som har hatt noe på rullebladet og reist uten å søke visum, hvordan gikk/føltes dette? Takk for svar.

Sannex
12.03.18 18:32

Om jeg skal ha visum er det vell også på tide å få fingeren ut av ringen? Da det er ventetid.

krokus1
krokus1Innlegg: 4521
12.03.18 18:35

Reis med god samvittighet. Ingen verdens ting å frykte!

fargerik
fargerikInnlegg: 50978
12.03.18 19:02
Sannex: Takk for svar.

Nå har du jo gitt historien om at du har gitt falske opplysninger her i VGD, som er overvåket av CIA.

Så du er FUCKED og vil bli snudd i passkontrollen og returnert hjem, dessverre. Er det en uke til første fly hjem, kan du regne med å kose deg i en uke i glattcelle.

(Innlegget ble redigert 12.03.18 19:04)

Sannex
12.03.18 19:07

Ja. Det er så gærent ja

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1454
13.03.18 10:44
Sannex: Ja. Det er så gærent ja

Tviler eg på. Svar på ESTA som de spør og du vil få svar innen 72t om det er godkjent eller ikke. Hva du må gjør hvis det ikke blir godkjent er eg usikker på, men det får du nok beskjed om. Visum skal være unødvendig så sant du ikke skal være over 90 dager eller hva det er. 

Dette nye med at det er intervju i Oslo er bare noen små enkle spørsmål. Hvor skal du? Har du pakket selv? Vet du hva som er i kofferten? Har du vært uoppmerksom på kofferten din på fly plassen? 

Du får ca 5-8 korte og raske spørsmål. Kan bli tatt til en tilfeldig sjekk og må inn på et rom å åpne koffert og ta test for narkotiske stoffe på klær og koffert. 0 stress alt dette, så sant du ikke har med noe som du ikke burde da :) 

enigma99
enigma99Innlegg: 723
13.03.18 10:57
LaRedoutee: Dette nye med at det er intervju i Oslo er bare noen små enkle spørsmål. Hvor skal du? Har du pakket selv? Vet du hva som er i kofferten? Har du vært uoppmerksom på kofferten din på fly plassen?

Eh.. trådstarter snakker om et Visa intervju på den Amerikanske ambassaden i Oslo, tviler på at de vil stille disse spørsmålene....

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10967
13.03.18 14:15

hjelpes, her var det mange rare svar...

I ESTA-søknaden har din samboer svar "nei" på følgende spørsmål, på dine vegne: Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?

Det er i følge det du oppgir helt korrekt svaralternativ. Du har mottatt et forelegg, noe som ikke defineres som hverken å bli arrestert eller å bli dømt.

Du kan reise med senkede skuldre.

At myndighetene i USA har innsyn i norsk strafferegister er sprøyt. Her er noe jeg fant ang det på et flyforum:

Nasjonalt strafferegister er det ingen andre nasjoner som har tilgang til, skal en annen nasjon ha opplysninger fra det så må de sende en forespørsel og da ha sjelelig grunn til mistanke, og da er det igjen opp til norske myndigheter om de vil gi ut opplysninger. (det er hvertfall den lovlige prosessen, slik det i utgangspunktet skal virke....). Det finnes en avtale som gjør at EU land har lettere tilgang til opplysninger enn andre nasjoner. 

Dersom norske myndigheter har rapportert ugjerningen inn i det internasjonale strafferegisteret så har selvfølgelig amerikanske myndigheter tilgang til det. Havner du i det registrert er du virkelig ute å kjører.

Det eneste man (alle) risikerer er et utvidet "avhør" ved innreise. Opptrer du overnervøs pga ditt "rulleblad" når du passerer imigration kan det jo hende de plukker deg ut til en tur på bakrommet ;-)

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1454
13.03.18 21:38
enigma99: Eh.. trådstarter snakker om et Visa intervju på den Amerikanske ambassaden i Oslo,

Jepp, tolket det feil der gitt. Trodde trådstarter mente dette intervjuet som trådte i kraft i år, der de tar noen raske spørsmål på vær enkelt reisende når de skal på flyet, på Gardermoen, Oslo. Mener enda at ESTA skal være nok å trenger ikke ta til bry å søke om Visum på dette her. Ikke sånne "små kriminelle" de er på jakt etter akkurat. 

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22184
14.03.18 19:37
Larsabal: Det er i følge det du oppgir helt korrekt svaralternativ. Du har mottatt et forelegg, noe som ikke defineres som hverken å bli arrestert eller å bli dømt.

Dette er ikke rett, dømt i denne forbindelse gjelder også et godtatt forelegg. Eneste som ikke gjelder er forenklede forelegg. Men det TS fikk er ikke forenklet siden det kun gis brudd på trafikkregler og tollregler.

Sannex
14.03.18 22:12

Først og fremst.. Takk for mange svar =) Kjetil_e, det stemmer det. Forelegg har samme virkning som å bli dømt. Men har lest at dette ikke blir helt det samme siden man ikke har vært i retten, men det er jo fortsatt en dom. Men det jeg tenker på som Larsabai sier er at jeg har svart korrekt med tanke på det jeg har gjort=)! Jeg vil ikke si jeg har gjort noen seriøse skader på eiendom, personer eller myndigheter.. så sånt sett svarer jeg ærlig! Dette er min mening. Og de spørr heller ikke om rulleblad på disse spørsmålene så jeg vil si jeg har mitt på det ''tørre'' om jeg skulle bli stoppet fordi jeg vil si jeg har svart ærlig..eller er jeg ute å kjører?:P

Larsabal
LarsabalInnlegg: 10967
15.03.18 08:57
Kjetil_e: Dette er ikke rett, dømt i denne forbindelse gjelder også et godtatt forelegg. Eneste som ikke gjelder er forenklede forelegg. Men det TS fikk er ikke forenklet siden det kun gis brudd på trafikkregler og tollregler.

Hvis Sannex sin beskrivelse av hendelsesforløpet stemmer så er "nei" et korrekt svar på dette spørsmålet:

Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?

Sannex, du kan gå til nærmeste politistasjon og be om innsyn/utskrift av ditt "rulleblad", hvis du fortsatt er engstelig. Men som nevnt så er ikke det du får ut der noe myndighetene i USA har innsyn i, så fremt de ikke har bedt om det.

Sannex
15.03.18 09:44

Har fått politiattest. Og der står det «overtredelse av straffeloven paragraf 350, annet ledd.

Bot på 8000kr. Subsidiært 16 dager fengsel.»

Dette er en uttømmende politiattest. 

Det står ikke hendelsesforløpet her, det gjorde det kun i forelegget. Men det jeg har skrevet stemmer ganske godt. 

Sannex
15.03.18 10:15

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden, b) den lovlige ferdsel, c) omgivelsenes nattero eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

(Innlegget ble redigert 15.03.18 10:17)

annmag
annmagInnlegg: 7638
15.03.18 12:24
Sannex: § 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) den lovlige ferdsel, c) omgivelsenes nattero eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,
På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Hvis du ser hva Larsabal skrev 08.57, så trenger du ikke å be om noe intervju på ambassaden.

Tenk litt rasjonelt på det.  Ambassaden har ikke tid til å intervjue alle som har dummet seg ut i fylla uten alvorlige konsekvenser.  Det er heller ikke den type overtredelser som gjør at du ikke vil kunne få innreise.  

Slutt å tenke på dette, og kos deg på tur.

Sannex
15.03.18 18:04

Hehe, jeg vil ikke be om intervju. Men dersom jeg skulle finne på å ringe og høre om man trenger visum sier de nesten uansett tilfelle(dersom man har noe på rullebladet) at man må møte opp til intervju med en haug papirer og forklare seg..galskap etter min mening.

Men som sagt. De spørr ikke om rulleblad på ESTA skjemaet så da får det bare rusle og gå. Og syntes jeg svarer ærlig på at det ikke er gjort alvorlige skader på eiendom/personer/myndighet.. 

sentry4
sentry4Innlegg: 4312
16.03.18 13:17
Larsabal: Hvis Sannex sin beskrivelse av hendelsesforløpet stemmer så er "nei" et korrekt svar på dette spørsmålet: Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?

Helt korrekt.  En ordensforstyrrelse som Sannex beskriver er definitivt ikke definert som "serious damage to property or serious harm to another person".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg