Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cuba - Do's and Don'ts

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11699
19.03.18 11:01

Skal til Cuba nå snart. Vi har ordna med transport og losji og sånn, så trenger ikke så mye tips til hvor vi skal dra, men hva man burde gjøre og ikke gjøre (kanskje aller mest ikke gjøre). Vi har fått litt tips som ikke å ha melk i kaffen og ikke spise på statlige restauranter og sånn, men kjenner fortsatt at dette landet føles såpass annerledes at det er lett å overse noen ting. Vi kommer til å bo i Casa Particular alle stedende vi skal. Er det for eksempel vanlig at såpe og dopapir er tilgjengleig overalt? Hva med stikkontaker?

Sånne ting... Jeg vil gjerne ha tips fra folk som HAR vært der, og helst ikke linker til blogger og sånn. Det kan jeg finne sjøl.

enigma99
enigma99Innlegg: 733
19.03.18 11:32

Har ikke vært der selv (ennå), men noen venner som var der for et par år siden hadde oppdaget en ganske dramatisk effekt av å ikke tipse (nok); håndklær og sengetøy ble ikke byttet på rommet, og de ble sittende en evighet i restauranten uten at noen tok bestillingen deres.. Så et tips (haha) er nok å lese seg opp på "riktig" tips ;-)

God tur

Wavy
19.03.18 11:50
enigma99: Så et tips (haha) er nok å lese seg opp på "riktig" tips ;-) God tur

Oj, ja det er greit å kjenne til.

toydoll
toydollInnlegg: 2704
19.03.18 19:12
enigma99: Har ikke vært der selv (ennå), men noen venner som var der for et par år siden hadde oppdaget en ganske dramatisk effekt av å ikke tipse (nok); håndklær og sengetøy ble ikke byttet på rommet, og de ble sittende en evighet i restauranten uten at noen tok bestillingen deres.. Så et tips (haha) er nok å lese seg opp på "riktig" tips ;-)

Jeg var på Cuba i fjor å opplevde aldri noe av dette.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45242
25.03.18 10:43

Det er såpass lenge siden jeg var der at råd antakelig er ganske utdaterte. Men jeg ville i alle fall brukt til tid på å finne ut gode og anbefalte spisesteder før avreise. Maten der var relativt tragisk for å si det slik, og ettersom jeg er opptatt av mat, er fravær av god mat eneste grunn til at jeg ikke har returnert.

Man får OK kylling, ris og bønner. Et par ganger spiste jeg på "kinarestuaranter" og disse synes jeg hadde bedre mat enn andre.

Kan nok fortsatt være lurt å ha med litt vestlige varer - som du nevner såpe...

Elers er det bare å nyte atmosfæren og sørge for å røye tilstrekkelig med sigarer og drikke nok mojitos. De gjorde jeg.

Wavy
26.03.18 08:35
DrSchwei: Man får OK kylling, ris og bønner. Et par ganger spiste jeg på "kinarestuaranter" og disse synes jeg hadde bedre mat enn andre. Kan nok fortsatt være lurt å ha med litt vestlige varer - som du nevner såpe... Elers er det bare å nyte atmosfæren og sørge for å røye tilstrekkelig med sigarer og drikke nok mojitos. De gjorde jeg.

Ja har skjønt at det ikke er noen kulinarisk højdare, men man får ta  det man får...Tenker å ta med våtservietter og antibac, men orker ikke fylle kofferten altfor full med ting heller.

Drikke nok mojitos tar jeg med. Den tror jeg vi får bruk for...:P

annmag
annmagInnlegg: 7857
26.03.18 13:02

Er lenge siden jeg var der, så jeg har ikke noe fersk info, men velger likevel å skrive noen ord...basert på det som kommer frem her.

Det er 20 år siden jeg var på Cuba første gang, og da var det litt begrenset hva vi kunne få tak i .... MEN såpe og dopapir der vi bodde var da aldri noe problem.  

Dette var i en tid da de åpnet opp litt mer...de lokale fikk endelig lov til å inneha USD, og kunne selv handle i dollarbutikker.  Dette var svært tydelig da jeg var tilbake 1,5 år etterpå.  Da var det tydelig at økonomien hadde tatt seg mye opp, og enkelte steder fremstod som de reneste turistfellene.  Jeg synes det er rart om økonomien blant den jevne cubaner skal være verre nå....gitt den enorme turisttilstrømmingen som har vært de siste 20 årene.

Du trenger ikke å ha med dopapir.  At du/dere alltid har litt i veska/lomma når dere ferdes rundt, er vel normalen når man er på tur utenfor Nord-Europa.  

Såpe er det...garantert.  Og antibac? Er det noe dere normalt har med dere?  Cubanere er renslige, skikkelige folk, så du trenger ikke å bruke antibac pga dem....det er din egen håndhygiene som avgjør om du trenger det.

Når det kommer til stikkontakter, så vil du alltid ha tilgang til det....uansett hvor du er (ok, kanskje ikke på telttur langt oppe i Escambray-fjellene).  Det kan imidlertid være forskjellige plugger...alt ettersom hva de har hatt tilgjengelig, så ta med deg en multiplugg.

Når det gjelder mat, så reiser dere da ikke til Cuba for å spise herremåltider på restauranter.  Dere reiser vel dit for å spise hummer, hummer og hummer...tilberedt på de stedene dere skal bo eller andre private steder.  Og klart dere bør spise på statlige restauranter, det er en del av Cuba.  Ingen sier at dere trenger å innta alle måltider der, men å droppe det ser jeg ingen grunn til, dere skal vel oppleve Cuba?

Ellers synd å lese om den tipskulturen som brer om seg der nede. Var ikke sånn da jeg var der, men med tilstrømming av amerikanske turister så kommer det sjeldent noe positivt.  Likevel tror jeg ikke det blir noe problem for dere som skal bo privat. 

Vanskelig å gi deg tips om hva du bør oppleve, da du ikke opplyser noe om hvor dere skal bo.  Regner med dere er booket inn i Havana, Pinar del Rio/Vinales, Santa Clara og Trinidad.

Mulig de ikke bruker camel i Havana lenger, men ser du dem i gatene så hopp på.

Edit:

...og melk i kaffen, hvorfor i all verden skal dere unngå det?

(Innlegget ble redigert 26.03.18 13:03)

annmag
26.03.18 13:22
annmag: Mulig de ikke bruker camel i Havana lenger, men ser du dem i gatene så hopp på.

Ble linket feil:

Her er riktig link.

(Innlegget ble redigert 26.03.18 13:25)

Wavy
26.03.18 15:27
annmag: ...og melk i kaffen, hvorfor i all verden skal dere unngå det?

Jeg bruker uansett ikke melk i kaffen men har hørt historier om folk som blir dårlig av meieriprodukter i Havana (tror vel egentlig det var iskrem). 

Når det gjelder dopapir så har jeg hørt at det er mange offentlige toaletter som ikke har det, men igjen, hvor man har hørt det, og hvem har man hørt det fra? Usikker.

Uansett er det bra å få inn litt kontrære tips. Vi får vel ta det som det kommer, men har til hensikt å unngå magesjau i den grad det lar seg gjøre, da det blir en del kjøring i bil.

annmag
28.03.18 15:05
Wavy: Jeg bruker uansett ikke melk i kaffen men har hørt historier om folk som blir dårlig av meieriprodukter i Havana (tror vel egentlig det var iskrem).    Når det gjelder dopapir så har jeg hørt at det er mange offentlige toaletter som ikke har det, men igjen, hvor man har hørt det, og hvem har man hørt det fra? Usikker. Uansett er det bra å få inn litt kontrære tips. Vi får vel ta det som det kommer, men har til hensikt å unngå magesjau i den grad det lar seg gjøre, da det blir en del kjøring i bil.

Noen har mer sensibel mage enn andre.  "Sliter" du/dere med det, så ta deres forholdsregler og ha alltid med dopapir og eventuelt imodium. 

Cubanere er (som nevnt) renslige og skikkelige folk.  Riktignok har de ikke tilgang på så mye som oss i Vesten, men det nødvendigste av hygieneprodukter vil dere som turister alltid ha tilgang på.

Jeg er enig med deg i at det beste er å ta det som det kommer.....med dopapir i lomma. :o)

God tur....det er fine folk dere skal feriere hos.

Wavy
03.04.18 08:53
annmag: God tur....det er fine folk dere skal feriere hos.

Takker! Vi får, som du sier, ta det som det kommer. Vi har tatt dukoral-vaksine nå, så får vi håpe at det minsker sjansen litt for feriemage.

annmag
03.04.18 13:50
Wavy: Vi har tatt dukoral-vaksine nå, så får vi håpe at det minsker sjansen litt for feriemage.

Den der har jeg tatt to ganger....de to eneste gangene jeg har blitt syk.  

Lyngen
LyngenInnlegg: 1476
12.04.18 04:59

Det har blitt mer åpent for private foretak så spisesteder er ikke noe problem. Casa Particulares fungerer veldig bra og har det som trengs. Jeg booket ikke på forhånd. Merket aldri noe til det med tips en annen skrev. Men få butikker så kjøp alt dere trenger på forhånd. Det som er utfordringen på Cuba er transport. Men er man flere er det enkelt å hyre egen bil med sjåfør. Ikke prøv på leiebil. I Trinidad kryr det av turister men interessant å se slavehistorien på guidede turer. De klassiske herrene med sigar er det for turismen og er ikke så veldig ekte. De lever mye av turismen. Sigarer selges kun ferske og skal egentlig lagres først. Meget trygt overalt. Veldig få kan engelsk. De er ikke åpne om å fortelle om forholdene på Cuba. Veldig mye interessant historie så se det som er. Les dere opp på forhånd. 

fargerik
fargerikInnlegg: 53055
12.04.18 06:19
Wavy: Takker! Vi får, som du sier, ta det som det kommer. Vi har tatt dukoral-vaksine nå, så får vi håpe at det minsker sjansen litt for feriemage.
BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1492
15.04.18 23:55

Skal du kjøpe sigarer, burde du kun kjøpe det fra en offisiell Habanos forhandler. Med mindre du vil risikere å røyke dritt som er feid opp fra gulvet.

Wavy
02.05.18 11:53
BaseballErMoro: Skal du kjøpe sigarer, burde du kun kjøpe det fra en offisiell Habanos forhandler. Med mindre du vil risikere å røyke dritt som er feid opp fra gulvet.

Ja det var nok av gateselgere som solgte sigarer, Vi fikk advarsel hvertfall fem ganger om ikke å kjøpe disse, noe vi unngikk :D

Vi kjøpte dog på sigargården i Vinales, så nå sitter jeg med 10 Montecristo No3 selv om jeg ikke røyker sigarer...feriehandling på sitt mest tullete...;)

annmag
04.05.18 13:37
Wavy: :D

Velkommen hjem. :o)

Jeg hadde satt pris på om du kunne skrevet litt om turen din.  Er så lenge siden jeg var der, at jeg vil tro mye er endret.

Wavy
06.05.18 15:39
annmag: Jeg hadde satt pris på om du kunne skrevet litt om turen din.  Er så lenge siden jeg var der, at jeg vil tro mye er endret.

Oki den er grei :) 

Skal prøve å forfatte et lite reisebrev eller sammendrag. 

Wavy
16.08.18 11:58
Det kommer noe snart her nå. Det ble litt lenger enn jeg hadde regnet med, så har jeg villet gjøre meg ferdig når jeg først begynte...;
fargerik
16.08.18 15:16
Wavy: Det kommer noe snart her nå. Det ble litt lenger enn jeg hadde regnet med, så har jeg villet gjøre meg ferdig når jeg først begynte...;

Kommer reisebrev fra Cuba snart?

Spennende. Det gleder jeg meg til!

Syns Gard (ghk) har laget noen fine reisebrev, men han outer jo seg selv og dama med bilder og alt. Det er kanskje for mye å forlange.....

(Innlegget ble redigert 16.08.18 15:20)

Wavy
17.08.18 09:23

Ja, det blir ikke så mye outing. Det blir relativt anonymiserende, kanskje med et par unntak (folk vi møtte der nede).

fargerik
17.08.18 09:48
Wavy: Ja, det blir ikke så mye outing. Det blir relativt anonymiserende, kanskje med et par unntak (folk vi møtte der nede).

En gammel venn av meg, forhenværende kultursjef i kommunen her, ble cubavenn en gang i forrige århundre, og fikk i stand donasjon av en del greier, for eksempel fikk han gitt bort maskineriet fra kinoene her den gangen kinoene ble digitalisert.

Har ikke hverken sett noe til ham eller hørt fra ham på årevis, kanskje han emigrerte etterhvert, for han ble etterhvert helfrelst.

Men var du på kino i Havana, så du kanskje film vist med maskiner fra Plankebyen :-)

Her er flere cubavenner, jeg liker musikken.

(Innlegget ble redigert 17.08.18 10:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg