Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Praha-Brno-Wien

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44212
02.04.18 23:33

Det blir noen dager her i august - 2-3 dager i hver i byene, litt fleksibelt. Men til mitt spørsmål: Noen perler i dette området som bør besøkes? Noe spesielt å gjøre? Tips?

annmag
annmagInnlegg: 7619
03.04.18 13:49

I Wien synes jeg du bør oppleve et show ved den Spansk Rideskolen.

DrSchwei
03.04.18 13:52

Takk - kikket der i går, ser ut til at treningen også er anbefalt.

Det eneste jeg absolutt vet at jeg skal er å spise Tafelspitz. Så dette på nabobordet sist gang, da jeg bare hadde noen få timer i byen. Gleder meg allerede !

annmag
annmagInnlegg: 7619
03.04.18 14:02
DrSchwei: Takk - kikket der i går, ser ut til at treningen også er anbefalt.

Nei, treningen er oppskrytt.  Jeg fikk dessverre kun med meg trening.  Ok, så er det greit å se lokalitetene, men utenom det så var det bare noen hester som ruslet litt rundt, og noen ganger tok de et par ekstra steg.  De sparer f.eks. sprang og hopp til showene, fordi de er så belastende for hestene.

Jeg anbefaler deg virkelig å prøve å få tak i billett til et show.  Siden det vil være mange turister i Wien da du skal dit, bør du bestille billett allerede nå.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18087
03.04.18 15:22
DrSchwei: Noen perler i dette området som bør besøkes? Noe spesielt å gjøre? Tips?

Når det gjelder Praha, så er det nesten ubegrenset. Lurt å bare plukke med seg det som finnes av brosjyrer og velge noe man liker.

Kan anbefale et elvecruise. Vi tok et sist vi var i Praha, billig tur, ble hentet med buss på hotellet og det var levende musikk og gratis pizza og øl på turen. Tror det kostet 200,- per pers. Det fantastiske med den turen var at vi hadde avreise i fullt dagslys på turen ned elven, så var solen gått ned på turen tilbake. Flott opplevelse med båre sollys og kveld med opplyste slott og kirker.

Ellers så er det så mye shopping  og severdigheter  i Praha at det tar en evighet å få med seg alt. Så det ikke verdt forsøket en gang, uansett hva man velger blir man ikke skuffet.

Jeg ville nok ha byttet ut Brno med České Budějovice. Litt lengre tur og litt dårligere veier for å komme til Wien, men en nydelig by. Der har jeg bodd mange ganger på et hotell som heter Klika(betyr dørhåndtak). Det i utkanten av gammelbilen, og bare 5-10 min. spasering til torget midt i byen.

Har vært i Tsjekkia veldig mange ganger, og skal nok tilbake mange flere. Et herlig land, med et stolt og flott folk.

Kunne nok ha skrevet side opp og side ned her. :-) Lurer du på noe spesielt, så bare spør.

PS. Må bare legge til at, skal dere ute å spise og drikke i Praha, er det lurt å se etter plasser som ikke har engelsk meny hengende ved dør. Mange av de beste har bare tsjekkisk meny ute, og er ofte ned en trapp. 

(Innlegget ble redigert 03.04.18 15:27)

DrSchwei
03.04.18 15:42

Tusen takk - jeg har vært i Praha to ganger tidligere, men da bare på vinteren. Så det blir jo litt annerledes nå. Elvecruise er dermed mer aktuelt.

Kommer jo an på vært litt hva jeg vil gjøre. Hva med strandområder, de finnes vel langs elva - et sted å ta med seg litt øl og litt mat, en god bok, og slappe av...

Den byen med det vanskelige navnet ser jo veldig fin ut. Men nå klarte jeg det helt utrolige kunststykket å forhåndbetale hotellet i Brno på Booking - har aldri skjedd meg før, og det var ekstra idiotisk fordi det var lite å spare. Skal se om det kan kanselleres...

.. dog er jo det slik at jeg ønsker meg storbyer, og jeg har sett meg ut et par barer som kan være spennende i Brno.

1769
1769Innlegg: 50134
03.04.18 15:51
DrSchwei: som kan være spennende i Brno.

Om du er over snittet interessert i Napoleonskrigene kan du ta en tur hit

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18087
03.04.18 16:11
DrSchwei: Kommer jo an på vært litt hva jeg vil gjøre. Hva med strandområder, de finnes vel langs elva - et sted å ta med seg litt øl og litt mat, en god bok, og slappe av... Den byen med det vanskelige navnet ser jo veldig fin ut. Men nå klarte jeg det helt utrolige kunststykket å forhåndbetale hotellet i Brno på Booking

Kan ikke hjelpe deg med strandområder, personlig liker jeg ikke strender. (Er vel trolig en av de få, som liker basseng foran strand, og nå renses jo de fleste med saltvann også så man slipper klor lukten.)

Men jeg har vært et par aftener på andre siden av denne byggingen, slappet og fisket(og vi fikk fisk!), med faren til en venninne som bor i Praha.

Når det gjelder byen med det vanskelig navnet, så kan du bruke det som er på Tysk og andre språk: Budweis :-)

Jeg bestiller alltid hoteller via Hotels.com, ikke alltid billigst, men nesten alltid mulig å avbestille 24t før, og man samler bonusovernattinger. Angående bonusovernattinger, så regnes det som snittprisen av dine siste 10 bestillinger og er uten avgifter, kredittkort bruk, osv. Altså ikke så lukrativt som det kan høres ut som.

DrSchwei
03.04.18 18:33

Liker strandområder og avslappingen det kan gi, og jeg befinner meg helst mellom stranden og restaurantene - strandbarer med stoler der man kan sitte fredelig passer meg aller best. Finner vel et eller annet.

Synes for øvrig at hotellene var ganske dyre i Praha. Jeg har booket Motel One.

Budweis er bra - den tsjekkiske utgaven. Ellers har jeg også problemer med å skrive navnet på landet på engelsk..

Booking.com har tilsvarende rabatt som Hotels.com, bare at rabatten blir fordelt over tid. Foretrekker den over hotels.com fordi siden er litt mer oversiktlig, føler jeg, men akkurat i dag dummet jeg meg ut - antakelig fordi jeg var så "smart" å gjøre det i arbeidstiden.

kansas00
kansas00Innlegg: 19689
03.04.18 19:08

Krypten i Kapuziner-kirken er verdt å besøke. Er plassen hvor "alle" habsburgerkeiserne og deres hustruer ligger begravet (iallefall kropslige levninger , hjertene er vel begravet en annen plass, stefansdomen ?). Noen vanvittige kister flere av disse ligger begravet i og mye interessant "metal-kunst". Virket å være en litt "utenom-attraksjon", så opplevdes ikke som nedrent av turister slik mye annet i wien er. Høydepunktet er selvfølgelig den Maria Theresia  ligger i. Kistene ligger også i en slags kronologisk rekkefølge, så litt artig å følge hvor mye mindre utsmykket og prangende de blir jo nærmere man kommer vår tid. Et fint symbol på hvordan det gikk med både habsburg/østerrike til slutt.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4658
03.04.18 20:46

Praha - Cafe Louvre i art nouveau-/tidlig-1900-tall-stil er verdt en tur innom.

DrSchwei
14.04.18 11:48
kansas00: Krypten i Kapuziner-kirken er verdt å besøke. Er plassen hvor "alle" habsburgerkeiserne og deres hustruer ligger begravet (iallefall kropslige levninger , hjertene er vel begravet en annen plass, stefansdomen ?). Noen vanvittige kister flere av disse ligger begravet i og mye interessant "metal-kunst". Virket å være en litt "utenom-attraksjon", så opplevdes ikke som nedrent av turister slik mye annet i wien er. Høydepunktet er selvfølgelig den Maria Theresia ligger i. Kistene ligger også i en slags kronologisk rekkefølge, så litt artig å følge hvor mye mindre utsmykket og prangende de blir jo nærmere man kommer vår tid. Et fint symbol på hvordan det gikk med både habsburg/østerrike til slutt.

Takk for påminnelsen - jeg så en dokumentar med fokus på Josef II for en tid tilbake. Det var en ganske gripende dokumentar, og svært interessant, da han var veldig opplyst og framstod som liberal, som meg selv ;-), og ikke minst forut  for sin tid. Dokumentaren ble avsluttet med inskripsjonen på kisten hans: "Here lies Joseph II, who failed in all he undertook." Kisten er også svært enkelt utformet, uten jålerier i det hele tatt. Så tenkte umiddelbart at dit må jeg etter å ha sett dokumentaren. Og når dette stedet ligger under 10 minutters spasertur fra hotellet mitt, er det selvsagt at jeg tar turen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg