Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reise i Laos og Vietnam, har noen erfaringer?

NYTT TEMA
l_roenning
l_roenningInnlegg: 2
10.04.18 20:16

Hei alle reiseglade :) 

Jeg og samboeren ønsker å bruke to uker av sommerferien i Vietnam og Laos, ser for oss slutten av juni/starten på juli. Ingen av oss har vært i noen av disse landene før, og jeg lurer derfor på om noen av dere har noen tips til do´s og don´ts? Hva må man se i to landene, og ikke minst; hva kan man rekke på to uker? ;)

Vi ser i utgangspunktet for oss å lande i Saigon/Ho Chi Minh reise og ha hjemreise fra Vientiane. Har noen erfaringer med dette? Er det bedre om man lander og reiser fra samme sted? Hvilke grenseoverganger kan eventuelt brukes? Og hvordan reiser man best rundt i landene?

Alt av tips og anbefalinger tas imot med stor takk!!

Sulfat
SulfatInnlegg: 9043
10.04.18 20:43

2 uker var knapt med tid dersom dere har tenkt å reise landeveien fra Saigon til Vientiane. 

l_roenning
l_roenningInnlegg: 2
10.04.18 21:10

Ja, vi ser at det kan være litt lite. Hvor lang tid tenker du man bør bruke dersom man gjør det på den måten? Hva bør man få med seg på veien?

Ser jo at AirAsia ikke har ille priser på flybilletter mellom de to byene også.. 

Sulfat
SulfatInnlegg: 9043
10.04.18 23:18
l_roenning: Hvor lang tid tenker du man bør bruke dersom man gjør det på den måten? Hva bør man få med seg på veien? Ser jo at AirAsia ikke har ille priser på flybilletter mellom de to byene også..

Jeg brukte vel litt mer enn 1 mnd fra Saigon-Vientiane, men da var jeg helt nord til Hanoi. Skal dere ta turen på to uker, kommer dere til å tilbringe mesteparten av ferien i et bussete.

Hva man bør få med seg? Tja..Mange fine strender langs kysten, om strandliv står på programmet.

Hoi An er en av få byer i regionen som har klart å bevare den gamle bebyggelsen. Veldig fin liten by omgitt av nydelige strender. 

Saigon er ekstremt støyende og intens. Trafikken er en opplevelse i seg selv. Dere orker neppe mange dagene i byen. Fantastisk street food.

Fra Saigon er det mange spennende dagsturer til Mekongdeltaet for en billig penge. 

Hanoi er en mye hyggeligere, finere og mer behagelig storby enn Saigon, men det har dere ikke tid til, med mindre dere tar fly. Men om dere tar turen til Hanoi, er Ha Long Bay et must see. Virkelig spektakulært.

Skjønner ikke helt hvorfor dere absolutt vil til Vientiane, ikke en veldig spennende by. Luang Prabang har mye mer og tilby- og med et ekstremt frodig og vakkert omland. Men igjen, to uker blir knapt.

Kambodsja er forøvrig min favoritt i regionen, og en tur fra Saigon, gjennom Mekongdeltaet og Kambodsja til Bangkok (billig og lett og fly hjem fra), er både en spennende tur, og overkommelig på to uker.

Men ja, det er billig å fly i regionen, så hvis dere vil ha med dere Laos og Vientiane, så er fly et godt valg. 

BVB1909
BVB1909Innlegg: 2382
11.04.18 23:54
Sulfat: Hanoi er en mye hyggeligere, finere og mer behagelig storby enn Saigon, men det har dere ikke tid til, med mindre dere tar fly. Men om dere tar turen til Hanoi, er Ha Long Bay et must see. Virkelig spektakulært.

Her må jeg bare stemme i. Hanoi utkonkurrerer HCMC på stort sett alle områder med unntak av ett: krigshistorie. Er dere interesserte i Vietnamkrigen er HCMC det beste utgangspunktet. Vietnamesisk kultur og hygge er det derimot Hanoi som byr på.

HCMC er forresten et helvete trafikkmessig. Direkte slitsomt å bevege seg til fots utendørs.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg