Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"En av mine favorittbyer..."

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45286
18.04.18 11:52

Man hører fra tid og annen folk si dette når man snakker om reisemål. En eller annen sier "Det er en av mine favorittbyer!".

Er det bare meg - men høres ikke dette både litt snobbete, brifete og overlegent ut?

Jeg mener - man må ha ha vært i veldig mange byer før man begynner å utrope "favorittbyer" (i Norge, Europa eller verden)... Og så mener jeg man minst ha vært tre ganger i en by før man kan si at man kjenner byen i særlig grad.

Så når f.eks. noen snakker om Lisboa som en bra by - og noen kommer med "det er en av mine favorittbyer", så bør i alle fall vedkommende ha frekventert byen minst tre ganger, helst i løpet av siste 10-20 år, og i alle fall ha besøkt minst 25 byer i Europa tilsvarende antall ganger.

Eller er det ingen restriksjoner på dette - kan jeg bare slenge ut "Lisboa er en av mine favorittbyer", etter ett besøk på et par dager?

Personlig bruker jeg aldri begrepet - nettopp fordi jeg har reagert på at andre har brukt det - jeg sier heller "Berlin besøker jeg ganske ofte" eller "Varna ferierer jeg i hver sommer".

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13205
18.04.18 12:18

Uttrykket høres i og for seg tåpelig ut ja, men må vel gå ann å like byer bedre enn andre? :P

DrSchwei
18.04.18 13:04
Jazzeron: Uttrykket høres i og for seg tåpelig ut ja, men må vel gå ann å like byer bedre enn andre? :P

Jo, selvsagt - men jeg synes det høres litt småsnobbete ut - så det forresten sist brukt i et dokumentarprogram der en engelskmann sa at Cape Town er en av hans favorittbyer...

.. det bør jo nesten forbeholdes folk som har besøkt byen flere ganger og som også har vært i andre storbyer i Afrika.

Kommer jo an på settingen - men i alle fall om man er i selskap med mindre bereiste virker det kanskje litt brautende å si at f.eks. "Wien er en av mine favorittbyer"..

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35124
18.04.18 13:06
DrSchwei: Man hører fra tid og annen folk si dette når man snakker om reisemål. En eller annen sier "Det er en av mine favorittbyer!". Er det bare meg - men høres ikke dette både litt snobbete, brifete og overlegent ut? Jeg mener - man må ha ha vært i veldig mange byer før man begynner å utrope "favorittbyer" (i Norge, Europa eller verden)... Og så mener jeg man minst ha vært tre ganger i en by før man kan si at man kjenner byen i særlig g

Skjønner ikke hva som er galt med dette. Jeg har vel vært i kanskje 15 storbyer i USA og Europa i løpet av mitt liv, og har jo en klar favoritt blant disse. Synes det derfor er helt greit å gi uttrykk for at man liker en gitt storby svært godt.

DrSchwei
18.04.18 13:30
KongOlav2: Skjønner ikke hva som er galt med dette. Jeg har vel vært i kanskje 15 storbyer i USA og Europa i løpet av mitt liv, og har jo en klar favoritt blant disse. Synes det derfor er helt greit å gi uttrykk for at man liker en gitt storby svært godt.

Synes det er litt tynt grunnlag å proklamere "det er en av mine favorittbyer" hvis du har vært innom byen 1-2 ganger i løpet av f.eks. siste 20 år. Det ligger i en slik talemåte at man har besøkt flere enn 15 storbyer, mener jeg.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 35124
18.04.18 13:36
DrSchwei: Synes det er litt tynt grunnlag å proklamere "det er en av mine favorittbyer" hvis du har vært innom byen 1-2 ganger i løpet av f.eks. siste 20 år. Det ligger i en slik talemåte at man har besøkt flere enn 15 storbyer, mener jeg.

2 ganger i løpet av de siste 8 årene. Synes ikke man må besøke 30 eller 50 storbyer for at man skal ha en foreløpig favoritt........

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 11637
18.04.18 13:49

Liker ikke bykjerner i det hele tatt men koser meg på landet der jeg har ett hus med skogen og høyda i ryggen og ser utover fjorden fra verandaen :-) Eneste byen jeg har vært i ett tosifret anntall ganger i utlandet og familien har ett lite hus der er Bangkok men kan ikke si jeg er noen storelsker av den byen. Vi bor når vi er der nærmest i landlige omgivelse nær Safari World ene veien og Fashion Island kjøpesenter andre veien.

Nashville er vel den tiveligste byen jeg har vært i som jeg har besøkt mer enn en gang men en småby i Sveits som jeg ikke husker navnet på der jeg bodde på hotel Krone under en musikkfestival i 3 døgn er uten tvil den koseligste byen jeg har bodd i.

I Norge synest jeg nok Bergen men Kristiansund er noe undervurdert synest jeg nok-

(Innlegget ble redigert 18.04.18 13:50)

fargerik
fargerikInnlegg: 53212
18.04.18 14:29
FrannyLee: Liker ikke bykjerner i det hele tatt men koser meg på landet der jeg har ett hus med skogen og høyda i ryggen og ser utover fjorden fra verandaen :-) Eneste byen jeg har vært i ett tosifret anntall ganger i utlandet og familien har ett lite hus der er Bangkok men kan ikke si jeg er noen storelsker av den byen. Vi bor når vi er der nærmest i landlige omgivelse nær Safari World ene veien og Fashion Island kjøpesenter andre veien.

Jeg har vært i mange byer, men syns heller ikke det er mulig å kåre en favorittby etter en eller to feriebesøk på et par uker.

Den beste, favorittbyen, er selvfølgelig Fredrikstad, hvor vi bor.

Men som deg har jeg vært i Bangkok så mye at jeg er blitt kjent der og forstår hva som skjer. Det hjelper.

Og ofte HATER jeg Bangkok. Men et sted man er noenlunde kjent har jo lett for å få et favorittpreg, da. Man må bare ta prøvelsene med rak nakke og ro i sjelen.

Vi reiser ofte til Fashion Island for å kjøle oss ned når det er for varmt til å leve. Eller dersom vi skal kjøpe noe. De har jo "alt" der. Fin plass når man blir kjent. Sjeldent å se en farang der, egentlig.

(Innlegget ble redigert 18.04.18 14:35)

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13205
18.04.18 15:38
DrSchwei: Jo, selvsagt - men jeg synes det høres litt småsnobbete ut - så det forresten sist brukt i et dokumentarprogram der en engelskmann sa at Cape Town er en av hans favorittbyer...
.. det bør jo nesten forbeholdes folk som har besøkt byen flere ganger og som også har vært i andre storbyer i Afrika.

Enig i at man bør være svært bereist og vært i en by over 10 ganger helst for å kunne kalle noe en favoritt ja. Evt ha bodd flere steder.

Forfun
ForfunInnlegg: 5381
18.04.18 15:53
DrSchwei: Er det bare meg - men høres ikke dette både litt snobbete, brifete og overlegent ut?

Jeg har flere favorittbyer, og bruker uttrykket også. Men jeg er da snobbete, brifete og overlegen, så det passer jo fint.

Alba er min definitive favorittby. Har sikkert vert der 20 ganger de siste 25 årene. På søking etter ny by favorittby i Italia, god mat og vin er viktigste kriterier. Prøver å bruke så mye tid jeg kan på dette søket:-) Kom gjerne med forslag.

New York, har bare vært der 5 ganger, men byen har en atmosfære som gjør at jeg vil tilbake dit.

Hong Kong, min favorittby i Asia. Tror det er 7 ganger jeg har vært der. Er jeg i området prøver jeg å stikke innom. På Asiaturer sørget jeg alltid for å få helgen i Hong Kong.

San Sebastian er en favoritt selv om jeg bare har vært der 2 ganger. Maten og atmosfæren gjør at jeg vil tilbake.

Prøver helst forskjellige reisemål på alle ferier. Men av og til "må" jeg bare tilbake til en av favorittene over.

Jeg liker begrepet. Spør også andre hva som er deres favorittby. Blir ofte interesante diskusjoner av det.

kansas00
kansas00Innlegg: 20284
18.04.18 17:07
DrSchwei: Jeg mener - man må ha ha vært i veldig mange byer før man begynner å utrope "favorittbyer" (i Norge, Europa eller verden)... Og så mener jeg man minst ha vært tre ganger i en by før man kan si at man kjenner byen i særlig grad.

Tja.. gir ikke det de "billige" reisemålene et fortrinn ? Kan jo være en grunn til at man f.eks kan ha vært i London 10 ganger, men Sydney 1 gang, men til tross for det foretrekker Sydney.

Suave
SuaveInnlegg: 125
18.04.18 18:30
DrSchwei: Jeg mener - man må ha ha vært i veldig mange byer før man begynner å utrope "favorittbyer" (i Norge, Europa eller verden)... Og så mener jeg man minst ha vært tre ganger i en by før man kan si at man kjenner byen i særlig grad.

Dette gjelder vel alle ting folk sier er favoritter:
Hvis man sier Jo Nesbø er favorittforfatteren er det jo ikke gitt at man har lest så veldig mange andre forfattere. Samme med favorittfotballag, favorittrett etc.

Men er jo i utgangspunktet enig med deg. Når jeg sier hvilken by og hvilket land som etter hvert har fått statusen favoritt, så er det steder jeg har vært over ti ganger.

Danil
DanilInnlegg: 183
18.04.18 22:52

Gjelder dette alt? Favoritt film? Bok? Osv.

Greit du mener det er snobbete, men kjønnet ikke argumentasjon din. Betyr jo bare at det er din favoritt by, ikke at du har vært i alle byer i hele verden. Alt man skal bli irritert på altså, haha

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13992
19.04.18 09:50
DrSchwei: Er det bare meg - men høres ikke dette både litt snobbete, brifete og overlegent ut?

Det er bare deg.

Folk må da få lov til å ha sine favoritter - også blant byer.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13745
19.04.18 10:06

Nei, det høres hverken snobbete, brifete eller overlegent ut.

Jeg ville heller sagt at setninger som "Berlin besøker jeg ganske ofte" eller "Varna ferierer jeg i hver sommer" høres mer briefete ut enn å si at en by man har besøkt 1-2 ganger er en av favorittbyene sine.

DrSchwei
19.04.18 11:03
Johnsli: Nei, det høres hverken snobbete, brifete eller overlegent ut. Jeg ville heller sagt at setninger som "Berlin besøker jeg ganske ofte" eller "Varna ferierer jeg i hver sommer" høres mer briefete ut enn å si at en by man har besøkt 1-2 ganger er en av favorittbyene sine.

Ok, det er åpenbart at man oppfatter ting forskjellig... Jeg synes det å si at man har en favorittby innebærer at man har besøkt veldig mange byer veldig mange ganger, men det så si at man har besøkt en by eller flere ganske ofte, bare er en konstatering av fakta.

DrSchwei
19.04.18 11:04
NiGoZeroIchi: Folk må da få lov til å ha sine favoritter - også blant byer.

Selvsagt - men jeg mener at for å påstå dette må man ha besøkt et visst antall byer relativt mange ganger.

DrSchwei
19.04.18 11:07
Suave: Dette gjelder vel alle ting folk sier er favoritter:
Hvis man sier Jo Nesbø er favorittforfatteren er det jo ikke gitt at man har lest så veldig mange andre forfattere. Samme med favorittfotballag, favorittrett etc. Men er jo i utgangspunktet enig med deg. Når jeg sier hvilken by og hvilket land som etter hvert har fått statusen favoritt, så er det steder jeg har vært over ti ganger.

Hvis man skal ha en favorittforfatter, så må man også ha lest en del bøker - minst 50 vil jeg si... Hvis ikke så er jo det nokså tilfeldig at man har valgt en favoritt.

Bra noen er enig med meg - da er det andre som opplever det litt på samme måten. Er også enig i at 5-10 gangers besøk kan gjøre at man klart kan si at det er en favorittby.

Byene endrer seg også veldig mye over tid - f.eks. har jeg en som sier at Lisboa er en favorittby - men vedkommende har ikke besøkt byen på 10 år, og da mener jeg det går ut av definisjonen "favorittby", rett og slett fordi Lisboa er ganske mye endret på 10 år, først og fremst tenker jeg på antall turister. Og jeg er sikker på at vedkommende i dag antakelig ville strøket byen fra lista :-)

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13992
19.04.18 11:07
DrSchwei: Selvsagt - men jeg mener at for å påstå dette må man ha besøkt et visst antall byer relativt mange ganger.

Det med å ha en favoritt er en personlig mening - og sånn sett ikke noe som man behøver å ha noe dypere grunnlag for.

DrSchwei
19.04.18 11:08
kansas00: Tja.. gir ikke det de "billige" reisemålene et fortrinn ? Kan jo være en grunn til at man f.eks kan ha vært i London 10 ganger, men Sydney 1 gang, men til tross for det foretrekker Sydney.

Jo, men jeg synes det vil være veldig rart å si at Sydney er en "en av mine favorittbyer" hvis vedkommende hadde ett besøk for 5-10 år siden. Da ville jeg heller sagt at jeg likte byen godt.

DrSchwei
19.04.18 11:10
Forfun: Jeg liker begrepet. Spør også andre hva som er deres favorittby. Blir ofte interesante diskusjoner av det.

Gitt at teamet er reiser og at alle i samtalen faktisk har besøkt en del steder. Ellers synes jeg det er mest interessant å få fram ulike oppfatninger av byer - og hvorfor man liker et sted eller ikke. Men jeg mener at 2-3 besøk er minimum for å ha en kvalifisert oppfatning.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13745
19.04.18 18:08
DrSchwei: bare er en konstatering av fakta.

Joda, sier ikke nødvendigvis at det er å briefe, kommer litt an på konteksten og diskusjonen forøvrig. Men det KAN høres ut som man prøver å briefe om førstemann har vært et sted et par ganger og nestemann kontrer med at "jommen, der har jeg vært nå hver sommer siste 20 år, og jeg kan fortelle at blablabla...".

Husker ikke om jeg har brukt "en av favorittbyene", kan også bruke f.eks. en av byene jeg ville plassert topp 5 eller en av de byene jeg har likt best. Det vil jo gå ut fra samtalen hvor mye jeg har vært der. Jeg har jo fått spørsmål fra andre som har vurdert å dra samme sted som jeg har vært hva jeg syntes og da må man jo kunne komme med meningen sin uten at hele avgjørelsen til vedkommende skal baseres på min mening såklart.

Jeg har forøvrig vært i en god del storbyer, men sjelden mer enn én gang. Ikke fordi jeg ikke har funnet noen favoritter, men fordi jeg liker å se nye plasser og å variere.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1911
21.04.18 09:37

Jeg bruker " Jeg har et veldig bra inntrykk av" " av de stedene jeg har vert, har bynavn gitt best inntryk" o.l

en ting er at det alltid er Haugevis med byer du aldri har besøkt, men av de byene du har besøkt, har ofte lengden vert ikke bare for kort, men svært forskjellig.  12 dager i montreal på sommeren, kan ikke sammenlignes med 8 dager i budapest i december.

Eneste kontekst jeg kan forstå at noen bruker "favovrittby" "favorittbyer" Er mellom et fåtall byer de har tilbragt lange perioder(minst 4uker) 

DrSchwei
21.04.18 11:29
Johnsli: Joda, sier ikke nødvendigvis at det er å briefe, kommer litt an på konteksten og diskusjonen forøvrig. Men det KAN høres ut som man prøver å briefe om førstemann har vært et sted et par ganger og nestemann kontrer med at "jommen, der har jeg vært nå hver sommer siste 20 år, og jeg kan fortelle at blablabla...". Husker ikke om jeg har brukt "en av favorittbyene", kan også bruke f.eks. en av byene jeg ville plassert topp 5 eller en av de byene jeg har likt best. Det vil jo gå ut fra samtalen hvor mye jeg har vært der. Jeg har jo fått spørsmål fra andre som har vurdert å dra samme sted som jeg har vært hva jeg syntes og da må man jo kunne komme med meningen sin uten at hele avgjørelsen til vedkommende skal baseres på min mening såklart. Jeg har forøvrig vært i en god del storbyer, men sjelden mer enn én gang. Ikke fordi jeg ikke har funnet noen favoritter, men fordi jeg liker å se nye plasser og å variere.

Ja, det kommer jo an på settingen og hva som blir sagt. Mitt eksempel på litt "utidig" bruk er en som utbasunerer at "Lisboa er en av mine favorittbyer" med en gang noen nevner stedet. Jeg synes "favorittby" er litt overdrevet hvis vedkommende har vært der to ganger og forrige besøk var for over 10 år siden. Det høres litt ut som om vedkommende har veldig god oversikt over en haug byer i verden, mens det i virkeligheten er snakk om en "fin opplevelse" for 15 år siden.

Synes det er interessant å diskutere hvilke byer man ikke liker og liker. Folk har jo de forskjelligste motiver for sine reiser. Noen vil se attraksjoner, andre vil spise mat, noen vil drikke mest mulig mens atter andre bare vil bort for å oppleve litt annen atmosfære....

DrSchwei
21.04.18 11:34
FOTBALLfotball: eg bruker " Jeg har et veldig bra inntrykk av" " av de stedene jeg har vert, har bynavn gitt best inntryk" o.l en ting er at det alltid er Haugevis med byer du aldri har besøkt, men av de byene du har besøkt, har ofte lengden vert ikke bare for kort, men svært forskjellig. 12 dager i montreal på sommeren, kan ikke sammenlignes med 8 dager i budapest i december. Eneste kontekst jeg kan forstå at noen bruker "favovrittby" "favorittbyer" Er mellom et fåtall byer de har tilbragt lange perioder(minst 4uker)

Ja, tror jeg pleier å si om lag det samme - eller "likte meg godt" eller trekke fram f.eks. en spesiell positiv egenskap ved den byen. I stedet for å si "det er en av mine favorittbyer" - for øvrig kan jo et slik utsagn også mer eller mindre føre til at det er naturlig for noen å følge opp med "hvorfor det?"... 

...... synes 4 uker er litt mye, men at man i alle fall har tilbrakt til sammen mer enn 10 dager i en by (gjerne flere besøk) kan være et bra grunnlag.

Ellers - dette med prat om reiser og lignende, her er jeg selv ganske var for å ikke fortelle for mye hvis ikke man vet at samtalepartnerne ikke er så veldig interessert. Etter hvert som folk er mer bereist blir det mindre og mindre interessant for mange.

Det var en som sa en gang at ingenting er kjedeligere enn å høre om andres reiser - du skal ikke tro at noen er interessert - ikke en gang din kone! :-D

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1911
24.04.18 09:37
DrSchwei: synes 4 uker er litt mye

Tenkte ikke på reiser her.  Men at de som har bodd I feks bergen, Oslo og Trondheim kan med rette si at By X er favoritten de i mellom.  

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 8600
24.04.18 09:44
DrSchwei: Jo, selvsagt - men jeg synes det høres litt småsnobbete ut - så det forresten sist brukt i et dokumentarprogram der en engelskmann sa at Cape Town er en av hans favorittbyer... .. det bør jo nesten forbeholdes folk som har besøkt byen flere ganger og som også har vært i andre storbyer i Afrika.

Hvorfor må man nødvendigvis ha besøkt andre storbyer i Afrika for å konstatere at Cape Town er en av favorittbyene ?

Jeg hører aldri folk bruke begrepet favoritt om plasser de bare har besøkt en gang. En av de kjekkeste byene man har besøkt etc har jeg hørt flere ganger, men aldri at de har omtalt det som favorittby. Favoritt er jo noe man kommer tilbake til flere ganger. 

enigma99
enigma99Innlegg: 733
25.04.18 14:11

Må vel innrømme at vi har denne uvanen, selv om jeg ikke er sikker på at det er en uvane.. :-)

Våre favorittbyer, eller byer vi nok har omtalt som våre favorittbyer.. er bl.a. Amsterdam, Bangkok, New Orleans, Savannah, Berlin, Lisboa, Sevilla, og Praha. Likevel er det nok ingen av disse byene vi har vært i mer enn kanskje 6-7 ganger.. 

Vi reiser vel totalt ca 4 mnd i året, men da vi reiser mye til nye steder hele tiden blir det begrenset hvor ofte vi får besøkt "gamle favoritter".. Kunne kanskje kalt dem "byer vi likte godt" , men det har nok ofte blitt kalt "favorittbyer"..

casadetucuman
casadetucumanInnlegg: 1329
25.04.18 16:40

Morsom tråd som jeg skjønner lite av. Favoritt er vel i denne sammenheng synonymt med foretrukket, evt. liker best. At det kreves et visst erfaringsgrunnlag for å kalle noe en favoritt har jeg derfor svært vanskelig for å forstå, så lenge det er din personlige favoritt. Det er jo uansett åpenbart at uttalelsen baseres på ditt eget erfaringsgrunnlag. Har man besøkt to byer i sitt liv, får uttalelsen dertil vekt/verdi.

Nordmenn flest, inkludert undertegnede, har for øvrig ofte en tendens til å underkommunisere og ta alskens forbehold når man mener noe. Generelt vil jeg derfor mene at litt tabloidisering av "samtalen" bare er en fordel. Hvis folk faktisk er interessert i mine reiser, ber jeg dem ofte spørre meg neste gang de treffer meg alkoholpåvirket.

sentry4
sentry4Innlegg: 4493
25.04.18 17:56

Enig med siste taler.

Det er åpenbart at enhver utpeking av "favoritt" er basert på eget erfaringsgrunnlag.  Om man har vært i en by en eller to eller førti ganger spiller liten rolle i så måte. I en normal samtale vil vel også "xxx er en av mine favorittbyer" følges av litt mer informasjon som klargjør hvorfor man mener akkurat det.

Selv bruker jeg nok heller en annen formulering - f.eks. "jeg liker meg veldig godt i xxx" eller "xxx er en by jeg alltid liker å komme til".  Også her er det naturlig å si litt om hvorfor. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg