Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spise i Budapest, anyone?

NYTT TEMA
Komunista
KomunistaInnlegg: 9561
31.05.18 10:15

En oval helg til den lett grånende gulasj-hovedstaden.

Ikke min første tur så jeg har en viss peil, men ting endrer seg jo kjapt i restaurantverdenen.

Derfor:

Hva er litt typisk og lite turistfelle?

Hva kan man glatt unngå, pga "turistpriser" eller dårlig mat/service?

Jeg bare spør.

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 34567
31.05.18 10:18
Komunista: Hva er litt typisk og lite turistfelle? Hva kan man glatt unngå, pga "turistpriser" eller dårlig mat/service? Jeg bare spø

Er det ikke bare å søke på Tripadvisor? Jeg har særs gode erfaringer med bruk av den for å finne restauranter.

Komunista
31.05.18 10:21
KongOlav2: Er det ikke bare å søke på Tripadvisor? Jeg har særs gode erfaringer med bruk av den for å finne restauranter.

Selvfølgelig,

men der kan jo gud, hvermann og sjefen på restauranten gi stjerner i vilden sky.

Artig å høre fra hestens munn, first hand info.

Derfor fisker jeg.

(Innlegget ble redigert 31.05.18 10:22)

Komunista
31.05.18 10:32
KongOlav2: Tripadvisor

For å holde tråden flytende:

En selvopplevd god erfaring, gir glatt denne 5 av 5:

Muzeum Cafè and Restaurant

Men det er jo artig å finne nye steder da, og fire dager, inkl reise til og fra er jo ikke så mye.

Da vil man gjerne gå direkte på det beste, unngå prøve og feile-metoden.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1888
31.05.18 11:16

Er i budapest, har vert her totalt 21 dager siden december, fordelt på to opphold. Går ofte på Nika(NKA ser det ut som det står på logoen) om jeg er i tvil. Spist der 7 dager i mai.

- Alltid et ledig bord, men stort sett mye ledige plasser ute og inne.

- Gode priser. Den aller dyreste retten koster 5990ft(179,4kr), men du finner plenty til unner 100-lappen.

- høy vurdering de fleste steder. 4,2/5 basert på 365 google-ratinger. 

Du tipser ikke selv her, fordi de legger til tips selv på regningen, 8,5% tror jeg.

utesesksjonen er en del av en passasje, som garanterer frisk luft men samtidig ingen vind

Er ingen budapest ekspert når det gjelder resturanter. Jeg "traff" på første forsøk og har ikke testet ut så mye forskjellig her. men de fleste i hovedgata og nabogatene tar "norske" priser kun fordi de holder til hvor de gjør.  Om du er ukjent med hvilken  gate jeg snakker om, så er det den med  Anna cafe/Hard rock cafe i ene enden og Kfc/the pointer pub i den andre.

Komunista
31.05.18 11:41
FOTBALLfotball: Er i budapest, har vert her totalt 21 dager siden december, fordelt på to opphold. Går ofte på Nika(NKA ser det ut som det står på logoen) om jeg er i tvil. Spist der 7 dager i mai. - Alltid et ledig bord, men stort sett mye ledige plasser ute og inne. - Gode priser. Den aller dyreste retten koster 5990ft(179,4kr), men du finner plenty til unner 100-lappen. - høy vurdering de fleste steder. 4,2/5 basert på 365 google-ratinger. Du tipser ikke selv her, fordi de legger til tips selv på regningen, 8,5% tror jeg. utesesksjonen er en del av en passasje, som garanterer frisk luft men samtidig ingen vind Er ingen budapest ekspert når det gjelder resturanter. Jeg "traff" på første forsøk og har ikke testet ut så mye forskjellig her. men de fleste i hovedgata og nabogatene tar "norske" priser kun fordi de holder til hvor de gjør. Om du er ukjent med hvilken gate jeg snakker om, så er det den med Anna cafe/Hard rock cafe i ene enden og Kfc/the pointer pub i den andre.

Takker så mye for tipset!

Og gaten du henviser til er Váci utca antar jeg, har gått der noen ganger, ja.

Vi (jeg og min tålmodige og kjære kone) bor på Ibis Centrum, sentralt noen få skritt fra flybussens stoppested, og kort vei til Mathallen og nettopp Váci utca.

Europeisk hotellkjede med uniform enkel standard, og utdannet personale. Grei pris.  Frokost inntas rett over gaten på Cafe Intenzo.

Så turen er planlagt i grove trekk.

Takk igjen!

IneCha
IneChaInnlegg: 590
31.05.18 13:01

Hei! Var nettopp i Budapest. Dro dit med 2 anbefalinger som jeg med godt hjerte kan gi videre..

Trofea er en restaurantkjede hvor du betaler i underkant av 200 kr pr pers, har bordet i 2 timer og kan spise og drikke (øl/vin/min.vann) så mye du vil innenfor oppsatt tid. Hyggelige og attente kelnere. Masse retter å peke på fra grillen - de steker det for deg mens du venter- og rikholdig buffet med alt hva du kan tenke deg.

Dionysos - gresk autentisk taverna nede ved elva, virkelig god mat. Travelt, kan være lurt å reservere. Namm!

Komunista
31.05.18 13:25
IneCha: Hei! Var nettopp i Budapest. Dro dit med 2 anbefalinger som jeg med godt hjerte kan gi videre.. Trofea er en restaurantkjede hvor du betaler i underkant av 200 kr pr pers, har bordet i 2 timer og kan spise og drikke (øl/vin/min.vann) så mye du vil innenfor oppsatt tid. Hyggelige og attente kelnere. Masse retter å peke på fra grillen - de steker det for deg mens du venter- og rikholdig buffet med alt hva du kan tenke deg. Dionysos - gresk autentisk taverna nede ved elva, virkelig god mat. Travelt, kan være lurt å reservere. Namm!

Strålende, to gode tips.

Takker så mye!

FOTBALLfotball
01.06.18 21:14

ikke at du spurte, men Taxify-appen er forresten veldig fin i denne varmen.  Den funker vistnok helt likt Uber, uten at jeg har brukt uber. Du bestiller taxi til din location, og copy/paster adresser til de severdighetene du måtte ønske deg. Så ser du hvor langt unna sjåføren er. Kan betale både med kort og kontant.

Om du kjenner til Heroes`Square så vet du kanskje at Et av budapest mest besøkte museum ligger like ved(museum of fine arts). Dette er midlertidig stengt og åpner ikke før oktober.

(Innlegget ble redigert 01.06.18 21:16)

Komunista
01.06.18 22:40
FOTBALLfotball: ikke at du spurte, men Taxify-appen er forresten veldig fin i denne varmen. Den funker vistnok helt likt Uber, uten at jeg har brukt uber. Du bestiller taxi til din location, og copy/paster adresser til de severdighetene du måtte ønske deg. Så ser du hvor langt unna sjåføren er. Kan betale både med kort og kontant. Om du kjenner til Heroes`Square så vet du kanskje at Et av budapest mest besøkte museum ligger like ved(museum of fine arts). Dette er midlertidig stengt og åpner ikke før oktober.

Gode råd mottas med takk.

Og helteplassen i enden av Andrássy út er jo fantastisk, med statuene som viser de syv Magyar-høvdingene som grunnla Ungarn (en tvilsom legende ifølge en professor jeg snakket med på Central European University), men dog.

Eventyrlige skikkelser, i beste Disney-stil.

Takk igjen.

Komunista
02.06.18 09:07

På tide å begynne pakking av kofferten.

Ser fram til et skyggefult bord langs en travel gate.

Tilgang på kaffe, Soproni og Unicum.

Gjerne med en Montecristo #5 attåt.

FOTBALLfotball
02.06.18 21:04
Komunista: Tilgang på kaffe

Test en melange om du ikke har gjort det før. 

Komunista
07.06.18 10:53

Hjemme igjen fra et par fine dager i Budapest, nærmer bestemt i Pest:

Noen tips når det gjelder å spise:

Gatene ned fra Ferenciek Tere ( Karoli Utca og Kecskemeti Utca) ned til den lokale Carl Berners Plass, Kalvin Ter, ligger et stort antall gode kafeer og restauranter.

Fra Kalvin Ter vidre sydover (Raday Utca) finner man en mengde restauranter og en (avt de mange populære) bakgårds restaurantene.

I området omkring i de jødiske kvartalene finnes også en mengde spisesteder.  Sjekk f eks ut Gozsdu Udvar.

Gå gjerne en tur på Vaci Utca, men man gåt fort lei i flokker av asiater og andre turister.  Og turistfellene er selvsagt legio, men en øl er en øl over alt.

(Innlegget ble redigert 07.06.18 10:54)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44840
07.06.18 13:11
Komunista: Gå gjerne en tur på Vaci Utca, men man gåt fort lei i flokker av asiater og andre turister. Og turistfellene er selvsagt legio, men en øl er en øl over alt.

Det var ganske triste saker da jeg besøkte Budapest for første og foreløpig siste gang - er vel over 15 år siden nå. Regner med det er flere asiater der nå, ja.

Lenge siden, så bidro ikke med konkrete tips her, men gåselever er jo godt og lokalt. Gjerne med søt vin til. Når det er nevnt, hadde jeg sen sær opplevelse der, der gåselever ble servert i en slags saus med tomat og løk. Det var altfor mektig og egentlig ikke godt. Ellers var det et sært serveringsted - dukket opp en halvt distingvert og halvt forfyllet eldre herre med et lite hoff, som inkluderte noen langt yngre damer. En opplevelse, i og for seg, å få den maten og sitte å se på dette.

Ellers smakte jeg for første gang disse "rullekakene" - altså slike som stekes over grill - en slags kanelboller, bare enda bedre. Så en YouTube-snutt fra Praha der en lokal fyr var forferdet over at man nå selger silke i Praha til turistene og later som om det er en spesiell Tsjekkisk ting. Visstnok er disse kakene fra vest i Romania opprinnelig - tatt på husken.

Komunista
07.06.18 13:13
DrSchwei: Ellers smakte jeg for første gang disse "rullekakene" - altså slike som stekes over grill

Skorsteinskake ja.

Søttt.

FOTBALLfotball
07.06.18 14:49

Prøvde du Langos? Jeg forstår ikke populariteten der. 

" dyp stekt flatbrød-kake" eventuelt dyp stekt deig-brød.  Det som ser ut som wienerbrød med gulost på toppen. Selv om jeg liker alle ingrediensene i Langos, synes jeg det var en rar og lite delikat kombo. Det smakte lite og føltes som jeg spiste bakerivarer og frokost samtidig.

Komunista
07.06.18 16:16
FOTBALLfotball: Prøvde du Langos? Jeg forstår ikke populariteten der. " dyp stekt flatbrød-kake" eventuelt dyp stekt deig-brød. Det som ser ut som wienerbrød med gulost på toppen. Selv om jeg liker alle ingrediensene i Langos, synes jeg det var en rar og lite delikat kombo. Det smakte lite og føltes som jeg spiste bakerivarer og frokost samtidig.

En populær nachspiel rett i Pest, så vidt jeg har fått med meg.

Etter å ha bivånet på nært hold diverse asiatere spis den på papptallerk, stående i menneskevrimmelet i 2. etg i Mathallen, er jeg vaksinert mot Langos for en stund.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg