Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rentalcars.com

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 362
17.06.18 23:20

Er det noen som har erfaring med leiebil i Europa? Tenkte å leie en liten bil i Polen i tre dager og kikker på rentalcars.com, og firmaet sånn jeg har skjønt det heter Panek.

Jeg lurer på hva som inngår i prisen av forsikring, og hva man betaler ekstra for gjennom "Full protection" (rundt 500NOK) og hva "damage excess" innebærer. Jeg klarer ikke helt å fatte hovedlinjene i betingelsene.

Pernillel
PernillelInnlegg: 4142
18.06.18 22:54
Eivinder: Er det noen som har erfaring med leiebil i Europa? Tenkte å leie en liten bil i Polen i tre dager og kikker på rentalcars.com, og firmaet sånn jeg har skjønt det heter Panek. Jeg lurer på hva som inngår i prisen av forsikring, og hva man betaler ekstra for gjennom "Full protection" (rundt 500NOK) og hva "damage excess" innebærer. Jeg klarer ikke helt å fatte hovedlinjene i betingelsene.

Hvis du vil unngå overraskelser så ville jeg kanskje anbefale deg å bruke et av de større selskapene som Avis, Hertz, Budget, Sixt o.l. De er gjerne litt dyrere men man vet stort sett hva man får. Ikke dermed sagt at du ikke kan få  bra tilbud fra småselskapene, men sjekk i det minste rundt på nettet først.

"Full protection" er som regel at selskapet ikke vil kreve deg for egenandel ("damange excess") hvis noe skulle skje (egenandelsforsikring). Den er dyr men så kan da også egenandelen bli ganske høy hvis noe skulle skje med bilen. Et par ekstra riper i lakken kan være nok. Det blir derfor en avveiing om hvor mye du er villig til å gamble. Et alternativ er å sjekke med kredittkortselskapet ditt om de kan tilby egenandelsforsikring på leiebil. Hos Norwegian koster det ca. 450,- i året forutsatt at du bruker deres kort når du betaler for bilen.

Standardforsikringen ("Collision Damage Waiver"), som du må ha, er som regel bakt inn i leielbilprisen.

Eivinder
19.06.18 21:26

Takker. Var ikke altfor lett dette. Var veldig mye dyrere hos Avis, Budget og de du nevnte.

Det er snakk om tre dager med bil i Polen. Noe som heter Thrifty tar 1000,- totalt for leie + noe som heter "NoRisk Warranty Plus", der det står "full dekning" under det som heter "din egenandel".

Panek tar 1200 der 750 er leie og 450 er "full insurance". 

Eivinder
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg