Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biltur: Hirtshals - Toscana

NYTT TEMA
CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 5949
20.06.18 23:45

Familitur til Toscana i sommer. Med bil.

Ønsker tips og erfaringer fra dere som har gjort dette før :) Vi skal bruke 4 dager ned, så vi har tid til endel pauser. I snitt bare 50 mil per dag. På hjemturen tar vi biltog fra Verona til Hamburg.

Hvilke steder er verdt å få med seg? Hvilken vei over Alpene? Er turen over Brenner-passet en flott opplevelse?

Vi ser for oss at ikke vi stopper i noen av storbyene som Hamburg, Berlin, Praha, Munchen etc - logistikken blir en tidstyv - liten vits å stoppe innom bare for noen timer. Ser også for meg at store dyre fornøyelsesparker utgår. Da må man sette av en hel dag. Men små sjarmerende dyreparker, eller andre typer fornøyelsesparker er interessant.

Vi holder oss på motorveien - men har altså tid til å ta avstikkere og stoppe noen timer for middag etc. Så blir enten A7 eller A9 gjennom Tyskland. Også antagelig Brennerpasset.

CrimsonK
20.06.18 23:48

Rothenburg ob der Tauber er forresten et utvalgt stoppested dersom vi kjører A7.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 23:49)

kennethnilsen
kennethnilsenInnlegg: 1496
22.06.18 00:16

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, har kjørt gjennom Europa mange ganger, og de 8-10 siste årene har jeg hatt fokus på Tyskland som jeg tidligere kun suste gjennom. Men først vil jeg si at det er mange perler i Tyske landsbyer og småbyer. Jeg er helt enig i at det kan lønne seg å holde seg unna de store byene. Tar for mye tid ( og logistikk som du sier ). Jeg tror jeg bare ramser opp noen favoritthoteller og småsteder langs A7, som jeg har kjørt mest.

Om dere ikke er kjent på strekningen, så vil jeg også advare om at dere fort må legge inn 30 – 90 minutter ekstra for å komme forbi Hamburg. Dette har vært et problem i flere år. ( Ikke tenk at dere skal suse forbi Hamburg for å overnatte rett etter.. ).

Så vil jeg også skryte av restaurantene langs motorveien. Rene toaletter og god mat. Det sparer en del tid.

Når det gjelder Brennerpasset, så er det veldig vakkert å kjøre inn i Dolomittene. Og Bolzano er en veldig hyggelig liten by.

Steder og hoteller fra nord til sør:
Rett før Hamburg finner dere en perle av et hotell like ved A7: https://toepferhaus.com/
Byen Celle og hotellet https://heidekoenig-celle.de/
Byen Goslar
Byen Göttingen for overnatting
Bad Kissingen for overnatting
Byen Bamberg
Rothenburg o.d.T
Füssen med slottene
Garmisch Partenkirchen
I Østerrike kan dere bo nesten hvor som helst, det er like rent og fint overalt.. Så her er det mulig å bo billig og sjarmerende.
I tillegg til Bolzano, kan jeg anbefale et stopp ved Gardasjøen.

God tur !

kennethnilsen
22.06.18 00:35
CrimsonK: Rothenburg ob der Tauber er forresten et utvalgt stoppested dersom vi kjører A7.

Se over..

CrimsonK
22.06.18 01:01

Tusen takk for tips kennethnilsen. plukket opp noen av disse tipsene i en annen tråd på forsiden her - bl.annet Goslar og Göttingen.

På bakgrunn av min egen research hadde jeg gjort meg denne grove lista over aktuelle steder å stoppe. (vil uansett ikke være aktuelt å stoppe alle steder, da kommer vi jo aldri frem, men når behovene melder seg og man trenger pause/mat etc så er det greit å vite hvor de nærmeste småstedene/byene som er verdt et besøk ligger. Her er mine notater (med stjerne på det jeg tror er mest verd besøk):

Århus
Fredericia
Aabenraa
Neumünster
Holsten Therme Badeland
----------------- her en plass er vi onsdag kveld
Tierpark Hagenbeck (Hamburg/Altona)
Soltau / Heide Park fornøyelsepark
Hildesheim
Goslar *
Northeim
Göttingen *
Kassel
Fulda
Bad Kissingen *
Bamberg *
------------------ her en plass er vi torsdag kveld
Rothenburg ob der Tauber *
Aalen
Heidenheim
Kempten
Füssen
Neuschwanstein slott *
Rieden am Forggensee
(herfra starter Alpene)
Bolzano
Trento

---------- her en plass er vi fredag kveld
...da gjenstår 4-6 timer kjøring på lørdagen

Tanken bak denne listen er aktuelle plasser for mat, overnatting, eller bare avbrekk fra kjøring og gode opplevelser :)

CrimsonK
22.06.18 01:04

Angående Hamburg - er det ikke best å passere ganske sent på kvelden? Hvis man overnatter litt før hamburg - havner man ikke da midt i det verste morgenrushet dagen etter?

CrimsonK
22.06.18 01:08

Og angående Neuschwanstein.

Hvor lang pause burde man sette av for å få med seg dette? Var en drøy halvtime å spasere fra parkering til selve slottet leste jeg på wikipedia. Da går det vel fort minst tre timer... er det stive billettpriser for å komme inn?

Er kanskje like fint å stoppe i f.eks Rieden am Forggensee og spise her med slottet og Alpene i bakgrunnen?

kennethnilsen
22.06.18 01:24
CrimsonK: Angående Hamburg - er det ikke best å passere ganske sent på kvelden? Hvis man overnatter litt før hamburg - havner man ikke da midt i det verste morgenrushet dagen etter?

Jeg har ikke funnet noe godt tidspunkt å passere Hamburg, men nå kjører jeg aldri avgårde før kl. 10 - 11..  Og jeg passer på å aldri passere de største byene i 17 tiden.

kennethnilsen
22.06.18 01:28
CrimsonK: Rieden am Forggensee

Er enig i at det tar alt for lang tid å gå opp til slottet, og personlig synes jeg det er finest utenfra. Det kan være et godt alternativ å bo der du foreslår, eller i Fussen hvis det passer sånn. Mange fine bygninger i Fussen, og så kan dere kjøre bort til Neusw.. på kvelden hvis dere gidder.

kennethnilsen
22.06.18 01:32
CrimsonK: Tierpark Hagenbeck (Hamburg/Altona) Soltau / Heide Park fornøyelsepark

Det er et hotell som ligger så og si i fornøyelsesparken, det kan dere spare tid på.

Det er også mulig å bo i den fineste dyreparken jeg har vært i, og således starte dagen med et par timer her ( den stenger ganske tidlig ): Serengeti Hodenhagen - men det er litt irriterende å reise fra denne fantastiske parken etter bare to timer..

kennethnilsen
22.06.18 01:52
CrimsonK: Fredericia Aabenraa

Kjør heller til Christiansfeld - mye triveligere :)

CrimsonK
22.06.18 11:39

Takk for flere tips :) På bildene ser det ut til at det er noe trange koselige gater i Aabenraa - tenkte det sikkert er et par koselige restauranter der :) Fredericia virket ikke så spennende. Tror jeg har vært der, men mulig jeg bare blander med Fredrikshavn - hehe.

enigma99
enigma99Innlegg: 726
24.06.18 13:35
CrimsonK: Angående Hamburg - er det ikke best å passere ganske sent på kvelden? Hvis man overnatter litt før hamburg - havner man ikke da midt i det verste morgenrushet dagen etter?

Pleier å passere Hamburg sent på kvelden eller på natten, det er ikke et sted man ønsker å passere på dagen..

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22214
02.07.18 14:36
CrimsonK: Og angående Neuschwanstein.
Hvor lang pause burde man sette av for å få med seg dette? Var en drøy halvtime å spasere fra parkering til selve slottet leste jeg på wikipedia. Da går det vel fort minst tre timer... er det stive billettpriser for å komme inn?
Er kanskje like fint å stoppe i f.eks Rieden am Forggensee og spise her med slottet og Alpene i bakgrunnen?

Slettet

(Innlegget ble redigert 02.07.18 14:37)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg