Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norwegian EU kompensasjon - utbetaling

NYTT TEMA
enigma99
enigma99Innlegg: 753
10.07.18 13:00

Hadde nettopp gleden av å bli forsinket i nesten 6 timer fra Oakland til Oslo med Norwegian. Etter EUs forordninger utløser dette en kompensasjon på 600 Euro pr passasjer, og det er jo hyggelig.

Norwegian har selvsagt lagt alt til rette for at det skal være maksimalt kronglete å finne riktig skjema og fylle det ut på nettet, men den hinderløypa forserte jeg i går og har levert kravet.

Så regner jeg med at de videre trenerer dette maksimalt, og derfor spørsmålet:

Er det noen som har erfaring med å kreve EU kompensasjon fra Norwegian, og i så fall, hvor lang tid tok det før de betalte ?

annmag
annmagInnlegg: 8055
10.07.18 13:56

OT: 

Norwegian selv skriver:

"Rett til kompensasjon

Kompensasjon utbetales ikke dersom forsinkelsen eller kansellasjonen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt. Dette kan inkludere, men er ikke begrenset til værforhold som rammer både den gjeldende flyvningen og tidligere avganger, streik og andre arbeidskonflikter, flygekontrollen, uventet sykdom blant flybesetningen og andre uforutsette omstendigheter som utgjør en sikkerhetsrisiko vi ikke har kontroll over.

Dersom du nektes ombordstigning mot din vilje, eller hvis flyet ditt er kansellert eller alvorlig forsinket på grunn av omstendigheter som ligger innenfor vår kontroll, har du rett til følgende kompensasjon:

€ 250 på flyvninger på høyst 1500 km; eller € 400 på flyvninger innen Europa på mer enn 1500 km og alle andre flyvninger på mellom 1500 og 3500 km; eller € 600 på flyvninger på 3500 km eller mer.

Ovennevnte kompensasjon reduseres med 50 % dersom vi kan tilby deg ny billett på en alternativ flyvning som ikke forskyver den opprinnelige ankomsttiden for den bestilte flyreisen med mer enn:

to timer på flyvninger på høyst 1500 km; eller tre timer på flyvninger innen Europa på mer enn 1500 km, og på alle andre flyvninger mellom 1500 og 3500 km; eller fire timer på flyvninger på 3500 km eller mer."

(Innlegget ble redigert 10.07.18 13:56)

enigma99
10.07.18 14:41
annmag: Norwegian selv skriver:

Jepp, reglene er klare, så det er ikke spørsmålet. (I vårt tilfelle var det en teknisk hendelse som forsinket flyet fra OSL slik at vårt ble forsinket fra OAK. Tekniske hendelser kan etter en EU dom i 2015 ikke karakteriseres som en hendelse utenfor flyselskapets kontroll, med mindre hendelsen er resultat av sabotasje eller terrorhanding)

Spørsmålet jeg stilte er derimot: Om noen har erfaring med hvor lang tid Norwegian bruker på å behandle samt utbetale. 

annmag
10.07.18 14:51
enigma99: så det er ikke spørsmålet

(Jeg vet, var derfor jeg skrev OT, men limte inn i fall du ikke hadde sett det). :o)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5655
17.07.18 10:17

Har du hørt noe fra Norwegian enigma ?

annmag
17.07.18 12:53
xpoolman: Har du hørt noe fra Norwegian enigma ?

På ei uke?

Du er nok et år for tidlig ute xpool. :D

Crainey
CraineyInnlegg: 1831
18.07.18 18:56
enigma99: Er det noen som har erfaring med å kreve EU kompensasjon fra Norwegian, og i så fall, hvor lang tid tok det før de betalte ?

Ja. Søkte erstatning for kansellert fly Oslo-Bangkok November 2017. Sendte inn krav for kompensasjon i starten av Desember og fikk utbetalt i slutten av Januar, så ca 1,5mnd gikk det før utbetalt.

Men gikk nok hvertfall en mnd før jeg fikk et svar fra Norwegian.

enigma99
22.07.18 11:29
xpoolman: Har du hørt noe fra Norwegian enigma ?

Jeg sendte dem en mld på Facebook og spurte om behandlingstid, fikk svar 4-8 uker, så får se da.. 

Mens vi drev med denne saken kom vi på en annen forsinkelse for 2 år siden, og siden foreldelsestiden er 3 år har vi nå sendt dem krav på den også :-)

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1539
24.07.18 17:51

enigma99, jeg var sannsynligvis på det samme flyet som deg. Flyet vi tok var ca 5 timer forsinket, og vi har søkt erstatning.

Noe lignende skjedde for 2 år siden hjem fra Boston, da fikk vi 600 EURO hver i erstatning. Norwegian mente først at vi ikke hadde krav på erstatning. Da sendte vi saken videre til Transportklagenemnda, og da tok det ikke så lang tid før vi fikk penger av Norwegian.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13297
06.08.18 09:46

Har et relatert spørsmål. Skulle en helg til Bergen nå på fredag, helgen som var, og flyet mitt opp ble kansellert. Det var ingenting ledig opp før søndag, som naturligvis ikke hjelper meg noe som helst. Nå hadde det seg sånn at jeg faktisk var interessert i å komme meg til Bergen, så betalte selv for et fly med SAS noen timer senere. Jeg vet jeg naturligvis får refundert billetten fra Norwegian, men kan jeg få dekket noe av merkostnaden? Eller er det sånn at man må være forberedt på å enten gå med tap, eller ikke fly i det hele tatt om man velger å fly med Norwegian?

Slik jeg ser det har de brutt sin del av avtalen, ved å ikke ha mulighet til å få meg til min destinasjon innenfor rimelig tid. Noen som har opplevd lignende? Skal jeg da bare måtte gå hjem med kølla i hånda og ta til takke med å få pengene tilbake? Å fly et menneske fra Oslo til Bergen er jo ikke akkurat noen umulig oppgave.

Og før noen svarer "du får hva du betaler for, ikke fly med Norwegian" så vet jeg dette veldig godt. Men har aldri opplevd problemer på en så traffikert rute med de før.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5655
08.08.18 21:47
Jazzeron: Skal jeg da bare måtte gå hjem med kølla i hånda og ta til takke med å få pengene tilbake?

Du har i tillegg krav på 250 Euro i erstatning.https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

(Innlegget ble redigert 08.08.18 21:50)

Jazzeron
08.08.18 23:19
xpoolman: Du har i tillegg krav på 250 Euro i erstatning.https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Stemmer, takker så meget.

enigma99
13.08.18 15:47

Update; etter ca 5 uker fikk jeg i dag en epost fra Norwegian med Medhold (!!) i klagen. Selvfølgelig skal de lage litt siste krøll ved å be om all bankinfo på nytt (allerede lagt inn i skjema på norwegian.no), en fullmakt etc, men likevel, wow..

(La inn en klage for min datter samme dag, for en flight for 2 år siden, hun fikk også svar i dag, men med avslag begrunnet i at det er for sent.. selv om fristen skal være 3 år, så der blir det klagenemda...)

BaseballErMoro
24.08.18 19:40

Vi fikk også medhold på klagen i sommer. Da er det bare å fylle på sparekontoen til neste års ferie.

enigma99
28.08.18 21:57

En liten oppdatering: For 2 uker siden bad Norwegian om min bank info (på nytt, allerede lagt inn når kravet ble opprettet...)

Jeg sendte kontonummer etc på nytt.. Fikk da et hyggelig svar hvor de sa at pengene skulle bli overført "innen rimelig tid"... 

Det er nå som sagt 2 uker siden, og jeg sendte dem en mail for 1 uke siden, og i dag, hvor jeg spør om hvor lang tid "rimelig tid er" Jeg spurte også om det bekymret Norwegian å være kjent som selskapet som forsinker og trenerer alle oppgjør..

Ingen svar ingen penger...

Jazzeron
29.08.18 08:30

Har enda ikke hørt noe selv heller. De oppga 28 dagers behandlingstid, begynner å nærme seg det drastisk.

enigma99
05.09.18 02:29
BaseballErMoro: Vi fikk også medhold på klagen i sommer. Da er det bare å fylle på sparekontoen til neste års ferie.

Hei BaseBallErMoro,

Litt nysgjerrig; har dere mottatt pengene fra Norwegian ennå ? For meg er det nå gått 3 uker siden de skulle overføre pengene innen "rimelig tid"..

Jazzeron
10.09.18 13:40

Venter enda selv. På svaret altså.

BaseballErMoro
12.09.18 18:19

enigma99

Fikk en ny mail i dag. Pengene skal være på konto innen 14 dager står det.

enigma99
13.09.18 11:14
BaseballErMoro: Pengene skal være på konto innen 14 dager står det

Smør deg med tålmodighet. I dag er det 4 uker siden jeg fikk mailen hvor det stod at pengene skulle være på konto "innen rimelig tid"..

Merker at Norwegian har irritert meg mye i år..

BaseballErMoro
13.09.18 19:20

Pengene kom på konto i dag faktisk. Håper du får pengene snart.

Jazzeron
02.10.18 14:23

Fikk svar i dag. Tok kun 2 måneder. Får kompensert billetten for flyet som ble kansellert, men ikke et ord om den faste EU-kompensasjonen eller merkostnadene mine. Sutre litt på Twitter neste da.

enigma99
03.10.18 11:18
BaseballErMoro: Pengene kom på konto i dag faktisk. Håper du får pengene snart.

Joda fikk dem for 2 uker siden, tok sin tid. Lurer på hvor mange på det flyet som ikke sendte krav..

Jazzeron
04.10.18 10:20

Update: Fikk svar i dag, får den vanlige eu kompensasjonen samt billetten refundert. Så får vi se når pengene kommer da. Stå på kravet folkens!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester