Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Visum til Russland

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 8161
31.08.18 14:13

Er det noen her som nylig har fått turistvisum (uten å gå via visumselskapene) til Russland, og kan gi en oppsummering om hvordan du/dere gikk frem?

(Jeg har lest på landsider.no og på visumsidene til den russiske ambassaden, hvor jeg synes det er litt motstridende info).

Larrek
LarrekInnlegg: 4817
31.08.18 20:43

Har ikke søkt nylig, men man kan vel ikke unngå å måtte bruke Visumsenteret lenger. Selve søknaden sendes elektronisk men tileggspapirer f.eks hotelreservasjon må gå gjenneom https://tass-norway.no/no

kansas00
kansas00Innlegg: 22606
31.08.18 20:46
annmag: Er det noen her som nylig har fått turistvisum (uten å gå via visumselskapene) til Russland, og kan gi en oppsummering om hvordan du/dere gikk frem?

Les denne. Ganske grei beskrivelse fra noen som har gjort dette før.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7548
31.08.18 20:53

Var ikke dette visumsgreiene på nyhetene tidligere??

At ulike "eksperter" og "firmaer/selskaper" likkssom skal gjøre jobben for deg, alt du trenger å gjøre er å betale et par tusenlapper..

Utifra hva som kom frem på nyhetene så var dette på grensen til svindel, iom at visumsøknaden må fylles ut av søker uansett.. Så disse selskapene er bare fordyrende unødvendig mellomlegg..

Ta kontakt med ambassaden og få hjelp der istedenfor..

kansas00
kansas00Innlegg: 22606
31.08.18 20:58
_roffe_: Så disse selskapene er bare fordyrende unødvendig mellomlegg..

Ikke nødvendigvis. Fra tidligere før man fikk visumsenteret med booking av tid og sånn kunne man stå en halv dag i kø. Det er penger det også dersom man jobber (tapt arbedsinntekt). Samtidig som at disse visumselskapene da hadde bedre greie på hva som måtte til så du slipper å gjør bomtur og måtte reise enda en gang til. Mange land som har visumplikt for nordmenn kan være veldig firkantede på hvordan prossesen skal gjøres. En halvdags fri fra jobben koster fort penger det også. Visumsenteret tar seg betalt det også, men yter i det minste en service i forhold til å få det riktig. Så nei selskapene er så absolutt ikke fordyrende og unødvendig. Vil anta at de har veldig mange kunder innen bedriftsmarkedet.

(Innlegget ble redigert 31.08.18 21:00)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7854
31.08.18 23:15
annmag: Er det noen her som nylig har fått turistvisum (uten å gå via visumselskapene) til Russland, og kan gi en oppsummering om hvordan du/dere gikk frem?

Vi fikk jo visum før bobilturen i 2016.

Ren plankekjøring, sendte invitasjon og pass til visumservice i Oslo og etter en ukes tid kom passa tilbake med visumet i.

(Innlegget ble redigert 31.08.18 23:40)

Larrek
01.09.18 00:56
kansas00: Les denne. Ganske grei beskrivelse fra noen som har gjort dette før.

Hehe..ja hvis alt dette styret er enkelt for å få lov til å besøke et dysfunksjonelt, vanstyrt korrupt land, som burde være sjeleglade for at noen i det hele tatt gidde besøke dem, så er ordet "enkelt" rimelig intetsigende.

Larrek
01.09.18 01:00

Inntil 2014 kunne man betale ca 500.- kroner hos Intourist.no og sende/levere inn passet, og få et blanco-visum hvor du kunne bo og reise hvor faen du ville privat eller på hotell uten et eneste papir eller invitasjon. Intourist er nedlagt, men antagelig finnes den muligheten fortsatt via ett eller annet korrupt firma med forbindelser til ambassaden i Oslo.

(Innlegget ble redigert 01.09.18 01:06)

fargerik
fargerikInnlegg: 66310
02.09.18 10:10
xpoolman: Ren plankekjøring, sendte invitasjon og pass til visumservice i Oslo og etter en ukes tid kom passa tilbake med visumet i.

Jeg har brukt visumservice noen ganger, og anbefaler dem. Skikkelig profft, raskt og verd de få hundrelappene de tar. De følger hele tiden opp med e-poster som forteller status, og må man ringe er de verdens mest hjelpsomme folk også på telefon. Anbefales.

(Innlegget ble redigert 02.09.18 10:12)

annmag
02.09.18 12:39
Larrek: Har ikke søkt nylig, men man kan vel ikke unngå å måtte bruke Visumsenteret lenger. Selve søknaden sendes elektronisk men tileggspapirer f.eks hotelreservasjon må gå gjenneom https://tass-norway.no/no

Ok, merkelig de skal gjøre det så vanskelig.

Selv på ambassadens nettsider gir de motstridende info.  Et sted der, står det at man må ha en invitasjon (hotellreservasjon gjelder ikke) for å få visum.  På en annen side står ikke dette nevnt, bare at man må ha betalt hotellopphold på forhånd.

Jeg kommer ikke til å få noen invitasjon, og tror neppe jeg gidder å bruke et par tusenlapper på å få meg et visum for et besøk på 2-3 dager....da finner jeg heller på noe annet...(selv om jeg gjerne skulle sett St Petersburg...å kjøre tog gjennom der om natta ga liksom ikke særlig inntrykk av byen :D :D )

annmag
02.09.18 12:41
kansas00: Les denne. Ganske grei beskrivelse fra noen som har gjort dette før.

Den siden hadde jeg lest på forhånd, men når linken de hadde lagt inn ikke lenger eksisterer så ble ikke siden så hjelpsom likevel.

Når jeg starter nye tråder her inne, så er det for at jeg ønsker å kommunisere direkte med noen som har de opplevelsene jeg etterspør....og det får jeg ikke til via googling. :o)

annmag
02.09.18 12:43
xpoolman: Ren plankekjøring, sendte invitasjon og pass til visumservice i Oslo og etter en ukes tid kom passa tilbake med visumet i.

Ja, hvis man har invitasjon, så er det ren plankekjøring....tviler ikke på det.

Det jeg lurer på, er om man virkelig trenger selve invitasjonen, så lenge det gis motstridende info om dette på ambassadens nettsider.

Edit: :o)

(Innlegget ble redigert 02.09.18 12:43)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 3152
02.09.18 21:25
annmag: Det jeg lurer på, er om man virkelig trenger selve invitasjonen, så lenge det gis motstridende info om dette på ambassadens nettsider.

Du trenger "invitasjon", eller hotellvoucher som sendes sammen med visumsøknaden. Selv små 3-stjerners hoteller sender deg det for rundt 300 kroner.

annmag
02.09.18 21:46
RazorBoy: Du trenger "invitasjon", eller hotellvoucher som sendes sammen med visumsøknaden. Selv små 3-stjerners hoteller sender deg det for rundt 300 kroner.

Ok, da  er jeg litt nærmere en avklaring.

For å få det inn med teskje:

Jeg bestiller og betaler for hotellovernatting.

Jeg ber om å få tilsendt invitasjon fra hotellet og betaler rundt kr. 300,- i tillegg.

Dette er jo bare for å suge mer penger ut av turister.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7854
02.09.18 21:49
annmag: Jeg kommer ikke til å få noen invitasjon, og tror neppe jeg gidder å bruke et par tusenlapper på å få meg et visum for et besøk på 2-3 dager....da finner jeg heller på noe annet...

Hvorfor så tverr da annmag ?
Hvorfor ikke lage en liten rundtur ut av dette ?
Med dine reisekunnskaper så er jeg sikker på at du finner en måte å reise litt rundt på.
Russland var fint og spennende og annerledes, så jeg vil absolutt anbefale deg en tur, ikke bare til St. Petersburg, men utover på landsbygda også.

Hadde jeg hatt bobilen enda så skulle jeg jaggu invitert deg med på en tur, for jeg skal i alle fall tilbake til Russland :-)

annmag
02.09.18 22:14
xpoolman: Hvorfor så tverr da annmag ?
Hvorfor ikke lage en liten rundtur ut av dette ?
Med dine reisekunnskaper så er jeg sikker på at du finner en måte å reise litt rundt på.
Russland var fint og spennende og annerledes, så jeg vil absolutt anbefale deg en tur, ikke bare til St. Petersburg, men utover på landsbygda også. Hadde jeg hatt bobilen enda så skulle jeg jaggu invitert deg med på en tur, for jeg skal i alle fall tilbake til Russland :-)

Er ikke tverr altså. :o) :o)

Jeg har vært i Russland før...hele veien fra den finske grensa litt før Viborg og hele veien inn i Mongolia, men jeg fikk ikke sett St Petersburg. Dette var tidlig på 90-tallet....så det meste var svært annerledes fra hvordan det er nå.

Jeg kan godt lage en rundtur ut av det, men den blir ikke på mer enn  2-3 dager...så da blir det vel bare litt rundt i St Petersburg...og da er jeg jo like langt. ;o)

RazorBoy
02.09.18 22:20

Jeg tror fortsatt det er mulig å oppholde seg 48 timer visumfritt i St Petersburg hvis du kommer med båt fra Finland, men det er ikke nødvendigvis billigere enn den tusenlappen det koster med porto, invitasjon og visum

annmag
02.09.18 22:39
RazorBoy: Jeg tror fortsatt det er mulig å oppholde seg 48 timer visumfritt i St Petersburg hvis du kommer med båt fra Finland, men det er ikke nødvendigvis billigere enn den tusenlappen det koster med porto, invitasjon og visum

Ok, jeg vil eventuelt fly inn....og være 3 dager...eller fire.

Larrek
02.09.18 23:42

Siden det er St.petersburg det er snakk om finnes vel  dette smutthullet.

annmag
03.09.18 00:31
Larrek: Siden det er St.petersburg det er snakk om finnes vel  dette smutthullet.

Fin side, men altfor mye pes....iallefall i denne omgang.

Fader ut hele St. Petersburg nå.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 11081
03.09.18 16:01
Larrek: Hehe..ja hvis alt dette styret er enkelt for å få lov til å besøke et dysfunksjonelt, vanstyrt korrupt land, som burde være sjeleglade for at noen i det hele tatt gidde besøke dem, så er ordet "enkelt" rimelig intetsigende.

Jo større bananrepublikk et land er, jo mer firkantete er de når det gjelder visum. I slike land er det også viktig med pissesure grensevakter.

Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
04.09.18 16:43
annmag: Ok, da  er jeg litt nærmere en avklaring. For å få det inn med teskje: Jeg bestiller og betaler for hotellovernatting. Jeg ber om å få tilsendt invitasjon fra hotellet og betaler rundt kr. 300,- i tillegg. ***** Dette er jo bare for å suge mer penger ut av turister.

Har holdt litt på med dette da vi har familie der og verken jeg eller kona er russiske. Tidligere kunne vi bruke reisebyråer som hjalp oss med invitasjon enda vi bestilt reisen privat. Dette går ikke lenger, i hvert fall ikke med de vi kjenner til her i Norge.

Da gjenstår disse mulighetene:

For å ta det gjennom ambassaden/TASS, som er det billigste:

- Ha bestilt på et hotell som har mulighet til å sende invitasjoner, dette er stort sett bare dyre businesshoteller som gjør. Der vi har bort har de i hvert fall ikke mulighet til det, og virker ikke på dem som det er vanlig for mindre hoteller.

- Bestille turen via et godkjent reisebyrå som har mulighet til å sende invitasjoner. Dette har vi ikke sett så nøye på, sparer sikkert litt på det, men vi har litt uortodoks reisevei, så har foretrukket å ordne med reisen selv.

Eller - ta det via Visumservice eller lignende. Veldig mye enklere, men godt over dobbel pris. Vi har gjort det siden vi ikke fikk det gjennom reisebyrå lenger, men irriterer oss over det hver gang.

annmag
05.09.18 02:04
Bananskall: Da gjenstår disse mulighetene: For å ta det gjennom ambassaden/TASS, som er det billigste: - Ha bestilt på et hotell som har mulighet til å sende invitasjoner, dette er stort sett bare dyre businesshoteller som gjør. Der vi har bort har de i hvert fall ikke mulighet til det, og virker ikke på dem som det er vanlig for mindre hoteller. - Bestille turen via et godkjent reisebyrå som har mulighet til å sende invitasjoner. Dette har vi ikke sett så nøye på, sparer sikkert litt på det, men vi har litt uortodoks reisevei, så har foretrukket å ordne med reisen selv. Eller - ta det via Visumservice eller lignende. Veldig mye enklere, men godt over dobbel pris. Vi har gjort det siden vi ikke fikk det gjennom reisebyrå lenger, men irriterer oss over det hver gang.

Takk for alternativer....en litt utvidet helgetur bortfaller nok når det er så mye styr.  Mulig jeg lager en lengre tur av det en gang....men ikke nå. 

St. Petersburg at New Year....bye bye!!

William_S3
William_S3Innlegg: 6652
09.09.18 08:48

Visum til Russland er da ganske enkelt, folk her inne overkompliserer det noe vanvittig. Først må man skaffe seg en invitasjon, dette kan enkelt kjøpes for 30 USD på nettet og du får den i eposten kort tid etterpå. Egentlig er dette teknisk sett ikke lov, men det er ingen som bryr seg. Jeg personlig har brukt Way to Russia. 

Deretter fyller du ut søknadsskjemaet på ambassadens nettsider og hvor de spør om info fra invitasjonen så plotter du det inn der. Det står streng advarsel om man ikke kan bruke invitasjoner kjøpt på nettet, men jeg har aldri opplevd noe problem med det og jeg har aldri hørt om noen som har opplevd problemer med det. 

Man betaler med kort eller kontant på ambassaden og prosesstiden er en uke, evt kan man betale dobbelt sum og få visum på et par dager Det er ikke fryktelig vanskelig, og jeg tror folk overkompliserer det med invitasjonen som trengs, men den er lattelig enkel å skaffe seg. Da er visum til USA langt vanskeligere å skaffe seg og det krever tom personlig intervju på ambassaden. Nå kan langt på vei de aller fleste nordmenn bruke ESTA dit, men jeg har hatt noen litt for eksoitiske reisemål slik at jeg ikke kan bruke ESTA så jeg skaffet meg visum 

(Innlegget ble redigert 09.09.18 08:51)

RazorBoy
10.09.18 20:29
William_S3: Visum til Russland er da ganske enkelt, folk her inne overkompliserer det noe vanvittig. Først må man skaffe seg en invitasjon, dette kan enkelt kjøpes for 30 USD på nettet og du får den i eposten kort tid etterpå. Egentlig er dette teknisk sett ikke lov, men det er ingen som bryr seg. Jeg personlig har brukt Way to Russia.

Vet ikke når du sist var i Russland, men sist jeg var der for to år siden så hadde konsulatet i Oslo strammet inn på den praksisen. De godtok ikke min invitasjon fra Pasvik turist, som jeg tidligere har brukt. Da var det å bestille hotell, selv om jeg skulle bo privat det meste av oppholdet. Heldigvis har hotellprisene i Moskva falt dramatisk de siste årene, ihvertfall litt utenfor sentrum. Men det er ganske irriterende å skulle betale for hotellrom man ikke benytter.

William_S3
William_S3Innlegg: 6652
11.09.18 09:23
RazorBoy: Vet ikke når du sist var i Russland, men sist jeg var der for to år siden så hadde konsulatet i Oslo strammet inn på den praksisen. De godtok ikke min invitasjon fra Pasvik turist, som jeg tidligere har brukt. Da var det å bestille hotell, selv om jeg skulle bo privat det meste av oppholdet. Heldigvis har hotellprisene i Moskva falt dramatisk de siste årene, ihvertfall litt utenfor sentrum. Men det er ganske irriterende å skulle betale for hotellrom man ikke benytter.

Hmm - saken er at en del av disse invitasjoner lager en form for fiktiv reservasjon på et hotell tror jeg. Men ja nei jeg søkte sist visum i 2014 så kan ha endra seg vesentlig siden den gang. Så var jeg en tur der i VM, men da var det jo visumfritt med FAN ID så slapp å tenke på det. Forøvrig har de gjort Russland visumfritt ut året for alle med FAN IDen. 

annmag
11.09.18 13:48
RazorBoy: Vet ikke når du sist var i Russland, men sist jeg var der for to år siden så hadde konsulatet i Oslo strammet inn på den praksisen.

Nettopp...og det kom også tydelig frem da jeg googlet før jeg startet tråden.  Jeg hadde uansett ikke brukt noe juksegreier for å komme meg inn i et land.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
12.09.18 16:04

Jeg slenger ved et spørsmål her, skal til neste år på cruise i Østersjøen som og innbefatter St. Petersburg. Er det fortsatt slik at hvis man er med cruisebåt og har bestilt og betalt for utflukt i land. Så slipper man å søke visum på forhånd?

Vet det var slik da foreldrene mine var på cruise dit for rundt 20 år siden, men er det slik fortsatt?

Larrek
14.09.18 10:25
Kjetil_e: Er det fortsatt slik at hvis man er med cruisebåt og har bestilt og betalt for utflukt i land. Så slipper man å søke visum på forhånd?
Vet det var slik da foreldrene mine var på cruise dit for rundt 20 år siden, men er det slik fortsatt?

Ja, ser slik ut her. Forutsatt at man sover på båten og er med på guided tur.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
14.09.18 15:08
Larrek: Ja, ser slik ut her. Forutsatt at man sover på båten og er med på guided tur.

Tusen takk

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg