Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Overstay" i Bangkok

NYTT TEMA
SimplyTheBeast
SimplyTheBeastInnlegg: 766
10.09.18 15:38

Hei.

Jeg er i Bangkok, og har gjort en tabbe med flybilletten: Skulle booke fra 1 september til 30 september, fordi 30 dager er maksgrensa for hvor lenge du har lov å være der. Sistgang for et år siden var jeg 5 uker, og fikk da bot på flyplassen for såkalt "overstay". 

Tabben: Jeg skulle bytte fra 1 oktober til 30 september, altså trekke fra en dag, men skiftet da kun dato og glemte å skifte måned! Resultat: Returbiletten blei på 30 OKTOBER!!

Det vil altså si at jeg enten må bli i 2 måneder, eller koste på meg en dyr flybillett hjem. Hvis jeg velger å bli i 2 måneder, får jeg garantert "overstay”-bot, og da langt større enn den sist på "bare" 4500 baht (rundt 1200 kr), for da var det bare en ukes overtredelse, denne gangen blir det evt. en måneds overtredelse..

Leste på regjeringen.no sine reisetips-sider at det gikk an å søke om ytterligere 30 dager, forsøkte det på et "immigration-center" der borte, men de sa nei, og jeg veit ikke hvorfor.

Derimot så stod det på samme siden, at man "automatisk får 30 dager oppholdstillatelse det borte ved ankomst på en flyplass", så da lurer jeg på følgende "smarte løsning": Ta et billig fly til Kambodsja eller Burma, og bli et par-tre dager, og så komme tilbake til Bangkok igjen. Da skulle jeg jo få 30 nye dager oppholdstillatelse hvis det stemmer det som står på regjeringen.no, men det står ikke så tydelig der: Holder det bare å ta en svipptur fram og tilbake til Kambodsja og så er problemet løst, er det virkelig så enkelt...? Kan jeg bare la saka mine stå igjen på hotellet i Bangkok og hoppe på flyet fram og tilbake, og vipps så er problemet med oppholdstillatelse løst...?

Jeg har spørt hotellfolka her og litt av hvert, men den snakker så dårlig engelsk, og de som snakker bra nok engelsk et ikke sikre. Så før jeg gjør dette så vil jeg gjerne være 100% sikker.

Noen her som veit dette?

Holder det med en svipptur, eller er det et krav til hvor lenge man må være borte fra landet før man kan få 30 nye dager med oppholdstillatelse?

Hvis det er så enkelt at en svipptur er nok, betyr det at man kan bo i Bangkok så lenge man vil, bare man husker å ta en svipptur med et utenlands-fly hver 30. dag?

Takker for svar.

Olmba
OlmbaInnlegg: 2194
10.09.18 15:50
SimplyTheBeast: Ta et billig fly til Kambodsja eller Burma, og bli et par-tre dager, og så komme tilbake til Bangkok igjen. Da skulle jeg jo få 30 nye dager

Hei,

Hva du enn gjør, pass på at du ikke får overstay da det nå er skjerpende regler for dette. En uke eller 2 går nok greit,men over det kan det fort bli bøter og utestengelse..

Flere måter å løse dette på, men jeg bruker å kjøpe meg en billig billett med Air Aisia som tar meg tar meg fra Don Muang til Kambodsja eller Laos der jeg overnatter 1 eller 2 netter får så tilbake og får stempel med 30 nye dager. ..Gjorde dette selv 4 ganger på rad i 2017..

En annen mulighet er at du kan møte opp på et immigrasjonskontor der du kan søke om 90 dager. Immigrasjonskontor finner du flere steder blant annet på Don Muang og Suvarnabhum

Lykke til i LOS, pass deg for damene :-) 

(Innlegget ble redigert 10.09.18 15:52)

KenMonkou
KenMonkouInnlegg: 4376
10.09.18 15:51

Reis på visa-run til Kambodsja, Vietnam, Laos eller Burma. Ev gjør det med et reisebyrå som det finns mange av, de reklamerer for visarun på utsiden av sjappene sine.

Så ja svaret er at du kan stemple i passet på en grenseovergang, og reise tilbake.

Ikke sats på overstay slik det er nå

Olmba
10.09.18 15:58
KenMonkou: Reis på visa-run til Kambodsja, Vietnam, Laos eller Burma. Ev gjør det med et reisebyrå som det finns mange av, de reklamerer for visarun på utsiden av sjappene sine. Så ja svaret er at du kan stemple i passet på en grenseovergang, og reise tilbake. Ikke sats på overstay slik det er nå

Vet ikke hvordan dette blir praktisert hvis du tar en organisert visarun tur der du feks blir fraktet med bil over grensen, men Junaten innførte vel en regel om at du da kun fikk 15 dager istedenfor 30 dager når du kommer med fly..

gjespe
gjespeInnlegg: 23111
10.09.18 16:02
SimplyTheBeast: Leste på regjeringen.no sine reisetips-sider at det gikk an å søke om ytterligere 30 dager, forsøkte det på et "immigration-center" der borte, men de sa nei, og jeg veit ikke hvorfor.

De må vel begrunne hvorfor? Fylte du ut alle papirene og fikk avslag?

Det skal være enkelt å få nye 30 dager men du kan ikke gjøre det flere ganger før du må ut av landet på visa run og søke visa fra en ambassade i f.eks. Kambodsja, Laos eller Malaysia. Der er Malaysia og Penang den letteste synes jeg. Det er mange som kjører minibusser med folk som trenger visarun fra flere steder i BKK. Bare å google.

Men dette skal da imigration kunne veilede deg og gi deg informasjon om?

Men hvis de nekter å gi deg 30 dager spørs det om det hjelper siden det må ligge en årsak bak? Du kan selvfølgelig reise hjem å prøve å få visa fra Norge hvis det ikke er noen grunn til at du blir nektet.

Bor du på hotell i BKK hva med å flytte til et hotell i Pattaya og prøve å få forlengelse på imigration der? Det sitter også noen som kan hjelpe deg for noen kroner utenfor hvis du ikke fikser det sjøl.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 16:14)

SimplyTheBeast
10.09.18 16:30

Olmba:

Stemmer, det står også på reiseinformasjon på regjeringen.no: 15 dager hvis buss/tog, 30 dager hvis fly.

gjespe:

Stemmer, fylte ut alle papirene, fikk ikke noen konkret grunn. Noen mener jeg må komme helt på slutten av måneden for å gjøre dette, ikke så langt i forveien. Men nå koster det jo 1900 baht bare å møte opp på immigration-stedet, + taxi dit, og da er det jo like billig å ta fly tur-retur Kambodsja..

Pattaya: Blææ, har no dårlige erfaringer derfra, ivrige selgere + horer som flokker seg rundt deg på hovedgata og prøver å nappe ting og tang, tar tak i lomme-glidelåsen din og du må virkelig dytte dem vekk... I Bangkok er det både vennligere folk (i gjennomsnitt) og jevnt over mye lavere priser.

Visum: e-visum burde vel være billigste løsning der...?

(Innlegget ble redigert 10.09.18 16:31)

Olmba
10.09.18 16:32
gjespe: Men hvis de nekter å gi deg 30 dager spørs det om det hjelper siden det må ligge en årsak bak? Du kan selvfølgelig reise hjem å prøve å få visa fra Norge hvis det ikke er noen grunn til at du blir nektet.

Som gjespe sier ovenfor kan det være en årsak som vi ikke kjenner til, men den burde du i tilfellet blitt opplyst om.. 

Hørte om en annen som fikk samme beskjed for ikke så lenge siden, han la 2000 bath på bordet, og alt var ok..

Som regel når du får avslag på noe i Thailand uten begrunnelse er det penger de er ute etter... Trist, men er slik korrupsjonen virker.

Du trenger ikke reise til Pattaya for å ordne deg visa eller visarun, det finnes plenty av dette i Bangkok også.. Er bare å google, men det enkleste og raskeste når du allerede befinner deg i Bangkok er som jeg skrev tidligere..Air Aisia fra Don Muang.... Kjapt, trygt og billig.. :-)

(Innlegget ble redigert 10.09.18 16:35)

gjespe
10.09.18 16:39
SimplyTheBeast: Noen mener jeg må komme helt på slutten av måneden for å gjøre dette, ikke så langt i forveien.

Hvem er noen - sa de det på imigration?

Og en tur til Kambodsja blir nok mange ganger dyrere enn få det ordnet i BKK.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 16:40)

gjespe
10.09.18 16:43
SimplyTheBeast: Pattaya: Blææ, har no dårlige erfaringer derfra, ivrige selgere + horer som flokker seg rundt deg på hovedgata og prøver å nappe ting og tang, tar tak i lomme-glidelåsen din og du må virkelig dytte dem vekk... I Bangkok er det både vennligere folk (i gjennomsnitt) og jevnt over mye lavere priser.

Nja er ikke helt min erfaring at det er så ille men uansett imigration ligger i Jomtien og har god erfaring med de. Det er ingen plikt til å gå i Walking Street :)

Forresten hvorfor leier du ikke en condo i stede for å bo på hotell når du er der i lengre tid?

Et tips kan også være å ta en tur innom sjømannskirken - der samles ofte mange nordmenn med gode visa kunnskaper og erfaringer som du kan ta en kaffe og en prat med.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 16:47)

Olmba
10.09.18 16:48

Til info har vi en gruppe på Facebook som heter Visum Thailand/Norge der du kan spørre om visum relatert saker..  

Alltid greit å sjekke flere ganger :-) 

Olmba
10.09.18 16:58
gjespe: Forresten hvorfor leier du ikke en condo i stede for å bo på hotell når du er der i lengre tid? Et tips kan også være å ta en tur innom sjømannskirken - der samles ofte mange nordmenn med gode visa kunnskaper og erfaringer som du kan ta en kaffe og en prat med.

Ikke for å virke ufin på noen måte,men dette er en gjenganger jeg ser på diverse thai forum..

Han spør om visa/visarun og befinner seg i Bangkok hvorfor må du da fremsnakke Pattaya og anbefale han å reise dit når han får utført akkurat de samme tjenester i Bangkok og hvorfor ber du han flytte i condo vs hotell, det var jo ikke det han spurte om?

Du kjenner sikkert godt til Pattaya ,noe jeg også gjør etter 20 år i LOS der jeg har bodd på utallige steder. Forøvrig trives jeg 100 ganger bedre i Bangkok som er mye vennligere en i Pattaya, men dette er jo smak og behag..

Forøvrig prøver jeg å holde meg litt på avstand til utflyttede nordmenn som mange fremstår som kverulerende alkoholiserte altvitere.. Sjømannskirken i Pattaya er vel ikke for alle og enhver heller :-) 

Beklager avsporingen, men følte jeg bare måtte ..

(Innlegget ble redigert 10.09.18 17:00)

gjespe
10.09.18 17:02
Olmba: Forøvrig trives jeg 100 ganger bedre i Bangkok som er mye vennligere en i Pattaya, men dette er jo smak og behag..

Jeg har bodd mange år der sjøl og jeg også liker meg 100 ganger bedre i BKK enn Pattaya. Men jeg sier bare de er flinke på imigration der - hyggelige og informerende.

Når det gjelder condo er jo det mye billigere enn hotell siden TS også snakker økonomi.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 17:06)

gjespe
10.09.18 17:04
Olmba: Forøvrig prøver jeg å holde meg litt på avstand til utflyttede nordmenn som mange fremstår som kverulerende alkoholiserte altvitere..

Stort sett enig men ikke alle - mange hyggelige karer der også.

SimplyTheBeast
10.09.18 17:06

gjespe:

Nei, immigration sa bare "no", gikk til en nærliggende police station kort tid etter, etter anbefaling fra hotellresepsjonen, de virka også usikre, og sa bare til slutt: "Go back in the end of the month".

En tur til Kambodsja dyrere? Jeg sjekka fly priser: Kun 600 og noe hver vei, og på div reiseinformasjons-sider står det at alt der er dritbillig: Hotell, mat, buss, alt. Vesentlig billigere enn i Thailand til og med... Det er derfor jeg tenkte det kunne være en glup løsning. Vel, kansje en anelse dyrere enn immigration-stempel, men da får jeg innholdsberiket turen litt.. Eller mener du det er noe med en slik tur som vil koste veldig mye?

Olmba
10.09.18 17:06
gjespe: mange hyggelige karer der også.

Absolutt :-) 

Olmba
10.09.18 17:13
SimplyTheBeast: Go back in the end of the month".

Typisk Thai svar når de ikke vet... Det ville ikke bekymret meg veldig..

Kambodsja er kjempe bra og billig og det er min første prioritet. Laos Vientiane er dyrere hvis du ikke vil bo på et backpaker hostel. Skjer ikke stort der heller, hvis du da ikke skal på lange utflukter i fjellheimen:-)  

gjespe
10.09.18 17:16
SimplyTheBeast: Eller mener du det er noe med en slik tur som vil koste veldig mye?

Nei den trenger ikke koste så mye - men betydelig mer enn å få det ordnet i BKK hvis det lar seg gjøre. Visa koster vel også omtrent 2500 THB.

En tur til Kambodsja kan uansett anbefales :)

SimplyTheBeast
10.09.18 21:27

Takker for alle innspill :)

fargerik
fargerikInnlegg: 53153
10.09.18 21:52
SimplyTheBeast: Takker for alle innspill :)

Det er blitt strikt med borderrun, men dersom du tar en uke i for eksempel Vientianne i Laos, som er en rimelig sivilisert by, skulle det funke.

Det er ganske billige flybilletter. Air Lao har jo fått en ny flypark med moderne, flotte fly, ganske bra, og gratis øl på turistklasse.

Da kan du samtidig passe på å ta med deg den hårreisende bussturen fra vientianne til Luang Prabang. Fin by å være turist i, til Laos å være.

Men ta overstay på alvor, dette vil de ha has på.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 22:04)

KenMonkou
10.09.18 21:55
Olmba: Vet ikke hvordan dette blir praktisert hvis du tar en organisert visarun tur der du feks blir fraktet med bil over grensen, men Junaten innførte vel en regel om at du da kun fikk 15 dager istedenfor 30 dager når du kommer med fly..

Kjenner folk som har gjort dette nylig og fått nye 30 dager uten problemer.

Men nøkkelen er nok desverre, hvor mye baht som ligger passet da den som skal stemple får det

Ang immigrasjons kontorene så kommer det så mye anpå hvem som sitter der osv da du skal få/får informasjon. Bor maaaange i Thailand som abbonerer på div visa de ikke har rettigheter på, som feks studentvisa

(Innlegget ble redigert 10.09.18 21:56)

fargerik
10.09.18 21:58
KenMonkou: Men nøkkelen er nok desverre, hvor mye baht som ligger passet da den som skal stemple får det

Det er ikke spesielt smart å prøve å bestikke tjenestemenn, de er ikke alle korrupte. Som oftest er de nidkjære.

KenMonkou
10.09.18 22:02
fargerik: Det er ikke spesielt smart å prøve å bestikke tjenestemenn

Sant, de bruker som regel å oppfordre til det selv

fargerik
10.09.18 22:05
KenMonkou: Sant, de bruker som regel å oppfordre til det selv

Det gjelder å være våken og holde tunga rett i munnen.

Og sette seg inn i hva som er den rette bestikkelsen. Mine venner i turistpolitiet i Bangkok får for eksempel ikke lov til å kjøpe konfekt i taxfree, men det får jeg.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 22:07)

KenMonkou
10.09.18 22:07
fargerik: Det gjelder å være våken og holde tunga rett i munnen.

Jeg har aldri hatt noen problemer i Thailand, men korrupsjon har jeg opplevd på nært hold fra diverse tjenestemenn/kvinner i diverse etater.

Har heller egentlig ikke den oppfatningen av at Thaier er så nidkjære mot utlendinger heller, i turistområdene vel og merke :D

Viktig med konfekt ;)

(Innlegget ble redigert 10.09.18 22:08)

fargerik
10.09.18 22:14
KenMonkou: Jeg har aldri hatt noen problemer i Thailand, men korrupsjon har jeg opplevd på nært hold fra diverse tjenestemenn/kvinner i diverse etater. Har heller egentlig ikke den oppfatningen av at Thaier er så nidkjære mot utlendinger heller, i turistområdene vel og merke :D Viktig med konfekt ;)

Jeg har hengt så mye sammen med disse turistpolitifolka, og vet at de sikler etter konfekt. Konfekt FARANG!

Har ALDRI hatt noe problem, og hatt overstay uten at det bød på noen problem.

Men det er litt følsomt, det er uforutsigbart hvem man møter når det gjelder.

Jeg anbefaler en ukestur til Laos.

(Innlegget ble redigert 10.09.18 22:15)

gjespe
10.09.18 22:35
SimplyTheBeast: Tabben: Jeg skulle bytte fra 1 oktober til 30 september, altså trekke fra en dag, men skiftet da kun dato og glemte å skifte måned! Resultat: Returbiletten blei på 30 OKTOBER!!

Tilbake til billetten din - går ut fra du har sjekka hva det koster og om det er mulig å få endret dato på den?

Ellers koster vel Norwegian en vei hjem ca. 2500,- på de rette dagene.

Når det gjelder Visa run og Kambodsja har jeg hørt mye dårlig rundt det - hvis du flyr Siem Reap må du finne en agent som kan ta det til Phnom Penh og tilbake noe som fort tar 3 - 4 dager. Mye korrupsjon der åpenlyst i offentlige etater også. Men landet er absolutt verd en tur rent bortsett fra visa.

Laos ville jeg ikke reist til - der er det kaos og kø og mye stress.

Skal man absolutt ta visarun ville jeg valgt Penang. Det er en avstressende tur og en fin by og besøke. Du leverer passet til Jim den ene dagen og får det tilbake fix ferdig dagen etter.  Som lenket til tidligere går det minibusser ned dit for visarunners.

Anything you need, Jim'll fix it :)

Men dette er nå bare mine erfaringer. 

(Innlegget ble redigert 10.09.18 22:38)

SimplyTheBeast
11.09.18 00:06

gjespe:

Sjekka det ja, kosta mer å endre enn å kjøpe en ny! Norwegian var billigst hjem, men må ha ekstra bagasje da Norwegian tar bare 20kg mens turkish tar 30, det jeg har med, da er jeg oppe i 3000 og noe. Det er altså 3000 spart på å bare bli her. Hva er "visa run" forresten?

fargerik
11.09.18 00:08
gjespe: Laos ville jeg ikke reist til - der er det kaos og kø og mye stress.

Det er det mest hjernedøde jeg har hørt. Vientianne er en kul by, og flyplassen er en av de mest sjarmerende flyplasser jeg har vært på, med bar og røykeplass på taket med utsikt over landingsstripa.

Raka veien inn til byen, med walking street uten fulle drittsekker, jallamarkedet ved elva, (marked er marked) jævlig trivelige folk som snakker engelsk, rett og slett verd å bruke litt tid i.

Du har antagelig gått deg bort i et smug og ramla over en dårlig person dersom du rakker ned på Vientianne. At du skulle bli stressa der, er for meg et mysterium.

(Innlegget ble redigert 11.09.18 00:10)

fargerik
11.09.18 00:32
SimplyTheBeast: stra bagasje da Norwegian tar bare 20kg mens turkish tar 30, det jeg har med, da er jeg oppe i 3000 og noe. Det er altså 3000 spart på å bare bli her. Hva er "visa run" forresten?

Grip dagen, gjør noe ut av det!

Ta nattoget til Chiang Mai. Gå ut fra stasjonen, på venstre side finner du billettkontorene, der kjøper du billetter til van som tar deg til Chiang Khong, og der får du fiksa visum og flakser over til Huai Xuai i Laos, og så får du en to dagers båttur med slow Boat helt til Luang Prabang. De selger pakketurer utenfor jernbanestasjonen, og jeg lover deg at dette ikke er luksushoteller. Men det er psykedelisk autentisk.

Det er borderrun. Du får et stempel når du reiser ut og et nytt stempel når du reiser tilbake til Thailand.

Jeg vil ikke vise fram trynet mitt, og legger ikke inn noe privat her, men les litt her.

Det er uansett ganske morsomt, og ganske billig moro.

Busstur Luang Prabang til Vientianne? Det er for spesielt interesserte. Bumpy Ride. Men det går jo fly.

(Innlegget ble redigert 11.09.18 00:45)

gjespe
11.09.18 06:28
fargerik: Det er det mest hjernedøde jeg har hørt. Vientianne er en kul by,

Nå er det du som er hjernedød og avsporer - du har vel aldri vært der for å få visa slik tema er - så hvorfor uttaler du deg om det?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg