Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hua Hin. Trenger tips

NYTT TEMA
Embla1961
Embla1961Innlegg: 2
13.11.18 18:42

Min datter på 15 og jeg tenker reise til Hua Hin i påsken 2019. Valget falt på Hua Hin etter å ha studert klima på den årstiden. Vi ønsker å sole oss og bade. Vil bo sånn at vi kan gå til stranda og på shopping. 

Kan noen tipse oss om bra hotell. Vi vil gjerne føle litt luksus og service. Og som sagt, nær stranden. 

enigma99
enigma99Innlegg: 765
14.11.18 00:56

Sikkert mange andre her som kan gi bedre tips. Vi har kun vært i Hua Hin 1 gang, og da på gjennomreise. Ble der i hele 2 dager og syntes det beste med stedet var togstasjonen.. Stranda var særdeles dårlig og tettpakket, liknet på Granca..

Jeg tror de som har gode opplevelser fra Hua Hin har bodd på hoteller / resorts med privat strand, det er sikkert bedre. Vi reiser typisk til mindre øyer med mindre pakketurister og bedre strender.

God tur :-)

Gorgi
GorgiInnlegg: 6171
14.11.18 01:20

Embla1961:»Kan noen tipse oss om bra hotell. Vi vil gjerne føle litt luksus og service. Og som sagt, nær stranden.»

———-

Hilton ligger like ved stranden og omtrent helt i sentrum. Ikke så fin strand ved hotellet, men hvis du går 5-600 m sørover langs stranden blir det fint. Marriot ligger også helt i strandkanten. Da er du allerede en drøy kilometer sør for Hilton. Begge hotellene har god standard, men Marriot er mer luksusiøst. Det vil nok gjenspeile prisen uten at jeg vet hva døgnprisen er. 

Vil du ha noe billigere uten særlig luksus, kan jeg anbefale Sunshine guesthouse. Norskdrevet gjestehus med seks utleierom 150m fra stranden uten å måtte krysse trafikkert vei. Ligger i en koselig gate med flere gjestehus og små restauranter. Rolig område ca 2km fra sentrum.

gjespe
gjespeInnlegg: 24596
14.11.18 09:53
Embla1961: Valget falt på Hua Hin etter å ha studert klima på den årstiden.

Hvordan kom dere frem til Hua Hin og ikke andre steder i Thailand?

Strendene i Hua Hin er ikke så bra - lenger sør eller vest er de mye bedre. Men skal dere shoppe samtidig er det får steder som passer.

fargerik
fargerikInnlegg: 55864
14.11.18 14:25
Embla1961: Min datter på 15 og jeg tenker reise til Hua Hin i påsken 2019. Valget falt på Hua Hin etter å ha studert klima på den årstiden. Vi ønsker å sole oss og bade. Vil bo sånn at vi kan gå til stranda og på shopping. Kan noen tipse oss om bra hotell. Vi vil gjerne føle litt luksus og service. Og som sagt, nær stranden.

Det er så lenge siden vi var der at jeg ikke husker noe om hoteller, men det ser ut til at andre gir greie råd.

Men jeg husker godt at det kan bli veldig varmt i april, så pass på å drikke mye vann, og unngå sol og strand midt på dagen.

Hvilken uke drar dere? Uka før påske (uke 15) er det Songkran, (nyttårsfeiring) og det kan være ganske livlig og mye festing. De holder på i dagevis.

(Innlegget ble redigert 14.11.18 14:31)

Embla1961
Embla1961Innlegg: 2
14.11.18 15:19

Vi kom fra til Hua HIn framfor lenger sør i landet fordi det var mindre regnværs døgn da. Tenker og at på så kort ferie, ca to uker er det greit å fly til Bangkok så ikke så mye av ferien går til reise.

fargerik
14.11.18 20:43
Embla1961: Vi kom fra til Hua HIn framfor lenger sør i landet fordi det var mindre regnværs døgn da. Tenker og at på så kort ferie, ca to uker er det greit å fly til Bangkok så ikke så mye av ferien går til reise.

Og fra Suvarnabhumi flyplass, går det ekspressbuss direkte til Hua Hin hver annen time. 4 timers tur.

fargerik
15.11.18 00:04

Jeg måtte sjekke dette en gang til.

Bussen går hver time første buss 6:30 og siste buss 19:30.

Ingen buss 9:30

Les dette, mye nyttig info. Biletter kjøper du ved utgang 8 andre etasje (level 1), og det er kun 2 bagasje pr. person.

(Innlegget ble redigert 15.11.18 00:05)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 32440
16.11.18 10:33
enigma99: Sikkert mange andre her som kan gi bedre tips. Vi har kun vært i Hua Hin 1 gang, og da på gjennomreise. Ble der i hele 2 dager og syntes det beste med stedet var togstasjonen.. Stranda var særdeles dårlig og tettpakket, liknet på Granca..

He-he. Her har vi tydeligvis like reisepreferanser. Samme opplevelse hadde vi. Det var jo tettpakket med det ene høyhus luksushotellet etter det andre.

Syntes stedet hadde omtrent null sjarm pga. dette. Men vi var der nok ikke lenge nok til også ut utforskje sjarmen, men for meg blir det nesten umulig å finne slik sjarm når man har disse blokkene liggende der!

Husker vi engang gikk tur langs stranda og ble sliten og tenkte vi skulle ta buss/taxi hjem, men det var så tettpakket med luksushoteller at vi knapt kom igjennom fra stranden.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 32440
16.11.18 10:37
enigma99: Ble der i hele 2 dager og syntes det beste med stedet var togstasjonen..

Og vi husker også togstasjonen. Men så kom vi da også i tog fra Bangkok.

fargerik
16.11.18 10:53
VivaLV: Og vi husker også togstasjonen. Men så kom vi da også i tog fra Bangkok.

Hadde jeg vært i BKK og skulle ta en tur til Hua Hin, ville jeg tatt tog. Like greit å reise til stasjonen som til bussterminalen.

Men når man lander med fly, blir det en ekstra transportetappe til togstasjonen i BKK, som man slipper når man bare tar bussen fra flyplassen.

Noe annet dersom man lander på Don Mueang, for der kan man fra flyplassen til stasjonen.

Men buss er et godt alternativ, bussene er ganske greie. Noen er forbløffende fancy. Sist vi kjørte ekspressbuss var til Rayong.

Den bussen hadde TV og massasjeseter ( ! ) Og de severte kald drikke inkludert i prisen.

(Innlegget ble redigert 16.11.18 10:59)

bigwin
bigwinInnlegg: 973
16.11.18 14:06

Hyatt Regency ligger på stranda (fineste delen av Hua Hin stranda) og er et veldig bra hotell med glimrende service, de har også et fantastisk spa dersom dere liker slikt (selvfølgelig dyrere behandlinger og massasjer enn utenfor hotellet).

Fra hotellet er det 2 min gange til Cicadamarkedet som har mye bra mat og litt shopping i helgene.

Ellers ligger det og et par tre massasjesalonger rett utenfor hotellet hvor det tilbys massasje for en billig penge (prøvde en av de og var godt fornøyd)

Ca 5-6 min med tuk tuk til selve sentrum av Hua Hin.

Vi bodde 14 dager der i høst og var veldig godt fornøyd.

Ellers er Marriot også å anbefale i Hua Hin. Temmelig nyoppusset og bra hotell, ligger litt nærmere sentrum enn Hyatt.

fargerik
16.11.18 18:02
bigwin: Fra hotellet er det 2 min gange til Cicadamarkedet som har mye bra mat og litt shopping i helgene.

Maten er dyrere der enn utenfor markedet. Greit å være klar over. Det er vel på grunn av at det er en turistfelle.

Jeg liker godt å tusle rundt på markeder, og er stadig en tur på chatuchak i BKK i helgene. Men det er for å finne en ting jeg vet at de har et sted der.

Det er også en pakka turistfelle, med priser deretter. Gidder ikke spise der.

Weekend Market, mye folk og litt drøye matpriser. En kokosnøtt med sugerør som man finner på gata for 20 bath, kan gjerne koste 50 bath i turistfella.

Spis heller på gata dersom hotellet ikke har all inclusive, men gå gjerne på marked og sjekk ut livet.

(Innlegget ble redigert 16.11.18 18:11)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 8764
18.11.18 22:23
Embla1961: Min datter på 15 og jeg tenker reise til Hua Hin i påsken 2019. Valget falt på Hua Hin etter å ha studert klima på den årstiden.

Da er det glovarmt. Det er varmeste tiden på året.

fargerik
18.11.18 23:29
Amatør_1: Da er det glovarmt. Det er varmeste tiden på året.

Kan like godt dra til Finland og tilbringe et par uker i sauna.

Men dette er jo smak og behag. Jeg ser ingen grunn til å reise dit i april-mai. For mye varme er for tøfft for meg personlig.

Men mange liker det faktisk.

(Innlegget ble redigert 18.11.18 23:31)

fargerik
29.11.18 11:45

Vi har en del thailandske TV-kanaler her i huset, og i thai-TV er det en del reiseprogrammer, for thaier, og språket er også thai.

Jeg kan ikke linke til direkte-TV som er betalings-TV.

Men en del av programmene legges ut på youtube, kos deg med dette :

En kikk på Hua Hin...Det frister jo å ta en tur?

(ikke stress med å prøve å forstå språket, se på bildene ;-)

(Innlegget ble redigert 29.11.18 11:47)

Karten67
Karten67Innlegg: 4646
02.12.18 08:59
gjespe: Hvordan kom dere frem til Hua Hin og ikke andre steder i Thailand? Strendene i Hua Hin er ikke så bra - lenger sør eller vest er de mye bedre. Men skal dere shoppe samtidig er det får steder som passer.

Rett Nord for Hua Hin ligger Cha Am (jeg har hus der), og jeg lurer også på hvorfor Hua Hin?, Cha Am har en langt finere strand, og stand promenade noe Hua Hin ikke har. 

Cha Am er en koselig liten by, med fantastisk sjømat til en overkommelig pris, ikke usannsynlig at sjømat-restauranter i Hua Hin henter sin sjømat ifra nettopp Cha Am.

Årstiden dere reiser på er veldig varm ja, april og mai går for å være de varmeste mnd. i Thailand.

Om dere reiser under Songkran, "vannkrig festivalen" som kan vare i flere dager, kan det bli morsomt for din datter på 15 år. Alle barn/ungdom liker vannkrig. P.S. legg vekk mobilen de dagene, slik at den ikke blir ødelagt av vann.

Ellers er jeg enig i de hotell og resort som er nevnt, men kan bli dyrt om en skal spise alle måltidene der. Regner med at frokost er inkludert.

Her en en god søkemotor for hoteller, har lagt ved en link over gode hoteller i Cha Am

https://www.agoda.com/nb-no/pages/agoda/default/DestinationSearchResult.aspx?asq=u2qcKLxwzRU5NDuxJ0kOFy9wX27JzC1O8rI%2BuhEH7XeZTADNRDzEFQgvNynF4i9vHXHNOT%2B2LsPcF5XgbhXCLlEPOLx%2FxtcLtQw6svQTeKnGcK25fwj4xvzxWnp61hE1CHJKt6F%2FB7f5h1drzZL5dsIOexgQWHNxeHytBZ3kDXywbPXhgRKAh8OnlQtfl5aImnGP8D7KVN8AazWokKOb2d7f1u9RkReWGIkCFUxDOyk%3D&area=33009&tick=636793602021&languageId=28&userId=8ce3858b-abd5-4d90-87ff-dcf299fdbb01&sessionId=kfht2ekvxdighzhqni5twiur&pageTypeId=1&origin=TH&locale=nb-NO&cid=-1&aid=130243¤cyCode=THB&htmlLanguage=nb-no&cultureInfoName=nb-NO&memberId=678632&ckuid=8ce3858b-abd5-4d90-87ff-dcf299fdbb01&prid=0&checkIn=2019-04-08&checkOut=2019-04-22&rooms=1&adults=2&children=0&priceCur=THB&los=14&textToSearch=Cha-ams%20strandlinje&productType=-1&sort=agodaRecommended

(Innlegget ble redigert 02.12.18 09:13)

Karten67
02.12.18 09:22

Det skulle være nyttårsfeiring og "vannkrig" festival, på Thai kaldt Songkran: https://www.youtube.com/watch?v=j_bvY8-NvCM

Offisielt  ifra 13-16 April, men i enkelte deler av Thai. kan de holde på 1 uke. (til myndighetenes store fortvilelse)

(Innlegget ble redigert 02.12.18 09:42)

fargerik
02.12.18 10:57
Karten67: Det skulle være nyttårsfeiring og "vannkrig" festival, på Thai kaldt Songkran: https://www.youtube.com/watch?v=j_bvY8-NvCM Offisielt ifra 13-16 April, men i enkelte deler av Thai. kan de holde på 1 uke. (til myndighetenes store fortvilelse)

Og så har vi den tradisjonelle delen av det, da. Noe turistene stort sett ikke finner på grunn av at hele greia har tatt fullstendig av.

De har (som du sikkert er klar over) også spesiell musikk som kun spilles under songkran. Og det er langt fra den popmusikken som brukes i vannkrig-videoene.

Og så gir de selvfølgelig mat til munkene, og når munkene har smakt og velsignet maten, gir de maten tilbake sånn at alle får spise seg mette.

Jeg har vært med på både galskapen og på høytidelig og tradisjonell seremoni. Vannkrig i gatene blir for vilt for meg. Men det er jo opp til hver og en.

(Innlegget ble redigert 02.12.18 11:05)

Karten67
03.12.18 09:17
fargerik: Og så har vi den tradisjonelle delen av det, da. Noe turistene stort sett ikke finner på grunn av at hele greia har tatt fullstendig av. De har (som du sikkert er klar over) også spesiell musikk som kun spilles under songkran. Og det er langt fra den popmusikken som brukes i vannkrig-videoene. Og så gir de selvfølgelig mat til munkene, og når munkene har smakt og velsignet maten, gir de maten tilbake sånn at alle får spise seg mette. Jeg har vært med på både galskapen og på høytidelig og tradisjonell seremoni. Vannkrig i gatene blir for vilt for meg. Men det er jo opp til hver og en.

Ja ungdommer er vel som ungdommer flest, de ønsker å ha det morsomt, og ja det har tatt litt av, mye alkohol og dødsulykker grunnet uvettig kjøring under Songkran.

Men ulykker grunnet nyttårs raketter og liggende har vi også i Norge, litt mere før enn nå grunnet restriksjoner på div. fyrverkeri. 

Så vet ikke helt hva som er verst, nyttårsfeiring med fyrverkeri og alkohol, eller nyttårsfeiring med vann og alkohol.

fargerik
04.12.18 06:40
Karten67: Så vet ikke helt hva som er verst, nyttårsfeiring med fyrverkeri og alkohol, eller nyttårsfeiring med vann og alkohol.

hehehehe...det kan du si.

Folk har det gøy, og det er da OK. Det er bare en personlig greie at jeg blir litt sliten av alt styret. Det er nok alderen ;-)

Folk som har lyst, må da for all del oppleve dette. Men man blir altså våt i samme sekund som man stikker nesa ut av døra. Det kan godt stå noen på taket og helle et par bøtter vann i hodet på en.

(Innlegget ble redigert 04.12.18 06:45)

startelver
startelverInnlegg: 47520
25.12.18 12:19
Embla1961: Vi kom fra til Hua HIn framfor lenger sør i landet fordi det var mindre regnværs døgn da

Mulig det er det statistisk sett , men de siste April-månedene har det vært lite regn her på sørøstsiden av Thailand. 

Når det gjelder Hua Hin ville jeg også vurdert Cha-Am som ligger noen kilometer nord , finere strender der, er ihvertfall mange som skryter av Cha-Am beach. 

Gorgi
GorgiInnlegg: 6171
25.12.18 12:35

Jeg og familien reiser til Hua Hin 21.januar og blir der 1 mnd. Dette er fjerde året på rad vi reiser til samme plassen og leier samme huset. Stor enebolig med seks soverom og seks bad. Men så er vi så mange at behovet er så stort.

Selv tar vi VIP-taxi fra Bangkok til Hua Hin. Prisen pr bil ligger på 2500 Bath for turen. Fordelt på seks personer i hver bil blir det overkommelig. Vi kommer til Bangkok tidlig på morgenen, så jeg synes det er greit å stoppe på et supermarked nå vi nærmer oss og få handlet inn mat og drikkevarer for de to-tre første døgnene. Det senker stressnivået når vi kommer frem. Da er det bare å finne shortsen og legge seg ved bassenget med en iskald Singha...:)

(Innlegget ble redigert 25.12.18 12:40)

fargerik
25.12.18 13:24
Gorgi: Selv tar vi VIP-taxi fra Bangkok til Hua Hin. Prisen pr bil ligger på 2500 Bath for turen. Fordelt på seks personer i hver bil blir det overkommelig. Vi kommer til Bangkok tidlig på morgenen, så jeg synes det er greit å stoppe på et supermarked nå vi nærmer oss og få handlet inn mat og drikkevarer for de to-tre første døgnene. Det senker stressnivået når vi kommer frem. Da er det bare å finne shortsen og legge seg ved bassenget med en iskald Singha...:)

Det var da som bare.....

Kona og jeg har planlagt å ikke reise i vinter, for første gang på femten-ish år. Men nå vrir du kniven rundt i såret her :-)

God tur. Jeg foretrekker LEO. I skyggen.

(Innlegget ble redigert 25.12.18 13:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester