Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jerevan - Tbilisi

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46156
15.11.18 16:41

Ja.

Ja - hva med dette? Noen tips her. Er i ferd med å kikke litt på en tur i midten av juni. Georgia har stått på lista i mange år. Og Armenia og Jerevan har jeg bare drømt om, kanskje mest fordi det høres så ekstremt eksotisk ut. Og ikke minst om man kobler inn at man har utsikt til Ararat-fjellet.

Slik det ser ut nå er et mest praktisk å fly inn på Jerevan, så ta to-tre (?) overnattinger der, og så en halvveis ukomfortabel reise i slike småbusser. Toget går jo bare om natta, så man ikke får sett noe.

Lurer på om fordeling 3 overnattinger i Jerevan og 6-7 i Tblisi høres fornuftig ut. Tenker på 1-2 utflukter fra Tblisi, kanskje en litt lengre tur også. Men Svartehavet blir kanskje i meste laget å komme over...

... dette er under vurdering. Ganske åpent. For øvrig har jeg (selvsagt) tenkt å returnere via Varna. Det er lettere å få et greit opplegg ved å velge Jerevan først, mht flytider, ellers ville jeg nok tatt det motsatt vei - altså Tblisi først og så Jerevan-Varna.

Wavy
WavyInnlegg: 11745
22.11.18 23:58

Denne turen skal du selvfølgelig gjennomføre! Har jo bare vært i Georgia selv, men Jerevan er da ikke så langt unna, så ser ikke noen grunn til å droppe Armenia. Georgia har jo lenge vært på vei opp som reisemål blant vestlige turister, men det er nok fortsatt flere russere som drar dit.

Tbilisi er en flott by somm jeg tror du vil like. Var selv på to dagsturer: Vardzia (to-dagers) og Kazbegi, og syns det var fine turer, men syns turen til Vardzia var relativt lang med mye tid på veien. 

Hadde jeg dratt i dag tror jeg jeg ville testet vinsmaking i Signaghi... 

Bananskall
BananskallInnlegg: 3770
23.11.18 23:46

Gjorde akkurat det samme for noen år siden. Vi bestilte privat transport gjennom et reisebyrå fra Jerevan til Tbilisi. Veldig greit, veldig overkommelig pris og vi fikk kombinert transportetappen med sightseeing på veien. Vi hadde vel 4-5 dager hvert sted. I Armenia hadde vi et par utflukter. Topptur til Aragats med fjellguide og tur til flotte gamle klostere med fantastisk beliggenhet med turistbuss. Fra Tbilisi hadde vi to utflukter, en til Kakheti, det mest kjente vindistriktet, dette med privat guide+sjåfør. Som en ekstra bonus fikk vi servert lunsj hos broren til sjåføren på veien. Til Gori dro vi med taxi som ventet på oss, grei pris, men her ble vi nok litt snytt. Stalin-museet der er en meget spesiell opplevelse, og live ved ligger Uplistsikhe, en oldtidsby hugget ut i stein.

Begge steder ordnet vi alle utflukter og transport på lokal reisebyrå på stedet. Kombinasjonen av dårlig utbygd offentlig transport og lave priser gjorde at vi valgte endel private løsninger. Nesten aldri gjort det andre steder.

Landene er veldig forskjellige, men mye flott natur, mye historie, meget gjestmildt folk, utrolig lave priser, masse god mat og drikke - med andre ord to land som anbefales på det sterkeste! 

DrSchwei
24.11.18 11:09

Takk, ja det er jo litt av det som har holdt meg tilbake fra å dra dit - at det er ganske dårlig utbygd med normal kollektivtrafikk (større busser og tog), slik at man gjerne kommer bedre ut ved å leie sjåfør etc. Det er ikke ideelt og blir fort dyrt når man reiser alene. Da blir det ikke lenger billigferie, og da frister gjerne andre land like mye. Synes det som ligger på nett nå virker å være veldig dyrt, så håper det finnes lokale muligheter som er rimeligere. Det er vel ikke slik at det er latterlig billig lengre heller, verken å leie sjåfør, overnatte eller mat og drikke.

Dette betyr ikke at jeg ikke vil reise, men vil heller gå ned fra 10-12 dager til 5-6 om kostnaden blir en faktor.

Wavy
26.11.18 08:42

De byråene som legger ut tilbud på nett er typisk høyere priset fordi de gjerne er rettet mot folk som liker å planlegge, noe mange gjør når de reiser til et land som Georgia. Hver dag går det haugevis av marshrutkaer over hele landet fra Didube Busstasjon. Der er det bare å møte opp og sette seg inn i den bilen som ser best ut. Det høres fryktelig kaotisk men det funker og det er en slags orden i galskapen. 

Suave
SuaveInnlegg: 126
29.11.18 16:58

Var der i 2010. Vi tok en litt stor minibuss fra Jerevan til Tbilisi, og det var en ganske nervepirrende tur...Sjåføren skulle vel rekke flere turer den dagen. Plassen i bussen var forsåvidt ikke så ille, men du med din bagasje (med vannkoker bl.a), kan jo være at ikke får så mye plass. Sånne transportetapper er noe av grunnen til at jeg synes det er praktisk å reise med lite bagasje. 

Du kan jo vurdere å fly? Halvtimes tur til en relativt billig penge, men grytidlig avgang ser det ut til. Tar nok fort like mye tid som buss, med alt styret det innebærer å fly. 

Skulle gjerne tatt en tur tilbake, da jeg var der på tidlig høst regnet det mer eller mindre hele uka, og det satte endel begrensninger. 

DrSchwei
05.01.19 10:31

Ser nå at toget i sommerhalvåret går om ettermiddagen fra Jerevan til Tblisi, noe som gjør det aktuelt å bare reise tur-retur Jerevan, og ikke tulle med fly derfra også. Og så skal jeg klare seks timer i en minibuss den ene veien...

... så nå er det i grunnen bare å finne ut hvor mange dager jeg trenger i hver av byene for å få litt ut av oppholdet. Jeg liker gjerne å ta det med ro uten å gjøre noe et par dager (gjerne litt pga mye drikke første helg kanskje)... og liker ikke å stå tidlig opp for mye for å delta på utflukter. Men minst én utflukt fra Tblisi ser jeg for meg. Og et par dager i Jerevan.

Da kan det se ut som om det blir Turkish fra Oslo, via Istanbul, til Tblisi, så derfra via Istanbul til Varna, og så hjem igjen med Norwegian fra Varna. Totalt 2,5 uker, ser det ut for... :-)

DrSchwei
12.01.19 16:08

Da har jeg booket meg nesten et eget lite koselig hus midt i sentrum...

https://www.youtube.com/watch?v=iwPVWmVQ2ao

Billig! :-)

kansas00
kansas00Innlegg: 20856
12.01.19 16:18
DrSchwei: https://www.youtube.com/watch?v=iwPVWmVQ2ao

Senga 1:42 ut i den videon må være den største i hele Tblisi. Helt enorm.. Råere enn norske eiendomsmeglere i photoshop tydeligvis.

(Innlegget ble redigert 12.01.19 16:20)

DrSchwei
12.01.19 17:27
kansas00: Senga 1:42 ut i den videon må være den største i hele Tblisi. Helt enorm.. Råere enn norske eiendomsmeglere i photoshop tydeligvis.

Hehe, ja morsom video - men veldig god rating på Booking, både leilighet og vert, så tar sjansen, selv om det er på bakkeplan og kanskje litt småkjipt å ikke ha utsikt, men jeg sitter sjelden på rommet og når jeg er på rommet så pleier jeg å slappe av i horisontalen....

Wavy
14.01.19 13:37
DrSchwei: Da har jeg booket meg nesten et eget lite koselig hus midt i sentrum... https://www.youtube.com/watch?v=iwPVWmVQ2ao Billig! :-)

Nice. Det er rett ved Rustaveli-plassen som er et lite kjøpesenter-område en og en halv kilometer nord for gamlebyen (Dzveli Tbilisi). Følg Rustaveli-avenuen så kommer du til gamlebyen.

I tillegg er det ikke så langt unna Funicularen som tar deg på toppen av fjellet og det er en hyggelig utsiktrestaurant i stasjons-komplekset. Der går det an å se utover byen. 

DrSchwei
19.01.19 11:53

Takk, gleder meg nå mye. Endelig fikk jeg tatt beslutningen om å reise hit. Blir Tbilisi torsdag-tirsdag da, og så tar jeg en tur til Jerevan på tirsdag og reiser tilbake til Tbilisi allerede torsdag. Tenker at jeg vil ha mesteparten av tiden i Georgia, men kan ikke la sjansen gå fra meg til å dra til Jerevan. Synes det har en spesiell klang, og ikke minst har jeg lyst å se Ararat-fjellet. Egentlig da ikke så mye mer jeg har tenkt å gjøre der.

Etter nesten 10 hele dager i disse to landene, flyr jeg via Instanbul til favorittbyen Varna, og får en hel uke avslapping i vante omgivelser og hyggelig gjensyn med mine venner der, som jeg ikke kan svikte. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester