Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Jorden rundt" 3 uker julen2019 2 voksne og 2 barn

NYTT TEMA
BadSanta
BadSantaInnlegg: 304
25.11.18 16:12

Hei!

Neste jul har vi planer om en større reise med hele familien i forbindelse med flere jubileum og at juleferien egner seg for en lang ferie. Det er kaldt og mørkt her, så ønsket er primært varme og noen spennende steder. Så til I-landsproblemet, hvor skal vi reise..?

Første tanke var å reise jorden rundt, egentlig bare for å ha gjort det. Men vi har som sagt 3 uker til rådighet, så litt usikker på om det blir mer stress enn ferie.

Vi liker mer Karibien enn enn Asia, vi har ikke noe eksakt budsjett men er klar for å betale litt mer enn to ukers ferie på Grand Canaria koster. Men samtidig ikke helt der at vi går for 5 stjerner og business class. Jo billigere jo bedre, eller mest value for the money.

Ble litt overasket over hva en "jorden rundt" billett kostet for en hel familie med 4-5 stopp (nesten 100k for alle sammen) Jeg liker å planlegge og fikse det meste selv, så tanken var å f.eks kjøpe noen rimelige billetter Oslo - New York, også reise videre derfra. 

Fra å først tenke på en jorden rundt tur, så ser jeg nå mer på en halve jorden løsning med fly mot USA, og derfra til et fint og varmt sted. Sett primært på karibien, regner med det er mulig å komme seg relativt rimelig fra NY og videre. Også vurdert Australia, og tatt noen dager stop over begge veier som er rimeligere. Men Australia frister sånn passe, tror egentlig strand, basseng og avslapping er største ønske, men litt utflukter.

Har vært på tanken om cruise, har vært på det for mange år siden uten barn og det gav mersmak. Men det var også blitt dyrere enn jeg husker det var tidligere. Da kunne man nesten ta en liten uke som om det skulle vært danskebåten..

Vi tar gjerne imot forslag til reiseruter, steder etc. 

På forhånd takk!

Badsanta

fargerik
fargerikInnlegg: 55864
25.11.18 17:07
BadSanta: Første tanke var å reise jorden rundt, egentlig bare for å ha gjort det. Men vi har som sagt 3 uker til rådighet, så litt usikker på om det blir mer stress enn ferie.

Jorden rundt på tre uker blir vel litt mye stress. Tre uker er vel sånn passe til en tur et sted og ta en liten rundreise i dalstroka innafor.

Det er vel ikke spesielt interessant å tilbringe tiden på flyplasser og inne i fly?

(Innlegget ble redigert 25.11.18 17:08)

BadSanta
25.11.18 17:31

Hei!

Nei, enig med deg om det. Jetlag og flyplasser er vel ikke beste avslapping. Men utgangspunktet var jorden rundt, også har vi moderert oss litt etterpå.. Så vi vi dra et sted og oppleve litt forskjellig innenfor rimelighetens grenser av tid/penger.

På generelt grunnlag, noen som har erfaring med å kjøpe reiser fra f.eks USA både fly og fly/hotell pakke? Når jeg er på ferie slike steder så ser jeg av og til på viduet til reisebyrå at de har mye rimelige turer hit og dit som er veldig eksotisk for oss, men ikke så utrolig langt fra USA (Karibien)

Hadde vært kult med f.eks NY som storby for barnas del. Men det er jo vinter så må bli noen dager før vi reiser videre.

fargerik
25.11.18 17:56
BadSanta: På generelt grunnlag, noen som har erfaring med å kjøpe reiser fra f.eks USA både fly og fly/hotell pakke? Når jeg er på ferie slike steder så ser jeg av og til på viduet til reisebyrå at de har mye rimelige turer hit og dit som er veldig eksotisk for oss, men ikke så utrolig langt fra USA (Karibien) Hadde vært kult med f.eks NY som storby for barnas del. Men det er jo vinter så må bli noen dager før vi reiser videre.

Hold ut, det er mange i dette forum som vet mye om USA.

Jeg er ikke en av dem. Jeg er mer kjent med asia, og dit vil du jo ikke.

Regner med at gode tips vil komme din vei sånn etterhvert.

(Innlegget ble redigert 25.11.18 17:58)

Forfun
ForfunInnlegg: 5547
25.11.18 21:44

Hadde du sagt 3 måneder så hadde jeg fremdeles ment det er for kort. Velg ett sted, og ta turer derfra hvis dere er rastløse. JEg er rastløs og kan godt ta en flytur, men da innenriks. 

NY er kaldt. Miami er bra, så hvis du skal innom USA ville jeg valgt Miami. Egentlig eneste stedet i USA jeg vil reise til rundt juletider. Liker du caribien er jo det helt optimalt. Jeg hadde en av mine beste ferier til Colombia. 3 uker der er helt OK. Tenk litt utenfor boksen. Tror du kan finne mye mer morro på en destinasjon enn en jorden rundt reise. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46116
26.11.18 08:42
Forfun: Colombia.

Støttes. Fint langs kysten. Og spennende innlandet også. Dessuten relativt rimelig. Og passe eksotisk.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11022
26.11.18 11:57
BadSanta: med hele familien

hva er alder på de reisende?

enigma99
enigma99Innlegg: 765
26.11.18 16:13

Vi dro jorda rundt i sommer, og det var "overraskende" langt. Flyturene føltes flere og lengre enn vi hadde trodd på forhånd.. Vi reiste Oslo-Bangkok-Hong Kong-Filippinene-Japan-Hawaii-California-Oslo. Brukte ca 4 uker. (egentlig 6 uker, men var 2 uker i Thailand) Ved å finne de billigste billettene tror jeg vi havnet på ca 13.000 pr person.

Det stemmer at reisebyråene i USA har endel vindustilbud. Om det er billigere enn å sette sammen turen selv på nettet vet jeg ikke. Vi hoppet på en tur til Jamaica for 20 år siden når vi så den i vinduet på et reisebyrå i Ft Lauderdale, men på den tiden var det ikke så enkelt å finne reiser på nettet..

Cruise; Som en annen nevner her er det eneste varme stedet i USA på den tiden Florida (eller Hawaii), og det går jo et utall cruise fra Miami/Ft Lauderdale. Florida + cruise combo blir jo fint 3 uker for en familie ;-) For et par år siden så kostet de fleste "normale" cruisene ca 750 NOK pr døgn / person, i balkonglugar. Og hvis barna er i rett alder kan dere jo ta noen dager i Orlando også.

For noen år siden tok vi en NYC / Florida / cruise "combo"; vi hadde julaften og et par dager på Manhattan, kjørte ned til Florida, tok et cruise, var noen dager på vestkysten av Florida, ny roadtrip til Washington DC og hjem.. Men da må man like å kjøre bil og tåle litt av den kulda man kanskje egentlig rømte fra ;-), NYC i desember var guffent inkl en snø/sludd storm..

(Innlegget ble redigert 26.11.18 16:23)

fargerik
26.11.18 16:37

Dæmm.

TS med familie skulle hatt meg som reiseleder på en tre ukers tur i Thailand. Dog er tre uker litt lite. Man rekker bare å bli forvirret.

Hele tiden er det bare : "More good Vibes coming up".....

(Innlegget ble redigert 26.11.18 16:38)

BadSanta
27.11.18 18:02

Voksne 40, barn 10-13

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11022
03.12.18 08:34

Det høres ut som om dere vil få dekket deres behov med en kombo av Karibien og Florida. Det gjør reise enkelt og man kan kombinere slappavferie med noen aktiviteter som passer barna i FL. 

Start med en periode i Karibien hvor dere finner et resort som passer deres behov og lommebok. Slapp så av der med strand, basseng og ro.

Fly så til egnet destinasjon i FL og velg om dere vil holde dere i Miami-området eller lenger nord ved Orlando hvor barna kan oppleve div parker – eller kombiner dette ved å forflytte dere mellom sydlige FL og Orlando.

En slik løsning holder for 3 uker, man ønsker ikke å se/gjøre alt, det blir bare pes. Det er også en fin løsning for å slippe så mye reising. T/r Florida fra Norge er overkommelig og fra FL og ut til øyene er det mange flyruter på alt fra en drøy time og oppover.

Forfun
ForfunInnlegg: 5547
03.12.18 09:42
Larsabal: Det høres ut som om dere vil få dekket deres behov med en kombo av Karibien og Florida. Det gjør reise enkelt og man kan kombinere slappavferie med noen aktiviteter som passer barna i FL.

Jeg er så enig. Var i Florida i desember for to år siden, fungerte veldig fint, men Kay West var nødvendig for å få "caribien" følelsen, sitte ute på kvelden i t-skjorte.

Lange flyturer er noe herk. Var i Tahiti i sommer, mellomlanding i Los Angeles. Veldig langt å fly til LA, hadde jeg ikke lyst til å sette meg på enda ett fly, var allerede på ett bra sted. Og kostnadene går raskt oppover.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester