Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Amsterdam i påska?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 57268
24.02.19 17:47

Påsken for to år siden dro min kone og jeg til Amsterdam for å oppleve tulipanblomstringen.

Jeg ser at det igjen er begynt å dukke opp reklame om "herlige Amsterdam" rundt omkring på nett.

Vår opplevelse var ikke som i reklamen. Det var pakka med folk over alt, kø over alt, og et helvete å få kommet seg til denne tulipanhagen.

Ja, folkens......dere er advart. Det er rett og slett flere turister der enn de klarer å håndtere. Ikke dra dit for å se på tulipaner. Hele verden har fått den samme idèen, kommer dit samtidig, og de fleste er forbanna.

Det er IKKE som på bildene, det er tettpakka med folk over alt som står i kø og er dritforbanna.

(Innlegget ble redigert 24.02.19 17:49)

kansas00
kansas00Innlegg: 21120
24.02.19 20:06
fargerik: Det er rett og slett flere turister der enn de klarer å håndtere

Turister som klager over turister. Artig kategori mennesker. Ser ut til å være i vinden.. Ser ofte i tips og beskrivelser for steder man kan dra hvordan man kan dra som turist og samtidig  unngå andre turister.

(Innlegget ble redigert 24.02.19 20:08)

fargerik
24.02.19 21:29
kansas00: Turister som klager over turister. Artig kategori mennesker. Ser ut til å være i vinden.. Ser ofte i tips og beskrivelser for steder man kan dra hvordan man kan dra som turist og samtidig unngå andre turister.

Jepp.

Det må gjentas ofte. Ikke tro du skal bare reise som turist til et sted som er pakka med turister og innbill deg at du kommer til å ha det bra dersom du liksom skal nyte attraksjoner.

Greit å være klar over det.

Artig kategori mennesker my ass. Dette er et forum for tips og hint for folk som skal reise, liksom. Mitt hint er altså å tenke seg om før man drar til Amsterdam for å se på tulipanblomstringen. Det er nemlig minst en million andre som har kommet på den samme idèen.

(Innlegget ble redigert 24.02.19 21:33)

Forfun
ForfunInnlegg: 5619
25.02.19 09:18
fargerik: Mitt hint er altså å tenke seg om før man drar til Amsterdam for å se på tulipanblomstringen. Det er nemlig minst en million andre som har kommet på den samme idèen.

Veldig mange steder en ikke bør reise til hvis en vil være eneste turist. For meg er Amsterdam ett sted jeg tilbringer noen timer hver år, litt lang mellomlanding på Shippol, eller en forsinkelse så er det en tur til sentrum. Ja, det er mye turister, men også ett trivelig sted. Og en skal ikke langt utenfor turistområdene for å finne hyggelige steder.

Jeg har litt samme forhold til Barcelona som du har til Amsterdam i påsken. Veldig fint sted, men så mye turister at det ikke frister å være der. Skal innom Roma i påsken, tror det blir å hente leiebil på hotellet og kjøre sørover for å unngå turistene.

Ja, jeg er turist, men foretrekker å være der det er få turister. Morsommere å være eneste turist på en restaurant enn på en restaurant full av turister. Er man eneste bidrar man positivt til stedet man besøker.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 9445
25.02.19 16:00

Man kan dra til Nikel i Russland. Der er det lite turister.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46799
26.02.19 21:15

Stadig hyppigere tilbakevendende tema dette. Naturlig nok. Personlig synes jeg en ekstremt viktig dimensjon av reisingen blir borte når sånn om lag over halvparten i et restaurantlokale også er utenlandske turister, som meg selv.

Køer og ikke minst køer til turistattraksjoner er ikke spesielt attraktiv.

Den største forskjellen på før og nå har jeg opplevd i Lisboa. For 14 år sieden i juni var det akkurat passe med turister. Man fikk plass på trikken, det var godt med sitteplass på toget ut til Cascais, og jeg følte meg passelig malplassert i sentrumsgatene med shorts og ryggsekk en formiddag.

I mai i fjor var det umulig å få plass i trikken. Det var enorme køer for å få kjøpt billett på samme tog, og ståplass. Restaurantområdene var fulle og fulle av turister.... Det var også køer. Og over halvparten av folk i sentrum gikk med shorts og hadde ryggsekker...

Sjarmerende og rolig by ved første inntrykk. Ganske masete turistområde ved andre besøk.

fargerik
27.02.19 07:31
DrSchwei: Stadig hyppigere tilbakevendende tema dette.

Jeg antar at Amsterdam er roligere andre tider av året. Mitt poeng er bare at det kan være smart å ha i bakhodet at tulipanblomstringen og påske om våren er jævlig populært, og at mitt inntrykk ble at det er like greit å ikke dra dit AKKURAT DA!.

Det er ikke som i reklamen, med bugnende hager hvor man kan rusle rundt alene. Det er endeløse køer. Sånn...ble det riktig nå?

Vi skulle også kjøre "hop on-hop off"- buss. Etter en halvtime i kø fikk jeg kjøpt billetter, for så å bli vist til busskøen. Etter en og en halv time i kø der, gadd vi ikke mer, og gikk tilbake for å få refundert billettene. Noe de nektet.

Vi fikk også hotellet til å booke oss inn på et "romantisk kanalcruise med vin og ost".

Når vi kom til båten med våre forhåndsbookede billetter, var båten overbooket og vi fikk ikke være med.

De hadde stort sett mistet kontrollen, det var for mange turister der. Syns det kan være greit å vite, for de som har tenkt seg dit.

(Innlegget ble redigert 27.02.19 07:34)

ONV95
ONV95Innlegg: 3954
27.02.19 07:39

Jeg vil heller anbefale Utrecht. 30 min fra Amsterdam, utrolig sjarmerende og hyggelig by med mye av de gode kvalitetene til Amsterdam, og lite turister. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5619
27.02.19 09:42
ONV95: Jeg vil heller anbefale Utrecht. 30 min fra Amsterdam, utrolig sjarmerende og hyggelig by med mye av de gode kvalitetene til Amsterdam, og lite turister.

Dette er hovedgrunnen til å henge på diskusjonsforum. Noen små tips som kan gjøre livet som turist mye bedre. Har vært innom der for mange år siden. Vurderer det neste gang jeg er i området, men tipper det er lenge til jeg reiser til Amsterdam frivillig, da jeg får nok opphold pga forsinkelser hos klm.

Nederlendere er veldig hyggelige mennesker. En av mine hyggelige opplevelser var på øya som ligger lengst nordvest. Vi reiste dit med egen båt fra Norge, så vet ikke hvor enkelt det er å komme dit ellers. Det er denne typen opplevelser jeg samler på. En liten landsby, lite turister (eller det var nesten bare turister på øya, men de var nederlendere). Pluttselig har man en ny venn.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46799
27.02.19 11:45

For øvrig har jeg hørt at Belgia er et sterkt undervurdert turistmål. Og de har massevis av godt øl. Billig er det også.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg