Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Danmark/Tyskland grensekontroll?

NYTT TEMA
swordfish
swordfishInnlegg: 4149
28.02.19 10:00

Såvidt jeg vet er det fortsatt grensekontroll på veien mellom Danmark og Tyskland. En vennine av meg fra Asia som har permanent opphold i Norge og reisebevis, kan stort sett reise fritt i Europa. Men hun fikk nylig en datter og vil gjerne besøke besteforeldrene som bor i Tyskland. Men siden mor er fra Asia må datteren vente ca. 8 mnd for å få pass.

Er det noen som har noen erfaringer med grenseovergang på veien mellom Danmark og Tyskland? Min venninne vil kjøre bil fra Norge via Danmark og til Tyskland i påsken, men er usikker på om grensekontrollen krever pass bra barnet som nå er 2 mnd. Hun har fødselsattest og andre dokumenter for barnet, men hun synes det var veldig lenge å vente 8 mnd for å besøke besteforeldrene i Tyskland.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22416
28.02.19 18:23
swordfish: Såvidt jeg vet er det fortsatt grensekontroll på veien mellom Danmark og Tyskland. En vennine av meg fra Asia som har permanent opphold i Norge og reisebevis, kan stort sett reise fritt i Europa. Men hun fikk nylig en datter og vil gjerne besøke besteforeldrene som bor i Tyskland. Men siden mor er fra Asia må datteren vente ca. 8 mnd for å få pass. Er det noen som har noen erfaringer med grenseovergang på veien mellom Danmark og Tyskland? Min venninne vil kjøre bil fra Norge via Danmark og til Tyskland i påsken, men er usikker på om grensekontrollen krever pass bra barnet som nå er 2 mnd. Hun har fødselsattest og andre dokumenter for barnet, men hun synes det var veldig lenge å vente 8 mnd for å besøke besteforeldrene i Tyskland.

Vet ikke Danmark grensen, men vet av erfaring (under 1 uke gammel) at de ikke har grensekontroll mot Østerike. Passerte grense både ved Mittervald (Garmisch - Innsbruck) og Lindau. Så litt rart hvis de har det mot Danmark når de ikke har det mot Østerike.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6106
01.03.19 09:01

Sist jeg kjørte over til Danmark fra Tyskland så var det grensekontroll inn i Danmark ja, men ikke andre veien.
Men vi med norsk bil ble ikke stoppet.

fargerik
fargerikInnlegg: 57214
01.03.19 10:15
swordfish: Er det noen som har noen erfaringer med grenseovergang på veien mellom Danmark og Tyskland? Min venninne vil kjøre bil fra Norge via Danmark og til Tyskland i påsken, men er usikker på om grensekontrollen krever pass bra barnet som nå er 2 mnd. Hun har fødselsattest og andre dokumenter for barnet, men hun synes det var veldig lenge å vente 8 mnd for å besøke besteforeldrene i Tyskland.

Har ikke noen erfaringer, men loven sier så vidt jeg vet at et barn som er født i Norge er norsk statsborger.

swordfish
02.03.19 11:57

Jeg trodde også det, men det jeg har lest er at et barn født i Norge ikke automatisk blir norsk statsborger. Ettersom mor har permanent opphold og foreløpig ikke er norsk statsborger, så må hun søke for å få pass til barnet. Det har en behandlingstid på 8-10 mnd.

Uansett, takk for alle innspill. Min venninne fra Asia har som sagt reisebevis og kan reise nesten fritt i Europa, men det er datteren som må vente lenge på pass. Men jeg tror det skal gå greit å ta båten til Danmark å kjøre til Tyskland, selv om datteren ikke har pass. Utfordringen kan eventuelt bli når hun skal tilbake fra Tyskland på grensen til Danmark.

(Innlegget ble redigert 02.03.19 11:58)

swordfish
02.03.19 12:00

Grunnen til at de har grensekontroll Danmark/Tyskland er flyktningestrømmen som har vært stor tidligere. I november i fjor bestemte de at denne grensekontrollen skulle vare til mai i år før de tar en ny vurdering.

(Innlegget ble redigert 02.03.19 12:01)

Mrsa2
Mrsa2Innlegg: 7065
08.03.19 23:07
fargerik: Har ikke noen erfaringer, men loven sier så vidt jeg vet at et barn som er født i Norge er norsk statsborger.

Det er fullstendig feil. I følgje norsk lov må ein av foreldra vere norsk statsborgar for at ungen skal bli norsk statsborgar. Og det gjeld uansett kvar i verda ungen er fødd. 

fargerik
fargerikInnlegg: 57214
11.03.19 10:34
Mrsa2: Det er fullstendig feil. I følgje norsk lov må ein av foreldra vere norsk statsborgar for at ungen skal bli norsk statsborgar. Og det gjeld uansett kvar i verda ungen er fødd.

OK. Da foreslår jeg heller at de besteforeldrene i Tyskland besøker barnebarnet i Norge :-) Det er jo etterhvert vår, og greit å ta en svipptur til Norge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg