Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hellas

NYTT TEMA
Zizou10
Zizou10Innlegg: 53
23.06.19 16:50

Hei!

Jeg og et par kompiser tenker å ta en ukes ferie i Hellas i august. Vi er på jakt etter en øy hvor vi kan ha late dager på nydelige strender. Det er også et pluss om det er en øy med litt lit i gatene og natteliv generelt, selv om vi ikke vil til steder som Kos og Rhodos. En mellomting er egentlig det vi er ute etter. Det er også et pluss om det er en øy med gode muligheter for å kjøre litt moped rundt på øya og utforske på egenhånd. Håper noen har erfaringer fra øyer som passer oss :-)

På forhånd takk!

aegi2
aegi2Innlegg: 30943
24.06.19 03:15
Zizou10: Jeg og et par kompiser tenker å ta en ukes ferie i Hellas i august. Vi er på jakt etter en øy hvor vi kan ha late dager på nydelige strender. Det er også et pluss om det er en øy med litt lit i gatene og natteliv generelt, selv om vi ikke vil til steder som Kos og Rhodos. En mellomting er egentlig det vi er ute etter. Det er også et pluss om det er en øy med gode muligheter for å kjøre litt moped rundt på øya og utforske på egenhånd. Håper noen har erfaringer fra øyer som passer oss :-)

prøv fastlandet du , når du ligger der på stranden og koser deg

www.apollo.no flyr til Kalamata

https://www.google.com/search?q=kalamata&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAuZ_l-IDjAhUS6KYKHXTUCbkQ_AUIESgC&biw=1366&bih=657

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6602
24.06.19 19:54

Selvfølgelig Kreta !

Her får du absolutt alt, de fineste strendene i Europa, fantastisk natur, 1600 byer og landsbyer å besøke, mengder av kultur og historie, natteliv så det holder, og fred og ro når natta er over !

WaltonBreckRd
WaltonBreckRdInnlegg: 13832
24.06.19 19:56

Kos, utenfor selve byen. Kardamena anbefales.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27151
15.08.19 05:04

Hellas er et ferieland det er vanskelig å mislike. Visst: Ei turistfelle er ei turistfelle også i Grækenland, men disse bør være fullt mulig å styre unna. 

Jeg ser at en debattant gjør sitt ypperste for å promotere Kreta et par innlegg lenger opp. Selv hadde jeg inntil tidligere denne måneden vært fem ganger i Hellas, men aldri på Kreta. Var det ikke omtrent hit norske charterturister først søkte seg når de skulle vise fram sine kvapsete og grågustne skrotter i gresk terreng? 

Heldigvis går det an å unngå både Charter-Svein og hans mange kumpaner selv på Kreta. Skulle det vise seg. Jeg må innrømme at jeg kjente på en viss skepsis i forkant, men når vi vel var installert var det bare å lukke øynene og la seg forføre av bølgeskvulp og kram sol. 

Kreta er stor! Jeg hadde gjort så dårlig research før avreise at jeg hadde liten idé om den faktiske størrelsen før jeg satt bak rattet i en yppig leiebil. Med vårt utgangspunkt i Øst-Kreta og den døsige landsbyen Sitia, viste det seg å være tidkrevende å nå selv destinasjoner som målt i antall kilometer ikke lå langt unna, men som likevel, takket være krevende traseer, spiste jafser av tid. Et par eksempler:

Sitia til Agios Nikolaos: ca 60 km. Én time i praksis. Sitia til Xerokambos: ca 55 km. Én time og ti minutter.

Det var høydeforskjeller og det var svinger, i utide mer enn i tide. Da var det like greit å forbli på stedet hvil. Sitia viste seg å være en liten perle. Man flyr direkte dit fra Gardermoen, og her er strengt tatt lite annet å ta seg til enn sysler slik det sømmer seg for et ekte sydenopphold: soling, bading, nipp av flaska med Mythos, og naturligvis den obligatoriske fråtsinga i gresk cuisine. Flate, så godt det var. Over alt. Greit, så er det kanskje ikke direkte gourmet- eller Michelin-føde man får i absolutt alle utsalg, men det funker. Og vel så det. Når to hungrige personer forsøker å sette til livs et gedigent trau med grillmiks uten å nå til bunns, for en hundreogfemtilapp, ja, da ser jeg liten grunn til å klage på prisnivået. Klagene lot man heller vente med til man var hjemme igjen og hadde troppet opp på baderomsvekta. Men det er en annen og strengt tatt ganske unødvendig historie; hellasferie skal medføre et par kilo ekstra rundt midja.

Det østre Kreta er (ennå) ikke ødelagt av masseturisme. Det ligger, om ikke utilgjengelig til, så i hvert fall i for stor avstand fra de langt mer vulgære resortene fra hovedstaden Heraklion og vestover til at menigmann gidder å bry seg. Takk og lov. Jeg forstår at jeg ikke burde framsnakke stedet dersom jeg ønsker at det skal forbli en parantes i kretansk turistindustri, men det spørs tross alt om vi vil vende tilbake, siden det er langt mer fristende å oppsøke nye mål heller enn å returnere dit man allerede har vært. Så: Jeg anbefaler. Varmt. 

(Innlegget ble redigert 15.08.19 05:06)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg