Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Håndbaggasje på fly

NYTT TEMA
kansas00
kansas00Innlegg: 22287
05.07.19 17:11

Håndbaggasje er tydeligvis om vinden. Leser om det fra tid til annen. Både i norske og i utenlandske medier. Dagens i vg var nå av det både humoristiske, men sikkert også ergerlige slaget for de det gjelder. Uansett artig å lese hvor dum man faktisk kan fremstå når man ikke forstår at vekten på din kabinbaggasje er den du bærer med deg inn i flyet, ikke inn på flyplassen.

– Den suger, særlig når man ikke er informert på forhånd. Tar man med et par flasker har man plutselig fem kilo ekstra

Artig også hvordan disse økonomiske passasjerene heller fremover vil utelukke norwegian. Altså villige til å blø økonomisk selv for å straffe norwegian fordi de ble tatt med for mye håndbaggasje (vekt-). Har selv sett SAS gjøre akkurat det samme (kontrollere vekt på håndbaggasje) så lykke til til passasjeren som heller dro hjem og kjøpte nye billetter for 9.500 kroner istedetfor å avse konjakkflaska og sigarettkartongen (tap på noen hundrelapper) ..

Uansett til saken så har vel flyselskapene seg selv å takke ved de ulike billett-typene de selger, prisforskjellene på disse osv. som gjør at folk skal ha med seg alt inn i kabinen. Merkelig at stikkprøver ikke skjer oftere, da bagasje i kabinen er tap i forhold til å få det inn som innsjekket. Før var det greit med plass i hattehyllene, nå må man gjerne bruke plassen under setet foran seg da de gjerne ligger 3 kabinkofferter i hylla over.

Får for Rogers del (personen i artikkelen) at cognacen smaker litt bedre neste gang. Føler det er noe "litt norskt" over reaksjonen til Roger...

(Innlegget ble redigert 05.07.19 17:11)

pompel123
pompel123Innlegg: 4205
05.07.19 17:15

Finnes nok av idioter som på død og liv skal prøve å få med seg mest mulig bagasje inn i kabinen. Hattehyllene er jo sprengfulle når de siste 20-30 personene går ombord.

(Innlegget ble redigert 05.07.19 17:17)

mf_6
mf_6Innlegg: 4116
05.07.19 20:34

Full honnør til Norwegian denne gangen. 

Selv om det ikke var så mye over denne gangen er det på tide at flyselskapene håndhever reglene de selv har satt. Hvorfor skal enkelte drasse med seg et helt flyttelass inn i kabinen. Dette blir stablet og ordnet og tatt ned og opp igjen mens resten må stå å vente i midtgangen. 

Og hva f... skal han ha med seg ei flaske konjakk til konjakkens hjemland for????? 

Nok en gang lyser det igjennom at VG skal ta Norwegian. Denne gangen bommet VG - igjen. "Offeret" ender opp med og fremstå som en alminnelig tulling som egentlig burde beskyttes mot seg selv. 

mf_6
05.07.19 20:39

Og en annen ting: Å ta med alkohol og tobakksvarer avgiftsfritt inn i landet krever at man har vært ute av landet i minst 24 timer. Når han har latt seg avbilde i riksdekkende avis med denne taxfri-posen i sin egen stue, må man gå ut ifra at varene er fortollet. For slike stakkarer er vel ikke smuglere. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
05.07.19 21:32
kansas00: Føler det er noe "litt norskt" over reaksjonen til Roger...

Vår tids Fleksnes - har så mye penger at 10.000 kroner ekstra ikke spiller noen rolle. At han latterliggjør seg selv i Norges største avis forstår han vel neppe. Ettersom han kjøper Konjakk på veg ned til Frankrike, kan vel antyde at han har et alkoholproblem i tillegg til at han røyker. Harry-fyr. Stakkar kjerring. Hun ser ikke blid ut heller.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
05.07.19 21:33
mf_6: minst 24 timer. Når han har latt seg avbilde i riksdekkende avis med denne taxfri-posen i sin egen stue, må man gå ut ifra at varene er fortollet. For slike stakkarer er vel ikke smuglere.

Han har da ikke en gang forlatt landet, så forstår ikke hvordan han kan ha fått med seg varene i det hele tatt. Håper tollerne tar ham. Idiot.

fargerik
fargerikInnlegg: 64229
06.07.19 10:16

De fikk seg jo en tur for 17 000 kroner, da. Pluss en magnumflaske hjemme i skapet. Seriøst....noe av det mest irrasjonelle dusteri jeg har hørt om på lenge. Pressen burde, til tross for agurktid, beskytte folk mot å drite seg ut offentlig.

Forfun
ForfunInnlegg: 5872
06.07.19 12:59

Håndbagasje er en av grunnene til at jeg flyr så lite jeg kan med Norwegian. Ingen vil sende bagasje fordi det er for dyrt, dermed tar alle med for mye håndbagasje. Med PC og bagasje er jeg over vektgrensen. Har rett og slett ikke tålmodighet til å sende bagasje, tar for mye tid. Dermed velger jeg SAS så sant mulig, selv om det er litt dyrere. 

Jeg synes det er fint at Norwegian får litt pepper jeg. DE ønsker så mye penger av oss som mulig, og oppnår det ved alle mulige tillegg som gir meg som forbruker dårligere opplevelse. Det som er bra er at de holder prisene på flyreiser nede. De som klarer å leve ett A4 liv får ta fordelene. 

Å ha lov til å ha taxfree poser på fly synes jeg forøvrig er en uting. 

aegi2
aegi2Innlegg: 32110
07.07.19 01:50
kansas00: Før var det greit med plass i hattehyllene, nå må man gjerne bruke plassen under setet foran seg da de gjerne ligger 3 kabinkofferter i hylla over.

Trudde faktisk hattehyllene var for baggasjen. Når en da må begynne å ta i bruk plassen under settene så er det vel logisk at folk har tatt med seg for mye inn i flyet. Hvorfor i svarte hel.... skal jeg måtte legge baggen min under setter og dermed redusere  beinplassen min fordi andre har tatt med seg for mye ombord ?

aegi2
aegi2Innlegg: 32110
07.07.19 01:54
kansas00: Får for Rogers del (personen i artikkelen) at cognacen smaker litt bedre neste gang. Føler det er noe "litt norskt" over reaksjonen til Roger...

Han bør være flau over å gå ut i media med dette

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12009
07.07.19 08:33
Forfun: Håndbagasje er en av grunnene til at jeg flyr så lite jeg kan med Norwegian. Ingen vil sende bagasje fordi det er for dyrt, dermed tar alle med for mye håndbagasje.

Her snur du tingene på hodet.

Hos SAS betaler du det samme uansett om du har bagasje eller ei. Det vil si at de som reiser uten bagasje er med på å subsidiere de som reiser med bagasje. Det er ingen ting som er gratis her i livet vet du.

Hos Norwegian betaler du for billetten, dvs. det det koster å reise. Skal du ha med bagasje koster det litt ekstra. Du betaler for det du bruker.
Men vanligvis blir summen lavere enn hos SAS uansett.

Columbus_3
07.07.19 08:35
aegi2: Hvorfor i svarte hel.... skal jeg måtte legge baggen min under setter og dermed redusere beinplassen min fordi andre har tatt med seg for mye ombord ?

Fordi flyselskapene ikke håndhever egne regler.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7390
07.07.19 08:36
Columbus_3: Hos SAS betaler du det samme uansett om du har bagasje eller ei.

SAS skiller da mellom bagasje og ikke bagasje de også.
Go og Go light…

Columbus_3
07.07.19 08:52
xpoolman: SAS skiller da mellom bagasje og ikke bagasje de også.Go og Go light…

Beklager min mangel på kunnskap om dette. 

kansas00
kansas00Innlegg: 22287
07.07.19 08:54
aegi2: Trudde faktisk hattehyllene var for baggasjen. Når en da må begynne å ta i bruk plassen under settene så er det vel logisk at folk har tatt med seg for mye inn i flyet. Hvorfor i svarte hel.... skal jeg måtte legge baggen min under setter og dermed redusere beinplassen min fordi andre har tatt med seg for mye ombord ?

Enig med deg, men blir fort ikke noe mer enn et resultat av hvordan flyselskapene selger billetene sine. Kan man spare noen hundrelapper så er mange faktisk villige til å gå langt. Selv om det bare utgjør noen prosenter av feriebudsjettet. I kampen om å selge billigst mulig flybilletter må flyselskapene "strippe" ned billetene sine. I så måte er problemstillingene ikke noe mer enn en kobling til dette med å få prisen "synlig" lavest mulig. Kanskje man burde komme tilbake til debatten om å faktisk betale for alt man tar med ombord i flyet. Også kroppsvekt. Det det koster å holde flyet i lufta ser jo ikke forskjell på om det er tax-free posen eller om det er flesket passasjeren har rundt livet.

(Innlegget ble redigert 07.07.19 08:56)

fargerik
fargerikInnlegg: 64229
07.07.19 12:33
kansas00: Enig med deg, men blir fort ikke noe mer enn et resultat av hvordan flyselskapene selger billetene sine. Kan man spare noen hundrelapper så er mange faktisk villige til å gå langt. Selv om det bare utgjør noen prosenter av feriebudsjettet. I kampen om å selge billigst mulig flybilletter må flyselskapene "strippe" ned billetene sine. I så måte er problemstillingene ikke noe mer enn en kobling til dette med å få prisen "synlig" lavest mulig. Kanskje man burde komme tilbake til debatten om å faktisk betale for alt man tar med ombord i flyet. Også kroppsvekt. Det det koster å holde flyet i lufta ser jo ikke forskjell på om det er tax-free posen eller om det er flesket passasjeren har rundt livet.

Folk må lære seg å reise lett. Det er bare tull å dra med seg hele garderoben på ferie. Trenger man en underbukse eller en T-skjorte (eller en flaske sprit) er det bare å tusle innom en butikk.

(Innlegget ble redigert 07.07.19 12:34)

Someone
SomeoneInnlegg: 25994
07.07.19 22:16
Forfun: DE ønsker så mye penger av oss som mulig

Hvilke bedrifter gjør ikke det?

Someone
SomeoneInnlegg: 25994
07.07.19 22:16
Columbus_3: Hos SAS betaler du det samme uansett om du har bagasje eller ei. Det vil si at de som reiser uten bagasje er med på å subsidiere de som reiser med bagasje. Det er ingen ting som er gratis her i livet vet du.

Det stemmer ikke lenger, etter at SAS har innført billetter som ikke inkluderer innsjekket bagasje ;)

Sulfat
SulfatInnlegg: 13735
07.07.19 22:23
Forfun: Håndbagasje er en av grunnene til at jeg flyr så lite jeg kan med Norwegian. Ingen vil sende bagasje fordi det er for dyrt, dermed tar alle med for mye håndbagasje. Med PC og bagasje er jeg over vektgrensen. Har rett og slett ikke tålmodighet til å sende bagasje, tar for mye tid. Dermed velger jeg SAS så sant mulig, selv om det er litt dyrere.

Nå kan du jo ha med deg mer håndbagasje hos Norwegian (10kg) enn hos SAS (8kg), så den skjønte jeg ikke.

Forfun
ForfunInnlegg: 5872
08.07.19 10:42

Kan ikke huske å ha hørt om noen som har blitt stoppet hos SAS for bagasje. Dessuten er mitt inntrykk at det ikke er så mye håndbagasje hos SAS, dermed er det ikke noe problem. Har ikke finlest reglene, men en kan ta med seg en PC veske utenom bagasjen. Vet ikke om den er inkludert i de 8 kiloene. Som sagt, jeg betaler gjerne ekstra for å slippe styr. 

Kan reise lett, var i Mexico i juleferien med bare håndbagasje. Orker ikke å vente på bagasjen. Kan ha mye mer bagasje på en langhelg i Norge. Persen er en uke i alpene, da hadde jeg med over 80 kg bagasje. Kostet litt, men var verdt det. 2 par ski og alt av klatreutstyr inkludert til isklatring. Blir mye vekt av det. Så for meg er vekt på reise veldig avhengig av hva jeg gjør på feriestedet. 

sentry4
sentry4Innlegg: 5087
11.07.19 14:07

«Jeg synes det er fint at Norwegian får litt pepper jeg. DE ønsker så mye penger av oss som mulig, og oppnår det ved alle mulige tillegg som gir meg som forbruker dårligere opplevelse. Det som er bra er at de holder prisene på flyreiser nede. De som klarer å leve ett A4 liv får ta fordelene. »

Helt enig! Det er en skam at Norwegian driver flyselskap for å tjene penger. De burde tenke mindre på seg selv og mer på forbrukerne. 

Men for å være litt mer seriøs: håndbagasjereglene er klare og veldig enkle å forholde seg til. Når man reiser med billigselskap er det flere restriksjoner mtp bagasje enn når man reiser med de dyrere alternativene. At folk ikke skjønner dette er neg komplett ubegripelig.  Hvis reiseopplevelsen er viktig kan man betale mer for en bedre ooolevelse. Enkelt og greit.  

mf_6
15.07.19 11:06
fargerik: Folk må lære seg å reise lett. Det er bare tull å dra med seg hele garderoben på ferie. Trenger man en underbukse eller en T-skjorte (eller en flaske sprit) er det bare å tusle innom en butikk.

Helt enig med deg der. I hvert fall nå man reiser til et lavkostland i varmere strøk er det jo ikke nødvendig med så mye bagasje. De 3-4 siste gangene jeg var på ferie i Thailand hadde jeg bare med meg håndbagasje med klær for den første dagen. Og det er jo ikke akkurat en tjukk termodress man trenger der nede selv om det er 20 minus her hjemme. 

Så er det jo bare å gå innom en eller annen basar å kjøpe det man tenger under vegs. Jeg ser ingen grunn til å drasse masse klær rundt halve jordkloden. Jeg ser ingen grunn til sjekke inn en koffert selv om det er innkludert i billetten. 

ehall
ehallInnlegg: 21505
16.07.19 00:14

Jag flyr ikke med Norwegian men med mange andre og mest med SAS. Har aldri opplevd problemer med håndbagasjen, det løses enkelt med å gå tidlig ombord. Ser at noen har problemer på slutten når alle er ombord men da sitter jeg allerede i sete. Nå mere sender jeg like godt alt som bagasje for å slippe stresset og har bare en liten veske ombord.

Skjønner at flyselskapene vil være strenge med håndbagasjen, problemer de selv har skapt med billettypene, men at man skal inkludere den stusselige tax-free posen blir for meg veldig rigid og er bare til for å lage krøll for passasjerene. 

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5726
25.07.19 18:33
kansas00: Artig også hvordan disse økonomiske passasjerene heller fremover vil utelukke norwegian. Altså villige til å blø økonomisk selv for å straffe norwegian fordi de ble tatt med for mye håndbaggasje (vekt-). Har selv sett SAS gjøre akkurat det samme (kontrollere vekt på håndbaggasje) så lykke til til passasjeren som heller dro hjem og kjøpte nye billetter for 9.500 kroner istedetfor å avse konjakkflaska og sigarettkartongen (tap på noen hundrelapper) ..

Av hva det ser ut som på bildet, så syns jeg de opprinnelige koffertene, er litt vel drøye store som håndbagasje.

Dem er nesten dobbelte av mine egne håndbagasje kofferter.

Mulig dem er akkurat innenfor måla.

men ellers så syns jeg 10 Kg faktisk er mye, som håndbagasje.

Jeg ser ofte folk som ikke greier å løfte egen håndbagasje opp i hyllen. Da sier det seg selv, at den er for tung.

De to i artikkelen, har til sammen mer håndbagasje en hva jeg og min familie har og vi er 5.

Klikk for å gå tilbake til toppen