Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

IKKE bruk NOK !

NYTT TEMA
enigma99
enigma99Innlegg: 803
16.07.19 05:21

Det hjelper sikkert svært lite, men hvis 1 som leser dette kan skjerpe seg så er jo noen kroner spart ;-)

VG Reise har en god artikkel i dag.

Irriterer meg alltid på andres vegne når smartingen foran meg i kassa svarer på beste naive uskyldsnorsk, "norske kroner ja" ved spørsmål om han vil betale i NOK eller lokal valuta. Har alltid lurt på hvor mye det koster totalt, og artikkelen svarer på dette: 1 Milliard kroner i året betaler nordmenn ekstra ved å velge NOK i utlandet. 

Hva med å heller brenne pengene, eller gi dem til veldedighet ?...

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6606
16.07.19 07:44
enigma99: svarer på beste naive uskyldsnorsk, "norske kroner ja"

Det som er like viktig er, som det står i artikkelen, å avvise vekslingsforslaget som minibanken kommer med ved uttak av kontanter.

Den vekslingskursen som foreslås er vanvittig høy; som bildet viser.

Her skal man trykke avvis, og heller godkjenne det neste som kommer opp selv om det står at eieren av minibanken vil avkreve deg 3 Euro i gebyr.

enigma99
enigma99Innlegg: 803
16.07.19 13:03
xpoolman: Her skal man trykke avvis, og heller godkjenne det neste som kommer opp selv om det står at eieren av minibanken vil avkreve deg 3 Euro i gebyr.

Ja det er riktig. Jeg pleier å ta bilde av "tilbudet" som kommer opp og sammenlikne med hva som faktisk blir trukket av kontoen når jeg velger lokal valuta. Har opplevd at tilbudet har vært 12% dyrere, som oftest er det 5-10% dyrere.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47664
16.07.19 17:02

Problemet er jo de gangene man blir rumplet over...

Skjedde meg sist jeg handlet i Sverige. Men det er jo bare hvert femte år det skjer. Er fort gjort å bare si "ja til norsk".

Det mest irriterende jeg har utsatt meg selv for var å ta ut tsjekkiske kroner på flyplassen i Praha. Jeg trengte jo noen kroner, og jeg tok ut en del, men vekslingskursen der var jo helt pervers. Tapte flere hundre kroner!

(Innlegget ble redigert 16.07.19 17:02)

lok1
lok1Innlegg: 5440
18.07.19 15:36

Virker som om det er nordmenn som ikke vet om dette. Jobber på hotell der utenlandske gjester får tilbudet om lokal valuta, og så og si alle velger lokal valuta. Det er forøvrig ikke noe hotellet tjener på, det er kun banken som tjener på dumme forbrukere..

VivaLV
VivaLVInnlegg: 33386
18.07.19 22:11

Mest å tape i minibanker er min erfaring. Småbeløp er det ofte bare snakk om noen få kroner.

Forøvrig har jeg nok også selv for 10-15 år siden gjort dette feil.

Det er lett "å le" av alle andre. Men ikke alle sitter på internett og følger med slik "vi" gjør.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1994
23.07.19 23:35
enigma99: VG Reise har en god artikkel i dag.

NJA. Det med lokal valuta er jo absolutt korrekt, men det er vel fortsatt slik At Euronet  har de soleklart høyeste gebyrene. Det burde vert med. 

Det blir jo sånnsett fremstilt som type minibank ikke spiller noen rolle. 

(Innlegget ble redigert 23.07.19 23:35)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15163
24.07.19 15:30
FOTBALLfotball: Det blir jo sånnsett fremstilt som type minibank ikke spiller noen rolle.

Etter et nylig besøk i Polen kan jeg underskrive på at det i alle fall der er ekstreme forskjeller på de forskjellige minibankene.

Der minibanker fysisk plassert i bankfilialer opererte med kurs på rundt 2,5 for Polske Zloty (ikke så langt unna gjeldende kurs som vel er rundt 2,3), var det plenty av bankautomater plassert rundt i turiststrøkene og på flyplass som hadde kurs 3,7 + et heftig uttaksgebyr.

Så om man skal unngå både syke kurser og heftige gebyr, kan det nok lønne seg å finne en automat i en "ordentlig" bank, i tillegg til å velge uttak i lokal valuta...

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47664
24.07.19 16:34
franzsigel: Så om man skal unngå både syke kurser og heftige gebyr, kan det nok lønne seg å finne en automat i en "ordentlig" bank, i tillegg til å velge uttak i lokal valuta...

Ja, det er jo faktisk langt viktigere, ut fra det du beskriver. Til dels min erfaring også. Gjelder kanskje ikke i alle land. Men det er jo typisk - medieoppslagene er jo bare drøvtygging av tidlige artikler og uttalelser, sjelden nye nytt og opplysende.

Synes ofte det kan være litt vanskelig å finne ut av kursen på forhånd, men velger konsekvent minibanker tilknyttet banker, helst de nasjonale og de som man ser lokalbefolkningen bruker.

(Innlegget ble redigert 24.07.19 16:34)

aegi2
aegi2Innlegg: 30958
01.08.19 22:10
enigma99: Irriterer meg alltid på andres vegne når smartingen foran meg i kassa svarer på beste naive uskyldsnorsk, "norske kroner ja" ved spørsmål om han vil betale i NOK eller lokal valuta.

:-) Ja det er fanden så sant

Er vel 2 år siden 4 til Svinesund , og dama til en venn er mer nebbete en hva som er bra og ble sur da jeg bak henne i kassa sa at du må si lokal valuta..   Ikke bry deg jeg er voksen var svaret.

Så sitter vi i bilen og hun sjekker kvitteringen og regner ut hva hun ca har spart på turen.   Ja det er hyggelig og enda mer hadde du spart om du hadde sagt lokal valuta i kassa , og når det endelig sklir inn så får jeg kjeft for å ikke ha sagt skikkelig ifra. Og hun handler der annenhver mnd , jeg fryda meg rett og slett over idiotiet

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg