Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Like bra å være hjemme

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
21.07.19 13:15

Har sett et par oppdateringer på Facebook der noen deler et innlegg om at det er "like bra å være hjemme" som å dra på ferie - langt bort, eller til et annet land. Underforstått.

Forstår at det er en reaksjon på hemningsløst skryt over eksotiske ferier, og at noen føler at det blir "litt mye", når en kanskje selv eller andre ikke har råd eller lyst til å reise bort.

Men det må da gå an å unngå å havne i den andre grøfta, og si at det er like givende, interessant og utviklende å "sette opp telt i hagen" som å reise ut og oppleve andre folk, kulturer, mat og historie.

Tenke litt over dette her jeg satt på den siste feriedagen min - der to små jenter frydet seg over å få smake på mat de ikke hadde smakt før - sushi (som den ene spyttet ut) og små blekkspruter som faren hadde bestilt, men som de to unge jentene koste seg over å smake på.

Da tenker man jo tilbake til egen barndom. Vi reiste ikke ut av landet, stort sett, men jeg husker fortsatt hvor spennende det var å oppleve Finland, med artige yoghurt og spennende mat. Og jeg tenker på hvor fascinert jeg ville være av å i småbarnsalder kunne reise til Hellas eller Spania, og oppleve alt det som er annerledes.

Greit nok - det er fint å være hjemme, men å prøve å late som om det er like opplevelsesrikt og minneskapende å telte i egen hage, det blir litt for dumt.

malacay3
malacay3Innlegg: 20126
21.07.19 13:22

Helt enig. Men det kan være fint å feriere i Norge. Men jeg er litt «foodie» som deg, så på ferie er det viktig med lokal mat og drikke.

Men smaken er som baken, noen liker camping, noen liker beach, jeg liker storbyer. 

Men tror alle har det bra med å komme seg bort av og til, det er ikke nødvendigvis noen fasit på hvor man bør dra.

Malacay

fargerik
fargerikInnlegg: 64186
21.07.19 14:41

Greit å unne seg en reise, jeg syns da det. Men personlig syns jeg det er mer slitsomt nå enn før. Det er så mye folk over alt, og flyplassene er slitsomme også. Det er vel kanskje alderen.

Campinglivet er historie for flere tiår siden. Nå skal det være møblert. Har også sett nok strender til at det heller ikke er spennende lengre. Dessuten får vi hudkreft av sola.

Jeg gidder ikke å legge ut selfier eller bilder av føttene på fjesboka eller andre plattformer. Det var artig en stund, men ikke nå lengre.

(Innlegget ble redigert 21.07.19 14:45)

DrSchwei
23.07.19 11:03
fargerik: Greit å unne seg en reise, jeg syns da det. Men personlig syns jeg det er mer slitsomt nå enn før. Det er så mye folk over alt, og flyplassene er slitsomme også. Det er vel kanskje alderen.

Ja, kan godt forestille meg det. Jeg er ganske oppmerksom på at man bør gjøre unna mye før man blir for gammel. Også reising. Alt er lettere når man er yngre. Og spesielt for meg som reiser mest alene er det ganske avgjørende å være relativt ung om man skal oppnå litt kontakt med andre, og ikke blir sett på som en gammel pensjonist...  Vil nok tro at både whiskyturer og matreiser fortsatt vil være bra når jeg passerer 60-70, men Slavena vil jo da være ganske voksen og antakelig ha familie og barn. Og så minker jo interessen for strender med pene damer og nattklubber i Jerevan.

fargerik
23.07.19 16:42
DrSchwei: Ja, kan godt forestille meg det. Jeg er ganske oppmerksom på at man bør gjøre unna mye før man blir for gammel. Også reising. Alt er lettere når man er yngre. Og spesielt for meg som reiser mest alene er det ganske avgjørende å være relativt ung om man skal oppnå litt kontakt med andre, og ikke blir sett på som en gammel pensjonist... Vil nok tro at både whiskyturer og matreiser fortsatt vil være bra når jeg passerer 60-70, men Slavena vil jo da være ganske voksen og antakelig ha familie og barn. Og så minker jo interessen for strender med pene damer og nattklubber i Jerevan.

hehehehe....jeg reiste mye rundt for førti år- ish siden, og har sett slike ting som Venezia, Paris, de uberørte greske strendene og en drøss annet. Det var ikke så mye folk den gangen.

Forøvrig er jo flere og flere av turistløypene på bristepunktet, og de som bor der er fortvilet. Å besøke Amsterdam igjen i fjor etter over tretti år var jo helt sjukt.

Den samme trenden ser vi i Norge. Destinasjonene som Norge markedsfører får masse tilstrømming, men sliter med infrastrukturen. Det er rett og slett overkill alt for mye folk som har lest den samme turistbrosjyra.

(Innlegget ble redigert 23.07.19 16:44)

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
26.07.19 12:04
DrSchwei: Greit nok - det er fint å være hjemme, men å prøve å late som om det er like opplevelsesrikt og minneskapende å telte i egen hage, det blir litt for dumt.

Folk må gjerne reise og oppleve ting resten av året, men for meg – og mange andre – er det ingenting som slår norsk sommer. Jeg kan ikke fatte hvorfor noen gidder å bruke årets beste måneder på å dra til Spania eller Hellas. Hvorfor ikke ta det på våren eller høsten, når det også er billigere og færre turister?

(Innlegget ble redigert 26.07.19 12:05)

vif_support
vif_supportInnlegg: 7094
26.07.19 12:15

Jeg drar der jeg veit det er fint vær. Ikke gamble på at det skal bli en fin sommer. Blir litt sånn. Vi ser bilder av de som er på fjellet. Ny sekk og "fjelltøy". Det er selvfølgelig alltid fint vær, alle er glade.

Det blidene ikke viser er dårlig vær, blåst, sitte å drite bak en stein.

For all del, en helg med gutta med fiskestanga på fjellet. Helt greit. Ferie, nei... (Reiser snart til Hellas :) 

fargerik
26.07.19 13:03
vif_support: (Reiser snart til Hellas :)

Jeg liker gresk mat. Ouzo også. Og syns det er artig når de setter i gang med dansingen sin :-) Har du prøvd å bli med? God tur!

(Innlegget ble redigert 26.07.19 13:07)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53631
26.07.19 13:12

Marchionni

Som far til tre etterhvert store barn har jeg endel erfaring med dette. Skoleferien er nå engang i juli og august. Skulle gjerne tatt med barna til syden i september, men det går dessverre ikke. Er nok mange som har det slik. 

Årets ferie er inne i siste uke, jeg har vært og er i Norge. Ekstremt heldig med været, det har regnet litt på to reisedager, ellers bare flott, varmt vær, både i sør og nord. Da er Norge bra. Har også opplevd tre uker med regn på Sørlandet, da blir dagene lange med små barn. Ganske safe med syden. 

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
26.07.19 14:20
KingKongHalvor: Som far til tre etterhvert store barn har jeg endel erfaring med dette. Skoleferien er nå engang i juli og august. Skulle gjerne tatt med barna til syden i september, men det går dessverre ikke. Er nok mange som har det slik.

Ja, har man barn blir nok situasjonen annerledes, det forstår jeg. Alt avhenger jo av hvilken situasjon man er i, men hovedpoenget er at mange faktisk elsker norsk sommer, og det har ingenting å gjøre med økonomi, latskap eller at man ikke ønsker å oppleve noe.

Jeg er fullstendig uenig med trådstarter, og for meg kan det være like "minneskapende og opplevelsesrikt" å være hjemme. Jeg telter ikke så mye i egen hage, men jeg kjører båt, drikker vin på brygga, er på utekonserter og er generelt mye med familie og venner som jeg ikke ser så mye resten av året.

At været varierer må man bare leve med, og det gjør at man setter ekstra stor pris på de gode dagene. Mange, meg inkludert, klarer seg også fint uten 30+ hver dag og tropenetter.

(Innlegget ble redigert 26.07.19 14:22)

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
26.07.19 14:35
DrSchwei: Har sett et par oppdateringer på Facebook der noen deler et innlegg om at det er "like bra å være hjemme" som å dra på ferie - langt bort, eller til et annet land. Underforstått. Forstår at det er en reaksjon på hemningsløst skryt over eksotiske ferier, og at noen føler at det blir "litt mye", når en kanskje selv eller andre ikke har råd eller lyst til å reise bort. Men det må da gå an å unngå å havne i den andre grøfta, og si at det er like givende, interessant og utviklende å "sette opp telt i hagen" som å reise ut og oppleve andre folk, kulturer, mat og historie. Tenke litt over dette her jeg satt på den siste feriedagen min - der to små jenter frydet seg over å få smake på mat de ikke hadde smakt før - sushi (som den ene spyttet ut) og små blekkspruter som faren hadde bestilt, men som de to unge jentene koste seg over å smake på. Da tenker man jo tilbake til egen barndom. Vi reiste ikke ut av landet, stort sett, men jeg husker fortsatt hvor spennende det var å oppleve Finland, med artige yoghurt og spennende mat. Og jeg tenker på hvor fascinert jeg ville være av å i småbarnsalder kunne reise til Hellas eller Spania, og oppleve alt det som er annerledes. Greit nok - det er fint å være hjemme, men å prøve å late som om det er like opplevelsesrikt og minneskapende å telte i egen hage, det blir litt for dumt.

reflektert innlegg ...nå er det et begrep som heter " borte bra hjemme best " og dette er jo nå blitt den nye lanseringen til Norwegian ..det at man bare overfører penger til selskapet og blir der man er , slik blir de fornøyd og kundene får sin optimale opplevelse, nettopp i det å bli hjemme..

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53631
26.07.19 14:43

Marchionni

Norge er et fantastisk ferieland, ingen tvil om det. Men å ha ferie hjemme er nok ikke for alle, jeg hadde ikke orket det, selvom jeg bor i Oslo, en by med fantastiske muligheter. Jeg trenger litt miljøforandring, rett og slett. 

Godt vi er forskjellige. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7387
26.07.19 22:33
vif_support: (Reiser snart til Hellas :)

Velkommen skal du være :-)

Hvor skal du ?

Forfun
ForfunInnlegg: 5870
28.07.19 11:36

Etter at jeg flyttet til Vestlandet ble norgesferie uaktuelt. Må ha noen varme uker i året. Alle .å velge det som passer dem selv. 

ehall
ehallInnlegg: 21497
28.07.19 22:09

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...

Det viktigste er jo været, jeg vil ha varme og sol. Satse på norsk sommer er nesten like vanskelig som å vinne på lotto, så jeg drar til Gran Canaria til høsten. Der kan jeg leve langt unna norske morallover og regler, pengene strekker mye lengre, ser andre folk, kommer til et helt annet sted enn det jeg opplever ellers i året. Får gleden av en lang flytur uten et snev av skam.

Men hver sin smak, om noen synes det er topp å være hjemme, ingenting er bedre enn det. Gjør det man vil.

Og skulle jeg forresten nytt den norske sommeren når det er så varmt som nå måtte jeg hatt klimaanlegg hjemme, noe jeg ikke har.

Wavy
WavyInnlegg: 11916
29.07.19 12:46

Som barn hadde vi stort sett alltid ferie i Norge. Vi hadde ikke råd til annet. Hver sommer gikk det i tog til Gudbrandsdalen til morsslekta, før vi tok toget til Mo i Rana til farsslekta. Jeg har sett Norge på langs en drøss av ganger. Det ble en sjelden gang utenlandstur, som regel en siste liten tur med danskebåten eller buss til Spania fra Danmark. Når jeg var 16 hadde det tydeligvis skjedd noe med økonomien. Da hadde vi plutselig råd til chartertur til Portugal, ikke vet jeg hvor de pengene kom fra, men det må ha vært en arv eller lignende som gjorde at vi plutselig kunne bruke flerfoldige tusen på tur med Star Tour. Nå som jeg er voksen og har egne barn og tjener egne penger velger jeg ferien min selv. Denne sommeren har det blitt Norgesferie, men det har vært unntaket. Stort sett har vi prioritert utenlandsturer de siste fire-fem årene, ikke bare på sommeren, men når det har vært anledning til det. Det har ikke alltid vært med barn, da jeg vil reise litt utenom feriene også, men jeg har etterstrevd at datteren min og jeg skal ha i alle fall en utenlandstur i året sammen (noen ganger med resten av familien, noen ganger bare oss to).

En eventuell trend som går på at man burde feriere i Norge gir jeg fullstendig blaffen i. Jeg håper at hurtigtog kommer og blir en seriøs konkurrent til fly, men per i dag er det ikke i nærheten. Man kan heller ikke dra jorda rundt med tog.

Gi meg utenlandsturer, vær så snill...

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7387
29.07.19 21:09
Wavy: Som barn hadde vi stort sett alltid ferie i Norge.

Vi også, i båt langs vestlandskysten mellom Stavanger og Bergen, i Ryfylke og Hardanger.

Første gang jeg fløy var da jeg skulle i militæret som 20-åring.

Men jeg har tatt det godt igjen siden :-)
Og jeg kunne ikke bry meg mindre om jeg flyr aldri så mye.

kansas00
kansas00Innlegg: 22284
07.08.19 20:31
Wavy: En eventuell trend som går på at man burde feriere i Norge gir jeg fullstendig blaffen i. Jeg håper at hurtigtog kommer og blir en seriøs konkurrent til fly, men per i dag er det ikke i nærheten. Man kan heller ikke dra jorda rundt med tog.

Da må jo spørsmålet bli om man egentlig må dra verden rundt. I takt med at verden blir mindre og mindre, så kan man jo ofte oppleve mye av det samme i sine egne områder som man kan langt vekk. Ja noen har vel kanskje hørt om folk som har truffet på en nabo, kollega eller annet på andre siden av jorda. Sånn kulturelt og matmessig kan man enda få mye av det samme om man er "hjemme" i ferien. Norges store byer har jo restauranter og spisesteder med mat fra alle verdens hjørner og utvalget av såkalte håndverksøl og annet setter nå ikke norge i en annen verden en typiske ølnasjoner ute i den store verden. Vin er det nå desverre mer vanskeligheter med. Arkitektonisk har man jo også mye av det samme om man reiser litt rundt. Natur... er det nødvendig å utbrodere... Og ikke minst .. for de som avskyr alt på engelsk myntet på turister i det store utlandet... så kan man jo alltids komunisere på morsmålet i norge. Finnes vel ikke noe "uturistisk" enn det..

Aldri før i historien har det vel vært så "kjedelig" å reise langt ut i den store verden som nå.. Historiene fra ens bestefar eller onkel som var sjømann og var rundt i den store verden vil alltid være artigere enn de historiene en "globetrotter" i dag kan fortelle fra sine turer.

DrSchwei
08.08.19 12:58
kansas00: Aldri før i historien har det vel vært så "kjedelig" å reise langt ut i den store verden som nå.. Historiene fra ens bestefar eller onkel som var sjømann og var rundt i den store verden vil alltid være artigere enn de historiene en "globetrotter" i dag kan fortelle fra sine turer.

Det er klart. Nå kan jo alle reise. Det er litt typisk at den litt eldre (60+) generasjonen ikke har fått med seg dette. De er gjerne veldig ivrige etter å fortelle hvor de skal og hvor de har væt og hva de har opplevd, uansett om de som hører på er interessert eller ikke.

Som en klok mann sa for en tid siden: Ingen er interessert i å høre om dine reiser og hva du har opplevd, selv ikke din kone!

Det er blitt mer og mer sånn. Jeg er interessert i å høre hvis det er steder jeg selv kan tenke meg å besøke eller steder jeg selv har vært. Å sitte å høre om en fyr som forteller helt generelt om en tur til Malaysia er for meg uinteressant. Men deler, som f.eks. flyreisen eller maten, kan være interessant, og da spør jeg. Er det morsomme eller spesielle hendelser kan det også være aktuelt.

(Innlegget ble redigert 08.08.19 12:58)

Wavy
WavyInnlegg: 11916
08.08.19 20:28
kansas00: Da må jo spørsmålet bli om man egentlig må dra verden rundt. I takt med at verden blir mindre og mindre, så kan man jo ofte oppleve mye av det samme i sine egne områder som man kan langt vekk. Ja noen har vel kanskje hørt om folk som har truffet på en nabo, kollega eller annet på andre siden av jorda. Sånn kulturelt og matmessig kan man enda få mye av det samme om man er "hjemme" i ferien. Norges store byer har jo restauranter og spisesteder med mat fra alle verdens hjørner og utvalget av såkalte håndverksøl og annet setter nå ikke norge i en annen verden en typiske ølnasjoner ute i den store verden. Vin er det nå desverre mer vanskeligheter med. Arkitektonisk har man jo også mye av det samme om man reiser litt rundt. Natur... er det nødvendig å utbrodere... Og ikke minst .. for de som avskyr alt på engelsk myntet på turister i det store utlandet... så kan man jo alltids komunisere på morsmålet i norge. Finnes vel ikke noe "uturistisk" enn det..
Aldri før i historien har det vel vært så "kjedelig" å reise langt ut i den store verden som nå.. Historiene fra ens bestefar eller onkel som var sjømann og var rundt i den store verden vil alltid være artigere enn de historiene en "globetrotter" i dag kan fortelle fra sine turer.

Det der blir jo helt utrolig subjektivt da. Det er nok av steder rundt omkring i verden uten særlig turisme.

Hvis man syns det "kjedelig" å reise så er det ingen som tvinger en, men jeg får mye ut av å komme til steder jeg ikke har vært før, uansett hvor mange blogger eller filmer jeg har sett fra det stedet. Det er noe helt annet å faktisk være der enn å lese om det. Flyplasser og hoteller er veldig standardiserte og ikke så veldig spennende steder.

Klikk for å gå tilbake til toppen