Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oslo-Athen bil.

NYTT TEMA
eriklar
eriklarInnlegg: 3930
15.08.19 06:38

Neste sommer så skal vi kjøre bil til Athen for så å ta båt videre. Har gjort dette før, men da bil til Ancona og båt til Patra. For å spare tid og gjøre det lettere med kun 1 båttur så vil vi nå kjøre direkte til Athen. Har kjørt i Tjekkia og i Kroatia før, men ikke Ungarn Serbia og Makedonia som vi må nå. Så jeg lurer på om noen har erfaringer med bil fra disse landene? Tenker på kostnader, sikkerhet, veikvalitet osv. 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7380
15.08.19 08:01
eriklar: Så jeg lurer på om noen har erfaringer med bil fra disse landene?

Jada.
Vi kjørte ned nå i juli, dette var min fjerde biltur til Kreta.

To ganger tidligere har også vi tatt båten fra Ancona og fra Venezia for å "spare kjøring og penger", men disse båtene er så dyre at det lønner seg å kjøre over Balkan. Man sparer flere tusenlapper.

Veiene nedover er fine de, stort sett motorvei hele veien, men fra Makedonia og inn i Hellas er det ikke det.
Fin tur der du kan oppleve mye spennende !

Litt om vår tur i år her: 

https://janneogfrank.blogspot.com/2019/07/i-bil-til-kreta-igjen.html

I en kommentar på det tredje innlegget fra turen har jeg skrevet hva turen kostet, omtrent.

(Innlegget ble redigert 15.08.19 08:06)

eriklar
16.08.19 04:00

Så bra. Tusen takk. 

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 2051
17.08.19 00:33
eriklar: Har kjørt i Tjekkia og i Kroatia før, men ikke Ungarn Serbia og Makedonia som vi må nå.

Det er flere områder på disse strekingnene det ikke holder med lappen alene. Du må ha betalt for å kjøre på deler av asfalten i feks Ungarn, men de bruker ikke bom. Du er pliktig til å kjøpe tillatelse(Klistremerker) på bensinstajoner før du kjører inn på disse veiene.

Skulle dere forresten bli stoppet, er det sansynnlig at autoriteten ikke kan Engelsk, så selv om boten sikkert ikke svir med norske øyne, så det er likevell noe man vill ungå.

xpoolman
17.08.19 08:22
FOTBALLfotball: Du er pliktig til å kjøpe tillatelse(Klistremerker) på bensinstajoner før du kjører inn på disse veiene.

En liten presisering:
I Tsjekkia er det fysisk vignett som festes i frontruta ja.
I Slovakia og Ungarn er det e-vignett, altså elektronisk registrering ved skiltgjenkjenning.
I Serbia, Nord-Makedonia og Hellas er det bompenger ved bomstasjonene.

eriklar
20.08.19 00:53

Kjøpes online i forkant dette da? E-vignett altså. 

(Innlegget ble redigert 20.08.19 00:54)

xpoolman
20.08.19 08:02
eriklar: Kjøpes online i forkant dette da? E-vignett altså.

Ja.
For Slovakia: https://eznamka.sk/en

For Ungarn: https://e-autopalyamatrica.hu/en/informacio?gclid=CjwKCAjwkenqBRBgEiwA-bZVtoTw2fHMdOBrPZ71yHFbZO16ZzYl0yvEL3hfdewJu6gTuIyl29xO4BoCvGcQAvD_BwE

Bør kjøpes et døgn før du kjører inn i landet da det er manuell registrering som tar noen timer.

(Innlegget ble redigert 20.08.19 08:02)

enigma99
enigma99Innlegg: 821
22.08.19 16:37

Har kjørt denne ruta flere ganger før, senest i sommer, men da ned via Balkan og oppover via NordMakedonia, Serbia, Ungarn osv. 

En advarsel: Grenseovergangen fra Serbia inn i Ungarn... Det er alltid ekstrem ventetid der, ofte mange timer. Verst utover dagen. Tollerne der er komplette idioter, det må ha vært langt enklere å komme ut av Øst Berlin i 1950 enn det er å komme inn i Ungarn fra Serbia.

I år trodde vi at vi var smarte: kom frem til grensen i 02 tiden på natten... Vel... kun 2 biler foran oss i køen, men det tok sine 30 min før det ble vår tur.. Så var det oss: Et middelaldrende par, etnisk Norske, med norsk bil.. Høy risiko tydeligvis: Først toller nr 1: 20 min, full gjennomgang av bil og papirer. Deretter fikk vi kjøre 4 (!) meter, til toller nr 2... Han forlangte at vi skulle tømme bilen for alt, det er gøy når stasjonsvogna er full av roadtrip stæsj og rot.. Legg så til drittoppførsel, skikkelig maktdemonstrasjon. Hele den latterlige seansen tok oss over 2 timer. Ble så forbannet at vi  kjørte rett gjennom Ungarn og droppet de 2-3 dagene vi skulle tatt i Budapest. Sendte også mail til Ungarns ambassade men seff ikke noe svar.

Så - på dagen er det mange timer kø - på natten vil du bruke like lang tid siden de har tid til å bruke timer på hver bil..

Samtidig er det dårlig med alternative ruter i det området, så det er vanskelig å unngå den grensen, men vi skal aldri passere den mer så lenge vi lever.

(Innlegget ble redigert 22.08.19 16:38)

xpoolman
22.08.19 22:55
enigma99: En advarsel: Grenseovergangen fra Serbia inn i Ungarn... Det er alltid ekstrem ventetid der, ofte mange timer. Verst utover dagen. Tollerne der er komplette idioter, det må ha vært langt enklere å komme ut av Øst Berlin i 1950 enn det er å komme inn i Ungarn fra Serbia.

Vi har aldri kjørt nordover der oppe, kun sørover.
Men vi har sett endeløse køer på flere av grenseovergangene nordover ja, fra Albania og inn i Kroatia også...

Så da er det like greit å gjøre som oss, ta ferja fra Hellas over til Italia.
Disse er riktignok rådyre i høysesongen men langt rimeligere når vi skal hjem mot slutten av oktober eller i november :-)

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
09.09.19 09:39
eriklar: Neste sommer så skal vi kjøre bil til Athen for så å ta båt videre. Har gjort dette før, men da bil til Ancona og båt til Patra. For å spare tid og gjøre det lettere med kun 1 båttur så vil vi nå kjøre direkte til Athen. Har kjørt i Tjekkia og i Kroatia før, men ikke Ungarn Serbia og Makedonia som vi må nå. Så jeg lurer på om noen har erfaringer med bil fra disse landene? Tenker på kostnader, sikkerhet, veikvalitet osv.

Hvorfor gjennom Tsjekkia og Ungarn. Må da være enklere og kjøre til Passau i Tyskland inn i Østerika via Graz og til Slovenia, via Maribor og inn i Croatia og så direkte fra Croatia inn i Serbia.

xpoolman
09.09.19 12:20
Kjetil_e: Hvorfor gjennom Tsjekkia og Ungarn.

Dette er den korteste, raskeste og billigste ruten.

Fra Hamburg er det 2629 km, tidsforbruk på 24:33 og utgifter på € 346,60

Via Passau og Graz er det 2766 km, tidsforbruk 26:59 og utgifter på € 399,84

eriklar
06.01.20 23:41

Det blir da tur med bil til Athen. Ruta blir forløpig slik at vi tar båten fra trelleborg til rostock. Overnatter der. Så biler vi ned til Bratislava og tar natt nr to der. Så får vi se hva vi velger. Har mest lyst å kjøre direkte til Hellas derfra. Ca 110 mil. Kan legge til at vi kjører så mye vi kan hver dag fordi vi ønsker oss flest mulig dager på karpathos. Skal også klaffe litt med når båten går fra Athen. Går ca annenhver dag. 

Det er nevnt over at noen av landene har elektronisk oblat mtp motorvei. Men en kroater på jobben sier man fint kan kjøpe manuelt også. Ikke alle vet akkurat når man skal besøke disse landene. Så vil tro det stemmer? Trenger vi lokal valuta? Eller får det med euro mtp disse, bomringer, drivstoff og mat på resturant? Har ikke vært her før (Slovakia, ungarn Serbia Makedonia). Tar gjerne imot info og tips. 

xpoolman
08.01.20 23:27
eriklar: Men en kroater på jobben sier man fint kan kjøpe manuelt også. Ikke alle vet akkurat når man skal besøke disse landene. Så vil tro det stemmer? Trenger vi lokal valuta?

Ja litt kontanter er greit å ha til bompenger og småkjøp på kafeer underveis.

Inn i Ungarn går det bare an å betale oblatet med kontanter, ikke kort !!!

Jeg hadde ikke Forinter, og Euro ville de ikke ha, så dermed kjøpte jeg oblat på nettet. Men det tar det en del timer før det blir registrert, så sannsynligvis har vi kjørt gjennom uten godkjent oblat...

I Serbia er det tett som hagl mellom bomstasjonene, det samme er det i Makedonia. Men det er bare noen få kroner hver gang.....

1100 km fra Bratislava til Hellas er en dryg dagsferd.

Litt veiarbeid og litt venting på grensene så bruker du glatt 14-15 timer der, kanskje anda lenger. 
Anbefaler deg å legge inn et stopp til mellom der.

(Innlegget ble redigert 08.01.20 23:27)

xpoolman
08.01.20 23:52
eriklar: Ruta blir forløpig slik at vi tar båten fra trelleborg til rostock. Overnatter der. Så biler vi ned til Bratislava og tar natt nr to der.

Du må ta høyde for veiarbeid i Tyskland også.

Da vi kjørte fra Hamburg til Praha i sommer brukte vi 4 timer lenger tid enn det som ViaMichelin og GPSen sa....

På Rostock-Bratislava vil jeg tippe du bruker 13-14 timer i stedet for 9. Det er lenge bak rattet....

eriklar
09.01.20 15:18

Takker for svar. Den første etappen blir nok som tenkt. Drar fra rostock 0600 lørdag morgen. Og regner med å bruke 12-14 timer. Vi er to som skal bytte på å kjøre. Etappe 2 blir nok kortere ja. Tar en natt i Serbia. 

Kjører vi innom Østerrike  etter bratislava før vi kommer til Ungarn? Litt vanskelig å se på kartet. For dumt  å måtte kjøpe oblat for noen få mil.  

Hvordan er veiene i Serbia og Makedonia? Tar de kort  eller euro på bensinstasjonene? Og vi trenger vel int førerkort. Andre ting som er viktig? Tar selvfølgelig med ekstra hjul, trekanter, vester, slepetau og lyspærer.  

aegi2
aegi2Innlegg: 32075
09.01.20 19:45
eriklar: Takker for svar

ikke så mye trafikk her lenger men om du melder deg inn hellasforum på facebook så vil det hagle med svar , mange grekere som også er der som skriver på norsk...

god tur , bare jeg ser navnet Athen så skjelver jeg :-)

eriklar
09.01.20 20:54

Hehe. Takk for tipset. Det skal jeg gjøre. Har tatt den andre veien før. Da når fra ancona til patra.  

xpoolman
09.01.20 23:45
eriklar: Tar en natt i Serbia. Kjører vi innom Østerrike etter bratislava før vi kommer til Ungarn? Litt vanskelig å se på kartet. For dumt å måtte kjøpe oblat for noen få mil. Hvordan er veiene i Serbia og Makedonia? Tar de kort eller euro på bensinstasjonene? Og vi trenger vel int førerkort. Andre ting som er viktig?

Dersom dere tar E65 så kjører dere ikke innom Østerrike nei.

Veiene er mer slitt i Serbia enn de er lenger nord ja, med "vaskebrett" til tider. Nå vet jeg ikke hvilken vei dere skal kjøre fra Skopje og sørover, men vi tok E65 der også, til Ohridsjøen der vi besøkte en gammel kjenning fra bobilturen. Den veien er også så som så, ikke så mye motorvei men brukandes.
Den veien måtte vi også innom Albania. Interessant småvei for å si det slik :-) Men du så fint det er der nede.

Så vidt jeg husker så gikk det greit å bruke kort på bensinstasjonene hele veien.
Førerkortet du har er helt OK, ingen spør etter det, men du må ha grønt kort for bilen !

eriklar
10.01.20 17:47

Vi kjører veien fra Skopje ned via thessaloniki. Beograd Nis Skopje Thess  Athen. 

Noterer ned e65. 

Siste spm. Mtp kjøp av oblater. Man må vel kjøpe disse i landet man kommer fra? Altså i Tsjekkia før man kjører inn i Slovakia? For hører det er mange kontroller og man kjører jo på motorvei hele veien. Kjedelig å bli stoppet før man kommer til første bensinstasjon:) 

eriklar
11.01.20 13:17

Ligger videoer på youtube av folk som har filmet hele veien fra Beograd til Athen. Da i litt fort film. Kjempefint å se på og fikk med masse mtp veiene og bensinstasjoner osv. 

xpoolman
11.01.20 16:46
eriklar: Siste spm. Mtp kjøp av oblater. Man må vel kjøpe disse i landet man kommer fra? Altså i Tsjekkia før man kjører inn i Slovakia?

Ja, det er utsalgssted like før du kommer til grensene.

eriklar
12.01.20 16:59

Ok. Takk. Da er det bare å vente til båtrutene fra Athen  blir lagt ut en gang til våren. 

eriklar
17.01.20 22:27

Hvor mye koster det å kjøre gjennom Serbia, Makedonia og Hellas fram til Athen? Sånn ca? For oss passer det å kjøpe månedsvignette i Tjekkia, Slovakia og Ungarn. Koster ca 60 euro totalt. Så greit å vite med de siste landene også. 

xpoolman
01.02.20 15:41
eriklar: Hvor mye koster det å kjøre gjennom Serbia, Makedonia og Hellas fram til Athen?

Noe sånt som 30-40 Euro tror jeg.
Det kostet totalt på turen 65 Euro i vignetter og bompenger.

3 vignetter á 10 euro og 35 euro i bompenger videre stemmer bra.

eriklar
04.02.20 20:00

Ok. Takk. Båt fra trelleborg og hotell i rostock er allerede booked og betalt ) 

Klikk for å gå tilbake til toppen