Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billige reiser? Noen anbefalinger?

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
06.10.19 16:39

Billige reiser? Noen anbefalinger? 

Hvor liker du best å reise : innenlands eller utenlands?

fargerik
fargerikInnlegg: 64086
06.10.19 17:14

Et par venner av oss reiser til Thailand om et par uker. 4000-ish kroner pr. person T/R. Det er vel litt lavsesong nå før prisene går opp igjen rundt førjulstid. Thailand blir jo aldri feil :-)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19772
06.10.19 18:37
fargerik: Et par venner av oss reiser til Thailand om et par uker. 4000-ish kroner pr. person T/R. Det er vel litt lavsesong nå før prisene går opp igjen rundt førjulstid. Thailand blir jo aldri feil :-)

Thailand blir aldri feil nei ;-) Trodde aldri jeg skulle si det for ti år siden, da hadde jeg ekstreme fordommer mot lande og de som dro dit. Men man blir aldri for gammel til å lære. Vi reise den 27. Litt mer kompleks tur denne gangen, flyr til Krabi først og blir der noen dager på hotell sammen med familien, retur blir senere fra Bangkok etter et par flyreiser internt med Lion Air, NOK Air eller Air Asia. Men å fly innenlands i Thailand koster jo nesten ingenting. Nesten så jeg tror bagasje koster mer enn person, men for de fleste i Thailand veier den også mer ;-)

Totalt havnet vi på ca 5 tusen per person for hele reisen.
Et tips er å bruke varselfunksjonen til finn.no, da får du epost om prisen går opp eller ned på reisen du har søkt. Men husk prisene du får på finn.no er lekepriser uten bagasje, sete eller noe.

PS: Om vi er i Bangkok samtidig fargerik så kunne vi delt et glass Hong Thong, men for guds skyld ikke la oss snakke politikk. Der er vi på forskjellige planeter, men jeg tror uansett du kan være en hyggelig samtalepartner. Vi kan snakke om mat, musikk og mye annet:-)

fargerik
06.10.19 20:43
InternalExile: PS: Om vi er i Bangkok samtidig fargerik så kunne vi delt et glass Hong Thong, men for guds skyld ikke la oss snakke politikk. Der er vi på forskjellige planeter, men jeg tror uansett du kan være en hyggelig samtalepartner. Vi kan snakke om mat, musikk og mye annet:-)

hehehe....vi har stadig tema til vurdering, men jeg er fremdeles usikker på om det blir noen tur på oss i vinter. Må se om helsa tillater det. Vi har noe unfinished Business å gjøre, pluss at vi gjerne skulle vært i et bryllup i familien...men vi får se. Et glass hongtong...hmmmm....hva med et par LEO i stedet?

De driver og setter i trafikk splitter nye og komfortable togsett på flere strekninger også. Selv om det sikkert er billigere å fly innenriks, er slett ikke toget en dum idè dersom en skal ut på tur.

(Innlegget ble redigert 06.10.19 20:51)

InternalExile
06.10.19 21:19
fargerik: Et glass hongtong...hmmmm....hva med et par LEO i stedet? De driver og setter i trafikk splitter nye og komfortable togsett på flere strekninger også. Selv om det sikkert er billigere å fly innenriks, er slett ikke toget en dum idè dersom en skal ut på tur.

He he, LEO til deg et lite glass Hong Thong til meg.

Spennende det du sier om tog, jeg elsker tog. Min kone har bodd i Norge i langt over 10 år nå, vi møttes for 7 år siden. Hun sliter litt med "minne". Jeg tror ikke hun faktisk har fått med seg den enorme utvikling som er og har vært i landet. Hun ville ta med Nescafe og en Jif mopp, for det trodde ikke hun de hadde i Thailand. Jeg har foreslått togtur flere ganger, men har blitt avristet med hodeskakking og et surt smil. Hennes tanker om tog i Thailand får nok selv NSB, sorry Vy, til å fremstå som førsteklasses.

fargerik
10.10.19 17:23
InternalExile: He he, LEO til deg et lite glass Hong Thong til meg. Spennende det du sier om tog, jeg elsker tog. Min kone har bodd i Norge i langt over 10 år nå, vi møttes for 7 år siden. Hun sliter litt med "minne". Jeg tror ikke hun faktisk har fått med seg den enorme utvikling som er og har vært i landet. Hun ville ta med Nescafe og en Jif mopp, for det trodde ikke hun de hadde i Thailand. Jeg har foreslått togtur flere ganger, men har blitt avristet med hodeskakking og et surt smil. Hennes tanker om tog i Thailand får nok selv NSB, sorry Vy, til å fremstå som førsteklasses.

Kan vel alltids tåle et glass, men jeg drikker ikke så mye sprit, spesielt ikke i varmen. Det er jo opp til hver og en, smak og behag.

Det er nok ikke nye tog over hele fjøla, det må du finne ut av når du er der. Jeg vet at f. eks. nattoget til Chiang Mai er nytt, og også noen avganger sydover fra BKK. Dette finner du ut av.

Ta med seg til Thailand???? Vi tar gjerne med noen 170 g bokser stabburmakrell i tomat, slikt har de ikke. Kjempepopulær gave. Det er også dårlig stelt med sjokolade, så norsk sjokolade er pop. Men litt trøblete å dra rundt på, siden den fort smelter og blir til sjokoladesaus :-) Norsk røyket laks er jo også eksklusivt å ta med dersom noen fortjener en gave. Dyrt i Thailand.

Reiser om et par uker, altså? Jajja....ha en god tur!

(Innlegget ble redigert 10.10.19 17:27)

InternalExile
12.10.19 18:34
fargerik: Ta med seg til Thailand????

Nettopp :-) Men vi lurer faktisk på å ta med pinnekjøtt denne gangen. Skal bare sjekke ut om det er lov å ta med kjøtt til Thailand.

fargerik
12.10.19 21:52
InternalExile: Men vi lurer faktisk på å ta med pinnekjøtt denne gangen. Skal bare sjekke ut om det er lov å ta med kjøtt til Thailand.

Det er ingen problem. Ta med pinnekjøtt i vacumpakning, send det i innsjekket bagasje... null problem. Har du forresten lagt merke til kronekursen for tiden? Vi får stadig mindre for krona...

(Innlegget ble redigert 12.10.19 21:53)

InternalExile
12.10.19 22:07
fargerik: Har du forresten lagt merke til kronekursen for tiden? Vi får stadig mindre for krona...

Ja, det er grusomt. Har heldigvis en del Baht på konto i Bangkok Bank, så nok til denne turen, men det er ille.

Kona skal være med på to 5 km trimløp der borte og surfer nettet etter løpebukse. Kjære deg sa jeg, det kan vi jo kjøpe i Bangkok. I sin vanlige mistro sa hun at der selger de bare kopier. For å vise henne så surfet jeg litt på nettbutikker i Thailand etter merker som Nike og andre, selvsagt har de det, men pga den svake krona så er det billigere her.

fargerik
12.10.19 22:47
InternalExile: Ja, det er grusomt. Har heldigvis en del Baht på konto i Bangkok Bank, så nok til denne turen, men det er ille.

Litt pæng på bok er kjekt, ja.

Jeg trenger heller ikke ta fram noe norsk kort i Thailand, så sånn sett betyr det jo ikke så mye for oss heller med kursen. Men for folk som må bruke norske penger er det definitivt blitt dyrere, ja.

(Innlegget ble redigert 12.10.19 22:48)

InternalExile
13.10.19 11:51
fargerik: Men for folk som må bruke norske penger er det definitivt blitt dyrere, ja.

Men tilbake til trådens tema, så er det fortsatt veldig billig i Thailand for nordmenn.

Går du på TESCO-LOTUS(som de uttaler råtas), så koster det bare 744 THB for 24 bokser med 0,32l Leo øl. Det er under NOK 10 per boks.

fargerik
13.10.19 15:43
InternalExile: Går du på TESCO-LOTUS(som de uttaler råtas), så koster det bare 744 THB for 24 bokser med 0,32l Leo øl. Det er under NOK 10 per boks.

Jeg sykler bort til grossisten på markedet, jeg. De matcher prisen og driter i forbudstidene før 1100 og mellom 1400 og 1700.

(og noen tror salgstidene for øl er rare i Norge)

Men et tips er jo at det alltid er en sjappe i en bakgate bak senteret som selger øl når de har ølstengt i kjøpesentrene. Og bak bensinstasjonene langs landeveien.....som ikke selger øl i 7-eleven.....er det også som regel et blikkskur som har øl ;-)

Verd å merke seg for folk som ikke kjenner systemet.

hmf...både kona og jeg har fått kvaler nå. Snart to år siden vi var "hjemme"......

(Innlegget ble redigert 13.10.19 15:52)

fishworthy
fishworthyInnlegg: 24
14.10.19 13:00

Jeg er stor fan av øst-Europa. Her får man generelt veldig mye for pengene føler jeg. Holder man et litt utkikk kan man få grisebillige flybilletter med Wizzair også.

Gdansk er en liten favoritt her i gården, om jeg bare skal vekk for en helg. Men det finnes jo et vell av flottere byer å velge mellom. Praha er jo en annen sikker klassiker.

Stort pluss at man kan booke seg inn på 5-stjerners spa-hoteller til prisen av en vanlig hotellnatt i Oslo.

InternalExile
14.10.19 17:00
fishworthy: Jeg er stor fan av øst-Europa. Her får man generelt veldig mye for pengene føler jeg. Holder man et litt utkikk kan man få grisebillige flybilletter med Wizzair også.

Kan absolutt anbefale øst og sentral Europa(aldri si til noen i Praha at de er i øst Europa, de er i sentral Europa).

Har vært flere ganger i Gdansk men holder en knapp på Vilnius, synes det er en finere by. Wizzair flyr også dit.

Praha er uansett favoritten, har ikke tall på antall ganger jeg har vært der, og det er en by du garantert ikke bare reiser til en gang. Budapest er også en flott by.

Men skal man på mer enn en storbyferie er kanskje Gdansk og Sopot ett godt valg. 

kansas00
kansas00Innlegg: 22279
14.10.19 17:25
Siljan: Billige reiser? Noen anbefalinger? Hvor liker du best å reise : innenlands eller utenlands?

Om du tenker en langhelg så ville jeg nok slått et slag for istanbul faktisk. De fleste valutaer i europa er bundet opp til euroen om det ikke er euroen selv. Det betyr at en rekordsvak norsk krone mot euroen betyr en vesentlig dyrere ferie til de fleste steder i europa. Også til de vanvligvis billige landene i øst-europa. Sikkert 20-30% dyrere nå enn til "vanlig". Den tyrkiske valutaen er derimot mer flytende og vil sannsynligvis kunne lide enda mer om det blir sanksjoner etc mot landet. Ellers tilbyr jo istanbul det meste av det man kunne like fra mat, severdigheter, avslapping, osv. Siden tyrkia også fortsatt slier litt på turistfronten som følge av situasjonen i landet er det jo også gode muligheter for å få gode priser på både fly og hotel/overnatting. Av de få minusene er vel tilgangen på alkohol, selv om den også er der, men ikke i samme grad som i mange europeiske land og til annen pris. Slipper opgså å møte på X antall asiatiske turgrupper eller engelske utdrikningslag i istanbul. Kan bli litt kaldt utover i månedene fremover.

fargerik
14.10.19 17:29

kred til de to siste debattantene som holder fokus på trådens tema.

Fort gjort å bable seg bort, så det er fint at dere holder fokus på trådens tema. Billigst mulig.

enigma99
enigma99Innlegg: 821
16.10.19 13:30

Du skriver jo ikke spes mye om hva du tenker på, er det langhelg, 2 uker ferie, syden, storby ?..

Polen er et de billigste landene i Europa, Warszawa, Gdansk, Krakow, osv. 

Til Gdansk kommer du for "et par hundrelapper" med Wizzair, Ryanair, eller Norwegian. Mat & drikke er latterlig billig. Hotell eller leilighet fra ca NOK 300 pr døgn. Gå opp til 6-700 så får du skikkelig luksus.

Bestilte nettopp en tur for kona og datteren, kidsa våre skulle overraske mor med Spa dag. Det ble billigere å sende dem til Gdansk i 2 døgn inkl fly, 4 stjerners hotell, og heldags spa, enn det kostet for 1 døgn på Strømstad Spa..

(Innlegget ble redigert 16.10.19 13:30)

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 2051
17.10.19 01:40
enigma99: Polen er et de billigste landene i Europa

Mere korrekt er vell at polen er en av de billigste europeiske land som det er nogenlunde poppulært å dra på ferie i.

Polen tilhører ikke den billigste fjerdedelen(10 land) i europa, etter div estimater.

Men for all del, Ekstremt billig for nordmenn og blant de aller billigste stedene å dra på kortere opphold, da flybytte ofte må til for å dra til de billigste stedene i europa.

(Innlegget ble redigert 17.10.19 01:44)

enigma99
enigma99Innlegg: 821
17.10.19 02:26
FOTBALLfotball: Polen tilhører ikke den billigste fjerdedelen(10 land) i europa, etter div estimater.

Nja, derom strides de lærde som det heter, div undersøkelser vider forskjellige tall. Denne ganske ferske viser eks Polen på en 8.plass i Europa. De 7 landene som er billigere ligger også syd / øst i Europa.

I tabellen er Norge gitt index 100. Polen har index 40.

Rimeligste land er Tyrkia med Index 25, ellers ligger de neste 6 landene på 32-39.

Vi har vært i alle land i Europa, de fleste av dem mange ganger. Albania var favoritten lenge, men spesielt i sør begynner prisene å stige kraftig.

Makedonia, og byen / gamlebyen Kotor, er en billig perle perfekt for langhelger og romantiske ferier.

Men for korte raske turer er Polen favoritt nr. 1, billigste land i den nordlige halvparten av Europa ;-) Enten med fly eller som en mini-roadtrip med ferge fra Sverige til Gdynia og av og til retur via Berlin og Sassnitz-Sverige.

Ellers er vi jo heldige som bor i Norge da, selv om kronen har falt som en stein, nærmest uansett hvor vi reiser er det "billig" :-)

(Innlegget ble redigert 17.10.19 02:29)

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 2051
17.10.19 03:19
enigma99: Nja, derom strides de lærde som det heter, div undersøkelser vider forskjellige tall. Denne ganske ferske viser eks Polen på en 8.plass i Europa.

Mange land som ikke er tatt med i den undersøkelsen, Inkludert Billigere land Som Ukraina, Kosovo, Moldova Og Hviterussland.

Men polen blir jo som sagt blandt de aller billigste på kortere turer ja.

Siljan
SiljanInnlegg: 84
25.10.19 10:04

Er iblant noen rimelige turer med båt til Danmark, men jeg er så utålmodig blitt. Tar jo litt tid med båten... 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7362
25.10.19 10:48
Siljan: Tar jo litt tid med båten...

Det er jo båten som er selve reisemålet da vet du, ikke Danmark :-)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1360
20.11.19 21:29

Har ikke tatt denne ruta selv, men båt fra Trelleborg til Klapeida og så tog eller buss til Riga eller Vilnius er vel en ikke altfor dyr ferie.

(Innlegget ble redigert 20.11.19 21:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg