Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varm juleferie

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5856
22.10.19 22:52

Strever meg med å bestemme meg for juleferie. Noen reisegale som kan gi meg litt inspirasjon? Lite tidsforskjell og ikke for lang flyreise (!). Det må være varmt, type shorts og t-skjørte på kvelden. for å få denne varmen må en være på eller litt syd for ekvator. Har en drøm, men det blir for langt og mye tidsforskjell. Kortlisten er Brasil (Salvador området) og Sri Lanka. Tenkt på Sør Afrika, men vil ha det varmere. Mellom amerika er også fristende, men litt for mye tidsforskjell. Tipper det er noen som foreslår Thailand, men det frister ikke.

Noen som har kreative forslag? Reiser alene, kostnad underordnet eksotiske opplevelser.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 14043
22.10.19 23:20

Var i Karibia sist vinter, -5 timer, opplevde ikke tidsforskjell som noe problem men det er jo en relativt lang flytur og vel minst 1 mellomlanding. Spørs også om det blir varmt nok om kvelden for deg.

Sør-Afrika har da full sommer, men vet ikke hva temperaturen ligger på der?

Så har man Midt-Østen hvor man finner gode temperaturer, men kanskje ikke varmt nok til t-skjorte om kvelden. Relativt kort avstand og liten tidsforskjell ihvertfall.

Kapp Verde har vært i tankene mine noen ganger pga minimal tidsforskjell og ikke alt for lang flytur, men kanskje ikke så mye å finne på utover strand. Mulig kveldstemperaturen blir en issue her også. Men et sted i Afrika er kanskje det som matcher kriteriene dine best. Men selv i Sahara blir det vel gjerne kaldt når sola går ned.

Forfun
22.10.19 23:32

Caribien er definitivt fristende, reist en del rundt der, to vestlige øyer siste 3 år. Perfekt klima der. Varmt, men definitivt ikke for varmt. 

Kap Verde er totalt uaktuelt, eneste å gjøre der er å kite. En slektning var der, og han synes det var for kjedelig, men flyavstand og klima er veldig bra. 

Sahara er for kalt på denne tiden av året, Etiopia står veldig høyt på listen over land jeg vil besøke. Kenya og Tanzania kjenner jeg godt, og det blir ikke denne ferien. Madagaskar og Mosambik frister. Har ikke vært i noen av landene. Namibia er også på kortlisten over land jeg vil besøke, men reiser ikke dit alene. Må leie bil (er) og kjøre rundt. Vest Afrika kjenner jeg for dårlig, har fått tips om Gambia som beste alternativ. Mye urolige land i området. 

Runde på vingårder i Sør Afrika er mulig, selv om det er litt kaldere enn jeg lyst til. Stort sett Cape Town området som frister. 

zickboy25
zickboy25Innlegg: 97
23.10.19 08:42

Hva med Miami da?

https://www.temperatureweather.com/caribic/vaeret/no-vaeret-i-usa-miami.htm

ikke for varmt, og du kan komem deg over for en rimelig penge.

fargerik
fargerikInnlegg: 63982
23.10.19 13:26
Forfun: Runde på vingårder i Sør Afrika er mulig, selv om det er litt kaldere enn jeg lyst til. Stort sett Cape Town området som frister.

Men det er jo en lang flyreise, da! Kommer du dit på under 14- 15 timer? Hvordan definerer du lang vs. kort flyreise? Det som er kortest og garantert varmt må da vel være Tenerife? :-)

edit...var der i jula for noen år siden, og syns ikke det var en pøkk eksotisk....

(Innlegget ble redigert 23.10.19 13:28)

Forfun
23.10.19 14:16

Key vest har riktig klima, Miami litt kaldt. Hadde vært aktuelt hvis jeg ikke var der for 3 år siden. 

Kanariøyene er ikke aktuelt. For kaldt. Og for kjedelig. Går en klimagrense litt nord for Kap verde. Dermed må det bli noen timer på fly. 

Johnsli
JohnsliInnlegg: 14043
23.10.19 18:05

En tidligere kollega dro på ferie til Gambia for en del år siden og likte seg så godt at hun kjøpte leilighet der. Om det er et relevant innspill.

Forfun
23.10.19 18:58

Gambia står på listen over steder å sjekke ut. Passe langt. Klart eksotisk nok. Utfordringen er om det er mye annet enn turistplasser og ødemark. Bra tips. 

kansas00
kansas00Innlegg: 22262
23.10.19 19:30

Kenya/Mombasa ? Liten tidsforskjell, ligger omtrent på ekvator, moderat reisetid. Mulig litt usikkert mot sikkerhetssituasjonen ? eller mulig al-shabab og liknende operer nærmere grensa til somalia.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7330
23.10.19 21:23

Rio de Janeiro :-)

Forfun
24.10.19 08:29

Rio er en herlig by. Vært der, søker andre deler av Brasil hvis jeg skal tilbake dit. 

Kenya godt tips. Godt kjent i nabolandene, siste 10 årene har jeg vært i Uganda, Tanzania og Zambia, reist mye i region tidligere. Ikke den type opplevelse jeg er ute etter denne gangen. Skal jeg dit skal jeg ha en mission. Opp på Mount Kenya for eksempel. Tradisjonelle strand og safari har jeg opplevd i region før. Blandt annet veldig positiv opplevelse fra Lamu helt nord i landet. På den tiden var veiene så dårlige at vi valgte å leie fly for å komme tilbake til sivilisasjon igjen (lite propellfly, ikke noe dyrt og eksotisk). 

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7330
24.10.19 08:46
Forfun: Tanzania

Zanzibar da ?

Canucks
CanucksInnlegg: 75637
24.10.19 08:56

Selv har jeg snust en del på Madagascar som en mulig destinasjon, det burde jo tidssone messig og værmessig være en kandidat. Har ikke vært der selv enda, men det er på min to-do liste, mulig du alt har vært der selv.

Kjemi
KjemiInnlegg: 398
24.10.19 09:55

Foreslår Sri Lanka.

zickboy25
zickboy25Innlegg: 97
24.10.19 10:44

Argentina, og Buenos aires, rask tur for å få med deg Uruguay og, tror det er 3 timer med båt fra Buenos aires.

Forfun
24.10.19 12:25

Zanzibar skal jeg ikke tilbake til. Vært der 5 ganger. Siste turen dit hadde stedet mistet sjarmen jeg vil huske. Første turen gikk det et eller to propell fly dit om dagen. Det var en håndfull turister på hele øya. Nå går det direktefly fra Europa. Finnes andre øyer i området som er eksotiske. 

Argentina er litt langt. Drar heller til nord Brasil selv om det er en helt annen opplevelse. 

Madagaskar står fremdeles på kanskje listen sammen med Sri Lanka .noen av stedene som tilbyr ekstremsport?  Vil jo ikke kjede meg. 

fargerik
24.10.19 13:51
Forfun: Zanzibar skal jeg ikke tilbake til. Vært der 5 ganger. Siste turen dit hadde stedet mistet sjarmen jeg vil huske. Første turen gikk det et eller to propell fly dit om dagen. Det var en håndfull turister på hele øya. Nå går det direktefly fra Europa. Finnes andre øyer i området som er eksotiske. Argentina er litt langt. Drar heller til nord Brasil selv om det er en helt annen opplevelse. Madagaskar står fremdeles på kanskje listen sammen med Sri Lanka .noen av stedene som tilbyr ekstremsport? Vil jo ikke kjede meg.

Du har visst vært de fleste steder. Hva med å reise tilbake til et sted som du selv syns var bra, i stedet for å sitte her og bable? Du vet utmerket godt hvor det er varmt i jula, og hva som er langt og ikke langt.

Noen steder er da verd å komme tilbake til.

Folk foreslår det ene og det andre her, men nei...der har du jo allerede vært. Hvorfor spørre om ekstremsport??? Det er jo bare å finne land og søke på nett!

(Innlegget ble redigert 24.10.19 13:54)

Forfun
24.10.19 15:15

Søker inspirasjon mange steder. Veldig gode tips i tråden. Har to steder jeg vil besøke igjen, men begge er litt for lang reise og mye tidsforskjell. Colombia og øst Indonesia. Venezuela står også høyt på listen over steder jeg vil reise tilbake til, men er minst 10 år før det er politisk stabilt. 

Jeg har ofte hatt en aktivitet jeg har reist for. Finner lite om spennende aktiviteter i Afrika. For eksempel på Madagaskar finnes naturen til aktivitetene, men ikke miljøet. Skal aktivitetene gjennomføres må en reise en gjeng fra Europa og ta med alt utstyr. Lettere å organisere med lokale i sør Amerika . 

Må bestemme meg og bestille billetter i løpet av helgen. Begynner å bli fulle fly. Takk for alle tips. 

fargerik
24.10.19 15:28
Forfun: Søker inspirasjon mange steder. Veldig gode tips i tråden. Har to steder jeg vil besøke igjen, men begge er litt for lang reise og mye tidsforskjell. Colombia og øst Indonesia. Venezuela står også høyt på listen over steder jeg vil reise tilbake til, men er minst 10 år før det er politisk stabilt.

Vent litt med Venezuela. Kona har en kollega som er av venezuelansk opprinnelse, som har hatt sine hjembesøk opp gjennom. Men nå vil hun ikke dra dit. For syv-åtte år siden fablet vi om å dra dit sammen og ha henne som guide. Men ikke nå.

Du finner nok en fin tur, god juleferie i varmen. Dersom helsa tillater det, havner vel vi nok en gang i Thailand på nyåret. (fikk med meg at det ikke er tema for deg) Men det er jo mest på grunn av at vi har så mange kjente og familie der. Det skjer ting når man har nettverk. Hva skal man si? Jeg har ikke sett hele Norge heller, jeg ;-) En bucketliste kunne jo vært å se mer av Norge.....har du vurdert ekstremsportuka i Voss? Ikke jeg. Men Vossajazz kunne kanskje vørt noe.

(Innlegget ble redigert 24.10.19 15:39)

Forfun
24.10.19 16:33

Ekstremsportveko på Voss var veldig bra når det nesten bare var utøvere der. Nå er det blitt festival, så mye mennesker jeg ikke har noe felles med.

Norge er ett fantastisk land å reise i. Har besøkt nesten alle kommuner fra Troms og sydover. 

Forfun
25.10.19 23:39

Da har jeg bestilt fly til Sri Lanka. Var bedre flyreise enn til Madagaskar, og kostet 5000 kr mindre. Tror Madagaskar har bedre dykking ut fra hva jeg fant på upålitelige sider på Internett. Med samme flytider og priser hadde valget blitt Afrika. Uansett, blir gøy å se ett nytt land. Takknemmelig for tips. Dykking, surfing, en tur opp i fjellene er det jeg tenker på foreløpig. Kanskje kiting også, men aner ikke om det er vind nok. Neste er å bestille guide bok og ringe bekjente fra Sri Lanka og de som har vært der. 

aegi2
aegi2Innlegg: 32034
26.10.19 20:38

christmas island :-)

Google map ... fantastisk redskap når en skal reise.

Av en eller annen grunn så har jeg fått følelsen av at noen som reiser mye her på forumet tenker da på slike googlemapopplevelser

Forfun
26.10.19 21:50

Google maps er fantastisk. Bruker det mye, bare i dag har jeg bladd på steder i nærområdet 5 ganger. Når en skal ut på ett håpløst prosjekt kan en gjøre mye forberedelser på satelittbilder og høydekvoter på kart. Kan sette opp ruter, og være forberedt på hvor ting kan gå galt slik at en kan stoppe og bruke mer tid når en kommer til visse formasjoner. 

Har veldig mye fysiske kart, ett nesten utslitt verdensatlas. Men nå bruker jeg iPad / telefon der jeg tidligere brukte papir. Å reise på kart er gøy. Kommer nok til å bruke Google maps en del før avreise, men er så gammeldags at jeg skal lese Lonley Planet fra perm til perm før jeg lander. 

fargerik
06.11.19 12:49
Forfun: Da har jeg bestilt fly til Sri Lanka.

Det begynner å bli noen år siden, men en kollega av meg (for årevis siden, altså) med kone derfra reiste dit hver eneste vinter. Bare lovord fra ham. Visstnok paradis å besøke. De ba meg bli med, men jeg gjorde det dessverre aldri. Det var fremdeles tamiltigre der.

Men alt er jo lett når man har familie og nettverk, da. Tror uansett du får en fin tur, etter det jeg har blitt fortalt.

God tur!

(Innlegget ble redigert 06.11.19 12:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen