Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Reisestopp 2020

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 7992
24.05.20 16:21
Columbus_3: Det kan umulig stemme at det er fulle fly til destinasjoner hvor UD fraråder noen å reise? 
Jeg trodde dere snakket om innenriks trafikk.

Fulle fly innenriks ja.
Men myndighetene betaler kun for å holde noen få fly i drift.
Hvorfor ikke flyselskapene setter inn flere når det er for lite vet jeg ikke.
Men DY har jo sagt at de kun skal fly med 7 fly i ett år framover...

På utenlandstrafikken er det vel rolig tenker jeg.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 11129
24.05.20 18:10
Columbus_3: Hva er grunnen til at flyene da står på bakken? Kan noen svare?

Aner ikke. Mulig disse reglene med tomme midtseter gjør det ulønnsomt å ha flere fly i lufta. Blir jo litt dumt når det anbefales Norgesferie og folk knapt kommer seg noen steder uten bil. Ser Widerøe har utvidet tilbudet til sommeren, men ikke hørt noe fra de to store.

kansas00
kansas00Innlegg: 22698
24.05.20 19:16

Rart at myndighetene ikke har med tyskland i vurderingen de igjen skal ta 15.juni. I årevis har nå tyskerne vært en sikkert "kundegruppe" for turistindustrien i norge.. og norge har brukt mye penger på å "gjøre seg pene" på messer og andre tilstelninger i tyskland. Tyskerne har vel heller ikke blitt rammet så hardt økonomisk som mange av de andre landene.. så der har sikkert mange penger å bruke på ferie...

ehall
ehallInnlegg: 21989
24.05.20 23:30
Columbus_3: Hva er grunnen til at flyene da står på bakken? Kan noen svare?

Ikke godt å si. Staten sier de støtter flytrafikken så det betyr at noen få fly går. Men så lenge norske myndigheter krever at masse seter skal være ledig, er det tvilsomt om kundene vil betale hva det koster som kanskje vil være dobbel pris.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 52908
24.05.20 23:59
xpoolman: Dette siste reiserådet er rett og slett å holde befolkningen for narr ! Norge har jo, i forrige uke, vært med på to møter med 7 andre land med sikte på å åpne for turisme mellom disse landene, samtidig som EU kom med sin plan for å gjenåpne grensene for turisme innen EU.
https://www.aftenposten.no/verden/i/70v1xW/haap-for-utenlandsferien-norge-i-samtaler-om-sikker-reisekorridor-mellom-aatte-land-med-lite-korona-naa-vil-eu-aapne-grensene? Så mens resten av Europa, Australia, New Zealand og Israel åpner for turisme senest 1. Juli så skal vi sitte her oppe på berget som "annerledeslandet" med stengte grenser og utreiseforbud..... Forstå det den som kan.

Jeg synes også det stinker herfra til helvete. 

Fikk for noen dager siden mail fra Ving om at turen til Gran Canaria 19/8 var kansellert. Med bakgrunn i reiserådet fra UD. Som varer til den 20/8...

Folk skal presses til å ta ferien i svindyre Norge, for å tjene inn litt penger til staten. Dette mens EU og Schengen åpner for turisttrafikk mye tidligere.

Pokker ta disse sauene her til lands.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12966
25.05.20 07:13
SirOwen: Jeg synes også det stinker herfra til helvete.
Fikk for noen dager siden mail fra Ving om at turen til Gran Canaria 19/8 var kansellert. Med bakgrunn i reiserådet fra UD. Som varer til den 20/8...
Folk skal presses til å ta ferien i svindyre Norge, for å tjene inn litt penger til staten. Dette mens EU og Schengen åpner for turisttrafikk mye tidligere.
Pokker ta disse sauene her til lands.

Du kan være så sint på norske sauer du bare vil, men selv om sauene lar deg reise er det meget tvilsomt at du slipper inn på Gran Canaria.
Du må nok bli hjemme å bræke med de andre sauene.

fargerik
fargerikInnlegg: 67010
25.05.20 09:26
SirOwen: Fikk for noen dager siden mail fra Ving om at turen til Gran Canaria 19/8 var kansellert. Med bakgrunn i reiserådet fra UD. Som varer til den 20/8...

Det har så vidt jeg har oppfattet det blitt sagt fra forsikringsbransjen at en eventuell reiseforsikring kan dekke det du har betalt i forskudd for en reise dersom reisen din er kansellert på grunn av denne pandemien. Kan godt tenkes at du får refundert dersom du ikke får reist. Jeg lar reisekassa stå i ro, og tenker litt på om det kan bli en asia-tur neste år. Vi får se.

Kanskje det kan reises i Norge? Kanskje hele telemarkskanalen helt opp til Dalen hotell og et par dager der? Noen som har tatt den turen?

(Innlegget ble redigert 25.05.20 09:29)

Rexwiller
25.05.20 09:29
kansas00: Rart at myndighetene ikke har med tyskland i vurderingen de igjen skal ta 15.juni.

Meningsløst å akseptere Sverige, men ikke Tyskland i alle fall.

(Innlegget ble redigert 25.05.20 09:29)

fargerik
25.05.20 09:50
Rexwiller: Meningsløst å akseptere Sverige, men ikke Tyskland i alle fall.

De har mye smitte i Sverige. Folk dør som fluer. Det tar visst litt tid og krefter og koster noen liv å oppnå flokkimmunitet.

xpoolman
25.05.20 10:55
Columbus_3: Du kan være så sint på norske sauer du bare vil, men selv om sauene lar deg reise er det meget tvilsomt at du slipper inn på Gran Canaria.

Det der er en gammel artikkel.
Spania åpner grensene for turister i juli, og det gjelder selvfølgelig også til Gran Canaria.
https://www.spaniaidag.no/2020/05/23/velkommen-til-spania-i-juli/

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/xPLbmQ/hjelper-ikke-nordmenn-at-spania-aapner-for-turister-i-juli

startelver
startelverInnlegg: 62176
25.05.20 11:31

Skal du reise til sydligere strøk er det bare å vente til etter 20. august. Tipper September/Oktober får et kraftig oppsving og flyene vil begynne å gå mer normalt.  

fargerik
25.05.20 13:34
startelver: Skal du reise til sydligere strøk er det bare å vente til etter 20. august. Tipper September/Oktober får et kraftig oppsving og flyene vil begynne å gå mer normalt.

Thai Air har vært i skifteretten, og slik jeg forstår det skal staten spytte inn noen mill. Eller var det mrd? Kanskje det vil bli direktefly igjen. Jeg håper det.

(Innlegget ble redigert 25.05.20 13:34)

SirOwen
25.05.20 14:26
Columbus_3: Du kan være så sint på norske sauer du bare vil, men selv om sauene lar deg reise er det meget tvilsomt at du slipper inn på Gran Canaria.

Du linker til en artikkel som er over 1 mnd gammel. I corona sammenheng kan det sammenlignes med å drikke melk som gikk ut på dato i starten av 2012.

Litt ferskere signaler tyder på at EU og Schengen åpner for normal turisttrafikk i løpet av juni og juli. Og når man tar i betraktning hvor ekstremt få smittede det er på Gran Canaria, tviler jeg på at de blir unntatt fra nevnte åpninger.

Min far bor på Gran Canaria, og de får stadig informasjon fra øyas myndigheter om at portforbud og innreise vil bli normalisert i løpet av ganske få uker.

Gran Canaria har delvis selvstyre, men må til syvende og sist rette seg etter spanske myndigheter. Og mtp turismens betydning for øyene, er det lite sannsynlig at Spania vil gå mot strømmen mtp hva EU og Schengen foretar seg.

Selv Ving selger jo nå reiser som har avreise i slutten av august. Det at UD kommer med et reiseråd som strekker seg såpass langt som til akkurat 20. august, stinker verre enn den melka jeg nevnte til å begynne med i dette innlegget.

De kunne utstedt reiseråd for 14 dager av gangen, og sett an situasjonen.

Så ja, de er noen jævla sauer, trolig med alternative motiver.

SirOwen
25.05.20 14:32
fargerik: Det har så vidt jeg har oppfattet det blitt sagt fra forsikringsbransjen at en eventuell reiseforsikring kan dekke det du har betalt i forskudd for en reise dersom reisen din er kansellert på grunn av denne pandemien. Kan godt tenkes at du får refundert dersom du ikke får reist. Jeg lar reisekassa stå i ro, og tenker litt på om det kan bli en asia-tur neste år. Vi får se.

Ving betaler tilbake innbetalt beløp, så den saken er grei. 

De tilbyr også reiser fra feks 26. august, men da ville jeg fått "bare" 3 uker istedetfor 4, og til en totalpris som ligger 6000 over det jeg betalte for 4 uker.

Så istedetfor å velge den reisen, og samtidig irritere meg grønn over at norske myndigheter har skylden for at ferien blir både kortere og dyrere, fører jeg over 2 uker ferie til neste år, og satser på å ta en enda lenger tur til GC i 2021.

Kunne selvfølgelig bitt i det sure eplet og tatt 3 uker i slutten av august, men plutselig blusser viruset opp igjen, og så er man like langt, mtp karantene osv.

Så jeg gjør som deg, lar reisekassa stå i ro. Jeg gidder ihvertfall ikke å bruke tusenvis av kroner på å reise i verdens dyreste land, når det regner annenhver dag. Selv nå, en dag som det var spådd sol, drypper det så jeg og Mac'en blir våte.

startelver
25.05.20 15:10
fargerik: Thai Air har vært i skifteretten, og slik jeg forstår det skal staten spytte inn noen mill. Eller var det mrd? Kanskje det vil bli direktefly igjen. Jeg håper det.

Aner ikke, reiser kun med Norwegian til Thailand. Ellers skal Finnair være klar med flyvninger fra 1. Aug. 

xpoolman
25.05.20 19:09

Regjeringen vil ikke endre sine reiseråd for utenlandsreiser selv om hele Europa nå åpner for innreise:
https://www.nrk.no/norge/regjeringen-vil-ikke-apne-for-tidligere-spania-ferier-1.15028993

Så da får Nordmenn som ikke tør å reise uten reiseforsikring sitte her oppe på berget i utenforlandet fram til 20. August.... 

SirOwen
25.05.20 19:13
xpoolman: Så da får Nordmenn som ikke tør å reise uten reiseforsikring sitte her oppe på berget i utenforlandet fram til 20. August....

Utenforlandet slår til igjen, ja.

Har man pass og Helfokort med seg, klarer man seg fint mtp helse/skader.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 50389
25.05.20 19:13
xpoolman: Så da får Nordmenn som ikke tør å reise uten reiseforsikring sitte her oppe på berget i utenforlandet fram til 20. August....

Ja, men det skulle vel komme en vurdering i mellomtiden. Presset øker utvilsomt mot regjeringen nå. Ellers kan man jo reise til Spania uten forsikring, ettersom man som EØS-borger i alle fall vil få basis behandling. Dog, spanske sykehus frister kanskje ikke. Og enda verre - likhusene er jo fulle... :-/

Suave
SuaveInnlegg: 145
25.05.20 19:15

Hvis man nå er lysten på en tur til Europa før 20.august, går det jo an å kjøpe utenlandske reiseforsikringer som gjelder i andre land i EU, f.eks AXA Schengen visa. Gjorde et tilfeldig søk en uke i Italia i juli, koster fra 20 euro. Når man i tillegg gjennom EØS-avtalen har krav på gratis helsehjelp, bør man vel være ganske safe?

SirOwen
25.05.20 19:16
DrSchwei: Dog, spanske sykehus frister kanskje ikke.

Nå, eller på generell basis?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 50389
25.05.20 19:49
SirOwen: Nå, eller på generell basis?

Nå vel. Ellers er vel spanske sykehus veldig bra og sikkert i mange tilfeller bedre enn mange norske. Men generelt har man en ørliten økt risiko for resistente bakterier litt syd i Europa.

Rexwiller
25.05.20 19:49

Spanske sykehus er da helt på normalt vestlig nivå, og dermed i verdenstoppen.

SirOwen
25.05.20 19:52
DrSchwei: Ellers er vel spanske sykehus veldig bra og sikkert i mange tilfeller bedre enn mange norske.

Dette er også den erfaringen min far har gjort seg på Gran Canaria.

bbc
bbcInnlegg: 596
25.05.20 22:31

Sykehusene i Spania er nok vel så bra som de norske ja, her er også litt om corona etc på GC:

https://www.grancanaria.blog/2020/04/et-mte-med-helsevesenet-pa-gran-canaria.html

startelver
26.05.20 12:39
Suave: Hvis man nå er lysten på en tur til Europa før 20.august, går det jo an å kjøpe utenlandske reiseforsikringer som gjelder i andre land i EU, f.eks AXA Schengen visa. Gjorde et tilfeldig søk en uke i Italia i juli, koster fra 20 euro.

Nydelig, det må sjekkes opp. 

Hadde internasjonal reiseforsikring når jeg loffet rundt i Asia og bodde i Thailand, funket bra det. 

Og som du nevner, vi har krav på legehjelp innen EØS. 

Suave
SuaveInnlegg: 145
26.05.20 14:15

Ser ut som om Norwegian har fjernet flyvninger utenfor skandinavia ut august.

Sjah
SjahInnlegg: 3621
26.05.20 19:05
startelver: Og som du nevner, vi har krav på legehjelp innen EØS.

Hjelper lite å få akutthjelp, når du blir lam i en ulykke og ikke har krav på noe annet dekket en akutthjelpa.

Hjemtransport, skadeserstatning, advokatbistand osv.... 
Reise uten reiseforsikring er gambling som man kan være heldig og ikke tape på, men du kan aldri vinne hvis noe skjer

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12966
26.05.20 19:14
Sjah: Hjelper lite å få akutthjelp, når du blir lam i en ulykke og ikke har krav på noe annet dekket en akutthjelpa.Hjemtransport, skadeserstatning, advokatbistand osv.... Reise uten reiseforsikring er gambling som man kan være heldig og ikke tape på, men du kan aldri vinne hvis noe skjer

Slik er det ja.
En kjenning av meg ble alvorlig syk på Gran Kanaria og lå en måneds tid på sykehus før han fikk ambulansefly hjem.
Jeg kjenner ikke detaljene i sykdomsforløpet, men han hadde ikke reiseforsikring og familien måtte ut med ca en halv millioner kroner før de fikk ham hjem.
Så ja. Reiseforsikring er viktig uansett hva andre mener.

kansas00
kansas00Innlegg: 22698
26.05.20 19:41
DrSchwei: Ja, men det skulle vel komme en vurdering i mellomtiden. Presset øker utvilsomt mot regjeringen nå

Tja.. I andre land er vel presset av økonomisk karakter fordi landene rett og slett ikke har råd til det. Det er vel der norge skiller seg litt ut fra mange andre europeiske land. Den største pressgruppa på myndighetene til nå er nå betegnende nok de ca. 10.000 som hytter i sverige, ikke store aktører som tjener penger på at folk reiser til norge. Så tror ikke presset er så veldig stort på regjeringa.. Utover det så er jo nordmenn et relativt adlydende folkeslag som gjør som de får beskjed om. Om presset skulle økt nå så burde f.eks sånn som fergeselskaper etc. som normalt trafikkerer til f.eks danmark begynt å "pushe" på regjeringa. Om regjeringa kommer med en ny beskjed den 15. juni så betyr nå ikke det at endringene blir fra 15.juni. Er vel til slutt en skjebnens ironi i alt at vistnok taxfreen på gardermoen angivelig skal være den virksomheten som har mottatt størst koronastøtte.

(Innlegget ble redigert 26.05.20 19:44)

Oslogg123
Oslogg123Innlegg: 1318
26.05.20 21:29

Helt utrolig at folk fabler om trygdekort vs reiseforsikring! Kanskje sette seg inni hva trygdekortet dekker?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg