Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Båtleie på engelske kanaler

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 68666
08.08.20 23:59

Jeg har drømt om å leie en båt og putre langsomt på kanalene. Det er så mange kanaler i England. Jeg har hatt denne drømmen i sikkert førti år, men det har ikke blitt noe av det.

Så langt.

Det har vært en serie i NRK TV en stund med et par gamlinger som tøffer på kanal etter kanal, og nå tenker jeg på dette igjen.

Er det noen som vet noe om dette, som kanskje har leid en båt selv og kan gi noen tips?

Hvor det er de beste kanalene, hvordan man leier båt...slike ting?

Dette har jeg lyst til å gjøre når coronakrisa er over og verden blir normal igjen. Dersom jeg lever så lenge ;-)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 8192
09.08.20 10:19

Yes fargerik, dette har vi gjort :-)

Tilbake i 2009, en uke på en rundtur fra Alvechurch Marina som ligger ved Birmingham.

Rundturen vi tok heter Stourport ring, og tok oss gjennom Birmingham sentrum, gjennom tuneller, gjennom utallige (116) sluser, små koselige landsbyer der du fortøyer ved puben, ned på River Severn til Worcester, og opp igjen til Alvechurch.
Det siste strekket der var de sluse på sluse på sluse oppover en uendelig lang bakke :-)
Vi besøkte også en gammel jernbanelinje, Severn Valley Raiway, der vi tøffet avgårde med dampdrevet tog :-)

Vi fløy jo til London, tok en overnatting der, og tok toget fra Euston stasjon morgenen etter til Birmingham.
Videre derfra med lokaltog en liten time til Alvechurch.
Togstoppet er rett ved kanalen, og etter en liten spasertur over ei bro så var vi ved marinaen.

Etter en liten gjennomgang av båt, sluser og regler la vi så i vei på kanalene. Siden jeg er oppvokst på en øy og har rimelig god kjennskap til båter så slapp vi praktisk prøvetur :-)

Dette er faktisk, selv om vi hadde litt regn på turen, noe av det kjekkeste jeg har gjort noensinne !
Jeg som skipper og kona som slusemester, ubetalelig !
Dersom jeg skal rangere denne opplevelsen blant alt vi har gjort så kommer nok denne på en femteplass, etter bobilturen, Antarktis, Kilimanjaro og Machu Picchu. 

Såvidt jeg husker så kostet leie av båten ca 1300 Britiske Pund tilbake i 2009.
Nå ser jeg det ligger på rundt 1600, men bestiller du nå for begynnelsen av juli neste år så får du det faktisk for 1350 Pund.

Her er en link til en Google-mappe med 300 og noen bilder :-)
Ja, jeg tar mye bilder når vi er rundt omkring !

Enjoy !

(Innlegget ble redigert 09.08.20 10:20)

fargerik
10.08.20 08:35
xpoolman: Enjoy !

Takker, det er jo akkurat dette jeg tenker på! Ring? Betyr det at man reiser i en ring og kommer tilbake og mønstrer av samme sted hvor man startet?

Er det dine egne bilder?

Er det enkelt å stoppe ved en pub langs ruta og få seg en pint?

Jeg går ut i fra at det er et lite pantry og kjøleskap i båtene? Kona må jo koke ris og nudler, vettu ;-)

Kan man legge til og fortøye hvor som helst når kvelden kommer?

Har du forresten sett denne serien med de to sjarmerende gamlingene som er frelst på kanaler?

(Innlegget ble redigert 10.08.20 08:41)

fargerik
10.08.20 08:57

Fant en reklamevideo i linken din nå, den svarer jo på litt  av det jeg spør om.

Jepp, det er kjøkken og kjøleskap :-)

xpoolman
10.08.20 09:41
fargerik: Er det dine egne bilder? Er det enkelt å stoppe ved en pub langs ruta og få seg en pint? Jeg går ut i fra at det er et lite pantry og kjøleskap i båtene? Kona må jo koke ris og nudler, vettu ;-) Kan man legge til og fortøye hvor som helst når kvelden kommer?

Ja, man går i en ring slik at man slipper å gå samme veien tilbake.
Det er mange slike ringer i området rundt Alvechurch.
Noen er for turer på 3-4 dager, noen for en uke og noen for to uker.
Legg merke til antallet sluser, det krever litt fysikk for å operere disse; åpne og lukke sluseportene, åpne og stenge for vannet.
Kona mente hun fikk muskler som en skogsarbeider etter den uka :-)

Det er mine bilder ja.
Du finner noen interiørbilder fra båten i bilderad nr. 11 og 15 i mappa. 

Som sagt så tar jeg vanvittig mye bilder når vi er ute og reiser.
Jeg har flere titalls tusen bilder liggende på Google, hvorav 2713 pr. i dag også er lagt ut på steder på Google Maps.

Puber fins det omtrent for hver kilometer kanal, og i absolutt alle de små landsbyene man seiler forbi.
Du vet disse kanalene var hovedfartsårer for 100 år siden og landsbyene ligger langs kanalene.
Og så har jo engelskmenn en egen tradisjon med puben da :-)

Ja, det er fullt utstyrt pantry med kokeplater, kjøleskap, stekeovn (alle på gass) og mikrobølgeovn.
Det er konverter fra batteri til mikrobølgeovnen og personlig utstyr.

Man kan fortøye og overnatte langs kanalbredden stort sett hvor man vil så lenge man ikke er til hinder for annen trafikk.
Ikke nærmere sluseanlegg enn 50 meter da båter som skal i slusene må ha en venteplass eller to.
Ellers er det jo greit å finne seg et sted der det er litt bredde på kanalen.
Det er noen store "teltplugger" som man slår ned i bakken mellom kanalen og gangveien, som kalles "towpath".
Disse brukes til å fortøye i, gjerne 2 foran og to akter slik at båten ligger godt fortøyd.
Når andre båter passerer så blir det ganske stort "drag" i vannet slik at man må påse at disse fortøyningspluggene sitter godt.

"Towpath"en ble for øvrig brukt av hester som dro båtene før motorene sin tid :-)

xpoolman
10.08.20 09:43
fargerik: Har du forresten sett denne serien med de to sjarmerende gamlingene som er frelst på kanaler?

Ja disse to gamle skuespillerne, der hun er litt "glemsk" etterhvert :-)
Koselig serie !
Nå sist var de i Frankrike så jeg.

xpoolman
10.08.20 09:46
fargerik: Fant en reklamevideo i linken din nå, den svarer jo på litt  av det jeg spør om.

Båter fra Alvechurch der også ser jeg :-)

Men det finnes jo kanaler og marinaer som leier ut båter over hele England.

Everenga
EverengaInnlegg: 5692
10.08.20 09:51
fargerik: Hvor det er de beste kanalene, hvordan man leier båt...slike ting?
Dette har jeg lyst til å gjøre når coronakrisa er over og verden blir normal igjen. Dersom jeg lever så lenge ;-)

Har ikke leid båt selv, men min engelske kones besteforeldre hadde båt for kanalbruk. Som jeg har skjønt det er kanalene nordpå i Yorskshire/ Lancashire de mest naturskjønne men også de mest utfordrende i forhold til antall sluser, tuneller, aquadukter osv.

Lenger sør i Midlands rundt Birmingham er det flatere, men også større trafikk

. Et alternativ kan være "The fens" i området Cambridgeshire/ Norfolk. Her er det padde flatt så man kan kjøre mye uten veldig mye sluseventing osv, i tillegg er det langt fra store byer så det er mindre folk og mer tradisjonell pubstemning. Begynner å bli en stund siden hennes besteforeldre var aktive kanalbåtførere så dette kan være noe utdatert informasjon.

xpoolman
10.08.20 09:58

Det var for øvrig omtrent en slik båt vi hadde.
En av de minste, 47 fot, med dobbelseng foran.
Pantryet var dog på motsatt (babord) side bak.
Den het "Little Bunting" :-)

Man kan jo få båter helt opp til 70 fots lengde med plass til 12 personer.
Da blir det skrekkelig langt og smalt og desto vanskeligere å manøvrere.
Det var ille nok på 47-foteren der jeg måtte legge roret over "en halv nautisk mil" før svingen for at båten i det hele tatt skulle reagere :-)

fargerik
10.08.20 10:02
xpoolman: Men det finnes jo kanaler og marinaer som leier ut båter over hele England.

Rart med disse algoritmene. Jeg klikket på linkene i det første svaret ditt, og å gjøre noe slikt er å åpne pandoras eske. nå bare velter det inn med alt mellom himmel og jord om kanaler og narrowboat.

Da er det bare å vente, da.....til verden blir normal igjen.

fargerik
10.08.20 10:05
xpoolman: Det var for øvrig omtrent en slik båt vi hadde.
En av de minste, 47 fot, med dobbelseng foran.
Pantryet var dog på motsatt (babord) side bak.
Den het "Little Bunting" :-)

Sannsynligvis blir det bare kona og jeg, vi har det fortreffelig sammen i eget selskap. Dog er det jo også trivelig å reise sammen med noen, men å leve tett i båt en ukes tid sammen med venner kan nok bli litt vel mye for folk som er en smule introvert

(Innlegget ble redigert 10.08.20 10:07)

fargerik
10.08.20 10:11
Everenga: Har ikke leid båt selv, men min engelske kones besteforeldre hadde båt for kanalbruk. Som jeg har skjønt det er kanalene nordpå i Yorskshire/ Lancashire de mest naturskjønne men også de mest utfordrende i forhold til antall sluser, tuneller, aquadukter osv. Lenger sør i Midlands rundt Birmingham er det flatere, men også større trafikk . Et alternativ kan være "The fens" i området Cambridgeshire/ Norfolk. Her er det padde flatt så man kan kjøre mye uten veldig mye sluseventing osv, i tillegg er det langt fra store byer så det er mindre folk og mer tradisjonell pubstemning. Begynner å bli en stund siden hennes besteforeldre var aktive kanalbåtførere så dette kan være noe utdatert informasjon.

Jeg har tenkt litt på akkurat det med trengsel og mye trafikk, ja. Mistenker at det er mye trafikk og kanskje kan være litt stress dersom man velger de mest populære turistløypene.

Bildene i hodet er å flyte stille omtrent alene på kanaler hvor det ikke er turistløype.

Vi var for eksempel i Amsterdam for å se på tulipanblomstringen for en tid siden.....og tenkte ikke på at fire millioner mennesker til kom dit for å også se på tulipanene....Da blir det for mye.

(fire millioner er kanskje å ta litt hardt i, men det opplevdes som ti)

(Innlegget ble redigert 10.08.20 10:17)

aegi2
aegi2Innlegg: 33031
10.08.20 23:33
fargerik: Det har vært en serie i NRK TV en stund med et par gamlinger som tøffer på kanal etter kanal, og nå tenker jeg på dette igjen

det er hun fra Hotel i Særklasse , begynner å bli dement...

koslig program

aegi2
aegi2Innlegg: 33031
10.08.20 23:34

det er hun fra Hotel i Særklasse , begynner å bli dement...

koslig program

fargerik
11.08.20 09:33
aegi2: det er hun fra Hotel i Særklasse , begynner å bli dement... koslig program

Hotell i særklasse var artig. Cleese på sitt beste. Lenge siden jeg så dette. Jasså, var Pru med der? Må se om jeg kan finne frem noen episoder.......det finnes vel ett eller annet sted der ute i skyen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg