Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ville ikke ha jentebarn - tok abort to ganger

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18718
17.02.09 07:52

En svensk kvinne har tatt abort to ganger fordi hun ventet jentebarn. Nå reagerer svenske myndigheter.

LES SAKEN: Gravid med jentebarn to ganger - tok abort

Hva mener du? Er det riktig å ta abort på grunn av uønsket kjønn på fosteret?

roanol
roanolInnlegg: 1878
17.02.09 07:54

Å bruke abort som prevensjon er galt

Spelaren
SpelarenInnlegg: 9931
17.02.09 08:25

Nei, det er sjukt. Jækla sjukt.

iduss
idussInnlegg: 1
17.02.09 09:22

Det er helt sinnsykt! Kan man være så kald og ufølsom. Det er ett menneske som mister sin rett på å leve. Det burde ikke vært lov!!!Hun bør virkelig skammes.Hvis man velger å bli gravid og få barn så kan man ikke velge hva en vil ha,slik er det bare!!!barn er menneske og den har rett på sitt liv,hvis to mennesker har frivillig gått sammen for å lage det, jeg vil nesten kalde det drap!!Hun bør skammes. Jeg får vondt i hele kroppen min over at noen kan gjøre det. tenk på alle de som ikke kan få barn,så kan andre produsere og produsere og i tillegg få rett til å velge å ta bort fordi det er feil kjønn!!!!Jeg er i sjokk...Jeg føler meg velsignet som har flotte jenter,men kunne aldri tatt vekk nestemann fordi det var feil kjønn....

engle-mamma
engle-mammaInnlegg: 1
17.02.09 09:47

Jeg håper inderlig at denne kvinnen ALDRI klarer å bli gravid igjen, det vil vært passe lærdom for å være så ufattelig kald og kynisk!!! Kanskje hun skulle opplevd den sorgen noen av oss opplever, som mister gang på gang på gang, og som har kun ett ønske: å få en frisk baby - uansett kjønn. Har selv barn fra før, men kunne ikke falt meg inn å velge kjønn på dem. Kalde kvinne-menneske... Har ingen respekt for slike folk!!!

heye
heyeInnlegg: 19
17.02.09 09:57

Det at myndighetene skal tenke på å begrense kjønnkontroll her til lands syns jeg er dumt. Vi må da kunne vite kjønn. Her til lands er jo abort grensen 12 uker, og det er jo ikke mulig å se kjønn på ultralyd på den tiden. At man kan ta fostervannsprøve for å sjekke kjønn er noe annet, men da burde de heller ha strengere rutiner på abort etter det.

Det de da heller aldri burde vurdere (som jeg mins har vært diskutert en gang) er å øke abortgrensen... 12 uke er mer enn maks for min del. Men det er en annen sak. Om noen har spontanabortert i uke 8, ja da vet de at fosteret faktisk ser ut som et, ja litt rart et da, men det ser ut som et menneske. Jeg kan ikke skjønne at noen land kan ha så lang grense som til uke 18... For meg som er flerbarns mor er det helt uvirkelig at noen kan ha hjerte til det, om det ikke er noe medisinsk grunn da.

Det er helt horribelt å ta abort pga kjønn, er helt sjokkert. Skulle aldri blitt gravid, men sånt kan en desverre ikke styre...

Parto
PartoInnlegg: 1
17.02.09 10:09

Fytti katta for noen hyklere!!! Hva i all verden er forskjellen på å ta abort fordi man ønsker en gutt istedet for en jente, eller om man fjerner gutten eller jenta fordi det "ikke passer økonomisk" akkurat nå. Fosteret har jo absolutt ingen verdi likevel. Hva feiler det dere som plutselig ser et barn i et foster??? Det er hinsides hyklerisk å anklage denne kvinnen. Så lenge fosteret er definert som en celleklump uten noen form for verdi, og som fritt kan drepes, så har det selvsagt ingen, absolutt ingen betydning hvilken årsak som ligger bak beslutningen om abort. Skal vi nå plutselig sette opp dommere som skal bedømme alle de hundrevis av motiv som ligger til grunn for en abort?
Vet dere hyklere som angriper denne kvinnen hva dere egentlig har skrevet? Dere går til et "frontalforsvar" for  rettighetene til et foster!!! Har celleklumpen plutselig fått en verdi?

qwerty2
qwerty2Innlegg: 10
17.02.09 11:28

Er det riktig med abort uansett?

Har ikke et begynt barn retten til livet like mye som du?

roanol
17.02.09 11:29
qwerty2: Er det riktig med abort uansett? Har ikke et begynt barn retten til livet like mye som du?

I ekstremtilfeller der det har skjedd voldtekt, incest o.l. synes jeg at abort kan være på sin plass.

qwerty2
17.02.09 11:30
Parto: Hva feiler det dere som plutselig ser et barn i et foster??? Det er hinsides hyklerisk å anklage denne kvinnen. Så lenge fosteret er definert som en celleklump uten noen form for verdi, og som fritt kan drepes, så har det selvsagt ingen, absolutt ingen betydning hvilken årsak som ligger bak beslutningen om abort.

Har det fått kjønn som jente eller gutt er det et menneske og ikke en celleklump!

qwerty2
17.02.09 11:33
roanol: I ekstremtilfeller der det har skjedd voldtekt, incest o.l. synes jeg at abort kan være på sin plass.

Barnet i seg selv er IKKE skyld i voldtekten - ja det er et produkt av en voldtekt men barnet er jo ikke skyld i det, men ender opp som den skyldige.. Vet det sikkert er tungt å bære fram et barn etter en voldtekt/incest etc, og temaet er vanskelig, men syndebukken blir til syvende og sist et uskyldig barn som ikke kan for det... mora blir alenemor og kan ikke for det og "jævelen" til far går fri... URETTFERDIG Verden  men likevel, barnet må lide for andres feil...

roanol
17.02.09 11:34
qwerty2: Barnet i seg selv er IKKE skyld i voldtekten - ja det er et produkt av en voldtekt men barnet er jo ikke skyld i det, men ender opp som den skyldige.. Vet det sikkert er tungt å bære fram et barn etter en voldtekt/incest etc, og temaet er vanskelig, men syndebukken blir til syvende og sist et uskyldig barn som ikke kan for det... mora blir alenemor og kan ikke for det og "jævelen" til far går fri... URETTFERDIG Verden  men likevel, barnet må lide for andres feil...

Sånt er det desverre. Men så kan en graviditet oppdages veldig tidlig i et sånt tilfelle, heldigvis.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
17.02.09 11:37

Her tror jeg kanskje det hadde vært på sin plass med en forklaring fra legen til den gravide -  har du fått bare jenter tidligere og fremdeles er sammen med samme mann er sjangsen STOR for at det blir en jente også de neste gangene du blir gravid fremover.

Uansett hvor syk historien er kjenner vi ikke hele historien og dømmer ut fra det lille vi leser....

Har noen tenkt tanken på at det finnes genetiske sykdommer som rammer et spesielt kjønn i en familiegren ???

Jeg er fremdeles for selvbestemt abort etter å ha lest artikkelen (som forøvrig var rimelig snau ut over det å slå fast at det hadde blitt tatt abort etter at kjønnet var slått fast).

supeerpuz
supeerpuzInnlegg: 4
17.02.09 11:50

Syns absolutt ikke at man skal få lov til å ta abort pga 'feil' kjønn!!

Moggii
MoggiiInnlegg: 38
17.02.09 13:14

Fysj..... Det var da lenge å kunne vente med abort til 18 uke. Et foster kan faktisk være levedyktig allerede i 22 uke.

Selvvalgt abort bør ha en alvorligere grunnlag enn kjønn.

Skulle ikke vært en selvfølge å få vite hva det blir. Ødelegger mye av overaskelsen og gleden den dagen nurket kommer.

Fruit
FruitInnlegg: 17203
18.02.09 21:58
Moggii: Skulle ikke vært en selvfølge å få vite hva det blir. Ødelegger mye av overaskelsen og gleden den dagen nurket kommer.  

Hæ, mener du dette seriøst?

Jeg synes det å sette et barn til verden er mer enn spennende nok! Kjønnet er da uvesentlig. Det jeg ser fram til er å bli kjent med babyen, den lille personen som har bodd inni meg i ni måneder.  At jeg vet fra før at babyen er ei jente kommer aldri i verden til å ødelegge gleden når jeg får henne på magen for første gang..

snekka73
snekka73Innlegg: 1088
19.02.09 11:39
Keto-dama: Uansett hvor syk historien er kjenner vi ikke hele historien og dømmer ut fra det lille vi leser....

Viktig poeng. I mange kulturer blir man jo omtrent sett ned på om man bare får jenter. Tenk om kvinnen trues av sin religiøse familie til å ta abort? Det står at kvinnen er svensk, men det at hun er svensk statsborger betyr jo ikke nødvendigvis at hun tilhører vår kultur.

fabbeh
fabbehInnlegg: 933
26.02.09 00:50

Synes ikke dette er noe å jamre over. I forhold til gamle dager, hvor man satte jentebarnet ut til ulven eller brukte en strikkepinne, er jo dette en mye mer human løsning.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
26.02.09 18:30
fabbeh: Synes ikke dette er noe å jamre over. I forhold til gamle dager, hvor man satte jentebarnet ut til ulven eller brukte en strikkepinne, er jo dette en mye mer human løsning.

Ærlig talt, tror du kvinner som ikke får abort bruker strikkepinner eller setter ungen ut i skogen? Selvsagt gjør de ikke det. Det er rett og slett personlige kjønnspreferanser, å drepe et foster fordi det har feil kjønn, ja hva skal jeg si, slike ville ikke jeg hatt i min vennekrets, det er for overfladisk, jeg skjønner forøvrig ikke at en kvinne kan velge bort et jente-foster fordi det er en jente. Rart kvinnesyn en kvinne kan ha

(Innlegget ble redigert 26.02.09 18:37)

Earthquakejente
26.02.09 18:32
Parto: Vet dere hyklere som angriper denne kvinnen hva dere egentlig har skrevet? Dere går til et "frontalforsvar" for  rettighetene til et foster!!! Har celleklumpen plutselig fått en verdi?

Celleklump? Det er jo selvsagt en celleklump kvinnen kan kjenne sparke i 17 uke. Gratulerer du har avslørt det alle har holdt skjult, fosteret er en celleklump og formes under fødselen

Earthquakejente
26.02.09 18:34
Keto-dama: Har noen tenkt tanken på at det finnes genetiske sykdommer som rammer et spesielt kjønn i en familiegren ???

Enkelte sykdommer er kjønnsbårne ja, som feks en spesiell type blødningssykdom. Men dette rammer kun gutter, ikke jenter, så det er jo ingen ren kjønnspreferanse-abort. Selv om jeg selvsagt synes det er uakseptabelt uansett

Frolic
FrolicInnlegg: 18
01.03.09 12:00

Jeg er etnisk norsk og det er også min kone. Vi vil være like glade for å få gutt som jente, men synnes det er morsomt å vite kjønnet på forhånd. Da kan vi kjøpe klær og tenke på navn. Barnet blir liksom mer en ordnlig person. Det er sykt om noen på grunn av sin perverterte kulturbakgrunn skal kunne hindre oss i å vite om vi får en datter eller sønn.

Frolic
FrolicInnlegg: 18
01.03.09 12:03
Keto-dama: Her tror jeg kanskje det hadde vært på sin plass med en forklaring fra legen til den gravide -  har du fått bare jenter tidligere og fremdeles er sammen med samme mann er sjangsen STOR for at det blir en jente også de neste gangene du blir gravid fremover. Uansett hvor syk historien er kjenner vi ikke hele historien og dømmer ut fra det lille vi leser.... Har noen tenkt tanken på at det finnes genetiske sykdommer som rammer et spesielt kjønn i en familiegren ??? Jeg er fremdeles for selvbestemt abort etter å ha lest artikkelen (som forøvrig var rimelig snau ut over det å slå fast at det hadde blitt tatt abort etter at kjønnet var slått fast).

I denne enkeltsaken vet vi jo ikke. Men saken er at det i Sverige er påfallende mange "nye landsmenn" som tar abort etter at de får vite kjønnet.

zwenca
zwencaInnlegg: 218
01.03.09 13:25
supeerpuz: Syns absolutt ikke at man skal få lov til å ta abort pga 'feil' kjønn!!

Jeg er enig. Men det er da vel ikke noe bedre å ta abort fordi det "ikke passer med barn akkurat nå"?! De fleste aborter i Norge har jo nettopp slike begrunnelser. Så hvorfor kan ikke VG heller lage et oppslag med en kvinne som valgte bort barnet, bare fordi hun heller ville prioritere studier eller jobb. Det foretas ca 15 000 slike aborter i Norge hvert år, så det er lett å finne eksempler. Og hvis folk syns det er noe bedre enn abort pga. "feil" kjønn, så er det bare enda et eksempel på norsk hykleri!

(Innlegget ble redigert 01.03.09 13:32)

rattus_skall
rattus_skallInnlegg: 2285
01.03.09 19:36

Er ikke du som skal og må ha tid til å oppdra barnet... alle velger det selv. Om det ikke passer de å føde et barn, så er det deres valg.

Jeg kommer ikke til å ta abort om jeg får jente. Vil heller ha en gutt fordi de er så mye enklere å ha med å gjøre. Men om jeg får en misdannet foster lar jeg legen gjør jobben som kroppen glemte å gjøre..

Earthquakejente
01.03.09 20:10
rattus_skall: Jeg kommer ikke til å ta abort om jeg får jente. Vil heller ha en gutt fordi de er så mye enklere å ha med å gjøre. Men om jeg får en misdannet foster lar jeg legen gjør jobben som kroppen glemte å gjøre..

Glemte? Den har jeg ikke hørt før.

rattus_skall
rattus_skallInnlegg: 2285
02.03.09 01:00
Earthquakejente: Glemte? Den har jeg ikke hørt før.

Har hørt det en plass...

GKs
GKsInnlegg: 1050
02.03.09 01:09

Har det så mye å si hvilken grunn man bruker for å ta abort nå? Resultatet er jo en abort uansett... herrejemmini

hippyfizz
hippyfizzInnlegg: 1
02.03.09 11:14

Det er helt sykt at noen tar abort på grunn av "feil" kjønn!

De fleste som har fått nesten bare døtre eller sønner fra før, vil sannsynligvis ikke få det kjønnet de ikke har fått før.

Hun bør søren meg bli sterilisert!

Earthquakejente
02.03.09 11:16
GKs: Har det så mye å si hvilken grunn man bruker for å ta abort nå? Resultatet er jo en abort uansett... herrejemmini

Jeg er enig med dge i det, ungen dør jo uansett årsak. Men når man er nødt å søke om abort fordi man er lenger enn 12 uke, og kjønn er grunnlaget så kan man virkelig begynne å stille spørsmålstegn ved disse foreldrene

Klikk for å gå tilbake til toppen