Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Orgasme under fødsel?

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18707
25.08.09 15:58

Enkelte fødselseksperter hevder at noen få kvinner får en orgasmisk følelse av fødselen. Del dine erfaringer rundt fødsel med andre her.

heye
heyeInnlegg: 19
25.08.09 17:30

Ehh, det må høre til enkelsituasjoner. Etter 4 fødsler er orgasme f... meg ikke noe erfaring...

renvik
renvikInnlegg: 1
25.08.09 17:46

Jeg blir helt kvalm av å lese dette. Er 5-barns-mor og håpet hver gang på at fødselen skulle bli en positiv opplevelse. INGEN av de var det. Var med på fødselen til min svigerinne kort tid siden, og holdt på å få sjokk da jordmoren sa at stønnelydene til fødende kunne minne om orgasmelyder. Himmel, hvor naive/dumme er egentlig noen av disse jordmødrene? La oss få det frem EN GANG FOR ALLE: Fødsel er VELDIG VONDT,og slutt med dette våset om at stønningen og ansiktsuttrykkene under fødselen kan være tegn på at kvinnen "koser seg". Stønnelydene, skrikene og ansiktsutrykkene er et tegn på STORE smerter!  FERDIG!!!

Feromia
FeromiaInnlegg: 4
25.08.09 17:48

Har selv opplevd å få en orgasme under fødseln. Har født 6 barn men har bare opplevd dette under en fødsel.

Blev både forbauset og genert da det skjedde.
På grunn av situasjonen og smerten, kunne jeg ikke bry meg om hva andre tenkte uten tok nytelsen som en hyggelig og helt uforberedt hendelse.
Dette skjedde like før jeg hadde åpnet meg helt (10 cm), skjønner ikke hva som utløste det men morsomt hva det;)

Har hatt 6 underbare fødsler, jeg prøver å slappe av så mye som mulig og later kroppen selv gjøre arbeide med å presse barnet ut. Dette har fungert utmerket

Jeg leste en bok om at like før rien blir utålig, ja da avtar den. Rien blir ikke sterkere enn hva man selv tåler.
Så hvis du vill ha en kort og fin fødsel, slapp av og la kroppen arbeide ikke motarbeide de fine og sterke riene. Riene er gode før de presser barnet frem og ut, du slipper å arbeide selv uten du ska bare slappe av mest mulig.
Jeg tok selv ut mitt 3 barn (selvfølgelig på sykehuset) sittende stille og rolig, det var en underbar opplevelse.

Jeg har også opplevd en vanskelig fødsel (den 5) 4,390 kg stor gutt som var bre over skuldrene så han satt fast, men kom ut med hjelp av gode sykepleier og rie forsterkende middel.

Jeg tror at hvis man kan slappe av og ikke motarbeide riene, så blir riene virksomme og fører barnet ut. Hvis man ikke kan slappe av blir riene uvirksomme, og man kan ligge timevis med rier og smerte uten at det fører til noen åpning. Mine fødsler har vært fra 1,5 time til 4 timer fra første rien, alle har vært gode opplevelse men spesielt den 5. Trodde jeg var alene om denne hendelse og har ikke tordes å berette det før noen, før å ikke virke sær.

Lykke till med gode fødsels opplevelse, slapp av og kos dere ;)

oyvindherman
oyvindhermanInnlegg: 7120
25.08.09 18:26

Jeg har vært med på to fødsler med min kone og seksualitet er vel ikke det jeg forbinder med fødslene.

anto12
anto12Innlegg: 1
25.08.09 20:14

Jeg har også opplevd å få orgasme under en av mine tre fødsler, men synes det var totalt overraskende og et tema man ikke kan snakke om. Jeg visste ikke at det var noe som kunne forekomme engang. Jeg oppfatter dette som et tabu-emne man ikke snakker om.

Ssilla
SsillaInnlegg: 1
25.08.09 21:11

Jeg kan ikke være mer enig i det du sier, Renvik!

Jeg ble helt satt ut da jeg hørte dette på radioen i dag. Det jeg tenkte på var at fødsel er utrolig UTROLIG vondt - og har INGENTING med sexualitet å gjøre, og å gå til media for å markedsføre denne tanken med at fødsler ikke behøver å være en vond opplevelse - men kan faktisk for noen være en sexuell opplevelse er helt utrolig lite gjennomtenkt.

Det skjedde en gang iløpet av 14 år, sier jordmor Anne Fjeldberg. Det sier vel litt om det unormale ved dette.

Det er det samme som å fortelle at mormoren min levde til hun var 98 år og hun røyket hver dag - så det kan da ikke være farlig å røyke. (Det er vel heller på tross av røyken at hun levde så lenge - ikke fordi hun røyket. )

Poenget mitt er at dersom noen får orgasme under en fødsel ( eller på tross av en fødsel) - så er nok det både flaut og unormalt ( da det normale opptrer ofte..!) og ikke en hyggelig opplevelse for den som får den.

Og det er viktig å ikke sende de signalene som Elin Enger Mollestad sender ut til nygravide, unge jenter - for det å få sjokk ved en fødsel kan være veldig farlig.

Hun burde ha tenkt seg MYE mer om før hun gikk til media med dette tullet her.

De som har opplevd en orgasme - og som føler skyld og kanskje synes det er flaut - eller har andre vanskelige følelser - kan oppsøke et bibliotek for å finne ut om det har skjedd før, eller søke på nettet, eller ta kontakt med jordmoren sin, eller snakke om det til vennene sine, familien osv.

Jeg føler det er viktig at det ikke blir en allmenn forståelse av det å føde. For det er helt utrolig feil. Og det vet vi som har hatt fødsler på den normale måten: skrik, smerter og masse blod!

(Innlegget ble redigert 25.08.09 21:18)

heye
heyeInnlegg: 19
25.08.09 21:36

Helt enig.

Når en står der og er helt uvitende om hva en egentlig går til som førstegangsfødende, så blir kanskje dette litt "trøst".

De fleste vet jo at det blir noe så utrolige smerter som en ikke har opplevd før, men en kan aldri være forberedt på hva en går til når en aldri har opplevd det. Men alle opplever forskjelligt, og det viktige er å ha et åpent sinn.

Jeg syns faktisk det er like fælt at en jordmor sier sånt i media som at en jordmor skulle gått i den andre banen. Hvilken rett har hun til å ta fra den fødende det åpne sinnet?

Hver gang jeg leser sånt som dette tenker jeg at dette må være en mann, eller en som aldri har født. Ikke vet jeg om denne jm har barn, men det var like uomtenksomt sagt etter min mening... Av den grunn at det gir feil inntrykk av en fødsel...

Selv har jeg klart 4 ganger, men hvem vet var det blir til neste gang ;)

steffenmac
steffenmacInnlegg: 3875
26.08.09 12:18
Ssilla: Det skjedde en gang iløpet av 14 år, sier jordmor Anne Fjeldberg. Det sier vel litt om det unormale ved dette.

nå er jeg ganske nøytral på detta emnet, men riktig skal være riktig, akkurat det var snakk om at det var ei dame som onanerte mens ho føda. orgasmene hadde jo skjedd flere ganger, det var bare langt ifra vanlig

pissilie
pissilieInnlegg: 57565
26.08.09 13:00
Ssilla: Jeg ble helt satt ut da jeg hørte dette på radioen i dag. Det jeg tenkte på var at fødsel er utrolig UTROLIG vondt - og har INGENTING med sexualitet å gjøre, og å gå til media for å markedsføre denne tanken med at fødsler ikke behøver å være en vond opplevelse - men kan faktisk for noen være en sexuell opplevelse er helt utrolig lite gjennomtenkt.

Ærlig talt syntes jeg det du lirte av deg her var mindre gjennomtenkt. Ingen i artikkelen legger skjul på at en fødsel er smertefullt. Hvordan andre opplever eller ønsker å oppleve sin fødsel skal vel ikke du legge deg opp i? Om de ønsker å gjøre det intimt og sensuelt er da ikke det bare vel og bra? Spesielt med tanke på at det kan gjøre selve prosessen mindre stressfyllt og tung, og dermed enklere for den fødende. Å få det til å virke som om det er noe de skal skamme seg over på grunn av en absurd mening du har gjort deg opp er rett og slett bare dårlig gjort. Om du velger å være konsentrert på smerten er det ditt valg, men personlig synes jeg mer om å fokusere på de positive aspektene som kan skapes der og da. Det er ikke dermed sagt at jeg og folk som deler det synet ikke er inneforstått med at barnefødsler er jævlig vondt.

Men så er det vel også sånn at folk som er opphengt i smerten man opplever også har mer vondt enn de som retter fokus på andre ting.

christiiin_26
christiiin_26Innlegg: 1
27.08.09 19:26

Ja, dette er fullt mulig! Fikk det selv:)

Feromia
FeromiaInnlegg: 4
28.08.09 11:50
Ssilla: Jeg føler det er viktig at det ikke blir en allmenn forståelse av det å føde. For det er helt utrolig feil. Og det vet vi som har hatt fødsler på den normale måten: skrik, smerter og masse blod!  

Jeg synes også at det er viktig ikke å fortelle at det er vanlig å oppleve en orgasme under en fødsel for dette er ikke normalt. Jeg svarte bare for at jeg aldrig har hørt noen oppleve det og turdes derfor ikke berette at jeg opplevt dette. Men da det blev nevn som tema kunne jeg ikke la vær å fortelle at je, det er sant, for jeg har faktiskt opplevt det. Flovt JA, og at jeg helst hadde vært fri for det, men da den kom var det ikke så mye å gjøre åt det.
Fødsler kan være meget fine trygge opplevelser når du har god støtte og er i rolig omgivelse. Alle fødsler er heller ikke skrekk opplevelser, men hver fødsel er unik.

fatma
fatmaInnlegg: 1
30.08.09 11:06

Reagerer sterkt på dette tåpelige innlegget, En fødsel er forbundt med smerte ! For de fleste kvinner!Det er svært få kvinner som føder helt uten smerte,hvis de da onanerer, må det være meget sjeldent.kanskje for å avlede smerten !

Det å føde et barn,spesiellt når barnet kommer ut og smerten går over, er en enorm glede og lettelse og kan oppfattes som orgasme ,men det får da være grenser !

Det å stmulere brystvortene under fødslen er et gammelt "kjerringråd" øker riene,og er bra !

Tror ikke det er mange som tenker på sex under fødselen.!!!!!!!!

Ikke gi mannen unormale følelser !

Jeg har 25 års erfaring ,har aldri sett  dette.

Hilsen Fatma

Tyaces
TyacesInnlegg: 1081
30.08.09 18:04

Nei, det tror jeg ikke noe på. Sikkert en mann som har funnet dette ut.

Appelsin9
Appelsin9Innlegg: 8
07.02.10 00:52
fatma: Tror ikke det er mange som tenker på sex under fødselen.!!!!!!!! Ikke gi mannen unormale følelser !

Det er ingen som sa at de trenger å tenke på sex heller...
Det går da ann å få orgasme uten å tenke på et seksuelt forhold til en mann, for eksempel.

Og det finnes da alternativer til fødsler, det er flere som bruker yoga eller meditasjon eller vannfødsler osv, og disse skal hjelpe mye. Selv om det er smerte, ja, går det ann å redusere smertene.

Men man må jo være åpen for sånt, noe jeg vil tro en som har orgasme er...

Syntes dere er negative alle sammen nå, det er da ingenting galt med å få orgasme? og det er ingen som har sagt det er normalt, det er ingen som har sagt det pleier å skje og at du kan forvente det.

Så hva kverulerer dere over? Bare fordi dere hadde det katastrofalt ille trenger ikke alle andre å måtte ha det!

Appelsin9
Appelsin9Innlegg: 8
07.02.10 00:55

Dessuten er jo det seksuelle innblandet i en graviditet. Ja, dere kan jo tenke dere hvordan barnet ble unnfanget. Det hele er jo seksuelt/sensuelt, uansett hvordan dere ser på det. Det skulle da bare være åpenbart at det som kom inn med en orgasme, kan komme ut med en orgasme også!

SilverSilence
SilverSilenceInnlegg: 390
09.03.10 09:17

Tror ikke akkurat en orgasme kan overgå de sterke smertene som kommer med fødselen. Gutter: antar at det er det samme som å få en orgasme mens dere får elektrosjokk på ballene?

Har ikke født selv, men tviler ikke på at det er smertefult.

Tyaces
TyacesInnlegg: 1081
10.03.10 15:54

Det er smertefullt ;)

Jeg lå i to døgn med disse smertene før de fant ut at alt hadde stoppet opp. Jeg har hatt orgasme og vet da vel at det er forskjell på fødsel og orgasme.

Men jeg tror også at enkelte kvinner KAN oppleve orgasme under fødsel, men da tror jeg også at dette er disse kvinnene som svært lett får vaginal orgasme. Ikke oss andre etterslepere :)

yeswecannot
yeswecannotInnlegg: 273
16.10.13 16:22
VG Nett: Enkelte fødselseksperter hevder at noen få kvinner får en orgasmisk følelse av fødselen. Del dine erfaringer rundt fødsel med andre her.

ikke rart kvinner vil føde gjen og gjen og gjen......

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg