Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gener fra tre foreldre

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18718
27.08.09 12:29

Ny forskning gjør det mulig å forhindre alvorlige sykdommer som skyldes såkalte mitokondriemutasjoner, men det innebærer at barnet vil få noe genetisk materiale fra en tredje forelder. Noen mener dette er etisk betenkelig siden effekten av metoden vil gjelde for flere generasjoner, mens andre mener dette er et viktig gjennombrudd. Hva mener du?

Skorpion10
Skorpion10Innlegg: 95
10.03.11 22:34

hæ?

eurepides
eurepidesInnlegg: 14598
16.03.11 08:56
VG Nett: Noen mener dette er etisk betenkelig siden effekten av metoden vil gjelde for flere generasjoner,

Det er det som jeg har sitert som får meg til å si det samme som Skorpion10.

Tenker da spesifikt på delen som har med at effekten vil gjelde for flere generasjoner og at det er det som gjør det etisk betenkelig.

Vestmannen
VestmannenInnlegg: 526
16.03.11 14:45

Hva er etisk betenkelig med det? Hvis det kurerer mutasjoner for senere ledd er jo det utelukkende positivt. Er det mer etisk at barna skal bli blinde? (Lebers hereditære optiske nevropati). Noen ganger skjønner jeg ikke hvilken planet de kristne bor på.

(Innlegget ble redigert 16.03.11 14:46)

eurepides
eurepidesInnlegg: 14598
16.03.11 16:04
Vestmannen: Noen ganger skjønner jeg ikke hvilken planet de kristne bor på.

Dette er ikke noe bare kristne/religiøse er skeptiske til. Det er andre problemstillinger som dukker opp i denne sammenheng.

script92
script92Innlegg: 1159
29.03.11 22:32
Vestmannen: Hva er etisk betenkelig med det? Hvis det kurerer mutasjoner for senere ledd er jo det utelukkende positivt. Er det mer etisk at barna skal bli blinde? (Lebers hereditære optiske nevropati). Noen ganger skjønner jeg ikke hvilken planet de kristne bor på.

Behøver ikke ha noe med gud å gjøre i det heletatt! Men det kommer etiske spørsmål man må stille seg, når man begynner å tukle med det naturen lager.Det at man begynner å tukle med arvemateriale syns jeg personlig blir helt feil og er derfor imot det.

Det er selvfølgelig bra at barn i framtiden skal kunne være friske og fine, men om er forsatt naturen som er "sjef" og bør bestemme hva som skal skje.

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
02.09.12 16:58

Kan man ikke ta abort om fosteret har alvorlige defekter eller Downs?

yeswecannot
yeswecannotInnlegg: 273
16.10.13 16:20
VG Nett: Ny forskning gjør det mulig å forhindre alvorlige sykdommer som skyldes såkalte mitokondriemutasjoner, men det innebærer at barnet vil få noe genetisk materiale fra en tredje forelder. Noen mener dette er etisk betenkelig siden effekten av metoden vil gjelde for flere generasjoner, mens andre mener dette er et viktig gjennombrudd. Hva mener du?

ser ikke noe galt i det. uansett vil bare super mennesker leve lengst i fremtiden.

Dapsone
DapsoneInnlegg: 151
15.11.13 12:41

3 foreldre??!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg