Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Abort, Hva synes du? rett eller galt? Hvorfor?

NYTT TEMA
maiee91
maiee91Innlegg: 14
04.08.10 01:50

Jeg har selv nettopp vært gjennom en abort, og det gikk veldig bra, og det var ett valg jeg selv tok pga utdanningen min som jeg vil bli ferdig med.
Men etter denne gangen, så har jeg tenkt en del, og jeg vet jeg aldri vil gjøre det igjen, eller måtte gå igjennom alle tankene igjen, selvfølgelig var det mitt eget valg, og det er dumt å angre på dette, men tankene er der uansett.

Someone
SomeoneInnlegg: 25378
04.08.10 12:43

Du gjorde rett. Er man ikke klar for å få barn og man er uheldig og blir gravid er det bedre å ta abort og vente noen år med å fa barn

....og husk prevensjon neste gang ;)

SilverSilence
SilverSilenceInnlegg: 390
09.08.10 01:48
Toppskarv: Abort er alltid galt så lenge mors liv og helse ikke er i fare, for da står jo liv mot l

Akkurat der og da er det svært lite 'liv' i fosteret. Selvsagt kan det bli det om det bare får utvikle seg, men man skal ikke tenke på hva det kan bli, men hva som nå er gjort. 

Jeg er glad vi kvinner har kontroll over vår egen kropp. Tenker bare på katolske land hvor voldtatte småunger ikke får lov å ta abort pga. troen sin. Glad det ikke er slik i Norge (til en viss grad) vi har jo fremdeles steinalderdimlingene som bruker religion som et argument for at abort er galt. 

Det er bedre å ta abort enn å ta seg av et barn man ikke vil ha i utgangspunktet. 

texaslady
texasladyInnlegg: 5
10.08.10 11:19

det  er å bli galt å bruke abort som løsning når en har vært  så dumme å bare hadd seg   et nr i fylla for ex   uansett om en er 14  eller 40  .. dessuten så har norge et godt helsevesen   som kan hjelpe til med å   tilby    alle  å gjenomføre et svangerskapå da etterpå   evn bortadoptere barnet til barnløse  som virkelig ønsker seg barn men selv ikke kan få  ..  det er ingen unnskyldning  å   bare skulle drepe et  barn  for sin egen toskeskap  å  ang  voldtekt så er de jo fryktelig  vondt for den som bli uatsatt for sånt  men som sagt da burde mor å far å familie å helsevesen trå til å heller støtte   jenta fult ut  til å bære barnet fram   å da ordne med  adopsjon etterpå ,, husk att et  barn  som er ca 8 uker i mors mage har   føtter  armer,, hjerte   som slår  å ser ut som en  liten baby  å da bli det  ikke snakk om å fjerne  det di kaller    for en geleklump

texaslady
texasladyInnlegg: 5
10.08.10 11:29

på nett kan en faktisk  finne ang  abort å  se bilder   om dette   å da vil en se att det dreier seg om babyer som er  fult utvikla     å som bli   hakka å skjært i småbiter   under aborten   å det er et skremmende syn som vel   ikke passer for såre  å sarte sjeler  å dette er i mine å manges øyne   snakk om rent    fosterdrap ,, ja tenk på att  dette dreier seg om et liv  som bli brått å brutalt tatt bort å som ikke får sjansen å vekse opp å få egen familie  jobb   mm  var det da ikke bedre med god hjelp å få   bært fram barnet å  adoptere det bort til snille  kjærlige folk som ønska seg barn

Someone
10.08.10 15:56
texaslady: på nett kan en faktisk  finne ang  abort å  se bilder   om dette   å da vil en se att det dreier seg om babyer som er  fult utvikla  

Dette du beskriver er snakk om aborter et stykke ut i svangerskapet. De fleste aborter tas relativt tidlig og da er det kun snakk om å "suge ut" noen celleklumper

Det går en stund før et foster er full utviklet......

Kanelbolla
KanelbollaInnlegg: 3
12.08.10 23:09

Etter en periode i jobb ved en sykehusavdeling der det utføres medisinske (og kirurgiske) aborter, så har jeg blitt abortmotstander, og velger derfor nå å slutte i denne jobben. Av samvittighetsgrunner. Det er sjokkerende mange jenter/kvinner som får utført abort, og det er sjokkerende mange som gjør det gang på gang på gang. Det er sannelig ikke enkelt å være helsearbeider for denne gruppen, og det gjør vondt i hjertet når man ser fosteret etter aborten. Knøttlite,men med armer, ben, øyne, munn, nese....og enda verre senabortene som utføres, der det er på størrelse med en voksen hånd og helt tydelig et lite barn. Greier bare ikke å kalle disse fostrene for celleklumper. Tipper mange ville endre sitt syn på dette om de fikk sett det med egne øyne. Men har en følelse av at mange desverre forsøker å narre seg selv bort i fra realiteten. 

Joda, det er ille når det er begått voldtekter ol, men det er ingen stor gruppe av disse, når man ser på antallet aborter som utføres. 

Someone
13.08.10 10:30

Når alternativet er å få et uønsket barn er det alltid bedre å ta en abort.

Det er alt for mange mennesker på jorden som det er, så om alle som blir unnfanget ikke vokser opp er bare bra for kloden

Innvandreren
InnvandrerenInnlegg: 67
13.08.10 11:30

Abort i seg burde være lov, men da kun til folk som har blitt uønsket gravid, og da tenker at det er noe de ikke kunne ha ungått dvs voldtekt. Den gruppen som ikke er forsiktige nok når de har sex uten prevensjon, så er det deres egen feil, som personen må stå for. Jeg synes det å ta abort er som å drepe et menneske, om det er mer eller mindre utviklet spiller ingen rolle.

Pekkaa
PekkaaInnlegg: 175
14.08.10 16:45

Om man vil ta abort er opp til hver enkelt. Noen ganger så blir noen gravid selv om de bruker prevensjon,og om de velger å ta abort så er det greit. Noen ganger er abort bedre enn å få et uønsket barn til verden.

Men abort er IKKE et prevensjons middel!

lekråmy
lekråmyInnlegg: 1
18.08.10 03:29

Har lest igjennom alt nå, og jeg må si jeg var mest enig i det som "texaslady" skrev; dessuten så har norge et godt helsevesen
som kan hjelpe til med å tilby alle å gjenomføre et svangerskapå da etterpå   evn bortadoptere barnet til barnløse som virkelig ønsker seg barn men selv ikke kan få. 

Toppskarv
ToppskarvInnlegg: 26
21.08.10 10:14
SilverSilence: Akkurat der og da er det svært lite 'liv' i fosteret. Selvsagt kan det bli det om det bare får utvikle seg, men man skal ikke tenke på hva det kan bli, men hva som nå er gjort.  Jeg er glad vi kvinner har kontroll over vår egen kropp. Tenker bare på katolske land hvor voldtatte småunger ikke får lov å ta abort pga. troen sin. Glad det ikke er slik i Norge (til en viss grad) vi har jo fremdeles steinalderdimlingene som bruker religion som et argument for at abort er galt.  Det er bedre å ta abort enn å ta seg av et barn man ikke vil ha i utgangspunktet. 

Vel, et foster har sin genetiske identitet, har gassutveksling, fordøyelse og respirasjon. På hvilken måte er det "da svært lite liv"? Når fosteret tilhører arten homo sapiens må det nødvendigvis også være menneskeliv det dreier seg om. Med din retorikk kan man argumentere for at det må være ok å avlive nyfødte babyer (eller demente for den del). De har jo ingen kognitive ferdigheter eller et følelsesregister for den del. Man skal jo ikke tenke på hva det kan bli, men hva som nå er gjort.

Alle har kontroll over egen kropp, det er riktig. Voldtekt er forbudt i Norge. Å bruke kontroll over egen kropp som argument for abort blir derfor en selvmotsigelse. Hvordan kan du hevde det når det resulterer i at du har rett til å avlive andre? "Kontroll over egen kropp" skal altså forbeholdes eksklusivt kun for kvinner?

Som du ser så er jeg ikke en "steinalderdimling" som argumenterer for at abort er galt. Jeg bruker utelukkende sekulære argumenter mot abort, og så vidt jeg vet står det ikke skrevet i Bibelen noe sted at abort er galt. Mange kristne har imidlertid høy etisk bevissthet, og da er det jo selvfølgelig enklest for deg å forsøke å latterliggjøre dem når din egen refleksjon trues. Og hvordan jeg stiller meg i trosspørsmålet vet du forresten ingenting om og er helt uvesentlig for diskusjonen.

Applaus for vedkommende overfor som har jobbet med aborter og som bryter tabuene rundt det som faktisk foregår når noen aborteres.

howwoh
howwohInnlegg: 2300
03.09.10 13:41

Abort bør brukes friere, og det bør ikke være knyttet noe skam eller negativitet til å ta en abort tidlig under graviditeten. Bra gjort!

Plissken
PlisskenInnlegg: 1029
07.09.10 11:37
Toppskarv: Vel, et foster har sin genetiske identitet, har gassutveksling, fordøyelse og respirasjon. På hvilken måte er det "da svært lite liv"? Når fosteret tilhører arten homo sapiens må det nødvendigvis også være menneskeliv det dreier seg om. Med din retorikk kan man argumentere for at det må være ok å avlive nyfødte babyer (eller demente for den del). De har jo ingen kognitive ferdigheter eller et følelsesregister for den del. Man skal jo ikke tenke på hva det kan bli, men hva som nå er gjort. Alle har kontroll over egen kropp, det er riktig. Voldtekt er forbudt i Norge. Å bruke kontroll over egen kropp som argument for abort blir derfor en selvmotsigelse. Hvordan kan du hevde det når det resulterer i at du har rett til å avlive andre? "Kontroll over egen kropp" skal altså forbeholdes eksklusivt kun for kvinner? Som du ser så er jeg ikke en "steinalderdimling" som argumenterer for at abort er galt. Jeg bruker utelukkende sekulære argumenter mot abort, og så vidt jeg vet står det ikke skrevet i Bibelen noe sted at abort er galt. Mange kristne har imidlertid høy etisk bevissthet, og da er det jo selvfølgelig enklest for deg å forsøke å latterliggjøre dem når din egen refleksjon trues. Og hvordan jeg stiller meg i trosspørsmålet vet du forresten ingenting om og er helt uvesentlig for diskusjonen. Applaus for vedkommende overfor som har jobbet med aborter og som bryter tabuene rundt det som faktisk foregår når noen aborteres.  

Først og fremst så er "liv" et ord med mangfoldige betydninger og som mange personlig ser på ifra forskjellige måter. "Et liv er et liv" argument faller på seg selv da det bygger på det aksiomet om at liv er hellig i hvilken som helst form, hvilket i praksis er en spøk og som ber om spørsmål.

Det betyr selvsagt ikke at en fornemmelse av hellighet ikke er nødvendig, for jeg vil si at en form for hellighet rundt livet er nødvendig for menneskeheten og er noe som er kodet inni oss, enten den er koblet til vår empati eller noe annet, så gjenkjenner den noe vi vil kalle menneskelighet. Spørsmålet er hva man føler er denne menneskelighet, hvilket mange ser forskjellig og hvor instinkter, samt livssyn spiller inn.

Vi kan også bruke et tankeeksperiment, hvorhen vi ville byttet ut hver en del i et menneskes kropp med en passende mekanisk erstatning med alt mulig av sensorer for å erstatte nerveimpulser, kanskje til og med så langt som å bytte ut hjernen med en erstatning som ville inneholdt en blanding av hardware konfigurert til å drive et system "menneske" med et eget os kalt "meg" som inneholdt alt av det originale menneskets tanker.

Hva ville du se på det som? Det kunne blitt endret på slik at det hadde et eget lag med "hud" og se helt ut som et menneske på utsiden, samt at dens personlighet ville vært helt "menneskelig". Er det da et menneske? Uten at man vet vil man selvsagt si ja. Hva hvis man vet? Vil man se på det som en bedrager? Eller som del av at "mennesket" transcenderer ens kropp? Man kan også snu dette eksempelet til en menneskekropp uten snev av tanke relevant til menneskelighet. Er det da et menneske? Eller er det en menneskeformet struktur som håner den dybde det eksisterer i å være menneske? Kunne dette ikke like godt vært et annet type vesen som satt oppi der og styrte denne kroppen?

Det er mange tanker man kan legge seg omkring dette, men det som blir klart er at ytterkantene virker fruktløse og dermed er situasjonen slik idag at man har forskjellige tanker omkring dette. Instinkter og fornuft ser begge ut til å dra et tak for hver vei i et menneskes sinn og jeg mener at så lenge den dansen foregår vekk ifra kantene så er alt godt.

Det at du prøver å få det til å virke som om kristne har noe høyere etisk bevissthet enn andre menneske er et klart forsøk ifra deg å avspore debatten til "ikke/mindre-etikk" vs "etikk", noe det absolutt ikke er snakk om. Ateister, agnostikere og andre religiøse er da like forutsatt til å være etisk bevisste. Jeg vil faktisk si at kristne er drevet mer av deres instinkter og følelser enn de er av deres religion i spørsmålet om aborten, da en god del kristne har et veldig dualistisk syn på mennesket. Dette ser jeg på som en bekreftelse at det ikke er betinget av religion og er mer en del av den menneskelige opplevelse hvorhen vi prøver å definere mennesket og livet.

TheTrueOne
TheTrueOneInnlegg: 163
03.11.10 02:37

Jeg har tatt abort selv. Det er noen år siden nå, og når jeg ser tilbake på hvordan livet mitt har blitt angrer jeg ikke. Jeg hadde ikke fått utdanning eller den fantastiske kjæresten jeg har nå. Hadde ikke levd det livet jeg skulle gjort. Selvfølgelig hadde jeg sikkert blitt lykkelig med ungen, men jeg hadde aldri fått oppleve det livet jeg gjør nå. Jeg hadde nok med meg selv da og jeg har nok med meg selv nå. Jeg angerer ikke i det hele tatt. Men selvfølgelig går tankene på hvordan det hadde vært av å til, men jeg kommer alltid frem til at det var det beste. Men jeg hadde ikke gjort det igjen, men nå er jeg mer moden, og i ett fast forhold. På den tiden var jeg 16 og hadde blitt gravid på ett one night stand. 

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2967
17.04.11 01:36
TheTrueOne: Jeg har tatt abort selv. Det er noen år siden nå, og når jeg ser tilbake på hvordan livet mitt har blitt angrer jeg ikke. Jeg hadde ikke fått utdanning eller den fantastiske kjæresten jeg har nå. Hadde ikke levd det livet jeg skulle gjort. Selvfølgelig hadde jeg sikkert blitt lykkelig med ungen, men jeg hadde aldri fått oppleve det livet jeg gjør nå. Jeg hadde nok med meg selv da og jeg har nok med meg selv nå. Jeg angerer ikke i det hele tatt. Men selvfølgelig går tankene på hvordan det hadde vært av å til, men jeg kommer alltid frem til at det var det beste. Men jeg hadde ikke gjort det igjen, men nå er jeg mer moden, og i ett fast forhold. På den tiden var jeg 16 og hadde blitt gravid på ett one night stand.

Beste for deg ja.

u9kum-J
u9kum-JInnlegg: 289
23.04.11 18:11

Det er som regel noen som kan ta i mot adobterte barn. Det er en del som vil ha barn, men er så gamle at de ikke bør lage barn, i tilegg er det en del som ikke kan lage barn av andre årsaker.

Abort er drap!

Trutmunnj
TrutmunnjInnlegg: 687
14.05.11 15:18

Dette forklarer mitt synspungt på abort veldig bra!

-A worried woman went to her gynecologist and said:

'Doctor, I have a serious problem and desperately need your help! My baby is not even 1 year old and I'm pregnant again. I don't want kids so close together.

So the doctor said: 'Ok and what do you want me to do?'

She said: 'I want you to end my pregnancy, and I'm counting on your help with this.'

The doctor thought for a little, and after some silence he said to the lady: 'I think I have a better solution for your problem. It's less dangerous for you too.'

She smiled, thinking that the doctor was going to accept her request.

Then he continued: 'You see, in order for you not to have to take care 2 babies at the same time, let's kill the one in your arms. This way, you could rest some before the other one is born. If we're going to kill one of them, it doesn't matter which one it is. There would be no risk for your body if you chose the one in your arms.

The lady was horrified and said: 'No doctor! How terrible! It's a crime to kill a child!

'I agree', the doctor replied. 'But you seemed to be OK with it, so I thought maybe that was the best solution.'

The doctor smiled, realizing that he had made his point.

He convinced the mom that there is no difference in killing a child that's already been born and one that's still in the womb.

The crime is the same!

(Innlegget ble redigert 14.05.11 15:19)

altantuya89
altantuya89Innlegg: 170
21.06.11 17:58

hehe abortdebatten igjen! tror det ikke finnes et helt riktig svar. personlig mener jeg at pa et eller annet tidspunkt sa starter jo livet, men om det er ved unnfangelse kan diskuterers. syns norge har en grei abortlov jeg, at intil 12 uke kan man fritt velge selv om man vil ta abort eller ikke. syns det er meningslost a argumentere for at fosteret er et "liv" ja, etter et vist antall maneder sa er det definivt en levene baby i mors mage, som kan overleve selvom den blir fodt tidlig, men inntil en viss tid, sa er det jo ikke et uavhengig liv. fosteret er avhengig av livmoren og kan ikke overleve pa egenhand, derfor syns jeg det er fair and square atte abort er lovlig, man ma kunne bestemme sapass over sin egen kropp.

script92
script92Innlegg: 1159
27.06.11 18:42
Toppskarv: Abort er alltid galt så lenge mors liv og helse ikke er i fare, for da står jo liv mot liv.

Om man tar abort tidlig så vil det jo ikke utviklet seg til noe liv enda.

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
27.06.11 18:45
Toppskarv: Abort er alltid galt så lenge mors liv og helse ikke er i fare, for da står jo liv mot liv.

Voldtekt.

Akk_83
Akk_83Innlegg: 536
29.06.11 23:25

synes det er kvinnens valg hva hun vil gjøre. Håper ikke folk lar seg påvirke av andres meninger som å beholde bare fordi andre mener abort er galt eller omvendt.  Vi burde respektere at andres valg, men vi trenger ikke være enige. Ble selv gravid på p-pillen, det var altså et uønsket barn, men jeg klarte ikke ta abort. Trodde aldri jeg kunne taklet det, men så ble jeg gravid igjen 3 mnd etter fødselen og det med spiral. Taklet det visst alikevel.Det var rett for oss.. Om det er et liv man tar er egentlig ikke noe å diskutere så lenge det er tidelig i svangerskapet mener nå jeg. I noen tilfeller må en tenke på seg selv og dette er et slikt tilfelle.

niky
nikyInnlegg: 5423
18.07.11 00:58

Det er kvinnen sitt valg. Jeg mener det helst bør unngås så langt det går, men i enkelte tilfeller så forstår jeg at folk tar det valget, og jeg har ikke tenkt å vise pekefingeren. 

mar-ing90
mar-ing90Innlegg: 3
20.07.11 10:59

Personlig vet jeg at jeg ALDRI kunne gått gjennom et 9 mnd. svangerskap og skulle knytte med babyen, for å så gi den bort. Glemmesak. 

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
01.06.12 19:59

Det hele er veldig enkelt. Dersom fosteret er et menneske er ingen grunn for abort (uten nødverge) god nok. Er fosteret ikke et menneske er ingen grunn for abort nødvendig. Så svarthvitt er det faktisk. Fosteret er et menneske, dermed er kun nødverge grunn for abort. Man tar et ufødt barns liv. Denne geleklumpen har et hjerte som slår i uke 5, alle organer på plass, dog umoden, i uke 10. Fingre er på plass i uke 7-8.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
01.06.12 20:08
howwoh: Abort bør brukes friere, og det bør ikke være knyttet noe skam eller negativitet til å ta en abort tidlig under graviditeten. Bra gjort!

Ja, er det ikke fantastisk med et istykkerevet foster i et sykehusbekken?

Wischy
WischyInnlegg: 42
07.12.12 10:30

Å føde uønskede barn man ikke er i stand til å ta vare på er den dårligste løsningen i mine øyne.

Ouroboros
OuroborosInnlegg: 221
07.12.12 21:19

Kalle Abort galt/mord er idioti. 

Det er som å si at å brenne ett lass med tømmer er som å ødelegge ett hus. Eller at å kutte ballene av noen innebærer drapsdom pga. alle barna denne mannen KUNNE ha hatt.  

Man er enkelt å greit en HYKLER om man står for frihet og demokrati, men ikke engang vil gi kvinner retten til å bestemme over egen kropp.

I tillegg kommer mange andre logiske argument som feks. jorden er overbefolket osv osv. 

Om ett barn ikke var ment - så er ikke abort galt. Tenk også på voldtektsofre. Skal de straffes resten av livet for en annens ugjerning? 

Enda et punkt. Ett barn fortjener å bli født inn i livet med kjærlighet, omsorg og sikkerhet. Derfor er ikke bare abort riktig om kvinnen ønsker det, det er faktisk GALT å få barn om man ikke har økonomisk trygghet til å sikre barnet en god fremtid. Å føde barn inn i fattigdom og lidelse er rett å slett umenneskelig.  

idakl87
idakl87Innlegg: 40
05.01.13 11:04

Ett lite barn skal være ønsket og elsket.

Vi er heldige som kan velge over vår egen kropp. Jeg mener selvfølgelig at det blir feil at en kvinne tenker at abort er en "prevensjonsmetode". Men at en jente som f.eks ble voldtatt ikke skulle fått tatt abort hadde vært helt horibelt.

tikk
tikkInnlegg: 26778
05.01.13 15:49

Abort er drap. Enkelt og greit.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg