Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Amming er ekkelt..

NYTT TEMA
icecubegirl
icecubegirlInnlegg: 10
17.01.13 15:26

Usj, er gravid og gruer meg til amming. Synes det er ekkelt. Å se unger sutte løs på puppen og man hører slurkiing og pludring.. urkkkk

Har hørt man får saggepupper av amming også..

Samtidig må da ungen får morsmelk- så jeg tenker da på å bruke brystpumpe, få melk på flaske og mate ungen med det istedet.

Er det noen som har erfaring med det og synes det er en grei løsning?

gojintuten
gojintutenInnlegg: 9
23.01.13 20:01

Hehehe, måtte le litt je da.. Men, er nok litt skremsels ute og går.. En ting at du syns det er ekkelt- det må du bare akseptere for det er tross alt det mest naturlige i verden!! Men, ser hva du mener... Og je mener DU gjør hva du vil! Ingen kan eller skal fortelle deg hva du skal gjøre, gjør det du føler er naturlig og best for deg du... Og saggepupper får du ikke av at ungen suger, men brystene blir jo større p.g.a melkeproduksjonen.. Og når dette avtar blir det litt hengepupper av den grunn, men ikke bekymre deg for det.. Dette variere fra kvinne til kvinne.. nyt dette og ikke bekymre deg for slike bagateller ;-)

Det blir jo mer jobb med pumping, enn bare amming. Je måtte kutte ammingen og gå over på morsmelkerstatning.. funker meget bra det og, gutten min er sunn og frisk og er en av de beste i klassen, så ikke ha dårlig samvittighet på hva du velger. Je syns dette amme hysteriet tar helt av..

Gratulerer med graviditeten!

icecubegirl
icecubegirlInnlegg: 10
27.01.13 14:41

Vel, etter å ha tenkt grundig og lenge og lest alt jeg kan om amming- så ser jeg at morsmelk i høy grad oppskrytt uten vitenskapelig belegg for at det er bedre enn MME. Ammepolitiet hevder det beskytter mot allergier, barnet får høyere IQ etc- noe som er blitt tilbakevist i senere undersøkelser.

Jeg dropper amming og går for MME- fordelene er:

Barnet blir mer mett og fornøyd, og sover bedre om natten.

Mor kan få mer frihet og far kan delta mer i mating og bonding.

Barnet blir like frisk som brystfødde og får i seg mindre tungmetaller

Mor kan få kroppen sin for seg selv og slipper å være konstant tilgjengelig matfat i ørten måneder

Ingen brystlekkasjer, hengepupper, såre brystvorter, betennelser- inget mas!

Det som gjorde utslaget for min del var at barnet mitt får i seg mindre tungmetaller, føler seg mye mer mett og at barnefar får ta mer del i bondingen samtidig så vi har overskudd til å pleie hverandre også, seksuelt og mentalt. Mange par blir ødelagt av ammehysteri og barnemas første året- dette vil vi på best mulig måte unngå.

Jeg finner ingen vitenskapelige bevis på at MM er bedre enn MME. Dette er altså smak og behag for den enkelte, og greit er det:)Bare synd at det er slik ammepress i Norge når det ikke trengs.

http://tidsskriftet.no/article/1926343/

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233

http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/11/505919.html

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7949594

gojintuten
gojintutenInnlegg: 9
07.02.13 12:03

Enig.. Jeg fikk følsen av å være dårlig mor siden jeg ikke ammet, men gud hvor godt forhold han fikk til sin far og han var gladere og sov mye bedre enn andre barn. Han sov jo hele natta fra han var 3 mnd gammel og det var da jeg ga f... i mm og ga kun mme. Av erfaring har jeg ingen ulemper med mme.. Man får jo like godt bånd med barne om du gir flaske eller pupp!

Og jeg unner ikke min verste fiende de såre brytsvortene jeg fikk!! Får vi en baby til så sverger jeg til mme... Med god samvittighet! Og takk for at du deler dette med oss ;-) Godt å vite vi er flere!

Mitral
MitralInnlegg: 45
30.04.13 17:43

Plagdes veldig med amminga, og slet med å gjøre det offentlig. Hadde flere venninner som koste seg sånn med amminga og fikk det så godt til, mens jeg alltid forsvant inn på ammerom og satt der og plagdes i timesvis. Tilsutt kom jeg meg litt ut av tåka og innså at det viktigste var at jeg hadde prøvd, men at når jeg mistrivdes så med det så var det ikke noe poeng å fortsette. Husker så godt første flaska med mme han fikk, og hvor rolig og godt han sov etterpå, og hvor mye bedre jeg følte meg selv. 

TanteSyrin
TanteSyrinInnlegg: 1007
19.05.13 07:10

Pumpe er bra, men det spørs hva mannen din sier til det..her kunne vi aldri brukt det

rufsetufsa
rufsetufsaInnlegg: 15
05.06.13 18:32
TanteSyrin: Pumpe er bra, men det spørs hva mannen din sier til det..her kunne vi aldri brukt det

Hva har mannen med det å gjøre? Din kropp og dine pupper vel?

TanteSyrin
TanteSyrinInnlegg: 1007
05.06.13 18:57
rufsetufsa: Hva har mannen med det å gjøre?

Når ektemannen min gir utrykk for at han ikke liker synet av en ammepumpe respekterer jeg det. Jeg syntes ikke at å være melkeku er noe positivt, og når jeg ammer forsøker jeg å holde meg i et annet rom.

Zlatan
ZlatanInnlegg: 18
29.07.13 21:00

Vi kjører en blanding av MM og MME. Ungen er 8 uker nå, og får ca 200 ml MME pr dag, resten er MM. Nå spiser han mer enn mor kan gi, så vi hadde ikke noe valg, men hun ønsker å amme mest og lengst mulig, samtidig er det deilig for meg og få være med på matingen av guttungen :)

Når det gjelder helsemessige effekter av det ene eller det andre, skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har peiling, men jeg tenker at det er en grunn til at mor har melk til barnet.

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
01.02.17 18:40
icecubegirl: Usj, er gravid og gruer meg til amming. Synes det er ekkelt. Å se unger sutte løs på puppen og man hører slurkiing og pludring.. urkkkk
Har hørt man får saggepupper av amming også..
Samtidig må da ungen får morsmelk- så jeg tenker da på å bruke brystpumpe, få melk på flaske og mate ungen med det istedet.
Er det noen som har erfaring med det og synes det er en grei løsning?

Nå er det på tide å prøve og huske hvorfor du har de puppene..;)

Men foretrekker du flaske, så er vel det også greit. Mange gjør det av forskjellige årsaker.

Klikk for å gå tilbake til toppen