Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

svangerskap ikke er sykdom

NYTT TEMA
imalund
imalundInnlegg: 252
05.02.14 11:56

dagens kvinner klarer ikke å gjennomføre et svangerskap uten å bli sykemeldte. har de blitt så *sarte*, eller er det for lett å bli sykemeldt?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59627
08.02.14 18:39
imalund: dagens kvinner klarer ikke å gjennomføre et svangerskap uten å bli sykemeldte. har de blitt så *sarte*, eller er det for lett å bli sykemeldt?

Begge deler. De aller aller fleste gravide er fullt ut istand til å jobbe helt til fødselen om så skal være. Det er sunt for både mor og barn å være i aktivitet under svangerskapet. Kvinnene bør både jobbe og trene i denne tiden, slik at fødselen blir lettest mulig.

Trist å lese om erfaringene fra legen som sier at mange gravide forventer og krever å bli sykemeldt uten grunn.

Men klart, av og til kan det være nødvendig med sykemelding dersom det inntreffer sykdom under svangerskapet. Selv om et svangerskap på ingen måte er en sykdom, så kan man bli syk av selve svangerskapet.

Noen ganger er det bare litt tilrettelegging som skal til, eller 10% eller 20% sykemelding.

Har man svangerskapsforgiftning eller alvorlig kvalme og oppkast bør man være sykemeldt og ta det med ro.

I noen yrker blir det umulig å jobbe dersom man har bekkenløsning, mens det i andre yrker kan gå helt fint.

imalund
08.02.14 23:09
GARDSDATTRA: Kvinnene bør både jobbe og trene i denne tiden, slik at fødselen blir lettest mulig

ikke sant. vet av folk som har fått beskjed om at de var gravide og gått direkte ut i sykmelding, og andre igjen har *holdt seg på bena* gjennom hele svangerskapet.

men pr idag har jeg følelsen av at mange bare tar ut  sykemld så fort som mulig.

GARDSDATTRA
08.02.14 23:13
imalund: ikke sant. vet av folk som har fått beskjed om at de var gravide og gått direkte ut i sykmelding, og andre igjen har *holdt seg på bena* gjennom hele svangerskapet.
men pr idag har jeg følelsen av at mange bare tar ut sykemld så fort som mulig.

Jeg fatter ikke at legene ikke setter ned foten og sier stopp? Dette er jo galskap.

imalund
09.02.14 11:19
GARDSDATTRA: Dette er jo galskap

enig. men i et samfunn som ikke vil la unger få klatre i trær, løpe rundt og få skrubbsår og oppføre seg som unger, så er vel dette resultatet.

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
21.01.15 00:17
GARDSDATTRA: De aller aller fleste gravide er fullt ut istand til å jobbe helt til fødselen om så skal være.

Mange som er sykmeldt av andre årsaker er også i stand til å gå på jobb. Spørsmålet er hvor hardt man skal presse seg, og om man skal forvente at gravide presser seg hardere enn dem som ikke er gravide. Dersom to personer er i like dårlig form, den ene pga svangerskap og den andre pga sykdom, er det mer legitimt for den ene enn den andre å være hjemme?

Det er et generelt problem at mange har for lav smerteterskel for å bli hjemme fra jobb/sykemelde seg, dette gjelder ikke bare for gravide. At mange kunne vært på jobb i større grad enn de er, er det ingen tvil om. Men det kan ofte være vanskelig for andre å vite hvor syk en person egentlig er.

kytec
kytecInnlegg: 44594
21.01.15 00:22
GARDSDATTRA: De aller aller fleste gravide er fullt ut istand til å jobbe helt til fødselen om så skal være. Det er sunt for både mor og barn å være i aktivitet under svangerskapet.

Alle slutter vel å jobbe 3 veker før termin og godt er det.

Likevel er kvinner overraskende mykje oftere sjukemeldt enn menn.

Det er eit lite mysterium. 

Sjølv om ein tek høgde for barnefødsler så er dei uforholdsmessig mykje oftere sjukemeldte enn menn.

Det er nok fordi dei er det svake kjønn. 

GARDSDATTRA
21.01.15 01:04
kytec: Det er nok

Denne tråden er ett år gammel, temaet er utdebattert i denne tråden.

kytec
21.01.15 01:11
GARDSDATTRA: Denne tråden er ett år gammel, temaet er utdebattert i denne tråden.

Skyld på Thyra. Det er ikkje eg som har hentet opp tråden. 

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
21.01.15 02:07

Jeg burde ha sjekket datoen. Ser nå at de fleste trådene her er gamle. Er vant til å diskutere på Aktuelt, og der er alle trådene på "forsiden" nye. 

Men dette temaet er jo fortsatt aktuelt.

(Innlegget ble redigert 21.01.15 02:08)

kytec
21.01.15 02:11
Thyra: Men dette temaet er jo fortsatt aktuelt.

Ikkje i følge GD og da er det vel slik?

Eg er enig med deg, men åpenbart tar eg ofte feil.  

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
01.02.17 18:38
kytec: Ikkje i følge GD og da er det vel slik?
Eg er enig med deg, men åpenbart tar eg ofte feil.

Det fødes så ergo er tråden aktuell.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg