Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør far underrettes før en abort?

NYTT TEMA
Potethode
PotethodeInnlegg: 2
23.02.14 11:07

Kort beskrivelse av forholdet vårt: Godt voksen kvinne, flere barn etter langt ekteskap (separert) og har et definert uforpliktende forhold til en uetablert yngre mann.

Prevensjon har sviktet og det kan være snakk om graviditet. 

"Mors" livssituasjon, helse og økonomi alene er tunge argument for abort hvis det skulle vise seg å være aktuelt. Når "far" i tillegg er svært motvillig mot forhold - familieliv, er uetablert og uerfaren... Selv om det selvfølgelig vil bli en ufattelig grusom avgjørelse så er jeg helt klar på at et eventuelt svangerskap ikke kan fullføres.

Dilemmaet ligger mer i om det er riktig å fortelle "far" om det?

Vil det forårsake mer skade enn gavn? Er det mitt egoistiske behov for støtte som gjør at jeg ønsker å fortelle om mine mistanker?

Ville DU ha vist det om du hadde vært en del av et avbrutt svangerskap eller går vi for "det man ikke vet har man ikke vondt av"?

Mindstorms
MindstormsInnlegg: 26
01.03.14 02:15

Nei, jeg ville si dette kan du bestemme selv. Hvis det har vært en uskyldig romanse uten noen langsiktige planer, og du ikke ønsker å ha barn med han, eller ønsker at han trenger å være bekymret, hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for ikke å si ifra.

Jeg vet jeg hadde fått litt noia i hvert fall i den situasjonen, og jeg personlig ville nok ikke hatt ungen/ fått valget om begge ikke virkelig drømmer om det med hverandre.

Hvis du tror at han vil vite det syntes jeg du skal fortelle det og prate om det på en ordentlig måte, men i et uforpliktende romanseforhold vil jeg si at jenta kan gjøre slikt uten å måtte si ifra. Dersom du derimot ønsker å beholde det snur jeg alt jeg har skrevet på hodet.

(Innlegget ble redigert 01.03.14 02:18)

kreativ123
kreativ123Innlegg: 14
29.08.14 19:43
Potethode: Vil det forårsake mer skade enn gavn? Er det mitt egoistiske behov for støtte som gjør at jeg ønsker å fortelle om mine mistanker? Ville DU ha vist det om du hadde vært en del av et avbrutt svangerskap eller går vi for "det man ikke vet har man ikke vondt av"?

Jeg mener at "far" har rett til å vite om det. om dere ikke har noen forpliktelser med hverandre syntes jeg avgjørelsen om abort er din og din alene men syntes du burde gi han en telefon og nevne  at du er gravid HVIS du er det, er det kun misstanker så er det unødvendig og skape noe mer ut av det hvis det ikke er noe. finn ut det er graviditet inn i bilde først og ta det derifra. jeg ville iallfall informert om graviditet og din eventuelle avgjørelse.

Hårdott
HårdottInnlegg: 1654
13.09.14 00:20

Hvis jeg forstår det rett, er han for abort og mot å få barn, og du redd for å stresse ham med å fortelle om det.
Du er redd han vil synes det er slitsomt å i det hele tatt høre ordet "graviditet".

Isåfall synes jeg du skal la være, om du bryr deg om ham.

Du kan evt nevne det ved en senere anledning. :)

Potethode
PotethodeInnlegg: 2
28.10.14 23:53

Sjekker ikke så ofte her, ser jeg!

For å oppdatere... Fikk bekreftet graviditeten, hadde noen svette døgn før jeg omsider fikk bedt han på middag for å fortelle. Han kommer, finner meg nesten bevisstløs på kjøkkengulvet, får meg på sykehus og der får han vite av undersøkende lege at svangerskapet er utenfor livmoren og at jeg har undre blødninger... 

For å si det sånn... Tror han heller hadde ønsket en sms om svangerskapet mot dette. Men det ordnet seg. Han støttet og trøstet gjennom hele prosessen og henger rundt her fortsatt. Neste gang deler vi med én gang noe skjer...

Klikk for å gå tilbake til toppen