Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Snus vs røyk

NYTT TEMA
Miggie
MiggieInnlegg: 2793
04.01.07 20:47
Er det mindre nikotin i snus enn i røyk?
Arson
ArsonInnlegg: 7745
04.01.07 21:17
Nei. Man får en god del mer nikotin i seg av snus. Forskjellen er at ved røyking kommer nikotinet raskere og oppleves sterkere med det samme. (iløpet av sekunder framfor gradvis gjennom minutter)

Nå får man uansett ikke all nikotinen hverken i røyken eller snusen i seg. Jeg har ikke kilder på det, men det ville visst være livsfarlig om det var tilfelle. Nikotin er tross alt en gift (og uerfarne vil raskt merke at de blir svimle, spesielt av snus).

Snus inneholder vanligvis fra 8 til 12 mg nikotin per gram.
Obasi
ObasiInnlegg: 797
04.01.07 21:48
I snus er det 12 ganger mer nikotin enn i røyk har jeg hørt at noen sier. Av røyk kan man bli svimmel veldig fort, mens snus ofte gjør deg svimmel og kvalm dersom du er uerfaren. Med snus kommer det veldig an på hva du begynner med. Men likevel er røyk farligere enn snus.
Miggie
MiggieInnlegg: 2793
04.01.07 22:40
Å ja, ok (til det siste du skrev).

Jeg starta en tråd om det er vanlig å bli kvalm av snus når man prøver det for første gang, da sa de nei, det sa også noen kompiser av meg som snuser.

Og en venninne av meg sa at snus inneholder mindre gift enn røyk. Men men, kan godt hende at det er det motsatte
kavring7
kavring7Innlegg: 1228
06.01.07 14:24
Miggie skrev:
Å ja, ok (til det siste du skrev).

Jeg starta en tråd om det er vanlig å bli kvalm av snus når man prøver det for første gang, da sa de nei, det sa også noen kompiser av meg som snuser.

Og en venninne av meg sa at snus inneholder mindre gift enn røyk. Men men, kan godt hende at det er det motsatte

>> Om mange sier det ikke er vanlig å bli kvalm av snus så er det i alle fall ikke uvanlig. Selv har jeg brukt snus i 6-7 år nå (general, løs), men kan fortsatt føle ubehag dersom jeg tar en for stor dose av snus av et annet, mer nikotinholdig merke. Det har vel rett og slett med at kroppen ikke er vant til den store dosen nikotin.
ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
07.01.07 02:01
Selvsagt er snus mindre farlig enn røyk.
Det som gjør røyk så ekstremt farlig er at tobakken forbrennes og inhaleres ned i lungene.Forbrenningen frigjør også mye fler kjemiske forbindelser.

Men uansett snakker vi om forskjellen på å hoppe ut fra 10. i stedet for 15. etasje i en blokk....
vaughanfan
vaughanfanInnlegg: 1871
07.01.07 06:21
Men uansett snakker vi om forskjellen på å hoppe ut fra 10. i stedet for 15. etasje i en blokk....
---------

nå vel.
Henrik88
Henrik88Innlegg: 2047
07.01.07 23:14
jeg prøvde snus første gang på nyttårsaften.. merket ikke en dritt...
Koan_1
Koan_1Innlegg: 436
02.02.07 14:56
Henrik88 skrev:

Enten var det catch (eller noe slikt dritt) eller du var du vel ganske full? :)
Hattemannen
HattemannenInnlegg: 1415
02.02.07 14:59
Det er mer nikotin i snus ja, men snus inneholder ikke tjære og all den andre dritten du trekker i deg med røyken. Snus har ingen direkte dødsårsaker, men øker sjansen for kreft i bukspyttkjertelen, noe som jeg tror er en veldig alvorlig kreftplass.
Hattemannen
HattemannenInnlegg: 1415
02.02.07 15:00
Henrik88 skrev:

--------

Noen jeg kjenner driver bare og snuser i fylla, skjønner ikke poenget fordi du kjenner jo ikke driten når du er høy på alkohol fra før!
Henrik88
Henrik88Innlegg: 2047
03.02.07 18:26
det var nok god gammel løs general, så da må det vel være det andre :P
Arson
ArsonInnlegg: 7745
03.02.07 22:01
Legg merke til at det på snuspakkene står "Denne tobakksvaren KAN være helseskadelig" og ikke "ER helseskadelig/fører til kreft/etc". Men det foreligger en mistanke om sammenheng mellom snusing og visse former for kreft ja, selv om jeg aldri har sett statistikker som tilsier at snusere dør spesielt unge.

Jeg tror egentlig det meste blir farlig når man røyker det, og at det er her hovedproblemet ligger.
Corvus
CorvusInnlegg: 21231
28.01.10 12:45
ben_nevis: Selvsagt er snus mindre farlig enn røyk.
Det som gjør røyk så ekstremt farlig er at tobakken forbrennes og inhaleres ned i lungene.Forbrenningen frigjør også mye fler kjemiske forbindelser.

Nå sier vel legene at snus er 90% mindre farlig enn røyking, så det blir vel da som å hoppe fra første etasje kontra tiende etasje? :)

mdimakis3
mdimakis3Innlegg: 3
22.03.18 04:17

det varierer masse . Snus skaper stor avhengighet og man kan snuse overalt slik at man ikke blir "" mobba"" . Man kan snuse en hel time slik at slimhinnen blir påvirket av utveksling. Nikotin er nikotin uansett hvordan man skaffer seg den . Det blir sikkert lettere å snuse 9x 45 min enn å røyke samme tid. Om jeg hadde valgt, skulle jeg ha valgt å røyke 5 - 6 stk per dag , eller færre . Ja det ødelegger resporasjonsystemet , men det er mindre mindre tid sammenlignet med snus . helst tobakk med tynne papir og filter for å redusere konsekvensene . Men dumt å starte med nikotin uansett. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg