Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svimmel og trøtt

NYTT TEMA
Kinya
KinyaInnlegg: 123
21.06.07 14:33
Hei, for noen uker siden da jeg skulle stå opp var jeg vannvittig svimmel. Var veldig ustø og ble akutt kvalm. Dette ga seg heldigvis utover dagen, men har liksom aldri gitt helt slipp.

Sliter litt fortsatt, føles som om en står på gyngende båt, blir bedre til tider også værre til andre. Dette samtidig med at jeg er usigelig trøtt.

Blir som regel bedre når jeg har kommet hjem fra jobb og kan sitte å slappe av.

Men jeg er fysisk frisk, da det ikke gjør meg noen ting å løpe et par km på mølla eller trene styrke.

Er det noen som vet hva dette kan være eller som har opplevd lignende ?

Mvh.
K.

Olava
OlavaInnlegg: 1503
21.06.07 15:46
Vanskelig å si.... Det kommer helt an på. Er du tynn? Spiser du nok? Kan du være allergisk? Får du i deg nok B-vitaminer og næringsstoffer ellers?

Vi er vel alle svimle fra tid til annen når vi er slitne...

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
21.06.07 15:55
Virus på balansenerven eller lav blodprosent feks. Ville tatt en tur til legen for å sjekke det ut. Er ikke normalt at et ellers friskt menneske våkner en morgen og er svimmel/kvalm og at dette ikke går over av seg selv.

Svimmelhet kan være en del av symptombilde ved mange sykdommer eller resultat av dårlig ernæring, for lite væske, utmattelse, etc etc. Mange som opplever perioder med svimmelhet av forskjellige årsaker, men når det blir såpass plagsomt som du beskriver, er det verdt en legetime!
RedApple
RedAppleInnlegg: 574
21.06.07 17:30
tiss på en gravitetspinne å se om det blir to blå streker ;)
Kitt_9
21.06.07 19:28
Bra tips! Tenkte ikke så langt, jeg, men symptomene stemmer bra!
Kinya
22.06.07 09:11
Olava skrev:
Vanskelig å si.... Det kommer helt an på. Er du tynn? Spiser du nok? Kan du være allergisk? Får du i deg nok B-vitaminer og næringsstoffer ellers?

Vi er vel alle svimle fra tid til annen når vi er slitne...

Nei, vil ikke akkurat påstå at jeg er tynn nei..65 kg og 170 cm lang, jeg spiser sunt(fisk, grønnskaer, svin, kalkun, salater..osv) og litt usunt av og til :)

Var hos legen og fikk sjekket for allergier og kolestrol men alle testene var negative.
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
22.06.07 09:18

Vitaminmangel? Jern, Bvitamin?

Kinya
22.06.07 09:22
Kitt_9 skrev:
Virus på balansenerven eller lav blodprosent feks. Ville tatt en tur til legen for å sjekke det ut. Er ikke normalt at et ellers friskt menneske våkner en morgen og er svimmel/kvalm og at dette ikke går over av seg selv.

Svimmelhet kan være en del av symptombilde ved mange sykdommer eller resultat av dårlig ernæring, for lite væske, utmattelse, etc etc. Mange som opplever perioder med svimmelhet av forskjellige årsaker, men når det blir såpass plagsomt som du beskriver, er det verdt en legetime!

--------------

Jeg har også tenkt at det kan være et virus på balansenerven, men da hadde det vel ikke kommet og gått slik som nå..er ikke like svimmel som det jeg var den første gangen, heldigvis, det er ikke noe problem å være på jobb og virke i dagliglivet, men det er bare litt ubehagelig.
Har også kronisk tette bihuler, så det kan jo kanskje ha noe med det å gjøre også..men om det ikke har gått over etter ferien, stikker jeg en tur til legen og får sjekket blodprosent og blodtrykk..
Kinya
22.06.07 09:24
Blir man svimmel og trøtt om man mangler jern ? Tar ikke vitamintabletter men spiser variert kost..

Mvh.
K
Kinya
22.06.07 09:25
RedApple skrev:
tiss på en gravitetspinne å se om det blir to blå streker ;)

---------------

Hehe- hadde jo vært en hyggelig ting det, men i følge min nylig avsluttede mens, tviler jeg på det gitt :)

Mvh.
K
Kitt_9
22.06.07 10:40
Med nylig avsluttet mens, er lav bodprosent mer trolig enn graviditet.

Men, jeg hadde menslignende blødninger i 3 måneder med førstemann. En venninne oppdaget først at hun var gravid etter at hun besvimte på trikken en morgen. Da var hun 4 månederpå vei!

Mang blir svimle og særlig ekstremt trette om de mangler jern.
Kinya
22.06.07 11:51
Men den første svimmelheten kom før mensen..

Hvordan utarter en mensenlignende blødning seg i forhold til en vanlig blødning..?

Gikk hun gravid i 4 mnd uten å vite det ? hvordan er det mulig ??

Mvh.
K
sukkerjenta
sukkerjentaInnlegg: 881
22.06.07 12:37
Nå ble jeg nesten redd for graviditet selv her, merka et par nevnte symptomer, liker det dårlig:/ En ting jeg lurer på, er det noe større sjanse å bli gravid på de siste placebo ellerhvadnåheter i slutten av bretter enn det er resten av brettet?
Olava
OlavaInnlegg: 1503
22.06.07 12:39
Jeg var plaget av svimmelhet og at jeg ble også sinnsykt fort sliten. Legen min trodde jeg var vegetarianer fordi dette var typiske kjennetegn for de som ikke får i seg nok kjøtt. Jeg går på folat-tabletter nå for å få tilbake energien. Og ja, det hjelper faktisk.

Kinya
22.06.07 13:43
Olava skrev:
Jeg var plaget av svimmelhet og at jeg ble også sinnsykt fort sliten. Legen min trodde jeg var vegetarianer fordi dette var typiske kjennetegn for de som ikke får i seg nok kjøtt. Jeg går på folat-tabletter nå for å få tilbake energien. Og ja, det hjelper faktisk.

-------
Får man kjøpt det på apoteket uten resept ? hva er folat ? Er det trygt å bruke det selv om en lege ikke har anbefalt det ?

Er skeptisk til fremmede "medisiner"..

Mvh.
K
Kitt_9
22.06.07 16:25
Kinya skrev:
Men den første svimmelheten kom før mensen..
Hvordan utarter en mensenlignende blødning seg i forhold til en vanlig blødning..?
Gikk hun gravid i 4 mnd uten å vite det ? hvordan er det mulig ?
-----------------------------------
Dersom du ble svimmel før mens, ville jeg tatt en test. Jeg merket nesten ikke forskjell, varte bare litt kortere.
Ja, hun var minst 4 mnd på vei, hadde ikke mistanke engang. Kjenner en som dro til legen med ryggsmerter og ble lagt inn på flekken, hun var i fødsel! Hun er ikke dum, heller, hadde bare lagt på seg et par kilo det siste året, liksom.

Du kan godt ta folat uten å ha vært hos lege, det er et naturlig stoff i kroppen som faktisk er viktig å ta før og under svangerskap fordi det kan forhindre ryggmargsbrokk.
Syns uansett du skal ta en tur til lege og få en helsjekk. Ikke la deg avfeie, men krev en grundig undersøkelse. Er ofte lurt en gang i blant uansett!
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
22.06.07 17:38

Ti Kinya:

Folat er et B vitamin (folsyre, B-9) som bl a nå anbefales til gravide, fordi man har oppdaget at mangel på folsyre kan resultere i at barn fødes med ryggmargsbrokk.

Fås på apotek og i helsekostbutikker.

Kitt_9
09.07.07 09:26
Jeg skrev:
Du kan godt ta folat uten å ha vært hos lege
---------------------------
Må bare unnskylde at jeg var litt for kjapp, nyere forskning har vist at folat muligens ikke er så uskyldig likevel!

http://www.side2.no/helse/article1208027.ece
Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
09.07.07 14:43
Hvor vanlig var ryggmargsbrokk før i tiden? Det må ha vært ryggmargsbrokk på en stor andel av ungene, siden det anbefales folat til alle gravide for tiden, tenker jeg? Er det noen som tror det?

Mitt inntrykk etter noen år i helsevesenet er at det settes igang med tiltak bare for å "gjøre noe" i altfor mange tilfeller - og risikoen ved selve prosedyren blir ikke vurdert opp mot gevinsten - risikoen blir bare anerkjent, og så fortsetter man med skylapper, som om man ikke har hørt ett ord om risiko. Pasienten blir riktignok fortalt at det er økt risiko, men hva betyr nå "økt risiko" igjen?

Om man kan få fnugg av bedring, risikerer man like godt døden for pasientene, er min erfaring.

Og når det gjelder undersøkelser, blir de fleste undersøkelser gjort for at legene skal ha ræva si fri. De fleste undersøkelser er totalt unødvendige, og alle vet det. De fleste undersøkelser som blir gjort på sykehusene er pseudovitenskapelige ritualer. Selv legene vet det, innerst inne. Håper jeg. Og så utgjør undersøkelsene en risiko i seg selv, for eksempel røntgenundersøkelser som gjøres i tide og utide. Småbarn som er superfølsomme for stråling kommer inn på sykehus etter å ha hatt feber i noen timer og røntgeniseres opp og ned. Ungdommer som har falt ut av senga, får grillet hjernen i en CT for at legene skal ha ræva si fri - og utelukke "hjerneblødning". Jeg gleder meg til den dagen noen saksøker for å ha fått stråleindusert kreft, så må legene plutselig holde to tanker i hodet samtidig.

Så gjøres selvsagt en rekke behandlinger av pasientene på samme pseudovitenskapelige grunnlag. Man behandler for sikkerhetsskyld, for å se om det har noen effekt. Behandlinger som etter all sannsynlighet ikke vil hjelpe pasienten det minste, men som utsetter pasienten for livsfare.

(Innlegget ble redigert 11.10.14 19:38)

Vissenvass
VissenvassInnlegg: 2399
09.07.07 17:40
En enkel blodprøve ville nok avsløre hva dette skyldes. Dette er jo generelle symptomer som kan skyldes mye rart, fra graviditet, endret stoffskifte, lavt blodtrykk eller jernmangel! Ta deg en tur til legen du :-))
oGladlaks
oGladlaksInnlegg: 726
09.07.07 20:40
ville nok ha tatt en test av stoffskiftet, jeg...
slaskalainen
slaskalainenInnlegg: 786
09.07.07 21:16
Statistisk sett er det sjelden noe veldig farlig bak svimmelhet.

I tillegg til mange nevnte ting:

*krystallene i øret i ulage
*kavende pusting
*overtrent

Prøv å sette deg ned på huk når du er svimmel. Det kan bråhjelpe.

Noen får bedring ved å stramme leggmusklene hardt når man føler man står på gyngende grunn.

Det ille er at man også blir redd for å bli svimmel i gitte situasjoner.
Det at du kan trene og det går fint - kan kanskje være litt tegn på spenninger - fysisk og eller mentalt - og positivt at du klarer det greitt.

Stå på.

elinsen
elinsenInnlegg: 54
09.07.07 23:41
Kitt_9 skrev: Nyere forskning har vist at Folat muligens ikke er så uskyldig likevell.

Folat er en type B-vitamin, og under svangerskapets første trimester tar man 1 tablett med 0,4 mg folsyre. I artikkelen var det forsket med personer som fikk 1 mg.

I tillegg hadde disse pasientene allerede forstadier til kreft i tarmen.

Folsyrebruk, fra man starter babylagingen, til man er 12 uker har vist seg å redusere antall barn født med ryggmargsbrokk.
Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
09.07.07 23:51
elinsen skrev:
Kitt_9 skrev: Nyere forskning har vist at Folat muligens ikke er så uskyldig likevell.

Folat er en type B-vitamin, og under svangerskapets første trimester tar man 1 tablett med 0,4 mg folsyre. I artikkelen var det forsket med personer som fikk 1 mg.

I tillegg hadde disse pasientene allerede forstadier til kreft i tarmen.

- Hvordan vet man at man ikke har det? Ikke det - jeg tror det er trygt nok å ta disse pillene. Men hvilken risiko er størst - å få et barn med ryggmargsbrokk, eller å stimulere et forstadium til kreft? Tykktarmskreft er en av de vanligste formene for kreft vi har i den vestlige verden.
christina_hj
christina_hjInnlegg: 1
11.07.07 10:04
Hei!
Godt å høre at det er andre der ute som har akkurat de samme symptomene som meg. Har slitt med svimmelheten nå i snart halvannet år. Noen dager er bedre, andre verre. Føles som om jeg er på båttur og hele gulvet gynger konstant. Føler du også dette når du sitter rolig ned? merker det ikke like ille når jeg sitter godt tilbakelent i godstolen, men ellers når jeg bare sitter rett opp og ned.
Akkurat som deg har heller ikke jeg noen problemer med å trene verken kondis eller styrke, untatt hvis jeg kjører meg selv litt for hardt.

Jeg har tatt uendelig mange prøver siste året, vært innlagt på sykehus i fjor sommer t.o.m. Tatt alle mulige slags blodprøver, tatt mr tre ganger, catscan, gått med telemetri som sjekker hjertefrekvens osv i fem dager, sjekket for krystallsyken, virus på balansenerven osv, men står fortsatt på stedet hvil, ingen svar.. Jeg går jevnlig til fysio og kiropraktor, for sliter litt med nakken.. dette kan hjelpe til tider, men det kommer alltid tilbake. Jeg har lavt blodtrykk og ganske lav puls til daglig, som kan være en faktor som spiller inn.

Etter et tips fra en kollega av mamma har jeg nå bestilt time på et helsesenter i Oslo som heter Kilden Helse. De har fagfolk som utfører en mer sammensatt undersøkelse og vurdering av helseproblemer. Håper endelig at de finner ut noe her! Må innrømme at denne tilstanden sliter på humøret og livskvaliteten...

syringa
syringaInnlegg: 602
11.07.07 19:16
Menieres gir også symptomer med svimmelhet og kvalme. Anfall opptrer gjerne når man våkne om morgenen og snur seg i senga. Alt går rundt. Som en karusell. Man blir varm og kvalm. Symptomene forsvinner nesten når man ligger helt i ro. I perioder med anfall blir man ofte trøtt. I lange perioder kan man fungere bra før nye anfall kan opptre. Noen er konstant plaget med svimmelhet og andre symptomer.

Symptomene ligner på virus på balansenerven.
slaskalainen
slaskalainenInnlegg: 786
16.07.07 10:00
Dette har du helt rett i Syringa ....

generelt har vi vel

* karusellsvimmelhet
* gyngende svimmelhet (nautisk)
* nervøs svimmelhet (ør og ekkel i hodet + tanker om / redsel for å besvime hele tiden)

nærvøs svimmelhet forekommer hos enkelte kombinert med "restless legs" og får da en slags dobbelteffekt. eller man kan si at den nærvøse tilstanden forverres ved restless legs tilstander.

denne lindres ofte etter blir borte ved aktivitet av forskjellig slag.

som du sier, noen er mer eller mindre plaget av svimmelhetsfølelse...
bamse001
bamse001Innlegg: 1
27.09.11 09:03

Heisan christina_hj

Jeg ser at dette er ett gammelt innlegg men lurer på hvordan det er gått med deg? Jeg har akkurat samme plager men uten at de finner noe ut. Har også tatt flere tester og Mr og nå er jeg begynt hos fysio for `nte gang! Er trøtt og lei av hele svimlingen!

(Innlegget ble redigert 27.09.11 09:05)

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
27.09.11 17:47
Kinya: Blir man svimmel og trøtt om man mangler jern ? Tar ikke vitamintabletter men spiser variert kost..

Ja det kan man bli. Om dette vedvarer, er fastlegen bedre enn VGD for å stille en eventuell diagnose. Ellers er jeg enig i mye over; spesielt bør du passe på at du spiser jevnlig utover dagen, og drikker rikelig vann (kaffe, te og alkohol tørker deg ut, så drikk vann)

latserini
latseriniInnlegg: 723
30.09.11 07:23

Har slitt selv i mange år med de samme symptonene. Men kun 2-3 ganger i året. Det tok en stund før helsepersonell fant ut hva det var. I mitt tilfelle viste det seg at det var noe så uskyldig som øreinfeksjon. Det oppstår gjerne i forbindelse med mye trekk. Det er forferdelig ubehageligt når det står på som verst, men det har vist seg at hjelper med nesespray og "utblåsing" av ørene (blås ut mens jeg knepper igjen nesen). Så nå har symptonene gått fra å vare i en uke til å kun vare i 1-2 dager.

Klikk for å gå tilbake til toppen