Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor ofte bør man vaske håret

NYTT TEMA
ultronic2

ultronic2
23.11.07 23:15
Hvor ofte bør man vaske håret?

Det er vel ikke bra å vaske det for ofte. Mitt hår er ikke pent når det er nyvasket. Etter et par dager legger det seg, og ser greit ut. Men så kan jeg dra hendene gjennom det. Blir litt fettete og lukter fælt...

Har prøvd å spørre folk om det lukter stygt, men er lite hjelp å få. Er så redd for at jeg skal gå rundt og lukte stygt.

Er jo heller ikke bra å dusje hver dag. Men jeg gjør det uansett. Orker ikke tanken på å gå rundt å lukte stygt. Ja jeg svetter veldig.
oGladlaks

oGladlaks
23.11.07 23:31
Dette er ganske induvduelt men jeg liker å dusje hver morgen, før frokost. Da bruker jeg dusjsåpe, intimsåpe, shampo og balsam - altså full pakke. En sjelden gang jeg forsover meg eller lignende hopper jeg over hårvasken. Det går helt fint! Det viktigste er at du føler velvære når du går ut for å face dagen.

gdarius

gdarius
24.11.07 11:18
Har hørt at det ikke er bra å dusje hver dag jeg også, men jeg tror overhodet ikke på det. Selv dusjer jeg stort sett hver dag, uten noen problemer med det, og jeg har inntrykk av at de aller fleste mennesker gjør dette.
Du kan jo eventuelt dusje hver dag, men kun bruke shampo annenhver dag.
Thyra

Thyra
24.11.07 13:51
Det er ikke "farlig" å dusje hver dag, men det er bedre får huden og håret å IKKE gjøre det. Mange hadde nok hatt mindre behov for kremer og bodylotioner dersom de ikke dusjet så ofte. Og noen får ikke tørr hud uansett.
Dersom man ikke har trent eller av andre grunner svettet mye eller blitt ekstra skitten, går det fint an å dusje annenhver dag uten å lukte. Det går jo an å vaske seg litt likevel, og ikke minst, bruke deodorant.
Thyra

Thyra
24.11.07 13:53
Hvor ofte håret trenger vask, er vel ganske individuelt. Noen får veldig fort fett hår, andre ikke. Jo oftere man venner seg til å vaske det, jo fortere blir det kanskje fett også...? Selv vasker jeg håret annehver eller hver tredje dag.
BVfineste

BVfineste
24.11.07 14:43
Kommer jo an på hva du driver med på dagtid. Jeg er i byggebransjen, og om ikke jeg dusjer etter at jeg kommer hjem så lukter det svette av meg, stort sett. Kontorrotter trenger vel kanskje ikke å dusje hver dag, ikke vet jeg.
ultronic2

ultronic2
24.11.07 19:29
Jeg jobber ikke i byggebransjen, men har samme problem. I jobben min er det høyt tempo og mye stress. Dusjer hver kveld (fordi jeg begynner så tidlig, har ikke tid å dusje om morgenen). Vasker håret gjør jeg ca 2 ganger i uka. Trenger jo ikke vaske håret selv om man dusjer. Er kun plaget med tørr hud på hender og i ansiktet.
Bruker da Maxim Anti-Perspirant under armene. Det er 15% Aluminum Chloride.
Bruker den annenhver kveld. Hjelper da litt mot svette under armene. Bruker også parfyme, så jeg håper at det luker godt av meg. Bekymrer meg bare for at håret skal lukte stygt når jeg ikke vasker det så ofte.
Norgespatriot2

Norgespatriot2
25.11.07 00:40
En sjelden gang jeg forsover meg eller lignende hopper jeg over hårvasken. Det går helt fint!"

Tror nok du skal overleve det ja..
oGladlaks

oGladlaks
25.11.07 02:14
Hehe, foreløbig har det ikke bydd på problemer iallfall.

Men bor i en storby, med mye forurensning og skit, bruker kollektiv transport og er endel på farta.

Elsker å kunne gå hjemmefra tidlig morgen med nyvasket duftende hår :-)

Men helt klart, vann og såper tærer på hår og hud, det er lite økonomisk/miljøvennlig og det tar tid, - så at ikke alle dusjer hver dag er bare kjempefint.
gammel_mann

gammel_mann
25.11.07 11:01
Det er ihvertfall enighet blant hudleger om at såpe på kroppen hver dag vasker bort kroppens naturlige bakterieflora.
Må innrømme at det er fristende å bruke litt såpe i rompa, da.
Tarmbakterier er vel ikke akkurat de bakteriene som skal være på huden og hendene.

Slik jeg har oppfattet det er det godt nok å vaske kroppen, inklusive underlivet, med vann. Det kan man gjøre hver dag. En naturlig kropp med naturlig bakterieflora lukter godt selv om man blir svett, og er mindre utsatt for hudproblemer.

Visse typer mat og krydder lager sterk kroppslukt som ikke lar seg vaske bort, heller ikke kamuflere med deodoranter.

Håret er noe annet, det er jo døde celler bortsett fra selve hårsekken, rota, og tåler sikkert en daglig omgang med shampoo. Enig i at en dag i byen med forurensing setter lukt i håret. Litt balsam etter hårvasken gjør jo håret ganske fresht og fint.

Husk forøvrig at håndvask er veldig viktig, flere ganger daglig er bra i disse forkjølelses- og influensatider. IKKE SPYTT PÅ GATA!!!!
Soilwork

Soilwork
25.11.07 12:31
Jeg må dusje hver morgen, fordi jeg svetter en god del om natta. Føler meg ikke spesielt fresh når jeg står opp, men etter en runde i dusjen er jeg helt fin.

Håret vasker jeg noe sånt som annenhver, eller hver tredje dag. Det er litt nedenfor skuldrene, så det tar en stund å tørke. Da er det ikke alltid like praktisk å vaske det. Av og til gir jeg det også bare en skyll og bruker kun balsam, og ikke shampoo.
Da_Lickface

Da_Lickface
25.11.07 14:13
Jeg dusjer hver morra før skolen, men jeg tar såpe annenhver dag. Men np som det har begynt å bli kaldt, så dusjer jeg før jeg legger meg.

---------------------
Da_Lickface
komp91

komp91
14.01.13 23:52

jeg dusjer hver dag.

må gjøre det pga at håret ser helt forferdelig ut da jeg har sovet.

bruker også hårvoks hver dag.

dusjer 2 ganger om dagen de dagene jeg trener.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg