Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

psoriasis artritt

NYTT TEMA
eriklar
eriklarInnlegg: 3935
09.03.08 21:43
Jeg har denne diagnosen,men er ikke veldig hardt angrepet. Det er noen perioder som er ille,mens jeg er veldig bra i andre. Dette er en blanding av leddgikt og psoriasis om man kan si det sånn. Men nok om det.
Jeg har også fått veldig stygge neiler. Både på fingrene og tærne. Det blir ett kjukt lag under neilen og det blir hull og rift oppå. Det er ikke sopp for det er blitt undersøkt.Det er også ubehagelig å ta på.
Dette blir ikke bedre. Noen som har vært borte i dette og har noen tips om hva man kan gjøre?
Wachtmeister
WachtmeisterInnlegg: 115
09.03.08 22:38
Du skriver at du har fått diagnosen, så da har du tydeligvis vært hos leger/spesialist. Veit ikke hvilke medisiner du bruker og hvordan de fungerer for deg. Jeg har ikke diagnosen sjøl, men i den nærmeste familien (søster). Hun har fått gode resultater av Enbrel. Ellers gjelder det jo å stelle neglene både på hender og føtter godt, i enda større grad enn om du ikke hadde hatt diagnosen. Holde områdene så myke som mulig. I en neglesalong eller hos fotpleier kan du jo kanskje få noen tips, eller hjelp til å holde det litt i sjakk?
Det som jo er aberet med den sykdommen du har er at du ikke kan bli kvitt den, bare eventuelt prøve å stagnere den litt. Er klar over at det ikke er store trøsten.. Men uansett : God bedring og lykke til :)
Iffy
IffyInnlegg: 483
10.03.08 00:07
Heisann,
På wikipedia står det mye om Psoriasis, men det vet du sikkert om. :)
Lykke til uansett!
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
10.03.08 13:51
Har selv psoriasis, men den er på vikende front. Eneste endring i livet mitt som jeg har foretatt er å ta store doser Omega3 og slutte å drikke melk...
eriklar
eriklarInnlegg: 3935
10.03.08 17:18
Takker.
Går på sykehus til oppfølging og kontroller. Jeg bruker Metothrexate og de skulle hjelpe mot negler også etter en tid. Gått på disse tablettene i ca 2 år og det har ikke hjulpet noe på neglene ihvertfall. Noe de mente det skulle gjøre.
Så en nevnte melk her. Jeg har ikke fått beskjed om å kutte ut melk eller lest at det ikke er bra. Men det skal jeg sjekke enda nærmere.
gourmande
10.03.08 18:37
Du får ingen norsk lege til å innrømme at ikke alle har godt av kumelk! Her må du prøve & feile selv.
susilu
susiluInnlegg: 37113
10.03.08 22:22
gourmande skrev:
Du får ingen norsk lege til å innrømme at ikke alle har godt av kumelk! Her må du prøve & feile selv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tvertimot er nå min erfaring! Jeg har hatt to leger som har sagt at melk ikke er særlig bra, og at afrikanere ofte mangler et enzym som gjør melk ufordøyelig. Jeg er ikke afrikaner og tror sikkert jeg tåler melk. Men altså min erfaring er at leger er anti-melk.
fisto
fistoInnlegg: 28816
10.03.08 22:34
susilu skrev:
Tvertimot er nå min erfaring! Jeg har hatt to leger som har sagt at melk ikke er særlig bra, og at afrikanere ofte mangler et enzym som gjør melk ufordøyelig. Jeg er ikke afrikaner og tror sikkert jeg tåler melk. Men altså min erfaring er at leger er anti-melk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, min veldig norske lege sa til meg (veldig norsk) at kumelk er for kalver.
Kalk kan man få på annet vis ( kalktabletter)
susilu
11.03.08 00:44
Akkurat! Det har jeg hørt også!
Først lærer man at man er sååå flink når man drikker melk og så...............?!
gourmande
11.03.08 09:14
Det er gledelig å høre at norske leger har endret innstilling til kumelk.

At afrikanere, asiater og enkelte andre folkegrupper ikke klarer å fordøye melk fordi de mangler et visst enzym, er riktig.
Klodrik_
Klodrik_Innlegg: 47
11.03.08 09:18
Har selv psoriasis, men hjelper det å ta mye Omega3 å slutte å drikke melk? Det er ivertfall nytt for meg:)
Objektiva
ObjektivaInnlegg: 839
12.03.08 17:49
eriklar skrev:
Jeg har denne diagnosen,men er ikke veldig hardt angrepet. Det er noen perioder som er ille,mens jeg er veldig bra i andre. Dette er en blanding av leddgikt og psoriasis om man kan si det sånn. Men nok om det.
Jeg har også fått veldig stygge neiler. Både på fingrene og tærne. Det blir ett kjukt lag under neilen og det blir hull og rift oppå. Det er ikke sopp for det er blitt undersøkt.Det er også ubehagelig å ta på.
--------------------------------------------------------------
Neglene blir veldig ofte angrepet av psoriasisen og blir slik du beskriver. Har forsøkt alle medisiner for dette (også droppet melken), men det ser ikke ut til å hjelpe.
gourmande
12.03.08 17:53
Klodrik_ skrev:
Har selv psoriasis, men hjelper det å ta mye Omega3 å slutte å drikke melk? Det er ivertfall nytt for meg:)
-------------
Ja, Omega3 og å droppe melk har hjulpet meg, nå har jeg kun noen kosmetiske flekker på skinnleggen pluss litt på den ene albuen (var dekket over hele kroppen for 3 år siden). Jeg glemte imidlertid å nevne at jeg også tar zink og magnesium. Hva som har vært utslagsgivende er ikke lett å si.

Bamse_BraKar
Bamse_BraKarInnlegg: 17
25.03.08 02:20
Jeg har diagnosen psoriasis artritt, også kjent som "psoriasisleddgikt".

For noen år siden var leddene så hardt angrepet at jeg i perioder ikke klarte å gå, jeg måtte få tappet væskeansamlingene i knærne, samt få kortison injeksjoner flere ganger pr år, for å fungere nogenlunde. Ofte måtte jeg humpe rundt på krykker.

Min daværende samboer hadde lest i et ukeblad at Hyben Vital nypepulver (det originale danske med kjernene og det hele) kunne hjelpe mot leddgikt. Jeg var kjempeskeptisk, men tenkte "ok, jeg har ikke noe å tape på å prøve dette".

Etter å ha tatt pulveret daglig i en uke ble smertene og hevelsene helt borte! Etter at jeg hadde tatt pulveret i et par måneder, sluttet jeg å bruke det, og var da tilnærmet frisk et halvt år. Når jeg så begynte å merke antydning til smerter og hevelser tar jeg pulveret en ukes tid igjen, og blir så symptomfri igjen.

Fastlegen min, som hadde gitt meg en veldig dårlig prognose, skjønte ingenting når han så forbedringene. Spesialistene på Diakonhjemmets sykehus forstod heller ikke den dramatiske bedringen, og nektet for at de trodde at det hadde noe med naturmedisinen å gjøre. Det lengste de strakk seg til å si var "det skader jo ikke å ta vitaminer...".

I perioden mars 2005 til februar 2008 var jeg helt symptomfri også uten å ta naturmedisinen, men i februar i år fikk jeg stive knær og væskeansamlinger igjen. Min frustrasjon var da stor når jeg oppdaget at det ikke var mulig å få kjøpt Hyben vital nypepulver lenger. Symptomene ble sterkere og sterkere i løpet av en ukes tid, jeg klarte ikke å gå, og sendte i frustrasjon en mail til den danske produsenten.

Jeg ble glad da jeg fikk svar; Hyben Vital er fortsatt å få kjøpt i Norge, men markedsføres nå under navnet LitoZin. Etter å ha tatt pulveret i 5 dager ble jeg symptomfri denne gangen også!

Jeg har også psoriasis i hodebunnen og på neglene, men har ikke blitt verre de siste årene. Vet ikke om Hyben Vital/LitoZin har noen gunstig effekt på disse symptomene, men i perioder med sol, varme og bading, spesielt i salt vann forsvinner plagene nesten helt for en stund i hvert fall. Husk kortklipt hår og kortklipte negler når du soler deg/bader, da blir effekten best.

Lykke til.
OOTSP
OOTSPInnlegg: 8295
25.03.08 15:08
Har selv psoriasis og bruker selv Betnovat, fungerer meget bra her. Må få resept fra legen før du har lov til å bruke det.

Men har nok ikke psoriasisleddgikt nei. Vet for lite om det
liseeee123
liseeee123Innlegg: 1
12.06.11 22:10

det e eneste som faktisk funker er malanotan. "barbidopet" som det kalles. bedre resultat for og få vekk denne sykdommen finnes ikke. har en del i familien og et par venner med psoriasis, alle bruker melanotan får og få det bort. og det funker! dette er noe som burde vert forska mer på.... min mor har ekstremt mye, etter litt melanotan var så og si alt borte

susilu
13.06.11 16:34

Mener du melatonin?

jackblack
jackblackInnlegg: 13631
13.06.11 16:39

lysbehandling er etter min erfaring det mest effektive mot Psoriasis vulgaris som er den standard "hudsykdommen".  Såkaldte nypeekstrakter, melotan og ikke minst diverse fruktsafter har stort sett ikke gavnet annet en selgeren lommebok, min hud ble iallefall ikke mye bedre.

susilu
13.06.11 16:50
jackblack: min hud ble iallefall ikke mye bedre.

Men noen andre ble bedre av det.

Noen hevder også at gurkemeie er bra.

Revmatologene har jo ikke noe å tilby, i virkeligheten.  Noen er en tid bedre på Voltaren eller Naprosyn o lign, vet ikke om det brukes ved hudlidelsen, men ved leddgikt, i hvertfall, så er kortison bra en tid, og det nye er Methotrexate. Faren min tok det, men han hadde det vel ikke så bra lell (revmatoid artritt). Dessuten må man jo ta det i en evighet for at det skal begynne å virke, opptil to år.

Som skeptikerne sier om naturmedisin, kan man da like godt si om Methotrexate:  Det kunne ha gått over av seg selv på den tiden.

Selv om sykdommen er uhelbredelig medisinsk sett, er den veldig variabel, alle som får slike diagnoser bør få vite det.  Hos noen kan det nesten virke som om man er frisk, men får sykdommen flere ganger, hos andre er det milde symptomer og av og til sterkere.

jackblack
jackblackInnlegg: 13631
13.06.11 16:55
susilu: Men noen andre ble bedre av det.

sant, kommer kun med min egen erfaring.

Kortison både i salve og tablettform gjorde meg bare dårligere.

susilu
13.06.11 17:05

Hva betyr det at man har en autoaggressiv/autoimmun sykdom?

Forklaringen er jo at immunforsvaret ikke gjenkjenner eget vev og går løs på det som om det var en fiende. En slags feilprogrammering??

Med fare for å havne på feil jorde:  er det noen her inne som synes dette kan speile personligheten?  Er vi med autoaggressive sykdommer rett og slett autoaggressive?  Altfor selvkritiske? evt holder oss selv stangen??

Går vi løs på oss selv?

Man kan jo si at alle mennesker er litt sånn, men jeg har vært i lag med mange revmatikere, og det er en spesiell aura/modus der, noe veldig nøye og ordentlig, noe jeg ikke greier å definere helt.   En slags beredskap?  Veldig hyggelige mennesker, veldig tilstede.

Eller omvendt:  Jeg har aldri sett noen typisk "sorgløs blondine", aldri sett noe "skitt-la-gå"-modus blant revmatikere.

Noen som er enig?  Noen heftige motargumenter?

(Innlegget ble redigert 13.06.11 17:06)

Krangelberg
KrangelbergInnlegg: 663
14.06.11 10:49

Susilu, du er absolutt på feil jorde. Autoimmune sykdommer er ofte arvelige. De kan også utløses av en infeksjon, vaksiner, eller andre ting som trigger immunforsvaret.

Siden man, relativt sett, har begrenset kunnskap om immunforsvaret, har man heller ikke så mye å stille opp med for å kurere disse sykdommene. Det meste begrenser seg til å redusere symptomer.

Bamse Brakar er inne på naturmidler, som gjerne har vel så god effekt som legemidler. Kortison er, som kjent, ikke bra å bruke over lang tid. De fleste legemidler brukt mot psoriasis artritt har også bivirkninger.

Jeg har ikke artritt - "bare" psoriasis, og har god erfaring med tillegg av sink og magnesium, som også andre her nevner. Jeg er ikke symptomfri, men så godt som, og helt uten de bivirkninger som legemidlene ga meg.

Har ikke prøvd LitoZin, men skal jammen ta det opp til vurdering etter hvert.

Ps: Personer med autoimmune sykdommer er ikke mer aggressive enn andre mennesker :)

(Innlegget ble redigert 14.06.11 10:50)

susilu
14.06.11 11:49
Krangelberg: Ps: Personer med autoimmune sykdommer er ikke mer aggressive enn andre mennesker :)

Du misforstår meg.  Jeg sier autoaggressiv, ikke aggressiv i ordets vanlige betydning.  Det er plenty alternativere som skriver bøker om slike ting, bøker jeg har lest flere av.

Når jeg sier autoaggressiv, mener jeg selvkritisk, f eks. At det er arvelig, virker til en viss grad riktig, jeg vet om noen familier og leddgikt (RA) er en såpass sjelden lidelse, egentlig (selv om "gikt"/revmatiske sykdommer  sin helhet ikke er like uvanlig) at det skal noe til om det ikke er arvelig.  Men har man funnet genfeilen?

Selv om en sykdom er arvelig, kan den oppstå som følge av traumer, sjokk, infeksjon, som du sier osv.  "Evnen", hvis man kan kalle det det, må kanskje få en mulighet, enten det er en "evne" til å få leddgikt eller en evne til å bli musiker.

Personlig tror jeg uansett gener at psyken påvirker kroppen og at vi nesten bokstavelig talt fordøyer alt vi ser, tenker, hører osv.

Men spørsmålet mitt var altså om noen finner autoaggressivitet på noen annen, overført måte, hos mennesker med såkalt autoaggressive sykdommer?

(Innlegget ble redigert 14.06.11 11:50)

StripePus
StripePusInnlegg: 1123
15.06.11 00:38
susilu: og det nye er Methotrexate. Faren min tok det, men han hadde det vel ikke så bra lell (revmatoid artritt). Dessuten må man jo ta det i en evighet for at det skal begynne å virke, opptil to år.

Dette er nok med så mye annet - det virker forskjellig fra person til person. Min mann har psoriasisleddgikt, fikk det for mange år siden (gikta kom først, psoriasisen senere). Han var temmelig dårlig den første tiden, og ble medisinert med Voltaren og Prednisolon - uten at det så ut til å være det helt store. Det dempet jo symptomene en del, men Prednisolon må man jo også trappe ned til et minimum etter en periode (ikke noe bra stoff, det!). For så å trappe opp igjen når dosen blir for liten.

Den store bedringen for ham ble da han fikk begynne på Methotrexat, og virkningen kom ganske raskt for hans del. Ikke har han bivirkninger av medisinen, og han har klart seg utrolig bra de siste åra. Unntaket var i vinter, med den langvarige kulden som bet seg fast allerede i begynnelsen av november - helt uvanlig på disse kanter av landet. Så da ble det litt vondere knær og stivere bein enn vanlig. Så her i huset har altså cellegiften vært til stor nytte!

susilu
15.06.11 07:20
StripePus: Den store bedringen for ham ble da han fikk begynne på Methotrexat,

Det er jo flott for ham. Er han bedre igjen nå om sommeren? Jeg har en nabo som også er fornøyd med det. Fikk et nytt liv, sier hun. Ser hun klipper plenen og er i sving:-)

Hvor lenge har han brukt det?  Og hvor lenge har han vært syk? (sånn ca, det er ikke alltid lett å vite når ting egentlig begynte,synes jeg, i ettertid husker man kanskje noe man ikke regnet for en sånn sykdom osv..)

StripePus
StripePusInnlegg: 1123
15.06.11 22:58

susilu - det går ikke an å sitere (det irriterer meg slik)! 

- Han er mye bedre nå enn i vinter ihvertfall, så kald og lang vinter er nok ikke det beste for revmatikere.

Hele elendigheten begynte høsten 1999, med et anfall av reaktiv artritt. Han ble akutt og veldig syk, kunne knapt gå over golvet eller holde et glass! Hadde feber og plevritt, som medførte store smerter ved pusting. Ble etter ca. 3 uker lagt inn på sykehuset, der diagnose ble stilt. De fleste skal bli bra av reaktiv artritt i løpet av et halvår, men noen får en kronisk revmatisk sykdom i etterkant. Og det fikk altså min mann.

Det tok nok ikke så lang tid før leddgiktdiagnosen var satt, men psoriasisen kom vel først for to-tre år siden. Det var vel omtrent da han begynte med cellegiften også - eller kanskje 4 år, nå går åra så fort at de er umulig å holde styr på. Men han gikk ihvertfall lenge på Voltaren og Prednisolon. Men når det ikke hadde den ønskede virkning, så fikk han tilbud om Methotrexat etterhvert. Og som sagt så hadde han en hurtig virkning av det. Det er bra, så fysisk aktiv som han alltid har vært. Klipper plen og er i sving, han også :-)

susilu
16.06.11 07:00
StripePus: , så kald og lang vinter er nok ikke det beste for revmatikere.

Vi er nok veldig forskjellige, for noen synes det er fryktelig med for høy fuktighet og har det best når det er tørt, selv om det er sprengkulde.

For meg kan det gjerne være tørt og varmt:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg