Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan slutter jeg å snuse?

NYTT TEMA
GerrardSupermann
GerrardSupermannInnlegg: 2823
14.03.08 22:46
Jeg er 15 år, 16 i juni, og i mai har jeg snust i et år.. Jeg vet mange som rister på hodet og tenker at en 15 åring ikke kan være avhengig av snus, men det virker sånn.. Jeg føler jeg ikke sjangs å slutte.. Jeg har så vannvittig dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine , fordi de stoler på meg, og jeg svikter de.. Noen med samme erfaring, som har klart å slutte?
promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27377
14.03.08 22:48
Begynn å røyke.

røykere snuser for å slutte å røyke. så kan vel du begynne å røyke?
så slutter du nok med snusen.

Eller rettogslett bare kutte tvert
dudo
dudoInnlegg: 17739
14.03.08 22:49
Jeg tror faktisk ikke det er mulig. Men man kan gå over til porsjon, jeg innbiller meg at det ikke er fullt så skadelig. (Nåde den som fratar meg den ev illusjonen!)
BIurb
BIurbInnlegg: 569
14.03.08 22:50
Porsjon er mye dyrere.

Jeg snuser det nå, og det er samma dritten.
dudo
14.03.08 22:57
Ja, er det det? Jeg snuste vanlig snus tidligere, for så å gå over til porsjon etter et års tid eller så. Forbruket ligger stabilt på 1 boks pr to dager (kanskje litt mer), enten det er porsjon eller vanlig. Dog innbiller jeg meg at spesielt tannkjøttet har det bedre nå.
GerrardSupermann
14.03.08 23:01
Portion er billigere enn løs. Jeg snuser mest portion. Men det er verken helsen eller pengene jeg bryr meg om.. Det er samvittigheten.. Det er en jævlig følelse å ha!
dudo
14.03.08 23:05
Vel, er samvittigheten større enn suget er det jo en smal sak. ;-)
BIurb
BIurbInnlegg: 569
14.03.08 23:07
Det kommer litt an på hvoran en snuser. Jeg er nok ikke særlig økonomisk, og da koster porsjon mer.

Men fordelene er mange (i lange tunge møter, f.eks...)
GerrardSupermann
14.03.08 23:08
Men det er vel det som er problemet.. Suget er størst.. Jeg føler jeg mangler ALT visst ikke jeg har snusboksen ved siden av meg , eller liggende i lommen.. Er vel ikke til stor hjelp at de 3-4 beste kompisene mine snuser og , at jeg har en del kamerater over 18 som ikke sier nei om jeg spør de om de kan kjøpe en boks til meg.. Snuser ca 8-10 portion hver dag , og er ikke lett å bare slutte sånn på dagen.. Merker ingenting negativt helsemessig , så jeg har liksom ikke noe motivasjon til å slutte pga helsen..
GerrardSupermann
14.03.08 23:09
Jeg snuser i omtrent hvert friminutt på skolen.. Når jeg kommer hjem å sitter meg på pcen.. Når jeg er ute med venner..
dudo
14.03.08 23:12
Tygg tyggis og puss tennene når du har lyst på snus. Alt handler om å distraheres, og nikotinsuget er ikke langvarig om gangen. Lykke til!
GerrardSupermann
14.03.08 23:15
Er mulig å prøve det ut selfølgelig.. Takker for tips ;)
dudo
14.03.08 23:27
Ja, så lenge man ikke prøver kommer man aldri til å slutte.
GerrardSupermann
14.03.08 23:35
Sant nok..
LetsHugItOutBITCH
LetsHugItOutBITCHInnlegg: 124
14.03.08 23:52
Har nå vært snusfri i 1 måned etter 7 år med snus.
Det er fan ikke lett å slutte. Første uken var et mareritt.
Tygge på tannpirkere hjalp en god del :)
GerrardSupermann
14.03.08 23:56
Gratulerer=)
vindicta
vindictaInnlegg: 80
15.03.08 01:02
Hva med Onico? Tobakk og nikotinfri snus.....fås kjøpt på blant annet Shell stasjoner til rundt 50-lappen. Er en god metode å avvenne seg på...
mrArnold
mrArnoldInnlegg: 1
15.03.08 03:14
dette ble langt, men håper du har tid til å lese det.

må si en ting først. jeg lagde bruker kun for å kunne svare deg;)
det er som å se på meg selv for 5,5 år siden når jeg leser innlegget ditt. jeg startet å snuse 3. skoledag i 8. klasse. nå går jeg i 3. gym. har prøvd et utallig ganger å slutte. snuser ca 4 bokser i uka, har jeg rull går den på en uke. sunste som du beskrev da jeg var på din alder,

det står utrolig lite om dette på nettet, jeg vet det er nok av dem som trenger hjelp, ink. meg selv. det jeg har funnet ut er den raskeste måten å merke resultater på er å bytte snusmerke til et du ikke er så glad i. jeg snuser vanligvis ettan, gikk lei av general etter 4 år, men om jeg kjøper en generalboks nå så snuser jeg mindre, om jeg prøver å glemme ettan og tenker at snus, ja snus det er general og ikke noe annet, da har jeg klart å holde meg uten i 1 mnd.
et annet tips er å unngå å gjøre ting du må ha snus til, heng med noen venner som ikke snuser, eller vær med jenter. merker jeg scorer bedre hos damene etter jeg sluttet å snuse foran dem;) etter jeg fikk dame for 3 mnd. siden har jeg nesten sluttet, har aldri snust foran henne. og jeg tenker aldri på snus når jeg er med henne. men etter uke hvor vi krangla og jeg satt mye alene på hybelen spakk jeg:/ (alt er veldig bra igjen mellom oss nå:))

sprekker somregel når jeg kommer i dårlig humør, da kan jeg plutselig løpe til kiosken og kjøpe snus uten å tenke meg om før jeg sitter med en feit i leppa.
det gjelder å ha noen nødplaner for sånne situasjoner, det har vært noen eksemler her, som å tygge på tannpirkere:P jeg spiser godteri, ikke bra... spiser det aldri ellers.

finn deg gode grunner til å slutte, det har jeg gjort, tenker på de hver gang jeg har lyst på snus, og hver gang jeg snuser nå tenker jeg "er dette verdt det, kontra fordelene jeg har listet opp ved å slutte?"

mine fordeler:
- penger!!!!!!!!
- damer!
- jeg trener vekter og vil vokse, snus ødelegger matlysten, som igjen hindrer veksten. det trekker blodet sammen og hindrer næringsopptaket også.
- kondis, har ikke merket noe til det, jeg har kongekondis, men jeg hadde sansynligvis hatt bedre dersom jeg ikke snuste.

det som har hjulpet meg mest er å ha dame som absolutt ikke liker at jeg gjør det. men det er ikke bare bare å få det heller, gulla der:p

det du snakket om med dårlig samvittighet for foreldrene er kjipe greier, har hatt den samme følsen hele tiden, er 19 nå, tør enda ikke si det. klarer ikke se for meg meg selv med snus foran dem, det skjer ikke. så da gjelder det å slutte

håper du kan lære noe av det jeg har fortalt om meg, og må bare si deg en ting, hadde jeg kunne gått tilbake til der du er nå og vist det jeg vet nå hadde jeg 100% sikkert klart å slutte. jeg trodde det bare var tull da eldre sa det ble vanskligere å slutte for hvert år som går og det er sant!!!!!!!!! det blir bare mer og mer en del av hverdagen og en uvane.

masse lykke til!!!! føler virkelig med deg!
Nyana
NyanaInnlegg: 1206
15.03.08 08:17
Jeg har snust i 5 år. Sluttet for 2 mnd siden da jeg dro til new zealand.
Her er det ingen snus å få kjøpt, men traff en norsk fyr som jeg fikk to posjonssnus av! Hvilken herlig følelse!!!!!!

Skal snuse som en hest når jeg kommer tilbake til Norge i Juli!!!

Et liv uten snus er ikke det samme...
Du har mange gode argumenter for å slutte å snuse, men for min del så har jeg råd til det, dama bryr seg ikke hender hun tar seg en posjonssnus selv :)

Lurer på om jeg skal bestille snus over nettet. bare tull å slutte.
GerrardSupermann
15.03.08 18:08
Takker for tips.
Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
16.03.08 00:36
BIurb skrev:
Porsjon er mye dyrere.

Jeg snuser det nå, og det er samma dritten.

- Min erfaring er at jeg snuser flere bokser i uken når jeg bruker løs. Til tross for at det er dobbelt så mye tobakk i dem. Prisene(porsjonene) blir mye større, og med en gang de renner, setter jeg inn en ny. Porsjonssnusen har jeg lenger i, for den renner ikke. Og jeg har en grense på 1 porsjon i munnen om gangen.

På en uke snuser jeg fire bokser med porsjon, mens jeg ville snust seks bokser om jeg brukte løs snus. Da sparer jeg 100 kroner i uken, samtidig som jeg får i meg under 1/3 av tobakken. At jeg betaler dobbelt så mye for grammet er uinteressant - i sum sparer jeg både penger og helsa.
Saliph
SaliphInnlegg: 22986
16.03.08 01:03
"Tema: Hvordan slutter jeg å snuse?
Jeg er 15 år, 16 i juni, og i mai har jeg snust i et år.. "

- Herregud, synes du det er kult å være "avhengig" av snus? Jeg har snust MYE i over 4 år, og jeg kan ikke si at jeg lider noen stor nød dersom jeg mot formodning ikke skulle ha snus en dag.

For en pinlig tråd, du klarer deg fint uten snus.

Long is the way, and hard, that out of hell leads up to light.
GerrardSupermann
16.03.08 14:10
Har aldri sagt at jeg syns det var kult..
SmeltePetter
SmeltePetterInnlegg: 8
17.03.08 10:01
Hei:-) Er en eks-snuser og her skal du få en liste med fordeler ved å snuse som kan gi deg motivasjon:

1-Det går ann! Når du bestemmer deg for at du vil slutte så skal du være stolt av det valget. Det er du som bestemmer over kroppen din og ikke nikotinet.

2-Den første uka vil det være vanskelig, spesielt hvis det er kompiser rundt deg som snuser, men hold ut. Etter en uke eller to er det bare i hodet ditt "suget" er. Du har overtatt kontrollen!

3-Du vil etter hvert føle et mye mer overskudd og få mer energi. Den rastløsheten du får ved å ikke "gi deg lov" til å snuse, skal du bruke positivt. Du blir mer ernergisk og ikke sløv.

4-Det er KUULT å vise de rundt deg at du er sterk nok til å slutte! Det høres kanskje dumt ut, men tipper at det er jenter som vil synes du er tøff som evt sier "nei, jeg har sluttet".....og holde deg til det neiet". Det vil vise at du har kontroll på livet ditt og valgene dine. Såå mye kuulere enn de som røyker eller snuser for å være tøffe. Det er skikkelig ukult.

5-Nå er du en ung gutt, men skal si deg det at dersom du fremdeles snuser om 10 år og du skal ha sex med dama di....... Snusere og røykere blir "slappe" pga dårligere blodsirkulasjon, ikke-nikotinere er "stålmenn". Dette er noe damen finner utav.... sørg for å være på "stål-laget! ;-)

6-Det er udelikat og snuse, og det ser idiotisk ut.

7-"Det er ikke så farlig som røyk"...... bullshit! Nok forskning som viser det motsatte. Ikke nødvendigvis med kreft, men høyere blodtrykk. Du dauer ikke når du er 20 av snus, men kanskje du lever 10 år kortere?

8-Bruk den hundrelappen i uka til å spandere ei dame på kino heller! Ikke være så egoistisk at du bruker de pengene på snus som bare får deg til å se teit ut. Be a gentleman!

9-Ønsker deg bare lykke til! Jeg vet at dersom du ikke slutter nå, vil du bare forbruke mer og mer, ha større og større snusklyser i leppa, se enda teitere ut og bruker enda mer penger på "ingenting"

10- Det viktigste av alt! Når du er snusfri så MÅ du være 100% snusfri OG røykfri. Det betyr IKKE festsnus eller "bare en liten". Dersom du holder deg og tar "en" så er du tilbake til der du startet. Jeg holdt opp i ett år og tenkte at "det er ikke farlig med bare en"..... FEIL. Jeg snuset like mye etterpå som før.... Siste gang jeg ble snusfri bestemte jeg meg for at det er historie...

11-Si til foreldrene dine at du har sluttet, og at du gjør det fordi du har så dårlig samvittighet for dem. Da vil de nok helle støtte deg enn å være sure på deg for at du snuser....

Når har jeg brukt masse tid på å hjelpe deg, så.... hvis du slutter, men begynner igjen så blir jeg drit forbanna på deg! Forventer at du slutter og at du klarer å holde deg!..

Lykke til!

Astralico
AstralicoInnlegg: 1798
17.03.08 22:53
prøv noe nytt, sniff fås kjøpt på tobakk magasin, oliver twist fås kjøpt i butikken, skrå tobakk i anne format en olivertwist. Hvis det bare var så enkelt å slutte å snuse så fikk du dame. jaja.
SmeltePetter
SmeltePetterInnlegg: 8
18.03.08 08:55
Hvis du i utgangspunktet sliter med å få deg dame så må du ivertfall ikke bruke snus! Og: det dummeste du gjør er å erstatte en nikotin med en annen. Alternativer som røyk, sniff, Oliver, tyggi og plaster er noe stort tull. Poenget må jo være å bli kvitt behovet for nikotin? Tenk på hvor irriterende det er at noen tjener seg fet-rike pga din avhengighet!
GerrardSupermann
19.03.08 04:44
Takk for tipsene SmeltePetter.. Sliter litt nå i påsken , men skal ta meg sammen etter ferien , satser jeg på..
t00s
t00sInnlegg: 379
19.03.08 04:47
ta deg en røyk! voila
soool
sooolInnlegg: 2243
25.03.08 05:22
Hva med å prøve den nye snusen som ikke inneholder nikotin og tobakk? Husker ikke hva den heter i farta men den er laget av maisfiber og smaken er ikke ekstremt ille heller. Dvs. den er såpass vond at du ikke går og drømmer om å ta en pris, samtidig som du får bort snus-suget av å ha en innpå.

Mvh. trofast gøteborgs rape -snuser.
Lilleille
LilleilleInnlegg: 4366
25.03.08 05:26
Wow. Jeg snuser ikke selv, men innlegget ditt inneholdt så mye motivasjon at jeg ble inspirert til å kutte ut sigarettene for godt.
Klikk for å gå tilbake til toppen