Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Helevetesuken har startet- har fått testikkelkref

NYTT TEMA
startelver
startelverInnlegg: 61128
25.08.08 19:26
Hadde en vond klump i venstre testikkel , tenkte det skulle gå over av seg selv men det gjorde ikke det.

Så til urologen i forrige uke. Så videre til Aker Sykehus hvor en lege med en gang konstaterer , dette ser mistenkelig ut.
Ultralydundersøkelsen viser en testikkel som har vokst og ser ondartet ut.

10 blodprøver ble tatt på fredag. Har ikke fått svaret på alle ennå.

I dag Mandag så ble det avtalt CT scan av kroppen for å sjekke om det er spredning. Jeg tror dessverre det er det. Hvorfor? Fordi jeg har gått ned 5 kilo på noen uker og jeg har alltid hatt en stabil vekt på 85 kg. Det er visst ikke vanlig å gå ned i vekt hvis det ikke er spredning....

Jeg kaller dette en helvetesuke som avsluttes med en operasjon på rikshospitalet , da skal de fjerne testikkelen under full narkose.

Og hva vil CT skannen vise? Hva må jeg igjennom de neste månedene?
Stråling eller cellegift.

Noen som har erfaring?

Bene
BeneInnlegg: 13431
25.08.08 19:43
Det var bra at du blir operert så fort - lykke til! lykke til, og håpar dette blei oppdaga før spredning. Når får du svar på det?

Er berre fælt å gå og vente på svar. Håpar du har nokon som kan stå mykje hos deg nærmaste vekene!
RegnOgTommeSeter
RegnOgTommeSeterInnlegg: 347
25.08.08 20:23
Kan si at jeg har to venner som har opplevd det samme, det har gått bra med begge. Lykke til.
tholgers
tholgersInnlegg: 5026
25.08.08 20:27
Får trøste med det samme, kjenner en som hadde testikkelkreft, han ble operert, og er helt frisk nå, fikk forresten nettopp en unge også, han fikk lagret svømmerene sine før operasjonen.
startelver
25.08.08 20:57
Ja de fleste blir friske sier de.

Men det er spredningen som opptar meg nå , svaret kommer enten før eller etter operasjonen.

Og alle etterkontrollene som må forfølge deg resten av livet ?

tholgers
tholgersInnlegg: 5026
25.08.08 20:59
Etterkontroll er jo forsåvidt positivt.
Tenk på alle som kan gå rundt å ha kreft, uten å vite noe? Burde jo vært noe som alle måtte inn og sjekke med jevne mellomrom.
Men bekymring for spredning forstår jeg veldig godt, du får ha lykke til!
hrix
hrixInnlegg: 1855
25.08.08 21:21
startelver skrev:
Ja de fleste blir friske sier de.

Men det er spredningen som opptar meg nå , svaret kommer enten før eller etter operasjonen.

Og alle etterkontrollene som må forfølge deg resten av livet ?

Hei.
Du går en tøff tid i møte, ikke bare rent fysisk, det psykiske er vel så tøft. Men som du vet, prognosene dine er veldig gode. Jeg har selv hatt testikkelkreft, har fjernet den venstre . Jeg gikk og kjente på hevelsen i et par år før jeg rotet meg til legen. De tok den tvert. Spredningen stoppet de ved å snitte meg opp fra brystbenet og ned, fjernet en god del lymfeknuter i bukhulen. Nå er jo ingen tilfeller akkurat like, men jeg er i allefall erklært frisk.
Etterkontrollene var hyppige til å begynne med, en gang i året etter hvert. Etter 10 år ble jeg erklært frisk, slutt på innkallingene for kontroll.
Har også i ettertid fått tre friske barn, med naturmetoden :)
Ønsker deg lykke til, klarer du det så hold oss underrettet om hvordan det går.
Du vil forresten møte en del fantastiske folk på kreftavdelingen(r), tror de må være håndplukket for å jobbe der. (Tror jeg).

Hrix
Hva hadde livet vært uten drømmer?
startelver
25.08.08 21:26
Det var interessant å høre.

Den store operasjonen du gikk igjnnom har jeg lest om , de gjør vel ikke det med mindre det er mye spredning. Så du må ha vært på stadie 3 eller 4 (aggresivt) ?

Jeg vet ingenting , kulen har jeg hatt der i 2-3 måneder .
Men er mer bekymret for vekt tapet mitt , hadde du noe vekttap ?

hrix
hrixInnlegg: 1855
25.08.08 22:09
startelver skrev:
Det var interessant å høre. osv...

Ang. vekttap:
Er ikke sikker, levde et nokså ustabilt liv i den tiden, seilte til sjøs. Da jeg var ute tok jeg av en del, men hjemme på ferie så la jeg på meg, fant det naturlig da. Har aldri tenkt over det, men når jeg tenker meg om så var jeg nokså tynn når jeg omsider rotet meg til legen. De tok ikke engang noensomhelst slags røntgen, det var fjerning av testikkelen tvert på det lokale sykehuset.
Ang. stadie:
Har ikke den minste peiling, det ble aldri nevnt. Pusig igrunnen, for jeg graver og spør når jeg er til en lege, jeg vil vite , ikke holdes utenfor uansett resultat av prøver o.lign.

Men du, tenk positivt, du skal se det går bra, det gjør det med de fleste , de har kommet veldig langt når det gjelder den sykdommen din.
Har selv vært med på 2-3 forskningsprosjekter i regi av Radiumhospitalet i ettertid, jeg stiller opp på nesten alt de spør om, håper det kommer noe positivt ut av det og.

Hrix
Hva hadde livet vært uten drømmer?
matilde_72
matilde_72Innlegg: 424
25.08.08 23:13
selv har jeg ikke personlig opplevd det du går gjennom, men jeg vil gjerne skrive noen ord allikevel, for jeg har vært nær pårørende til det. Jeg har en mor som har vært operert for kreft i livmoren for ikke så lenge siden. Operasjonen gikk veldig bra og kontrollene har etterpå har vært fine, men jeg vet det at den perioden du går gjennom nå er tøff, både for deg som er rammet av det og for de pårørende rundt.

Den usikkerheten man føler i starten er ofte det verste, men du får tenke på at i dag er legene veldig dyktige, og mange blir helt friske. Hold motet oppe og tenk positivt og framover. Det var veldig bra de oppdaget det så tidlig som mulig.

Håper og tror det vil gå bra jeg, og ønsker deg lykke til!
Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
26.08.08 07:33
Har vært gjennom det samme. Fikk diagnostisert tarmkreft i slutten av mars for 3 år siden. Tiden da jeg ventet på svar om det var spredning var grusom. Og dagen da jeg skulle ta røntgen og CT glemmer jeg aldri. Så redd har jeg aldri vært før. Heldigvis var det ikke spredning. Jeg gikk gjennom 25 strålebehandlinger og en stor operasjon og fikk lagt ut stomi (pose på magen) i 3 mnd og fikk den operert tilbake. 11 mnd etter diagnosen var jeg tilbake i full jobb. Går til kontroll hvert halvår og det er en vond tid de siste par ukene før kontrollen og fram til man har fått konstatert at alt er i orden. Allikevel er jeg glad for at jeg blir fulgt opp. Resten av halvåret slapper jeg godt av.

Har nettopp vært til kontroll, og det er ingen spredning eller tegn på tilbakefall. Har allikevel tatt av 5 kg i sommer. Det er fordi jeg har vært mer fysisk aktiv i ferien enn noen gang.

Testikkelkreft er ikke den verste kreftformen, og det er gode prognoser på den, allikevel forstår jeg at du er redd. Har vært der selv you know.

Ønsker deg alt godt.
Turbolady
26.08.08 10:43
Spesielt i denne perioden startelver er det viktig at du har noen rundt deg, gode venner og familie som kan støtte og oppmuntre deg og ta deg med på ting, slik at du får koble litt av i denne vonde ventetiden.

Selv var jeg heldig og hadde ei god venninne som var sammen med meg disse første vanskelige ukene. Det var i påsken og familien var spredt rundt omkring, men hun tok meg med på turer og bl.a besøkte familen på hytta o.l.
Jeg kan ikke takke henne nok for hva hun gjorde for meg da.
Mrbeinet
MrbeinetInnlegg: 458
26.08.08 11:06
Testiscancer er den kreftdiagnosen som flest overlever. eller for å si det slik. av de som får det i norge pr år, så overlever 95%. noe som er suverent!

Ønsker deg lykke til! Og ikke mist motet! Tenk positivt!
ToniKroos
ToniKroosInnlegg: 1339
26.08.08 15:54
Huff, dette var kjipt startelver.

Men nå er det faktisk en gang slik at man nesten kan si det så flåsete som at hvis det er en type kreft man har lyst til å få, så er det nettopp testiscancer.

Langtidsoverlevelsen er svært god, over 95%. Dette gjelder også ved lokal spredning.

Ved fjernspredning, som typisk er lunge, er langtidsoverlevelse likevel over 80%. Fjernspredning er også rimelig sjeldent. Dette er temmelig unikt, testiscancer har meget høy overlevelse.

Når det gjelder behandling er dette sterkt avhengig av graderingen av canceren din.
Er det grad I kan det rekke med kirurgisk fjerning av testikkelen og kanskje 1 cellegiftkur.

Er det høyere grader blir det stråling og cellegift (og kirurgi selvfølgelig)
De fleste som får testiscancer blir også fedre uten større problem senere, du vil uansett få tilbud om å fryse ned sæd.

Lykke til, er det noe mer du lurer på så kan jeg slå det opp for deg. Dette ordner seg :)

startelver
26.08.08 19:32
Takk for tipsene !

I dag Tirsdag var det CT scan og det gikk greit men det tar noen dager før resultatene av denne. De stakk noe væske inn i kroppen og skannet meg gjennom en maskin.

Får vel snakke med poliklinikken igjen i morgen.

Operasjonen er vel på torsdag eller fredag , de vet ikke helt . Jeg må visst ligge i en operasjonskø i mange timer siden min operasjon ikke er priotitert så tar de de akutte (ulykkene) først .
Det å fjerne en testikkel er akutt nok for meg.
Operasjonen er visst over på 40 minutter og jeg kan dra hjem neste dag hvis det ikke er komplikasjoner.

Vigi
VigiInnlegg: 12011
26.08.08 19:46
startelver skrev:
Hadde en vond klump i venstre testikkel , tenkte det skulle gå over av seg selv men det gjorde ikke det.

Så til urologen i forrige uke. Så videre til Aker Sykehus hvor en lege med en gang konstaterer , dette ser mistenkelig ut.
Ultralydundersøkelsen viser en testikkel som har vokst og ser ondartet ut.

10 blodprøver ble tatt på fredag. Har ikke fått svaret på alle ennå.

I dag Mandag så ble det avtalt CT scan av kroppen for å sjekke om det er spredning. Jeg tror dessverre det er det. Hvorfor? Fordi jeg har gått ned 5 kilo på noen uker og jeg har alltid hatt en stabil vekt på 85 kg. Det er visst ikke vanlig å gå ned i vekt hvis det ikke er spredning....

Jeg kaller dette en helvetesuke som avsluttes med en operasjon på rikshospitalet , da skal de fjerne testikkelen under full narkose.

Og hva vil CT skannen vise? Hva må jeg igjennom de neste månedene?
Stråling eller cellegift.

..........................

Hei Starelver! Dette var trist og høre, men som flere av de her inne påpeker; det går nok bra. I følge statistikken blir de fleste friske av kreft og på den statistikken tar de med kreft i andre deler av kroppen som er krefttilfeller som er langt farligere. Testikkelkreft derimot er legene svært flinke til å behandle.

Jeg tror heller ikke du har fått noen spredning. Vekttapet kan komme av helt andre årsaker, og siden du nok kom tidlig til behandling er nok faren for spredning liten.

Og dette står om testikkelkreft hos kreftregisteret. Hyggelig lesning rett og slett:

"Ved tidlig stadium fører strålebehandling nesten alltid til full helbredelse".

Ønsker deg alt det beste fremover! Jeg har god tro på at du blir helt frisk! :-)

startelver
27.08.08 18:56
Da er onsdagen snart over og fikk telefon fra urologen at jeg skulle legges inn på Aker Sykehus i morgen .
Jeg er selvfølgelig nervøs siden jeg aldri har operert noe før.

Men så lurer jeg på hvorfor jeg kan risikere å vente 24 timer før det blir min tur ?

Ja de sier at jeg ikke skal drikke eller spise fra kl 24 og så bare få intravenøse drypp , kanskje i opptil 24 timer? Det synes jeg er lenge. De har tydeligvis for mange akutte operasjoner på det sykehuset. Så kanskje blir jeg operert på formidaggen , kanskje ikke før på fredag. Synes det er dårlig informasjon.
Gå rundt å vente med masse slanger tilkobla i 24 timer frister ikke.

Får håpe kirurgen er flink ihvertfall.

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5467
27.08.08 19:01
Kirurgen er veldig flink og min erfaring på sykehus er kun positiv. Det er lite jeg eller noen andre her kan si for å få deg til å bli mindre nervøs til i morgen, for følelsene dine kommer nok til å kjøre sitt eget løp det neste døgnet.

Prøv å tenk positivt fremover for du har flere gode utsikter, (oppdaget tidlig, stor prosent sjans for å bli kreftfri..)

Jeg ønsker deg virkelig lykke til og håper det går bra. Så får du komme innom her for å dele hvordan det hele gikk for oss andre om et par dager :o)
gergg_1
gergg_1Innlegg: 731
27.08.08 23:17
Lykke til startelver.

Krysser fingra for deg. Dette går sikkert bra :)
Turbolady
28.08.08 00:06
startelver skrev:
Da er onsdagen snart over og fikk telefon fra urologen at jeg skulle legges inn på Aker Sykehus i morgen .
Jeg er selvfølgelig nervøs siden jeg aldri har operert noe før.

Men så lurer jeg på hvorfor jeg kan risikere å vente 24 timer før det blir min tur ?

Ja de sier at jeg ikke skal drikke eller spise fra kl 24 og så bare få intravenøse drypp , kanskje i opptil 24 timer? Det synes jeg er lenge. De har tydeligvis for mange akutte operasjoner på det sykehuset. Så kanskje blir jeg operert på formidaggen , kanskje ikke før på fredag. Synes det er dårlig informasjon.
Gå rundt å vente med masse slanger tilkobla i 24 timer frister ikke.

Får håpe kirurgen er flink ihvertfall.

Turbolady: Sånn er det bare når sykehuset også er et akuttsykehus. Det er vanskelig å planlegge alt 100% for man vet jo aldri hva som måtte komme av nødtilfeller. Som regel går det som planlagt. Der er jo bedre de forbereder deg på venting enn å ikke si noe for at du skal gå der å vente uten å være forberedt på ventetid.

Du går nok ikke rundt med masse slanger før de kjører deg til operasjonen. Det er mulig du får inravenøst for at du ikke skal gå rundt å være sulten og for å gi kroppen din næring i forkant av operasjonen, og det er bare en slange, på et stativ. Du får i tilfelle prøve å ta det litt humoristisk slik ei venninne av meg gjorde. Hun sa at hun "gikk tur med maten".

Krysser fingrene for deg og ønsker deg lykke til. Dette kommer til å gå bra, og klarer du å tenke positivt så er det flott, men det er naturlig og det er lov til å være redd også ;-)
Bene
30.08.08 18:31
Håpar alt ved operasjonen gjekk fint, Startelver, og at svara på prøvene var OK!!!God betring fram over!

Benyttar plassen til å klemme Turbo som eg "kjenner" og seie at det var eit støkk å lese ditt - og at det gleder meg å høyre at du er frisk etterpå!
startelver
31.08.08 18:32
Da er jeg hjemme igjen , operasjonen gikk visst greit men det var mye annet som ikke var så bra.

Når jeg kom på torsdag fikk jeg intravenøs væske, fikk beskjed om å vente til det var ledig på operasjonsstua. Men det ble aldri ledig. Så jeg ventet og ventet fra kl 9 til klokka var 19 , hadde ikke spist på 18 timer. Da sa de at nå måtte de vente til i morgen fredag. Så jeg fikk spise igjen torsdag kveld og måtte lade opp til fredag isteden. Fredagen skjedde det og jeg ble trillet ned til operajonsstua. Fikk narkose og våknet 2 timer etterpå.
Så kommer kirurgen og sier at operasjonen gikk greit. Men ved "et uhell" hadde det blitt et hull i pungen som var blitt sydd igjen innenfra. Så det ville svi litt de første dagene. Javel sa jeg, når bedøvelsen gikk ut så var det masse smerter , både fra lysken der de hadde kutta og ifra pungen. Så var på sykehuset helt frem til i dag.
Nå går jeg bare på paracet og jeg kjenner det verker og svir men det er bedre enn i går.

Så skal jeg til Ullevål for nye blodprøver onsdag så de kan sammenligne før og etter operasjonen.
Har ennå ikke fått svar på de første prøvene pussig nok. Vet bare at CT scan var bra , ingen spredning i mage eller lunger.

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
31.08.08 19:37
Godt å høre at det gikk bra til tross for litt kluss med syinga. God bedring fremover.
Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
31.08.08 21:51
Hei startelver !
Fint og høre at det ser ut til at det går bra med deg og at det ikke er spredning !
Jeg mistet nylig et søskenbarn pga. kreft, men der var prognosene dårligere enn dine da han ble operert (men han hadde ikke testikkel-kreft).
Du får prøve og se framover med et optimistiskt blikk og være glad for hver positive tilbakemelding du får på prøver/undersøkelser, så får vi håpe at alt går bra med deg fremover :-)
Supply
SupplyInnlegg: 9815
01.09.08 00:12
Trist å lese.
Men du får trøste deg med at de fleste blir friske. Særlig de som har god helse fra før. Så man må bare tenke positivt.

startelver
01.09.08 23:39
Da er vi kommet til dag 3 etter operasjonen og det gjør fortsatt veldig vondt , spesielt i pungen , det samler seg opp mye væske der så det ser ikke pent ut.
Har gått litt rundt i dag , men det er ikke behagelig.

Er det noen som vet om man kan bruke ispose der nede? For å dempe hevelsene? Har ikke fått noe info fra sykehuset annet enn å ta det med ro.

Bene
02.09.08 09:31
Det var då fint å høyre at der ikkje var teikn til spreiing under operasjonen/på CT! Då kan man nok hakket betre tole sideeffektene etter operasjon ... dei fyrste fem dagane eller så er vel sjeldan heilt komfortable uansett.

Var eg deg, ville eg ha ringt sjukehusavdelingen din straks og beskrive tilstanden, og høyrt kva dei føreslo. Kan jo vere ein lege burde sjå på væskeansamlinga di.

God betring!
Turbolady
03.09.08 01:15
startelver skrev:
Da er vi kommet til dag 3 etter operasjonen og det gjør fortsatt veldig vondt , spesielt i pungen , det samler seg opp mye væske der så det ser ikke pent ut.
Har gått litt rundt i dag , men det er ikke behagelig.

Er det noen som vet om man kan bruke ispose der nede? For å dempe hevelsene? Har ikke fått noe info fra sykehuset annet enn å ta det med ro.

Turbolady:

Det er som Bene sier vanlig å ha vondt etter en operasjon. En er tross alt blitt skåret opp og sydd igjen og det er sår som skal gro.
Håper du gjør som Bene anbefaler, ved å ringe sykehuse og forklarer hva som skjer.
Blir du verre og får feber så kan det være infeksjon i såret og da må det behandles.

Tenker på deg og ønsker deg fortsatt god bedring.
Turbolady
03.09.08 01:20
Bene skrev:

Benyttar plassen til å klemme Turbo som eg "kjenner" og seie at det var eit støkk å lese ditt - og at det gleder meg å høyre at du er frisk etterpå.

Turbolady:

Takker for varme ord Bene og gir en god varm klem tilbake.
Har ikke skrevet noe om dette før, da det ikke har vært relevant på de andre foraene hvor du og jeg frekventerer.
startelver
03.09.08 15:23
Da var det dag 5 etter operasjon og smertene i pungen fortsetter men vil vente til i morgen for å se om det bedrer seg.

Selve operasjonssnittet i lysken er ihvertfall blitt bedre (gjør ikke like vondt å hoste)

Tok nye blodprøver på ullevål i dag som var avtalt men får jo aldri vite noenting , de skal vel sammenligne disse blodprøvene med de forrige .
Rart at jeg ennå ikke har fått sett resultatene av noen blodprøver.
Dårlig oppfølging av Aker Sykehus som er mitt regions sykehus.

Har prøvd å ringe de men blir bare brutt på telefon. Irriterende for å si det mildt.
Har jo ingen fast lege å forholde meg til lenger :(

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg