Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan gå ned i vekt?

NYTT TEMA
olseen15
olseen15Innlegg: 75
12.10.08 11:07
Jeg skulle gått ned 20 kg i vekt. Har prøvd i 20 år nå. Er det noen som har noen gode tips? Jeg trener tre ganger i uka + sykling og lange turer.
Lilledolly
LilledollyInnlegg: 1236
12.10.08 11:17
Da er vel inntaket av kalorier større enn hva du kan forbrenne....
Vurdere måltidene dine nøye.
trulte35
trulte35Innlegg: 69
12.10.08 11:18
Spis mat med mest protein i og lite karbohydrater. Eks. Reint kjøtt, rein fisk. Spis minst mulig poteter, pasta o.l og trim. Du vil da se at vekta raser ned.
storpeder
storpederInnlegg: 4944
12.10.08 18:04
Gått ned fra ca 115 til ca 90 i løpet av det siste halve året. Var kostholdet som gjorde susen, kuttet ut brød, pasta, ris o.l. Sultet overhodet ikke, spiste ofte og mye, men raste ned likevel. Hver lørdag spiste jeg hva jeg ville, dvs hva som helst, så det er ikke slik at det man har på fy-lista ALDRI kan spises.
olseen15
12.10.08 19:03
Skal man ikke spise brød? Hva med knekkebrød? Hva kan man ta i stedet for brød?
MeIancholicBliss
MeIancholicBlissInnlegg: 1779
12.10.08 20:19
storpeder skrev:
Gått ned fra ca 115 til ca 90 i løpet av det siste halve året. Var kostholdet som gjorde susen, kuttet ut brød, pasta, ris o.l.

- Fortell meg; Hva spiser du så da? Vil gjerne ha eksempler på hva du spiser som er godt og variert. Hva spiser du til frukost, lunsj, middag, kvelds?

Paula25
Paula25Innlegg: 91
12.10.08 20:30
ja! jeg trenger også noen gode tips.
olseen15
12.10.08 21:41
Er 3000 kalorier i døgnet mye?
Victimpool
VictimpoolInnlegg: 1681
12.10.08 21:42
olseen15 skrev:
-------------------------
Nok til å bli overvektig.

storpeder
storpederInnlegg: 4944
12.10.08 21:49
MeIancholicBliss skrev:

- Fortell meg; Hva spiser du så da? Vil gjerne ha eksempler på hva du spiser som er godt og variert. Hva spiser du til frukost, lunsj, middag, kvelds?

> Jeg bryr meg ikke om å skille spesielt mellom frokost, lunsj, middag, kvelds.

Det har stort sett gått i forskjellige kombinasjoner av følgende:
Hasselnøtter, diverse oljer, mandler, frukt (for det meste eple, appelsin, plomme, drue, melon), grønnsaker/salat (for det meste kinakål, tomat, agurk, squash, løk, brokkoli, stangselleri), diverse kyllingprodukter (kyllingfilet, grillet kylling, kyllingvinger, kyllingkjøttdeig, pølser av kylling/kalkun), pølser, kjøttdeig, skinke, bacon, biff, tomater på boks og diverse sauser, sjampinjong, tomatsuppe, fiskesuppe, fisk (for det meste selvlagde fiskekaker av lyr og tunfisk, samt laks og makrell), reker, omelett, kokte egg, melk, fløte, rømme, cottage cheese. Disse matvarene kan kombineres til å lage mange forskjellige retter. I tillegg har det vært brukt en del proteinpulver, og sikkert andre ting jeg ikke kommer på nå. Hva drikkevarer angår er det stort sett vann det går i, men som nevnt også noe melk, samt av og til juice. Etter at jeg kom under 100 har jeg spist brød, potet, pasta og ris osv av og til også. Og lørdager spiser jeg så mye jeg vil av det jeg vil ha, gjerne store mengder snop og schips, samt type gatekjøkkenmat osv, for ikke å snakke om den fantastiske lørdagstradisjonen grøt.

Om dette er godt og variert nok – vel, det spørs jo alltids på hva man sammenligner med.
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
12.10.08 21:54
Gå inn på lavkarbo. no og les hvordan mange mennesker har mistet mye vekt ved å kutte ut de fleste karbohydrater.
Du kan spise deg god og mett og samtidig gå ned i vekt. Noen raser ned i vekt, andre trenger mer tid, men de aller fleste når målet sitt! :-)
MeIancholicBliss
MeIancholicBlissInnlegg: 1779
12.10.08 21:58
Takk for svar:)
lmp0rtante
lmp0rtanteInnlegg: 736
13.10.08 05:09
Slanking er teoretisk MEGET enkelt. Det handler om viljestyrke. Jeg gikk ned utrolige 10kg på 4 uker. Det gjør det ikke mindre utrolig at dette også var de siste 10kg som skulle til for at jeg nådde min "ideelle" BMI/vekt i forhold til høyde.

Hvis du sliter med å slanke deg har jeg en formelen som DU må følge for at DU skal slanke deg. Gjør du følgende vil du nå din riktige vekt rekord kjapt:

Kost:

Frokost: Egg og Bacon
Form: Kjøttdeig med smeltet ost og salat
Middag: Kylling/m berneissaus og salat
Etterm: frukt
Kveldsmat: Salat/m eggerøre og grønnsakstilbehør

Drikke: Lettbrus, bonaqua eller vann

Trening:

Jogging 3-4 ganger i uka i oppoverbakker. Hele turen(opp, ned og hjem) skal vare i ca 1 time og skal utføres etter middagen.

Hvis du gjør akkurat det jeg har skrevet her hver eneste dag utenom lørdagen hvor du kan unne deg det du vil, så skal jeg love deg at vektproblemer er historie og du kommer til å le av hvor dum du er som er feit.
lmp0rtante
13.10.08 05:23
Litt om prinsippene rundt dette programmet:

Nøkkelordet er Fett.

Hvis du spiser vanlig norsk kost, dvs brødvarer, bakst, poteter ol... vil din kropp være vandt med å innta energi gjennom karbohydrater. Dette er ikke bra. Karbohydrater har nemlig en virkning som gjør at det skal forbrennes FØR fettet.

Hvis du da har mye karbohydrater, vil kroppen bruke karbohydratene som energi når du trener og la fettet bli igjen "til overs" som vil si at det vil legge seg på kroppen din istede for å bli frigjort til energi.

Derfor, kosten din skal dreie seg om å spise FETT for at det du forbrenner av energi er FETT og ikke karbohydrater, for karbohydrater legger seg ikke på kroppen din, de bare sinker fettforbrenningen din. Fett er også veldig bra å bruke som energikilde da det er det næringsstoffet som gir mest energi.

Det er viktig å huske på at fettinntaket skal være størst tidlig på dagen for når du sover har du veldig lav puls og forbrenner mye mindre. Du har sikkert opplevd at når du våkner er du på ditt tynneste, men det kommer av at du har svettet og brukt opp alt vannet i kroppen, ikke fordi du har forbrent fett.

Husk også at det er mange forskjellige meninger og ytringer rundt omkring, men dette funker bedre enn noe annet jeg har prøvd og dette kostholdet blir praktisert av toppidrettsutøvere verden over. Bortsett fra at de fyller seg litt med karbohydrater like før en økt, men da må du ha inngående kunnskaper om de forskjellige typene karbohydrater, men det har jeg ikke ofret tid til.

Bare ignorer andres meninger og følg dette så skal jeg love deg at du kan vinke farvel til minst 10kg iløpet en måned.
Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11787
13.10.08 08:47
Dette er ikke et kosthold som praktiseres av særlig mange norske toppidrettsutøvere, bare for å ha sagt det.

De fleste toppidrettsutvøvere spiser mye karbohydrater for å ha energi til treningen sin, og siden de trener så mye sliter de heller ikke med vekta, og trenger ikke sånne tullete dietter.

Dietten som foreslås her, inneholder karbohydrater den også.

Importante sier han ikke har giddet å sette seg inn i karbobydrater. Hadde han gjort det, hadde han visst at det fins langsomme og raske karbohydrater, og at ved å unngå de raske og holde seg til de langsomme, så har man mer energi å gå på og trenger derfor ikke å spise så ofte/mye.

Et kosthold med veldig mye fett er selvsagt ikke bra for innsiden av blodårene og hjertet vårt, det kan sikkert de fleste tenke seg til.

Kostholdet bør være variert, og inneholde passe mengder fett, karbohydrater, vitaminer, mineraler, og ikke minst fiber. Å kutte ut en eller flere av disse bestanddelene anbefales ikke, selv om man muligens kan gå raskt ned i vekt ved hjelp av slike metoder. Ha heller litt tålmodighet og gjør det på en sunn måte og uten å plage deg selv ved kjedelig og vanskelig kosthold. Dietten som er foreslått her, har så lite fiber at mannen må ha driti små klinkekuler.

olseen15
13.10.08 13:47
Jeg trodde karbohydrater var det som skulle til. Alt det som er godt har karbohydrater. F. eks. brød. Hva skal man spise da? Sursild kanskje.
Jeg tror ikke diett er noe for meg, ligger på 1300 kcal i døgnet + masse trening. Men vekten øker og det gjør livvidden og. Må kanskje gå over til "topping"
lmp0rtante
13.10.08 14:10
Jeg er fullt klar over forskjellen på raske og langsomme karbohydrater, men jeg har ikke satt meg inn i hva som har hva og hvor jeg leser det osv.. Men det er heller ikke nødvendig da karbohydrater er helt bortkastet. Fett gir en mye større metthetsfølelse enn karbohydrater, kjappe eller langsomme. Det gir også mer energi.

Det er flere toppidrettsutøvere som gjør dette og hvis du leser hva jeg skrev så skrev jeg at disse utøverne spiser noen kjappe karbohydrater før trening. Nå er ikke vi toppidrettsutøvere som skal konkurrere så det er helt unødvendig for oss.

Jeg legger merke til at du sier at dette ikke er bra for hjertet osv.. Det kommer helt an på kjøttet du spiser det. Hvitt kjøtt er ikke farlig for blodårene så hvis du er av den typen som er redd for det er det bare å velge med omhu.

I det hele tatt så er dette kostholdet for å GÅ NED i vekt FORT og da er det ikke så farlig om enkelte næringsstoffer mangler. Når du har gått ned til din ideelle vekt/størrelse kan du gradvis begynne å legge om litt for å få en sunnere kropp.

Det er ikke noe argument at dette ikke gir nok næring til kroppen da folk flest som er overvektige driter i det så lenge de fjerner kilo og det vil de garantert med dette kostholdet.
Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11787
13.10.08 15:30
Karbohydrater er næring for kroppen og dermed ikke bortkastet. Jeg tror ikke du kan noe særlig om ernæring.

Når det gjelder toppidrettsutøves karbohydrat-inntak så vil nok de fleste innta langsomme karbohydrater før de skal yte, og raske etterpå. Siden det tar lengre tid for kroppen å hente energi fra noe annet enn karbohydrater, vil ikke en idrettsutøver klare å yte stort dersom det ikke inntas svært mange karbohydrater.

Om du unngår karbohydrater fullstendig vil du antagelig bli ekstremt slapp. Det vil gi deg problemer dersom du skal trene mye. Derfor er det fryktelig dumt å anbefale dette som en slankekur. Du kan jo snakke med noen kroppsbyggere og høre hvordan de føler seg når de i perioden før en konkurranse prøver å unngå karbohydrater totalt. De føler seg ikke spesielt energiske, for å si det slik.

Fett er nødvendig i en viss mengde, men det fins både sunt og usunt fett. Har du satt deg inn i forskjellen mellom mettet og umettet fett? Tror du at bacon-fett er veldig sunt?

olseen15
13.10.08 16:22
Victimpool skrev:
olseen15 skrev:

3000 er da ingenting. Har en kompis som er oppe i 8000 kalorier i døgnet, det er vel i overkant. BMI på over 31, er det å være overvektig?
missChance
missChanceInnlegg: 49552
13.10.08 16:47
BMI over 30 regnes som fedme - selv om det selvfølgelig kommer an på en del andre faktorer, for eksempel muskler, osv.

Denne kompisen din - er han idrettsutøver siden han har et kaloriinntak på 8000 i døgnet?
Superiffy
SuperiffyInnlegg: 1195
13.10.08 16:51
lseen15 skrev:
Victimpool skrev:
olseen15 skrev:

3000 er da ingenting. Har en kompis som er oppe i 8000 kalorier i døgnet, det er vel i overkant. BMI på over 31, er det å være overvektig?

*************En moderat aktiv mann på 75 kg trenger ca. 2500 kcal per dag. Da blir det litt av et tiltak å gå fra 8000 til 2500, men det tror jeg du klarer. :) En bmi på 31 er kraftig overvekt.
gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10835
13.10.08 16:56
olseen15 skrev:
Jeg trodde karbohydrater var det som skulle til. Alt det som er godt har karbohydrater. F. eks. brød. Hva skal man spise da? Sursild kanskje.
Jeg tror ikke diett er noe for meg, ligger på 1300 kcal i døgnet + masse trening. Men vekten øker og det gjør livvidden og. Må kanskje gå over til "topping"

-At ikke bare vekten men også livvidden faktisk øker når du ligger på 1300 kcal i døgnet + trener tror jeg nesten ikke på. Dette skal være rett og slett umulig.

1300 er nok for lite uansett når du er mann og også trener. Jeg vil anbefale kanskje 1800 kcal i døgnet. Akkurat hva du spiser skulle ikke behøve å være så altfor viktig så lenge du holder deg til 1800 kcal døgnet. Men du kan godt være forsiktig med karbohydrater. Spesielt raske. Dette har en tendens til å legge seg på magen.

Så dermed: Spist veldig grovt brød - eventuelt knekkebrød med mye fullkorn og fiber. Spis fullkornspasta istedet for vanlig. Vær forsiktig med poteter, pasta og ikke spis så aaltfor mye brød. Rent kjøtt, ren fisk og grønnsaker er tingen. Sukker skal du selvfølgelig holde deg langt unna. Og spis 5 eller 6 ganger om dagen (viktig!)

Jeg tør være så rå å foreslå at du saboterer for deg selv. Du snakker om at du har prøvd å slanke deg i mange år uten å lykkes. Du sier du går opp i vekt med stort kaloriunderskudd....

Jeg tror du bør gå i deg selv og innrømme hva du faktisk driver med/får i deg av mat og drikke. Og hvis du likevel kommer frem til at du er helt ærlig med deg selv, så ta deg en tur til legen, for dette høres direkte alvorlig ut. Det skal som sagt være umulig at du ikke går ned i vekt.
olseen15
13.10.08 18:20
missChance : Nei, han trener ikke. Er heller ikke tykk. Må ha solid forbrenning.
Jeg legger på meg med "bare" 3000 kcal om dagen. Men det er sikkert ikke sunt med tre liter Cola om dagen.

Superiffy
SuperiffyInnlegg: 1195
13.10.08 18:33
3 liter cola dagen er litt over 2000 kalorier.
missChance
13.10.08 19:31
3000 eller 1300 kalorier?

Misforstår jeg dette du skrev tidligere:
"ligger på 1300 kcal i døgnet + masse trening"?
Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1456
13.10.08 21:47
Trim er tull. Trim er utmerket for å få bedre helse og bedre kondis, men det er alt.

De få kaloriene man forbrenner er omtrent null, da er det bedre å la være å ta den siste brødskiva. En times sykling forbrenner X antall kalorier, men det ingen spør om, er hvor mye man forbrenner på en time ved å sitte i sofaen.

Feilen med trimguruer og slankedronninger er at de har aldri vært feite selv. Skikkelig feite. Og de har derfor ingen mulighet til å sette seg inn i problemet.

Selv var/er jeg smellfeit. Det siste halvåret har jeg gått ned over 40 kilo. Jeg visste at å gå turer eller å trene var uaktuelt, det er rett og slett dritkjedelig. Ja, jeg vil ha bedre helse, men jeg tar det viktigste først, nemlig vekta. Å kreve av ekstremt feite at de både skal kutte ut maten de liker pluss begynne å trene er umenneskelig, og er grunnen til at så mange feiler.

Jeg kuttet ut maten, og fortsatte å sitte i sofaen, lese bøker og leve ellers som jeg pleier. Selvfølgelig raste jeg ned i vekt. Selv uten en eneste gåtur. Jeg spiser kokte grønnsaker, og varierer mellom enten seks knekkebrød om dagen med brunost, eller et stort middagsmåltid, hva jeg vil. Ja, brunost er fetende, men seks knekkebrød pr. dag vil uansett være langt under kalorigrensa.

Ja, det er usunt med kun ett stort måltid om dagen, men det blåser jeg i. Det viktisgste er å gå ned, når det har skjedd, da kan jeg begynne å spise normalt. Hvorfor skal jeg bry meg om sunnhet nå som mitt hovedmål er å gå ned? Jeg forstår det bare ikke. Feite folk har levd usunt lenge, også skal de plutselig forandre alt på en gang? Nei, jeg forandrer livet mitt i deler. Først spise lite, deretter bevege seg, også kan jeg begynne å bli sunn. Det er ikke noe mer for sent da enn det ville vært for et halvår siden.

Nå har jeg 40 kilo igjen (så jeg var ekstremt feit), og først nå kjenner jeg at det kan være ok å røre på seg.
Jeg må legge til at helsen min er og har alltid vært super, jeg er aldri syk, og blodtrykk og blodsukker er som en slank ungdoms. Slitasje eller vonde knær eller rygg har jeg heller aldri hatt.
mozart_666
mozart_666Innlegg: 99
13.10.08 21:54
Eller man kan sverge til Hollywood aktørenes vidundermedisin, Clenbuterol. For mer info er det bare å google. Fås reseptfritt i noen land i Europa. Middelet gir betydelig vektnedgang på kort tid.
missChance
13.10.08 22:35
Syttenhundretallet skrev:
Trim er tull. Trim er utmerket for å få bedre helse og bedre kondis, men det er alt.

De få kaloriene man forbrenner er omtrent null, da er det bedre å la være å ta den siste brødskiva. En times sykling forbrenner X antall kalorier, men det ingen spør om, er hvor mye man forbrenner på en time ved å sitte i sofaen.

>Vel, på en times trening forbrenner jeg rundt 600 kalorier, mens en time i sofaen ville ligge på ca. 75-100. Det er faktisk ganske bra forskjell. I tillegg gjør treningen at forbrenningen fortsetter _etter_ treningen også. Og muskler forbrenner mer, noe som også er med på å opprettholde en høyere forbrenning.
gaerpekk
gaerpekkInnlegg: 10835
14.10.08 01:45
Syttenhundretallet skrev:

Ja, det er usunt med kun ett stort måltid om dagen, men det blåser jeg i. Det viktisgste er å gå ned, når det har skjedd, da kan jeg begynne å spise normalt.

-Ikke bare er det usunt, det føkker opp forbrenninga også og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt.

Forbrenningen er nemlig ikke noe du kan ta for gitt. Den må fores jevnlig for å holde seg jevn og høy.

Kanskje det har gått bra hittil, men dette vil nok gå gæli før eller senere.

Selv om vi dropper alt som heter sunnhet er dette ikke noen bra måte å gå ned i vekt på rent resultatsmessig. Tingen å gjøre er å spise 5-6 måltider dagen for å opprettholde forbrenningen - den trenger altså trening for å holde seg oppegående.

Jeg vil sterkt anbefale deg å sørge for at du får i deg nok kalorier også, så du holder forbrenninga oppe fremover - som sagt det går nok bra nå, men etterhvert vil jeg anta det blir verre - ca 1800 kcal dagen skal få deg ned i vekt og gi kroppen nok å jobbe med.

I tilegg til at du vil ødelegge forbrenninga med ditt nåværende opplegg mens du prøver å slanke deg, kommer kroppen din til å sette seg i sparemodus og gjøre at du går opp igjen når du skal begynne å spise normalt.

Ellers har du rimelig rett i at trening ikke hjelper all verden på slanking, men jeg vil i det minste anbefale deg å gå en og annen tur. Det hjelper på forbrenningen.
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18330
14.10.08 09:14
Navnebruker skrev:
"Et kosthold med veldig mye fett er selvsagt ikke bra for innsiden av blodårene og hjertet vårt, det kan sikkert de fleste tenke seg til."

*****************************************************************************************
Sant nok.
Man har begynt å bruke fett på bremseklosser for bedre friksjon...

Så...

Man kan så f.eks. lure på hvorfor eskimoene som stort sett var fettslukere ikke hadde noe særlig med hjerteproblemer før de la om kostholdet til det *tidsriktige*...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg