Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vaksineopplyste foreldre - sukk

NYTT TEMA
ToniKroos

ToniKroos
20.10.08 14:19
Leste en uttalelse fra lederen i Vaksineopplyste foreldre som (naturligvis) var skeptisk til innføringen av HPV-vaksine for 12-åringer.

Tenkte jeg skulle lese litt om denne gjengen og fant relativt raskt hjemmesiden
http://www.vof.no/

Først ser det jo riktig så seriøst ut når det første som møter deg er uttalelsen:

"VoF er en privat og uavhengig organisasjon som prinsipielt verken er for eller imot vaksiner."

Men.
Så går man inn på VoFs "rapporter" og leser hva de diskuterer på møtene sine: (dette er bare et par utdrag)

-Kikhostevaksinen - den nye ”forbedrede” varianten
-Nytt forsøk med skandale-vaksine
-Forsker på om vaksinasjon gir diabetes
-MMR-vaksinen kan gi barn autisme
-Vaksinefiasko koster 25 mill. årlig
-Er barnesykdommene et gode?
-Stemmer ”antigen-antistoff”-teorien?
-Mistet synet etter influensavaksine
-Kort referat fra VoFs deltakelse ved årets Alternativmesse i Oslo
-Vår nydelige, sunne lille datter fikk en MMR-sprøyte. Bare timer senere døde hun
-Vaksiner og penicillin - den store helsetrusselen?
-Den finske undersøkelsen betalt av farmasøytindustrien?
-MMR-vaksinen kan gi barn autisme
-Vår sønn fikk hyperallergi

Dette er noen av flere hundre tema som VoF har diskutert på sine kvartalsmessige tema-møter. Jeg fant ikke ET positiv vinklet innlegg når det kommer til vaksiner.

Hvorfor har det seg at absolutt alle "vaksineopplyste" mennesker viser seg å være konspirasjonsteoretikere med enorme skylapper som kun ser sin egen sannhet ?
HVORDAN skal man bli tatt seriøst når "diskusjonsgruppene" i foreningen viser seg å være rene onanifestivaler i anti-vaksinepropaganda ?
Først setter vi spørsmålstegn ved all grunnleggende forskning rundt forskning (antigen-antistoff-teorien), så forkaster vi all forskning som viser at vaksinen fungerer (Den finske undersøkelsen betalt av farmasøytindustrien?) før de små og få artiklene som trekker vaksiner i tvil (MMR-vaksinen kan gi barn autisme) slås opp som vedtatte sannheter.

Til slutt så klinger vi av med tragiske anekdoter som små barn som har blitt syke (gjerne omkommet) i en sammenheng hvor vaksinen kan ha hatt skylden (Vår nydelige, sunne lille datter fikk en MMR-sprøyte. Bare timer senere døde hun, Vår sønn fikk hyperallergi)

Som litt ekstra krydder sper vi på med homeopati og andre alternative løsninger.

Jeg er HELT enig i at det er VIKTIG å følge opp eventuelle bivirkninger som vaksiner kan gi. Men så lenge man fornekter de ÅPENBARE positive sidene ved vaksiner så forblir man en idiot i mine øyne.

Hvor har krupp-dødsfallene blitt av ? Hvor ligger de fullstendig ødelagte poliomyelitt-ungene (de "heldige" som overlever) Tetanus-tilfellene ? Hvorfor ser vi nesten ikke HIB-hjernehinnebetennelse lengre? Hvor mange ødelagte barn fødes etter at mor har fått røde hunder under svangerskapet? Meslinger dreper 700,000 barn verden rundt, hvor mange i Norge?

gourmande

gourmande
20.10.08 14:43

Å sprøyte "sovende" bakterier i en liten kropp på 4 kilo og 50 cm lang, virker jo brutalt. Spesielt når risikoen for å få mange av de sykdommene det vaksineres mot, ofte er lav her i Norge. Det er en grunn til at de fleste barn blir syke rett etter at de har blitt vaksinert, da riktignok bare forkjølet med feber osv.. men det er et tankekors.

Jeg synes foreldre skal få veie risikoen selv.

Foreldrene bør vurdere å vente med de mest nødvendige vaksinene til barnet er større og mer robust.

ToniKroos

ToniKroos
20.10.08 16:15
Det er mange ting som kan virke brutalt og ulogisk når man ikke vet hva det er snakk om.
Dagens vaksiner er ikke "sovende bakterier". Det er som regel ufarlige bestanddeler av bakterier/virus som gjør at immunforsvaret kjenner igjen bakterien, når den virkelig kommer for å skape helvete.
Du kan sammenlikne det med å kaste et nordkoreansk flagg inn i sør-korea sånn at sør-koreanerne skal kjenne igjen nord-koreanerne når de kommer marsjerende over grensa med flagg og fane.
Når immunforsvaret har sett bakterien før klarer den å mobilisere kroppen MYE raskere slik at inntrengeren blir bekjempet og verten som regel unngår å bli særlig syk.

Å si at man skal slutte å vaksinere fordi risikoen er så lav blir noe av det samme som at hele den vestlige verden skal legge ned forsvaret sitt fordi at det for øyeblikket ser fredlig ut.
Vaksiner er DET som gjør at risikoen er så lav, med synkende vaksinasjon ser man at gamle sykdommer begynner å komme tilbake. Dette er det flere tilfeller av.

ToniKroos

ToniKroos
20.10.08 16:55
Takk for en fin link.
Wingtor

Wingtor
20.10.08 22:02
gourmande skrev:

Å sprøyte "sovende" bakterier i en liten kropp på 4 kilo og 50 cm lang, virker jo brutalt. Spesielt når risikoen for å få mange av de sykdommene det vaksineres mot, ofte er lav her i Norge.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan noe av grunnen til at det er liten sjangse for å få disse sykdommene være at vi har et godt utbygd vaksineprogram i Norge?
Xbalanque

Xbalanque
20.10.08 22:07
Svært kort:

Argumentet for at vaksiner ikke er nødvendig: Ingen har disse sykdommene lenger. Så langt tenker disse idiotene.

Hva glemmer de? Å faen ja.. Det faktumet at det -er pga vaksinene- at vi har nesten utrydda disse sykdommene.

Denne vaksine hysteriet er ett resultat av den moderne syken, på engelsk kallt "counter-knowledge". Informasjon som er basert på kvasi-vitenskap, oppdiktet sannheter og halvløgner som blir "sannhet" for de som blir "opplyst".

War is Peace
Freedom is Slavery
Ignorance is Strength
ToniKroos

ToniKroos
21.10.08 00:44
Denne gjengen med IDIOTER fortsetter å provosere meg.

Det har kommet EN forskningsrapport som antydet at det var en sammenheng mellom MMR-vaksinen og autisme. Rapporten førte til masse frykt blant foreldre og vaksinasjonsprosenten falt i Norge med rundt 10%. Den ble relativt kjapt angrepet av andre forskere siden det ikke fantes noen andre studier som viste det samme.
Når det kom fram at forskeren hadde mottatt 100,000$ i støtte fra en rettshjelpsorganisasjon for å finne denne sammenhengen, så faller troverdigheten ned til null. The Lancet (tidsskriftet som publiserte artikkelen) uttaler nå at de beklager at den kom på trykk og at sammenhengen med all sannsynlighet ikke eksisterer.

De hjernevaskede i VoF lar seg selvfølgelig ikke påvirke av denne nyheten.

"- Hva sier du nå?
- Ja, hva skal jeg si, du kan jo heller spørre alle de tusen foreldrene som har autistiske barn på grunn av vaksinen, sier Karin Sundøy, leder i Vaksineopplyste Foreldre.
- Så du mener fortsatt at vaksinen gir autisme?
- Jeg mener at det fortsatt er uklart om denne vaksinen gir autisme.
- Du tar ikke selvkritikk på at dere har bidratt til å skremme opp mange foreldre unødig?
- Nei, overhodet ikke. Vi kan ikke stole særlig mye på andre undersøkelser som mener det motsatte heller. Det er mye rart med undersøkelser. Folk får velge selv, vi vet hvor farlig vaksiner er, sier Sundøy."

Ædda, bædda. Æ veit kor farlig det e ! Det vil si æ trur det veldig veldig mye at det e sånn. Men æ har ikke nåkka bevis, det bare e sånn. Du kan jo bære gi det te ungen din du!

Utrolig altså. Man skulle tro at vi lever i en opplyst verden, men den gang ei. Kryp tilbake under steinen din, Karin!

ToniKroos

ToniKroos
21.10.08 01:01
"Jeg tror barnesykdommer er bra for barna jeg!" - Karin Sundøy

Jada, Karin. Kjempesunt! Helt konge faktisk! Først blir du sprekksjuk, feber, halsbetennelse og faenskap. Så risikerer du ørebetennelse eller andre festlige sekundærinfeksjoner som meningitt eller lungebetennelse. Før du sistnevtne er det forresten en relativt god sjanse for at du dør.

Det er anslått at en million årlig dør av meslinger.

I Irland hvor kvakksalvere som Karin dessverre har påvirket samfunnet en del fikk man i 2000 en utbrudd hvor 2000 ikkevaksinerte barn ble syke. 100 måtte legges inn på sykehus og 2 døde.

Spør foreldrene til de to barna hvordan de har det Karin!

http://www.nrk.no/nyheter/1.519277
http://no.wikipedia.org/wiki/Meslinger

ToniKroos

ToniKroos
21.10.08 01:11
Et annet aspekt ved denne saken som ikke kanskje er så godt belyst er at disse barna som ikke er vaksinert dessverre er potensielle smittekilder.

I dag hvor de fleste er vaksinerte er selvfølgelig ikke det noe stort problem, men for meget syke barn eller immundeprimerte barn som ikke har et fungerende immunsystem kan et møte med disse smitte-barna bety en potensielt dødelig infeksjon.

Vaksine har faktisk et solidarisk aspekt i seg. Ved å vaksinere deg UNNGÅR du å bli en smittekilde for andre. Support our kids - get a vaccine today!
qpr1

qpr1
21.10.08 17:49
I startinnlegget i denne traaden refereres det saa vidt til innfoeringen av HPV-vaksine i det standard programmet. Generelt maa jeg si at jeg som oftest stoetter innfoering av vaksiner mot almefarlige smittsomme sykdommer som kan tenkes aa gi alvorlig sykdom. I dette tilfelle dreier det seg imidlertid om en sykdomstilstand som man i motsetning til de fleste andre sykdommer man vaksinerer mot kan "velge" om man vil ha eller ikke. Her er det snakk om seksuell smittte. Hvis man velger et seksualliv som ikke innebaerer smittefare dvs monogami og en stabil partner saa er man ikke til fare for andre og er selv heller ikke utsatt for smitte. Dette er jo ogsaa noe som jeg ikke opplever kommer frem i denne debatten. Saa kan du gjerne si at dette er aa tro paa julenissen, at alle har seg osv osv. og, men det er jo et reelt alternativ uansett.
Derfor mener jeg at det i akkurat dette tilfelle burde vare lov til aa koste paa seg litt mer is i magen enn vanlig i form av langtids observasjonsstudier for man anbefaler denne vaksinen alment innfoert i vaksinasjonsprogrammet
(PS: Beklager tastaturet, er i utlandet naa)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg