Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

cervikogen hodepine og `sarotex`

NYTT TEMA
ah-ha

ah-ha
06.11.08 23:30
........noen med erfaringer for at denne medisinen mot depresjoner også virker mot fysiske smerter i nakke og hode?

Eventuelle bivirkninger?

Kitt_9

Kitt_9
07.11.08 09:47
Sarotex i seg selv er ikke smertestillende, men gir blant annet bedre søvn som igjen gjør at man får slappet bedre av i muskelaturen. I tillegg vil man etter en god natts søvn takle dagens smerter og utfordringer bedre.

Av bivirkninger er vel munntørrhet (OBS hull i tennene) og vektøkning de mest fremtredene. Noen går i ørska hele neste dag, dette kan skyldes for høy dose og er som regel forbigående.

Hadde selv god erfaring med Sarotex mot fibromyalgi- smerter, men måtte slutte pga uønsket vektøkning.
kaninører

kaninører
07.11.08 17:58
Jeg vet ingenting om den medisinen, men vet om en annen behandling som har hjulpet mange. Jeg hadde håpet jeg kunne gi deg en link til en eller annen omtale av denne behandlingen, men nettleseren kræsjekt hver gang jeg klikket på en av artiklene. (Håper du har en kraftigere PC.)

I hvert fall:
Google på disse 3 ord tilsammen:
kryobehandling
smerteklinikken
aker

Det finnes nemlig en behandling som har vært tilbudt ved Smerteklinikken på Aker universitetssykehus (håper det fortsatt er, men den mengde litteratur tyder på det.) Behandleren finner "triggerpunktene" som utløser smertene på en måte, og fryser ned disse. Det setter disse ute av spill i mange måneder, og de fleste pasienter opplever smertefrihet eller tilnærmet smertefrihet i noen måneder før behandlingen må fornyes.

I hvert fall, hvis jeg hadde hatt en slik hodepine, så ville jeg ha bedt om å bli henvist til Aker smerteklinikk med tanke på kryobehandling.

Håper at noe hjelper deg - samme om det er medisinen, kryobehandling eller hva det er.
kaninører

kaninører
07.11.08 18:05
Fortsatt ang. kryobehandling: Endelig klarte jeg å kopiere en link. I dette diskusjonsforum, innlegg nr. 8 fra toppen:

http://oldforum.fibromyalgi.no/bedriftsforum/read.php?f=11&i=44288&t=44288

ah-ha

ah-ha
07.11.08 18:24
Takk! Skal sjekke ut denne linken.
Purrfect

Purrfect
08.11.08 16:51
Kitt_9 skrev:
Sarotex i seg selv er ikke smertestillende
----------------
Sarotex blir brukt mot kroniske smerter da den virker på smertesenteret i hjernen og da er "smertestillende". Men at den demper smerte der og da gjør den ikke, det er en langvarig behandling og utføres kun hvis man har prøvd det meste av annen behandling før.
At en god natts søvn gjør at man takler dagens smerter bedre, ja da lurer jeg på hvor svake smerter man har isåfall... Og har man så svake smerter får man ikke foreskrevet Sarotex.
Purrfect

Purrfect
08.11.08 16:58
ah-ha skrev:
........noen med erfaringer for at denne medisinen mot depresjoner også virker mot fysiske smerter i nakke og hode?

Eventuelle bivirkninger?
-----------------------
Har selv kronisk spenningshodepine og smerter i nakke og rygg etter en ulykke og fikk tilslutt foreskrevet denne medisinen av en nevrolog. Han nesten garanterte at jeg kom til å bli bra igjen av denne medisinen siden den virker på smertesenteret i hjernen, og jeg som hater piller tok vel imot den da jeg hadde prøvd alt annet mot smertene. Begynte på lavest dose, økte, økte og økte igjen til høyeste dose da den hadde null effekt annet enn at jeg våkna hver eneste natt av at jeg var tørst.. Så ødela jo nattesøvnen også.. Det som skjedde på høyeste dose var at jeg fikk masse bivirkninger som en rar følelse med hjertet/ en slags stressreaksjon som føltes helt forferdelig ut selv om jeg var helt avslappa... Og jeg er sjelden stressa, så var helt sikker på at det var en bivirkning av disse medisinene.. Det aller værste var at man ikke kan slutte og ta disse pillene, man må trappe ned sakte.. Og jeg kan love deg at det var helt forferdelig for meg.

Jeg råder deg til å være forsiktig. Men den har hjulpet mange andre ifølge nevrologen min...

Nå prøver jeg en medisin mot epilepsi, Neurontin. Fortsatt på en ganske lav dose, men ikke merket bivirkninger enda og hodepinen har minsket. Lover godt!

Lykke til!

Kitt_9

Kitt_9
08.11.08 21:27
Purrfect skrev:
At en god natts søvn gjør at man takler dagens smerter bedre, ja da lurer jeg på hvor svake smerter man har isåfall... Og har man så svake smerter får man ikke foreskrevet Sarotex.
----------------------
Hadde vært greit om du visste hva du uttalte deg om!
Sarotex er den eneste medisinen som har dokumentert effekt på fibromyalgi, blant annet ved å sikre god søvn slik at man har en bedre sjans til å komme seg gjennom neste dag.
Har man diagnosen fibromyalgi fra en reumatolog, får man Sarotex som skal tas om kvelden, som "sovemedisin".
Purrfect

Purrfect
09.11.08 03:47
Jeg vet da meget godt hva jeg uttaler meg om, og det finnes flere medisiner som har dokumentert effekt mot fibromyalgi. Sarotex er heller ikke en sovemedisin som du mener. Det er en en antideppressiva som ble brukt mest til dette formål på 70 og 80 tallet men som også har bevist effekt mot smerter da det har vist seg at det også virker på smertesenteret i hjernen. De siste årene har det blitt brukt mest mot smerter og ikke mot depresjon da det var en rekke dødsfall knyttet til denne medisinen. Jeg sa at Sarotex ikke gjorde noe annet for meg enn forferdelige bivirkninger og det ødela faktisk også min nattesøvn ved at jeg våknet av at jeg var tørst hver eneste natt. Det hjalp ikke akkurat for mine smerter med dårligere nattesøvn, og jeg har faktisk også fibromyalgi. Ikke alle med fibromyalgi tar Sarotex, det hadde vært greit om du visste hva du uttalte deg om lille venn. Les pakningsvedlegget eller felleskatalogen. Eller gå inn på myalgi.org.
Kitt_9

Kitt_9
09.11.08 22:10
Jeg har fibromyalgi, er registrert på myalgi. org, og har aldri sagt at Sarotex er sovemedisin, bare brukt som "sovemedisin".
Etter 6 år som sykepleier i akuttpsykiatrien trenger jeg heller ingen forlesning om virkninger/bivirkninger av antidepressiva eller hvor jeg kan finne sånne opplysninger.
Jeg har heller aldri sagt at alle med fm tar Sarotex.
Men jeg vil gjerne vite om andre medisiner som har effekt på mine invalidiserende fm- smerter.
Ingen lege jeg har snakket med har kunne gi meg noe som overhodet virker og samtidig lar meg leve tilnærmet normalt, så tips tas i mot med takk!
Purrfect

Purrfect
10.11.08 17:20
Det var du som skrev "Hadde vært greit om du visste hva du uttalte deg om!" uten å faktisk vite om jeg faktisk visste hva jeg uttalte meg om, derfor skrev jeg et mer utfyllende innlegg.

Grunnen til at jeg refererte til pakningsvedlegg etc var at det ikke virket som om du har lest det. Intet menneske, lege, sykepleier eller andre har full oversikt over alle medisiner som finnes der ute, og da er det vanlig å henvise til slikt når man er i en diskusjon. Hva du mener Sarotex blir brukt som om og det som står i pakningsvedlegget mener jeg ikke er det samme ut ifra hva som står i pakningsvedlegget og hva jeg har hørt av mine leger, derfor holdt jeg en liten "forelesning" som du kaller det om virkningen av Sarotex.

Det er ikke vanlig at Sarotex blir brukt som noen "sovemedisin", det står vel heller ikke som bruksområde i pakningsvedlegget. Selv ble jeg heller ikke søvnig av denne medisinen. Om du har fått dette som "sovemedisin" av din egen lege eller spesialist og om det kanskje brukes i en spesiell kommune er en annen sak, men det er altså ikke dette som er vanlig bruksområde for denne medisinen var det jeg mente. Håper vi forstår hverandre nå.

Kitt_9

Kitt_9
10.11.08 23:04
Det var nok du som misforstod meg, jeg snakket ikke om det du sa om Sarotex i det hele tatt, men din flåsete bemerkning om "svake smerter".

Jeg fikk Sarotex av en av landets spesialister på fibromyalgi med bemerkningen: "Dette er det eneste som kanskje kan virke!"

I Felleskatalogen står det at Sarotex har sedativ effekt. Joda, den brukes for å gi bedre søvn for mange. "Sovemedisin" eller ikke!
"Gir bedre søvn hele natten" står det i Felleskatalogen!

I løpet av mine 10 år som nattsykepleier har jeg sett det brukt av flere for å bedre nattesøvn. Vet også om mange med fm som bruker eller har brukt/prøvd Sarotex for å sove bedre. I likhet med mange andre medisiner virker ikke Sarotex likt på alle, noen får mer bivirkninger enn andre, noen har ingen effekt i det hele tatt.

Det er tydelig at du har gjort deg opp en mening om dette. Jeg orker derfor ikke bruke mer tid på å prøve å få deg til å forstå. Kan ikke sitte så lenge ved pcen av gangen, skjønner du, med mine "svake smerter"!
Purrfect

Purrfect
11.11.08 17:23
Hehe, hissigpropp.

Og det skal sies at jeg slett ikke har gjort meg opp en mening om noe som helst, jeg skriver innlegg i tråder på vgd for å diskutere, debattere. Jeg er åpen for nye inntrykk og synes det er inspirerende å lære nye ting. Men siden du er klar i din sak at du ikke orker å bruke tid på å få meg til å forstå selv om jeg bruker tid på deg så kommer vi ingen vei. Jeg har aldri sagt at noen som har sterke smerter ikke har det, jeg sa at man ikke får Sarotex for svake smerter. Og om man trenger en sovemedisin finnes det vel mange andre på markedet som fungerer mye bedre enn Sarotex. Det er noe selv vi som ikke har en liten sykepleierutdanning skjønner.

Vi får håpe at trådstarter fikk svar på spørsmålet sitt angående effekt og bivirkninger og ikke ble forvirret av denne sovemedisindebatten.
ah-ha

ah-ha
11.11.08 23:04
Tja........er i utgangspunktet skeptisk til smertestillende fordi det ikke fjerner årsaken til min lokale smerter. Det har for det meste vært tatt opp fibromyalgi.

Et spørsmål. Jeg har fått diagnosen myalgi, men det virker som en litt ullen diagnose. Noen som veit om dette er en `ordentlig` diagnose?
Purrfect

Purrfect
11.11.08 23:40
Jeg er også fryktelig skeptisk til smertestillende av samme grunn som deg, og er generelt imot vestlig medisin. Den går sjelden ut på å løse årsaken til problemer, men dempe virkninger med kjemikalier etter det jeg har skjønt. Men nå er smertene mine så store at jeg rett og slett har gitt opp, og jeg prøver det meste. Fikk tilbud om botox også pga hodesmertene, men det tør jeg ikke..

En ting er hvis du har kroniske smerter så er det ikke sikkert de går over av seg selv, men at du trenger hjelp til å bryte smertesirkelen og da vil smertestillende hjelpe på vei.

Myalgi er vel en litt ullen diagnose som du kaller det, det er latin for smerter i musklene.. Men har selv fått denne diagnosen for mange år siden så det er en "ordentlig" diagnose. Håper du er utredet ordentlig. Det er forferdelig å slite med store smerter.

Klikk for å gå tilbake til toppen