Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Soleksem

NYTT TEMA
xl1
xl1Innlegg: 56
06.06.09 18:05

Noen som har gode tips for å forebygge soleksem????

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21276
06.06.09 18:45

Solkrem, masse solkrem. Tynne klær, solhatt og ikke holde seg i ute i sola når den står på som mest fram til man har fått litt farge.

Selv pleier jeg også ta litt solarium på vinteren for å ha et ørlite grunnlag før jeg går ut i sola.

apples
applesInnlegg: 6386
06.07.09 16:23

Alle tre jeg kjenner som har soleksem bruker noe som heter "Natrium carbonicum D-6". Det bestilles på apoteket og tar et par dager før man kommer (ihvertfall for oss som ikke bor i byen).

Det bør begynne å virke innen tre dager, og skal være veldig effektivt ifølge de som bruker det. Bør også tas som å forebygge, men er jo litt sent å forebygge nå i juli :)

xl1
07.07.09 17:56

Takk for svar apples. Det er herved bestilt. Vet du hvor stor dose de tar?..

apples
07.07.09 21:41
xl1: Takk for svar apples. Det er herved bestilt. Vet du hvor stor dose de tar?..

Tre bittesmå piller om dagen for han som har mest eksem. Håper det virker for deg også :)

forever21
forever21Innlegg: 2
08.07.09 11:42

Det finnes en sololje fra Decleour, man kan få med og uten faktor.. Solkrem utenpå er en ide!

Er bare å ta den på før man skal ut i sola, gjerne et par ganger om dagen, funker også i solarium ;) 

Det funket på meg!:)

Markyyy
MarkyyyInnlegg: 237
09.07.09 22:47
xl1: Noen som har gode tips for å forebygge soleksem????

Angående natrium Carbonicum DG høres det ut som et homeopatisk preparat, altså rent tullball uten effekt og penger ut av vinduet.

Tips: Bruk solkrem og bruk rikelig. Smør deg inn på ny hver tredje time (ja ja mange produsenter lover at deres krem/lotion varer lengr

- Folkehelsa anbefaler å bruke minst faktor 15, er du følsom bruk høyere faktorer

- bruk en god aftersun lotion. Aloe Vera kan virke godt

- hvis soling og bruning av huden ikke er påtenkt, kan du dekke til eksponert hud med klær

- smør deg inn etter bad ( ja solkremer skal være vannfaste men best å smøre seg inn på ny allikvel

Er selv utsatt for soleksem og merker at områder som er vant til eksponering av sol (ansikt, armer, og nakke) tåler mye mer. Derfor kan litt soling med tiden gjøre huden mer tolerant og soleksemen dukker ikke like fort opp

Soleksem kan også behandles med en mild kortisonsalve du kan få på apoteket uten resept. Vær varsom med å smøre inn store hudpartier med kortison over tid dog:)

(Innlegget ble redigert 09.07.09 22:49)

apples
09.07.09 23:34
Markyyy: Angående natrium Carbonicum DG høres det ut som et homeopatisk preparat, altså rent tullball uten effekt og penger ut av vinduet.

Jeg skal formidle den kommentaren videre til min far og søster som tidligere hadde helt ekstreme og til tider blødende soleksem, og som de siste par årene har vært helt kvitt plagene.

Tenker de får seg en god latter av slike bedrevitere som deg :)

Markyyy
10.07.09 10:40

Angående kortison på soleksem kan dere se bort i fra det, har visst ikke noen nevneverdig effekt, jeg beklager for den

Angående Natrum Carbonicum D6 så er dette natriumkarbonat fortynnet 1:100.000 i vann/sukker, og dette skal hjelpe mot soleksem?????

Det er flott at din far og søster har blitt kvitt soleksemen men jeg er nok sikker på at det skyldes andre årsaker, kanskje mest at huden deres har oppnådd bedre toleranse med tiden

Uansett er de anekdotisk beviser og ubrukelig i å vurdere om noe faktisk virker. Slike beviser og spesielt ulike personer personlige positive erfaringer med diverse tvilsommer alternative remedier er det som brukes for å selge tullball til uvitende personer. Alternativ medisin gjør brukerene til selgere, og personlige utsagn uten støtte fra studier er et tegn på svindel med en gang.

Nå er det ikke meningen å starte en ny homeopatidebatt her, så skal prøve å ikke kritisere eventuell svarinnlegg (hvis jeg klarer å motstå fristelsen:))

(Innlegget ble redigert 10.07.09 10:40)

apples
10.07.09 10:56
Markyyy: Det er flott at din far og søster har blitt kvitt soleksemen men jeg er nok sikker på at det skyldes andre årsaker, kanskje mest at huden deres har oppnådd bedre toleranse med tiden

Det er nok slik at det virker bedre på noen enn på andre, men dette gjelder jo alt av medisiner, kurer, piller eller hva man skal kalle det. Antibiotika utskrevet av lege kan gi noen ekstreme reaksjoner på sol, andre får infeksjoner av det, for andre virker ikke antibiotika mens for andre må de bruke det siden de er allergiske mot f.eks. penicillin.

Jeg skal ikke på noen måte forklare hvordan det virker, jeg bare fant navnet som sto på flasken. Jeg vet at det virker på min far og søster, dersom du ikke tror på det så får det være opp til deg :)

Mine foreldre gav en venninne noen av disse pillene for en uke siden fordi hun også var svært plaget av soleksem. Tre dager senere kommer hun hoppende glad - det er nesten helt borte og klør ikke lenger i det hele tatt. Ble hun så tolerant på tre dager? :)

Om du vil tro på det eller ikke får være opp til deg. Men å si at noe som virker for ulike mennesker ikke har noen effekt fordi det kun er "personlige positive erfaringer" det blir for dumt. Hvorfor ikke la trådstarter få prøve og bestemme selv i stedet for å si at det er "rent tullball og penger ut av vinduet" - skal vi ikke være glade dersom vedkommede finner noe som fjerner plagene, i stedet for bare å skulle sitte der og svi?

xl1
10.07.09 23:24

Vel, homøopat-medisin er anskaffet og har begynt å ta den. I tillegg tar jeg beta-karoten (startet for en måneds tid siden...), og har vært på apoteket og fått tips om solkrem og har nå investert i en faktor 25 som farmasøyten anbefalte... Reiser til varmere strøk om halvannen uke, og lover å gi rapport om tingenes tilstand når jeg kommer tilbake.... :o)

Fortsatt god sommer!

apples
11.07.09 20:27
xl1: Vel, homøopat-medisin er anskaffet og har begynt å ta den. I tillegg tar jeg beta-karoten (startet for en måneds tid siden...), og har vært på apoteket og fått tips om solkrem og har nå investert i en faktor 25 som farmasøyten anbefalte... Reiser til varmere strøk om halvannen uke, og lover å gi rapport om tingenes tilstand når jeg kommer tilbake.... :o) Fortsatt god sommer!

Den skal forresten ikke svelges men suges (eller legges under tungen).

Håper det virker, lykke til! :)

Markyyy
12.07.09 00:06
apples: er nok slik at det virker bedre på noen enn på andre, men dette gjelder jo alt av medisiner, kurer, piller eller hva man skal kalle det. Antibiotika utskrevet av lege kan gi noen ekstreme reaksjoner på sol, andre får infeksjoner av det, for andre virker ikke antibiotika mens for andre må de bruke det siden de er allergiske mot f.eks. penicillin. Jeg skal ikke på noen måte forklare hvordan det virker, jeg bare fant navnet som sto på flasken. Jeg vet at det virker på min far og søster, dersom du ikke tror på det så får det være opp til deg :) Mine foreldre gav en venninne noen av disse pillene for en uke siden fordi hun også var svært plaget av soleksem. Tre dager senere kommer hun hoppende glad - det er nesten helt borte og klør ikke lenger i det hele tatt. Ble hun så tolerant på tre dager? :) Om du vil tro på det eller ikke får være opp til deg. Men å si at noe som virker for ulike mennesker ikke har noen effekt fordi det kun er "personlige positive erfaringer" det blir for dumt. Hvorfor ikke la trådstarter få prøve og bestemme selv i stedet for å si at det er "rent tullball og penger ut av vinduet" - skal vi ikke være glade dersom vedkommede finner noe som fjerner plagene, i stedet for bare å skulle sitte der og svi?

Ikke meningen å være krass og leke besserwisser (er vel det en del). Er stor motstander av homeopati som er ren humbug og bryter fysiske og kjemiske lover som er grundig bevist f.eks innenfor legemiddelkjemi. Men nok om det.

Hvis jeg tidligere virket frekk mot deg og din søster og far tidligere så var det ikke meningen apples. Utsagnene var ikke rettet mot dere og jeg vet at du bare er interessert i å hjelpe :)

Faktor 25 høres bra ut ja, godt tur. Tror jeg pakker det selv når ferien min kommer.....om en halv evighet

apples
12.07.09 00:56
Markyyy: Ikke meningen å være krass og leke besserwisser (er vel det en del). Er stor motstander av homeopati som er ren humbug og bryter fysiske og kjemiske lover som er grundig bevist f.eks innenfor legemiddelkjemi.

Akkurat denne humbugen er klart merket med at den ikke er testet og godkjent som "medisin" på noen måte, så det er ingen som prøver å lure noen her.

Det at noe ikke har gått gjennom alle de testene som kreves for å bli godkjent betyr ikke at det ikke virker. Mye medisin kommer jo fra planter og ble brukt til dette lenge før man fant ut at man skulle skape slikt i laboratorier. Det var jo en grunn til at ting først ble oppdaget, man snublet bare ikke inn i jungelen, fant en urt og tenkte "den her kan nok kurere akkurat den her sykdommen"...

Markyyy
12.07.09 01:26
apples: Det at noe ikke har gått gjennom alle de testene som kreves for å bli godkjent betyr ikke at det ikke virker. Mye medisin kommer jo fra planter og ble brukt til dette lenge før man fant ut at man skulle skape slikt i laboratorier. Det var jo en grunn til at ting først ble oppdaget, man snublet bare ikke inn i jungelen, fant en urt og tenkte "den her kan nok kurere akkurat den her sykdommen"...

Tro du meg i noen tilfeller er du ikke langt unna. Utviklere av legemidler har ofte forhørt seg om lokal bruk av planter og/eller "dyredeler" (fant ikke et bedre ord i farten) som har vært tradisjonelt brukt for ulike sykdommer i håp om å finne ut om det er noe i det. I noen tilfeller har det faktisk vist seg at den aktuelle planten faktisk har en effekt og man har tatt den med til lab'en, isolert den virksomme komponenten, og lagd et legemiddel av det.

Det finnes mye legemidler som er basert på f.eks ting fra naturen, og det finnes naturlegemidler som har en viss effekt.

Så hovedproblemet er ikke at et virkestoff i en homeopatisk medisin ikke nødvendigs skal fungere, men det er så sterkt fortynnet at vi vet av erfaringen vi har med studier av legemidler og kroppens fysiologi/kjemi at det ikke er noe igjen til å skape en effekt

DinDin
DinDinInnlegg: 1
14.07.09 00:55

Har nettopp kommet hjem fra syden og testet ut en solkrem som jeg fikk anbefalt mot soleksem.

Riemann P 20. Denne kremen (oljen) virket bra og kommer nok til å være med til varmere strøk flere ganger.

Det står på pakken at den skal beskytte i 10 timer, men dette er vel optimistisk. Uansett, med et par-tre påføringer om dagen var det ingen som ble verken solbrent, eller fikk soleksem.

Jeg har ikke sett den i vanlige butikker/apotek, men fant den på taxfree på flyplassen. Finnes også på nett, men der er den dyrere.

...og takk for tipset om homeopatpreparatet! Det skal testes:)

God tur:)

Mirithing
MirithingInnlegg: 515
14.07.09 01:11

Må bare nevne det at homeopati ER testet. De testene viste som forventet at det ikke fungerer, og at det hele er humbug. Det visste vi allerede.

Kaste penger ut av vinduet på den måten når du heller kan investere i noe så enkelt som en god solkrem med høy faktor? Nei, nå får dere jammen jeg gi dere.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12603
14.07.09 01:32

For 5 år siden fikk jeg kronisk eksem på den ene leggen min, leggen hovnet opp og jeg ble lagt inn på sykehus fordi legen min trodde det var blodpropp. Der fant de ut etter en del prøver at det var kronisk eksem og de smurte meg inn med noen kremer jeg skulle fortsette å bruke, og ble skrevet ut etter få dager. Den kremen jeg brukte etter anbefaling fra sykehuset syntes jeg virket dårlig, det klødde på leggen og den var rød og hoven. Da gikk jeg til Helsekosten her jeg bor, og ble anbefalt en krem som het AgroSan, i dag er jeg helt fin på leggen.

apples
16.07.09 14:32
Markyyy: Det finnes mye legemidler som er basert på f.eks ting fra naturen, og det finnes naturlegemidler som har en viss effekt.   Så hovedproblemet er ikke at et virkestoff i en homeopatisk medisin ikke nødvendigs skal fungere, men det er så sterkt fortynnet at vi vet av erfaringen vi har med studier av legemidler og kroppens fysiologi/kjemi at det ikke er noe igjen til å skape en effekt

...og jeg som trodde det var akkurat dette jeg skrev...

Dersom du vet at det ikke virker så ikke bruk det. Ikke noe problem det vel :)

apples
16.07.09 14:33
Mirithing: Må bare nevne det at homeopati ER testet. De testene viste som forventet at det ikke fungerer, og at det hele er humbug. Det visste vi allerede.

Synd at det ikke virker for deg og de, og like bra at det virker for andre :)

xl1
30.07.09 18:07

Vel hjemme. En uke i stekende sol.... Null eksem.... ;o) Første gang på flere år. Takk for tips!!! Fortsatt god sommer!

apples
01.08.09 13:44

Så bra at du fant en kombinasjon av ting som virket for deg, her har vi ikke hatt det problemet for her er ikke sol!

August allerede... uff da :P

jakuzii
jakuziiInnlegg: 9408
08.07.11 16:07
xl1: soleksem

...er jævlig. Noen tips?

(Innlegget ble redigert 08.07.11 16:11)

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
08.07.11 16:45
jakuzii: ...er jævlig. Noen tips?

Hørte en dame si at zyrtec, altså helt vanlig allergimedisin, hadde hjulpet henne. Men det er bare tatt utav løse luften altså, og bare noe jeg har hørt.

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3905
08.07.11 17:43
Navnebruker: Hørte en dame si at zyrtec, altså helt vanlig allergimedisin, hadde hjulpet henne. Men det er bare tatt utav løse luften altså, og bare noe jeg har hørt.

Zyrtec kan nok hjelpe litt på kløen.

Klikk for å gå tilbake til toppen