Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vallergan

NYTT TEMA
LOLHOAX

LOLHOAX
23.06.09 19:51

Det står 1-3, altså etter behov. Hva skjer om jeg tar f.eks 6? Jeg gjorde det en gang, fordi jeg måtte sove (hadde snudd døgnet og skulle noe viktig den neste dagen) og da jeg ikke hadde merka noe effekt av 3 stykker den siste tida, så tenkte jeg at jeg måtte merke noe av dobbel dose. Det hjalp i hvertfall, jeg fikk sove... lenge! Men hvordan funker det.. man kan vel ikke bare ta fler og fler og sove lenger og lenger?

Gardkjerringa

Gardkjerringa
23.06.09 22:39
LOLHOAX: Det står 1-3, altså etter behov. Hva skjer om jeg tar f.eks 6? Jeg gjorde det en gang, fordi jeg måtte sove (hadde snudd døgnet og skulle noe viktig den neste dagen) og da jeg ikke hadde merka noe effekt av 3 stykker den siste tida, så tenkte jeg at jeg måtte merke noe av dobbel dose. Det hjalp i hvertfall, jeg fikk sove... lenge! Men hvordan funker det.. man kan vel ikke bare ta fler og fler og sove lenger og lenger?

He,he, Vallergan er rare greier! Jeg skulle prøve det da jeg hadde søvnproblemer, da jeg vegret meg veldig for å begynne med vanlige innsovningstabletter. En venninne som er meget vel utdannet innen helsevesenet anbefalte Vallergan. "Jeg sover så godt på Vallergan", var hennes omkved. Ja, så skulle jeg prøve, da. Virket gjorde det absolutt! 1 tablett, og jeg sov som en stein, men var også helt paralysert morgenen etter! Klarte ikke å våkne skikkelig, klarte ikke å lee på meg - bare døste og sov til langt på dag. Det var nesten nifst!

Jeg lurte da hvordan min venninne kunne klare dette, men svaret var at hun tok gjerne både tre og fire, og kjnte ingen ting dagen etter! Så så forskjellig kan vi altså være.

Vallergan er ikke vanedannende slik som f.eks. Valium o.l. Til gjengjeld venner kroppen seg til virkestoffet, slik at etter en tid må man ha større dose for å få samme virkning. Men det er nok ikke slik at du må ha kjempedoser etter hvert. Min venninne har brukt det lenge, og har stoppet på tre, tror jeg. Men det må tas en time eller to før man går til sengs - du kan ikke forvente å sovne etter ti-femten minutter! Det er en gammeldags allergimedisin, og disse gjorde folk døsige (DET kan jeg skrive under på, gikk nemlig på en annen type i min ungdom).

Du må ikke venne deg til store doser medisin! Ta pauser fra Vallergan i perioder, prøv Valleriana Forte fra helsekostbutikk e.l. Eller varm melk med honning, avslapningsteknikker osv. Når du legger inn slike pauser, så nullstiller du kroppen igjen, på en måte, slik at du ved neste korsvei trenger mindre dose!

TJNo

TJNo
23.06.09 23:33

Maksgrensa er visst 10 stk, dvs. 100 mg. Det er nok ikke noe særlig og anbefale en så stor dose. 3 stk. er normal maksdose. Du skal også være forsiktig med å kjøre bil, sånn på morgenkvisten. Sitter i kroppen ganske lenge utover dagen. Ved overdosering, vil jeg tro at du er temmelig sløv gjennom hele dagen...

fryatt

fryatt
24.02.10 19:08
TJNo: Maksgrensa er visst 10 stk, dvs. 100 mg. Det er nok ikke noe særlig og anbefale en så stor dose. 3 stk. er normal maksdose. Du skal også være forsiktig med å kjøre bil, sånn på morgenkvisten. Sitter i kroppen ganske lenge utover dagen. Ved overdosering, vil jeg tro at du er temmelig sløv gjennom hele dagen...

Kan Vallergan kombineres med Truxal?

Ugress

Ugress
24.02.10 19:18
fryatt: Kan Vallergan kombineres med Truxal?

Spør legen din om det. Det kan godt hende du får svar her på forumet, men du bør ikke ta slike svar for god fisk, hvem som helst kan svare "ja" eller "nei" på et slik spørsmål uten å måtte stå til rette for det dersom det er uforsvarlig.

den1m

den1m
25.02.10 11:58

Fikk nozinan av muttern engang for å sove. Type rød tablett, sikkert 50-100 mg eller noe sånt (vanlig nybegynnerdose er vel 5 mg). Faren min så inn til meg langt innpå dagen etter for å se om jeg var i live, prøvde å svare men tunga hang ikke med, ble bare "blæblæ", husker det såvidt, sovna igjen med engang han gikk ut, sov vel i ca et døgn og var groggy ivertfall et par døgn etterpå. Den groggy følelsen har jeg også av vallergan, en klaustrofobisk ekkel slapphets-følelse.

Noe av det værste jeg har opplevd.

fryatt

fryatt
25.02.10 15:31
den1m: Fikk nozinan av muttern engang for å sove. Type rød tablett, sikkert 50-100 mg eller noe sånt (vanlig nybegynnerdose er vel 5 mg). Faren min så inn til meg langt innpå dagen etter for å se om jeg var i live, prøvde å svare men tunga hang ikke med, ble bare "blæblæ", husker det såvidt, sovna igjen med engang han gikk ut, sov vel i ca et døgn og var groggy ivertfall et par døgn etterpå. Den groggy følelsen har jeg også av vallergan, en klaustrofobisk ekkel slapphets-følelse. Noe av det værste jeg har opplevd.

Synes 100 mg. vallergan høres mye ut. Skal du på jobb dagen etter, har du et problem. Jeg skal prøve 20 mg. og se om jeg får sove på det. Men det e rvanskelig når du har hjertebank.

billy-boy

billy-boy
25.02.10 17:23

husker jeg ikke feil er de røde nozinan tablettene 25 mg. Skikkelig hestdose for en som aldri har prøvd det.

Vallergan kan i utgangspungtet kombineres med vallergan, men plages man av bivirkninger skal det vites at i kombinasjon forsterkes bivirkninger. Ville uansett ikke eksperimentert på egen hånd uten å ha konsultert med lege først, det kan være noe med din helse legen og du vet som vi på forumet ikke vet.

at psykotiske og maniske mennesker kan ta mellom 200-400mg og være ved full vigør sier vell sitt om hvor dårlige de er:D bare som en liten digresjon.

Plages du med å få sove grunnet hjertebank og arytmier (skaper ubehag og masse bekymringer hvilke ikke akkurat fremmer søvn) kan du spørre lege om muligheten for å prøve en beta-blokker.

Den som klarer å finne en god sovemedisn står nok først i køen for en nobelpris, har ikke skjedd mye på hypnotikafronten de siste 15-20 årene. Faktisk finens det ingen gode medisiner mot insomni i dag (langsiktig, kortsiktig finens det masse gode medisiner). Man kan derimot prøve å løse opp i problemene som fører til insoni, -der det er mulig. Ta problmet ved roten, og ikke medisiner bort symptomet.

nozinan er forøvrig en værsting på bivirkninger, det er et svært svært gammelt antipsykotisk preparat. kalles ikke ape-dop uten grunn.

(Innlegget ble redigert 25.02.10 17:29)

billy-boy

billy-boy
25.02.10 18:04
billy-boy: Vallergan kan i utgangspungtet kombineres med vallergan

???

bytt ut siste vallergan med truxal.

fryatt

fryatt
25.02.10 18:49
billy-boy: bytt ut siste vallergan med truxal.

Da ble det litt mere forståelig :)

redchilli

redchilli
03.03.10 18:07
fryatt: Kan Vallergan kombineres med Truxal?

Vet ikke, men begge er apedop. Blir ganske lik i formen av dem. Ingen sentralstimuli, men blir dopa i hodet og tung i kroppen på samme måte. Men truxal er sterkere

generalportion

generalportion
04.03.10 10:28

jeg bruker Vallergan og zopyclone for søvnproblemer. Tar 2 vallergan 2-3 timer før jeg legger meg. Har funket i lang tid for min del. Grunnen til det tror jeg er at jeg har ca 1 ukes opphold hver 4 uke da jeg bruker zopyclone i stedenfor. På denne måten "forebygger" jeg økt toleranse for virkningstoffene.

Ta det opp med legen din. Hør om du kan bruke et nr2 preparat så du ikke blir "avhengig" av å hele tiden øke doseringen på 1 legemiddel.. 

jhfhyfggh

jhfhyfggh
05.03.10 11:48

Man blir avhengig av alle typer innsovningshjelp om det brukes over tid. Eneste som hjelper på lang sikt er å ta prblemene ved roten samt søvnhygieniske råd. Tøft i starten men hjelper. Regelmessig døgnrytme,sov i senga og ingenting annet o.l.

Er en grunn til at sovetabletter er kun for en begrenset periode, en blir avhegig og får en kunstig søvn.

De fleste medikamentene hjelper dessuten kun for innsovnig og ikke for søvnkvalitenen resten av natta. Kom dere i aktivtet og bli slitne fysisk, bruk hjernen og bli sliten mentalt så kommer søvnen.

Skremmende at det bare er råd om "min beste medisin" og ingen andre råd for bedring av søvn

generalportion

generalportion
05.03.10 15:37
jhfhyfggh: Man blir avhengig av alle typer innsovningshjelp om det brukes over tid. Eneste som hjelper på lang sikt er å ta prblemene ved roten samt søvnhygieniske råd. Tøft i starten men hjelper. Regelmessig døgnrytme,sov i senga og ingenting annet o.l. Er en grunn til at sovetabletter er kun for en begrenset periode, en blir avhegig og får en kunstig søvn. De fleste medikamentene hjelper dessuten kun for innsovnig og ikke for søvnkvalitenen resten av natta. Kom dere i aktivtet og bli slitne fysisk, bruk hjernen og bli sliten mentalt så kommer søvnen. Skremmende at det bare er råd om "min beste medisin" og ingen andre råd for bedring av søvn

Du har selvfølgelig rett i det du sier. Jeg og mange andre har slitt med søvnvansker i mange år og har prøvd alle tipsene i boka. Jeg kan legge til at jeg legger meg til relativt fast tid hver kveld, står opp tidlig hver dag, ikke har tv og lignende på soverommet, trener 3-4 dager i uken.

Jeg har ikke begynt på medisiner uten å gjøre noe annet for å si det sånn. Mine innsovningsproblemer begynte i en tid jeg jobbet mye "3-skift". Altså dagjobb+kveldsjobb+våken nattevaktsjobbing. Før dette hadde jeg aldri noe problemer med å sovne om kvelden. Nå er det 7 år siden jeg sluttet helt med nattejobbing, men har ikke klart å normalisere innsovningen. Jeg har utallige utredninger bak meg og har lagt om mye av livssituasjonen min for å normalisere søvnen uten hell. I "dårlige" perioder er det dessverre imovane, vallergan eller lignende som må til.

fryatt

fryatt
29.03.10 14:13

Er 20 mg. Vallergan nok til å få sove?

fryatt

fryatt
29.03.10 14:15

Hvorfor må det taes to timer før sengetid?

billy-boy

billy-boy
29.03.10 21:26

2-4 timer. Dette fordi at hos de fleste kommer ikke bivirkningen før da. bivirkningen er for vallergan blant annet sløvhet og tretthet. Du må selv kjenne på når det er best for deg å ta dem. Tar du de i det du legger deg, og du legger deg sent, kan du forvente hangover.

fryatt

fryatt
30.03.10 10:03
billy-boy: 2-4 timer. Dette fordi at hos de fleste kommer ikke bivirkningen før da. bivirkningen er for vallergan blant annet sløvhet og tretthet. Du må selv kjenne på når det er best for deg å ta dem. Tar du de i det du legger deg, og du legger deg sent, kan du forvente hangover.

De virker ikke i det hele tatt. Hadde ikke blund på øyan i natt. Ellers er 20 mg. alt for lite.

hotboots

hotboots
03.04.10 22:25

Har prøvd vallergan, imovane, zopiclone, sobril og valium. De fire siste er det veldig lett å bli avhengig av da de er B-preparater. Derfor sluttet jeg rimelig fort også. Vallergan hjelper meg ikke til å sovne, men gjør meg døsig dagen etter. Det jeg har hatt god erfaring med derimot, er Atarax! Det er også en allergimedisin som vallergan, men man blir ikke så søvnig dagen etter.

Jeg vet ikke hva problemet ditt er, at du ikke sovner eller at du våkner mye, men som noen sa her tidligere kunne du spurt legen om å få et innsovningsmiddel som immovane eller zopiclone pluss at du tar atarax eller vallergan som får deg til å sove natten gjennom når du først har sovnet.

Men bruk med forsiktighet! Det er mange som blir avhengige av piller, og det er mange leger som ikke bryr seg, eller passer på pasientene sine. Dessuten utvikler man tolleranse, spesielt for B-preparatene slik at man må ta høyere doser for å få samme effekt. Så det beste er å ikke bruke de hver natt, men heller en gang iblandt.

God bedring og lykke til med søvnproblemet ditt!

fryatt

fryatt
04.04.10 14:11
hotboots: God bedring og lykke til med søvnproblemet ditt!

det som er verst er å sovne inn. Tar mange timer hver natt. Tar noen ganger Zopiklone, men er redd for å bli avhengig. Men den virker ihvertfall.

Bengal1

Bengal1
12.04.10 06:12
den1m: Fikk nozinan av muttern engang for å sove. Type rød tablett, sikkert 50-100 mg eller noe sånt (vanlig nybegynnerdose er vel 5 mg). Faren min så inn til meg langt innpå dagen etter for å se om jeg var i live, prøvde å svare men tunga hang ikke med, ble bare "blæblæ", husker det såvidt, sovna igjen med engang han gikk ut, sov vel i ca et døgn og var groggy ivertfall et par døgn etterpå. Den groggy følelsen har jeg også av vallergan, en klaustrofobisk ekkel slapphets-følelse. Noe av det værste jeg har opplevd.

Jeg har brukt vallergan ofte men ikke hver dag i tre-fire år (kanskje 3-5 ganger i uken), og klarer meg ennå med en tablett.

Min venninne fikk en av meg en kveld, og hun klaget også over at hun var døsig lenge utover dagen. Selv har jeg lite av de symptomene, heldigvis, men jeg sovner litt dypere på dem, og våkner ikke hvert 20de minutt eller deromkring slik jeg ofte gjør ellers.

Bengal1

Bengal1
12.04.10 06:31
jhfhyfggh: De fleste medikamentene hjelper dessuten kun for innsovnig og ikke for søvnkvalitenen resten av natta. Kom dere i aktivtet og bli slitne fysisk, bruk hjernen og bli sliten mentalt så kommer søvnen.

Nei, det gjør den ikke hos dem som sliter med søvnproblemer, det er jo nettopp derfor disse problemene er så alvorlige. Hadde jeg klart å sovne bare ved å være sliten i hodet og kroppen, skulle jeg jublet.

Slike uttalelser gjør at jeg ergrer livet av meg over såkalte søvneksperter, som ofte er mennesker som aldri har slitt med å få sove over lang tid i hele sitt liv. De aner ikke hva det vil si å våkne hvert 20nde minutt, ikke sovne før etter tre-fire timer, og dermed slite med alle bivirkningene av dårlig søvnkvalitet.

Kristin_K

Kristin_K
13.04.10 20:22
Bengal1: Nei, det gjør den ikke hos dem som sliter med søvnproblemer, det er jo nettopp derfor disse problemene er så alvorlige. Hadde jeg klart å sovne bare ved å være sliten i hodet og kroppen, skulle jeg jublet. Slike uttalelser gjør at jeg ergrer livet av meg over såkalte søvneksperter, som ofte er mennesker som aldri har slitt med å få sove over lang tid i hele sitt liv. De aner ikke hva det vil si å våkne hvert 20nde minutt, ikke sovne før etter tre-fire timer, og dermed slite med alle bivirkningene av dårlig søvnkvalitet.

Er enig der, det er fryktelig provoserende å få servert slike "lettvinte" løsninger når man sliter med alvorlige søvnproblemer. Råd som handler om søvnhygiene, dvs bare sove og ikke lese i senga, stå opp igjen etter 15 min uten søvn, trene osv er råd som kan fungere godt dersom man har lettere søvnproblemer. Er søvnproblemene er mer alvorlige kan det skje at ingen av disse lettvinte og sunne løsningene fungerer.

Min erfaring er at søvnproblemer forekommer i mange forskjellige grader, fra veldig bagatellmessige til veldig alvorlige - selv har jeg opplevd at en joggetur med påfølgende dusj før legetid kan være nok til å få sove, og jeg har opplevd å måtte bruke en voksen dose Imovane for å i det hele tatt å ha sjansen til å sovne inn.

Selvsagt er det ikke lurt å gjøre seg avhengig av legemidler for å få sove. Jeg har selv opplevd en avvenningsfase etter langvarig bruk av Imovane som var ganske brutal - det innebar en hel måned uten søvn, og med mener jeg ingenting. Først etter denne måneden var omme fikk jeg vite av min lege at det finnes andre legemidler som kan brukes i en slik avvenningsfase for å få en grei overgang til null medisinering.

Alvorlige søvnproblemer er ikke til å kimse av - det er både helseskadelig og gjør det veldig vanskelig å skulle fungere i hverdagen.

hotboots

hotboots
16.05.10 06:34

Hvordan gikk det? Har du funnet en løsning som hjelper?

LeopardGecko

LeopardGecko
23.05.10 12:13
LOLHOAX: Det står 1-3, altså etter behov. Hva skjer om jeg tar f.eks 6? Jeg gjorde det en gang, fordi jeg måtte sove (hadde snudd døgnet og skulle noe viktig den neste dagen) og da jeg ikke hadde merka noe effekt av 3 stykker den siste tida, så tenkte jeg at jeg måtte merke noe av dobbel dose. Det hjalp i hvertfall, jeg fikk sove... lenge! Men hvordan funker det.. man kan vel ikke bare ta fler og fler og sove lenger og lenger?

Vallergan er egentlig bare gammel antihistamin. vi som ver allergikere levde på dette i 80-90 tallet. trøtthet er en bivirkning som går bort etter en stund bruk så den vil bare virke i perioder. Du kan ikke ta den hver dag for da forsvinner virkningen du er ute etter. Hold opp 1 uke så holder det med 1-2 stk

Trond_Viggo

Trond_Viggo
10.01.13 16:27
jhfhyfggh: Man blir avhengig av alle typer innsovningshjelp om det brukes over tid. Eneste som hjelper på lang sikt er å ta prblemene ved roten samt søvnhygieniske råd. Tøft i starten men hjelper. Regelmessig døgnrytme,sov i senga og ingenting annet o.l. Er en grunn til at sovetabletter er kun for en begrenset periode, en blir avhegig og får en kunstig søvn. De fleste medikamentene hjelper dessuten kun for innsovnig og ikke for søvnkvalitenen resten av natta. Kom dere i aktivtet og bli slitne fysisk, bruk hjernen og bli sliten mentalt så kommer søvnen. Skremmende at det bare er råd om "min beste medisin" og ingen andre råd for bedring av søvn

Folk som deg provoserer voldsomt:"Kom dere i aktivtet og bli slitne fysisk, bruk hjernen og bli sliten mentalt så kommer søvnen." Du sitter der på din høye hest, sannsynligvis uten søvnplager og fnyser av folk som har det. Du antar at du har funnet en generell løsning på ett problem som sannsynligvis har sidevis med forskjellige årsaker. Det å antyde at en joggetur eller det å spille soduku er løsningen på alvorlige søvnproblemer, som jeg antar er skjebnen til mange av deltagerne i en tråd som diskuterer medisinske løsninger på søvnproblemer, er rett og slett respektløst. Jeg har ikke hørt en lege nevne noe om mental eller psykisk utmattelse som løsning på søvnproblemer. Derimot fant jeg denne linken: http://www.dinside.no/815410/trening-gir-ikke-bedre-sovn.

Jeg jobber som programmerer og "sliter ut" hjernen min hver dag, det gjør meg bare oppspilt. Når jeg kommer hjem jogger jeg 1/2 - 1 time, 3 ganger i uken. Joggeturen må jeg ta 2-3 timer før jeg legger meg, hvis ikke er det umulig å få sove.

Jeg tror søvnproblemer ofte er assosiert med stress og bekymringer– ofte vedrørende søvnen i seg selv. I bunn og grunn bør hver enkelt sak vurderes individuelt, av en lege/søvn spesialist og av en selv.

Min største utfordring ble å annerkjenne at jeg hadde en sykdom, eller ett symptom på en psykisk sykdom og hadde ett kronisk problem som jeg ikke klarte å løse selv. Når jeg innså dette, etter mange år med søvnvansker, kontaktet jeg endelig lege. Jeg fikk forskrevet resept på vallergan i dag og håper dette kan hjelpe meg å endre mønsteret jeg har havnet i.

(Innlegget ble redigert 10.01.13 16:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg