Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Helbredelsesprosess etter tanntrekking

NYTT TEMA
Knivey
KniveyInnlegg: 508
20.07.09 18:36

For noen dager siden trakk jeg en jeksel i underkjeven, og tannlegen la en liten tøybit med antibiotisk salve ned i såret. I dag var jeg inne til kontrolltime og selv om såret så ut til å gro fint, la tannlegen inn en ny tøybit med salve etter å ha fjernet den gamle for å være helt på den sikre siden. Denne skal jeg tilbake og fjerne om et par dager. Det jeg lurer på er om såret i etterkant av denne fjerningen kommer til å være åpent langt nedover? Jeg innbiller meg at det ikke har mulighet til å gro noe særlig så lenge det ligger et tøystykke nedi og at såret nærmest vil begynne å helbredes helt fra scratch så fort biten er ute. Jeg har vært flink med rens og stell av såret ut av en intens frykt for å utvikle betennelser eller - enda verre - en såkalt dry socket, men spørsmålet er altså om jeg må fortsette å leve på grøt, yoghurt og null sigaretter i flere dager etter tøyet er fjernet fra såret, eller om det har dannet seg et beskyttende lag i alle fall ovenfor kjevebeinet tross minikompresset?

Sigyn
SigynInnlegg: 2085
21.07.09 03:20
Knivey: For noen dager siden trakk jeg en jeksel i underkjeven, og tannlegen la en liten tøybit med antibiotisk salve ned i såret. I dag var jeg inne til kontrolltime og selv om såret så ut til å gro fint, la tannlegen inn en ny tøybit med salve etter å ha fjernet den gamle for å være helt på den sikre siden. Denne skal jeg tilbake og fjerne om et par dager. Det jeg lurer på er om såret i etterkant av denne fjerningen kommer til å være åpent langt nedover? Jeg innbiller meg at det ikke har mulighet til å gro noe særlig så lenge det ligger et tøystykke nedi og at såret nærmest vil begynne å helbredes helt fra scratch så fort biten er ute. Jeg har vært flink med rens og stell av såret ut av en intens frykt for å utvikle betennelser eller - enda verre - en såkalt dry socket, men spørsmålet er altså om jeg må fortsette å leve på grøt, yoghurt og null sigaretter i flere dager etter tøyet er fjernet fra såret, eller om det har dannet seg et beskyttende lag i alle fall ovenfor kjevebeinet tross minikompresset?

Nå vet jeg ikke så veldig mye om sår etter at tenner blir trukket. Men tannlegen din har vurdert at såret ditt må få tilhele "åpent". Dette er pga. at det er forskjellige tilhelingsmetoder for ulike sår. Kirurgiske sår som er helt rene kan sys igjen og så kan de få gro sammen på den måten. Sår der det finnes noen som helst risiko for infeksjon i sårbunnen kan ha bedre av å tilhele "åpent". Dersom man lukker slike sår og sårbunnen (bunnen av der rota di var f.eks.) ikke er helt ren kan det oppstå abscesser eller andre stygge betennelser. Som sagt, ikke veldig greie på dette i munnen. Har ikke trukket tenner selv, men har ikke hørt om de som har fått slik salve etter å ha trukket heller. Hadde du en betennelse der? Dersom du hadde det (veldig vondt i tanna er ofte en bakteriell infeksjon hvis du har hatt et stort hull) så må tannlegen behandle denne før såret kan få lov til å lukke seg. Men det kommer nok til å lukke seg dersom sår i  munnhulen oppfører seg noenlunde likt med sår andre steder på kroppen. Det må bare få gro fra innsiden og utover, uten at det blir små "hull" med oppsamlede bakterier som kan få ligge og kose seg.

Knivey
KniveyInnlegg: 508
21.07.09 09:24

Tusen takk for svar, Sigyn! Jeg hadde, slik jeg skjønte det, mer tilløp til betennelse enn noe annet, og det var derfor tannlegen fant det gunstig å forhindre eventuell oppblussing med salve. Hvorvidt det var en bevisst avgjørelse å la såret gro åpent eller ei er jeg usikker på - jeg vet det er vanlig å få sting etter fjerning av visdomstenner, men de tar det vel mer på skjønn når det gjelder andre tenner. Men du vil altså anta, ut fra erfaringen du har, at dette såret vil være helt åpent når jeg fjerner tøystykket som er plassert nedi det?

Sigyn
SigynInnlegg: 2085
25.07.09 05:10
Knivey: Men du vil altså anta, ut fra erfaringen du har, at dette såret vil være helt åpent når jeg fjerner tøystykket som er plassert nedi det?

Jeg vil TRO at det lukker seg ganske raskt. Hvis du tenker litt "logisk" så har du hatt en tann/rot der nede hele tiden. Ved vanlig trekking uten tilløp til infeksjon så lukker det seg i løpet av noen få timer, og så får man spise igjen. Vil ikke tro at kroppen oppfører seg så veldig anderledes etter at du har hatt et tøystykke der nede en liten stund etter at du fjernet tannen.

Baltimora
BaltimoraInnlegg: 8267
25.07.09 17:18

følg tannlegens råd uansett:).. jeg slet veldig med min tanntrekning i nesten ett år pga jeg ikke forstod at det var antibiotika og veldig vikte tøybit som lå i gropen..

just a tip at the end here

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
26.07.09 18:48

Corsodyl skyllemiddel er også noe å ha i bakhodet for evt å for å komme ting i forkjøpet.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4722
27.07.09 19:51

Da jeg trakk mine visdomsjeksler fikk jeg en sånn såkalt veke slik som du har hatt. Fordelen er at den sikrer tryggere sårheling nederst i såret. Ulempen at det etterlater et hull som trenger lengre tid på å gro igjen, ift. sying. Hos meg varte det kanskje en og en halv måned før hullet var igjen. Skyldte med vann etter måltidene, hadde ikke noe voldt eller betennelse.

"Dry socket" kan det bli hvis tilhelingen nederst i såret ved kjevebeinet feiler. Dette skal man vanligvis kjenne etter 4-5 dager og man får da et hull helt ned til kjevebeinet...

Bruk Corsodyl i samråd med tannlegen. Tennene blir misfarget om man holder på lenge med dette...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester