Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hoffas knee?

NYTT TEMA
adinho82
adinho82Innlegg: 405
30.11.09 09:31

Hoffas kne er smerter i kneet rett under kneskåla!Har hatt disse  knesmertene nå i flere måneder og klarer ikke å bli kvitt det.Sinnsykt frustrerende.

Var hos NIMI og fikk diagnosen Hoffas kne. Fikk noen treningsøvelser av fysioterapauten som skulle hjelpe og senest i går prøvde jeg disse ut.

Etter øvelsene ble det enda verre, høyre kne som jeg i utgangspunktet hadde smerter i ble enda verre og i tillegg  begynte jeg å få vondt i venstre knee også.

Noen som har erfaring med Hoffas kne eller liknende.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
30.11.09 10:09
adinho82: Noen som har erfaring med Hoffas kne eller liknende.

Du bør ringe til Nimi og si ifra om at du fikk smerter etter å ha utført øvelsene. Mulig noe bør justeres, mulig det er forventet at det gjør vondt etterpå, mulig du gjorde øvelsene feil - ingen her kan vite nøyaktig hva.

Utover det er mitt råd å gjøre som ekspertene på Nimi sier - de er antagelig de beste i landet til å fikse slike ting. Sier en fysioterapeut der at du bør gjøre øvelser, så bør du gjøre øvelser :)

Mirithing
MirithingInnlegg: 515
30.11.09 14:00

Vil bare gjenta det Navnebruker sier, folka på Nimi er flinke. Ta opp det med smertene med dem, og se om ikke du kan justere noe, eller om det har vært noe feil i utføringen. Lykke til :)

Wes24
Wes24Innlegg: 4471
30.11.09 16:47

Hoffas kne kan være både veldig ekelt og veldig vanskelig, men er en interessant diagnose. Det kan være mange foskjellige skademekanismer, og diagnosen er ofte usikker.

Har du lyst til å forklare øvelsene du fikk? Som regel skal man være litt forsiktig med å provosere frem mye smerter ved fettputeaffeksjon, men som de over sier, så er de flinke på NIMI og vet nok hva de driver med. Jeg regner med at du skal inn igjen, og du bør absolutt si ifra at du fikk mere smerter da. Om du ikke skal inn igjen, ville jeg ihvertfall tatt kontakt.

Har dere vurdert å tape kneet? Det gir ofte veldig god smerelindring, og for mange kan en periode med taping være nok til at fettputa får nok avlastning til å lege seg selv.

adinho82
30.11.09 19:14
Wes24: Hoffas kne kan være både veldig ekelt og veldig vanskelig, men er en interessant diagnose. Det kan være mange foskjellige skademekanismer, og diagnosen er ofte usikker. Har du lyst til å forklare øvelsene du fikk? Som regel skal man være litt forsiktig med å provosere frem mye smerter ved fettputeaffeksjon, men som de over sier, så er de flinke på NIMI og vet nok hva de driver med. Jeg regner med at du skal inn igjen, og du bør absolutt si ifra at du fikk mere smerter da. Om du ikke skal inn igjen, ville jeg ihvertfall tatt kontakt. Har dere vurdert å tape kneet? Det gir ofte veldig god smerelindring, og for mange kan en periode med taping være nok til at fettputa får nok avlastning til å lege seg selv.

For å ta ting fra starten:

har egentlig aldri før hatt vondt i knærne og jeg har spilt fotball i mange år, trent vekter (150 kg knebøy) + mange eksplosive hoppøvelser (Plyometrics), ingenting av dette gjorde skade på knærne.

Smertene kom først i mai i år etter en del intensiv jogging på asfalt. Kjente det først som små stikkende irriterende smerter som jeg ignorerte og tenkte de skulle gå over, men det ble verre og verre og til slutt droppet jeg jogging og tok lang hvile.

Brukte hele sommern ca 2 måneder til å hvile og startet høsten med spinning og ting ble faktisk bedre. Kom til et punkt hvor jeg kjente meg helt frisk og alle smerter forsvant. Dette av spinning og step altså.

Men så tenkte jeg at jeg skulle prøve jogging og dermed så kjøpte jeg joggesko med god demping og jogget kun på tartan dekket/løpebane. Det gikk greit de 4-5 første gangene men så kom smertene og fra da har de aldri forsvunnet.

Har ikke trent på 3-4 måneder i det hele tatt og har alltid hatt sånn små irriterende smerte i knærne selv når jeg sitter.

Tok MR av høyre kne....for det er hovedsakelig i høyre kne jeg har smerte og ikke venstre. MR viste faktisk antydning til hevelse i fettputen.

Derfra dro jeg til NIMI og legespesialisten der konkluderte med Hoffas kne. Ble henvist til fysioterapaut som fortalte meg at prognosene er gode og at jeg burde kunne bli bedre.

Fikk øvelser av henne som jeg skulle gjøre, det er snakk om Knebøy med lette vekter, lett spinning, og en del andre øvelser for bein og knær.

Prøvde disse ut igår og ting ble verre! Rett etter at jeg ble ferdig med treningen kjente jeg meg bedre men ca 2 timer etter treningen kom smertene og det var verre enn før. I dag har jeg hatt smerter i hele dag mens jeg sitter på kontoret og det er svært frustrerende og irriterende.

Man kan liksom ikke konsentrere seg om jobben.

Lurer på om noen har greid å bli kvitt Hoffas kne.........går det an eller er det noe som ikke kan fikses?

(Innlegget ble redigert 30.11.09 19:17)

Wes24
30.11.09 21:21

Hoffas syndrom er ikke noe vi er mye inne på i fysioterapistudiet, men jeg har plukka opp litt i forbindelse med ekstra kursing i idretsskader og taping. Om ikke fysioterapeuten din har sagt det, så vil jeg absolutt anbefale å ikke strekke kneet helt ut når du tar knebøy i restitusjonsfasen. Dette er den stillingen som provoserer fettputa mest, og bør unngås for å gi hevelsen mulighet til å gå ned.

Når det kommer til prognoser, så er de usikre. Det er absolutt mange som blir bra av hoffas kne, og jeg vil anbefale alle å prøve konservativ behandling hos en kyndig fysioterapeut. Om hun har opplæring i det, ville jeg anbefalt i tape kneet for å avlaste puta maksimalt en stund. Om dere ikke kommer noen vei med opptreningen er det i de aller fleste tilfeller mulig å kirurgisk korrigere fettputa og fjerne deler av den for å gi bedre plass. Dette gir om regel gode resultater, men du vil måtte bruke krykker en stund og belage deg på en liten opptreningsperiode.

Men alt i alt er det fysioterapeuten din som er eksperten (hun kan garantert veldig mye mer enn meg) og det er hun som har undersøkt kneet ditt. Dette er bare mine synspunkter, og du kan jo eventuelt lufte det for henne om du føler for det. Men jeg er veldig bestemt på at du ikke bør strekke helt ut i knebøy og at dere burde gi taping et forsøk (dette er et av veldig få eksempler hvor jeg mener taping har noe som helst for seg på et kne ;) )

adinho82
01.12.09 14:53
Wes24: Når det kommer til prognoser, så er de usikre. Det er absolutt mange som blir bra av hoffas kne, og jeg vil anbefale alle å prøve konservativ behandling hos en kyndig fysioterapeut. Om hun har opplæring i det, ville jeg anbefalt i tape kneet for å avlaste puta maksimalt en stund. Om dere ikke kommer noen vei med opptreningen er det i de aller fleste tilfeller mulig å kirurgisk korrigere fettputa og fjerne deler av den for å gi bedre plass. Dette gir om regel gode resultater, men du vil måtte bruke krykker en stund og belage deg på en liten opptreningsperiode.

hai og takk for engasjement og et utfyllende svar.

Men kan du som fysioterapaut forklare meg hvordan man skal kunne bli bra av treningsøvelser. Er utdannet som ingeniør og litt opptatt av logiske forklaringer på ting kan du si :-).

Så vidt jeg har skjønt det, for nå har jeg satt meg litt i det, så er Hoffas kne egentlig et fenomen som oppstår når fett puten i kneet blir fanget mellom tibia og femur beinet i kneet. Dett skjer p.g.a altfor mye ujevn trykk som kneet har blitt belastet av. Når man belaster kneet der fettputen er fanget så oppstår det skjæring i fettputten og blir den utsatt for for mye skjæring så kan den begynne å degenerere fullstendig.

Hvordan øvelser skal kunne slippe løs fettputen som er fanget mellom disse beinene er for meg en stor X?

Så vidt jeg ser det sånn rent logisk så  er operasjon den eneste utveien for å slippe løs fettputen som er fanget i beinstrukturen.

På en annen side så er jeg selvfølgelig meget skeptisk til operasjon da mange hevder den har meget variable resultater og det er stor sannsynlighet for at man kan bli enda verre av det. 

I tillegg må jeg si at jeg er meget skeptisk til norske kirurgersk kompetanse, erfaring og kunnskap på dette området. Håper jeg ikke må dra til utlandet for å få fikset dette, men som sagt skal man egentlig ta sjanse på at en eller annen gjøk lærer seg kirurgi på kneet ditt. Utifra internasjonale vitenskapelige artikler som er publisert i forbindelse med Hoffas kne så sier de spesifikt at resultatene er varierende og kirurgen som utfører operasjonen må være en som er spesialisert på kneoperasjoner.

det som hadde vært interessant for meg er å høre fra noen som har klart å bli kvitt det eller har hatt det?

(Innlegget ble redigert 01.12.09 14:54)

Wes24
02.12.09 21:54
adinho82: Men kan du som fysioterapaut forklare meg hvordan man skal kunne bli bra av treningsøvelser. Er utdannet som ingeniør og litt opptatt av logiske forklaringer på ting kan du si :-). Så vidt jeg har skjønt det, for nå har jeg satt meg litt i det, så er Hoffas kne egentlig et fenomen som oppstår når fett puten i kneet blir fanget mellom tibia og femur beinet i kneet. Dett skjer p.g.a altfor mye ujevn trykk som kneet har blitt belastet av. Når man belaster kneet der fettputen er fanget så oppstår det skjæring i fettputten og blir den utsatt for for mye skjæring så kan den begynne å degenerere fullstendig. Hvordan øvelser skal kunne slippe løs fettputen som er fanget mellom disse beinene er for meg en stor X? Så vidt jeg ser det sånn rent logisk så  er operasjon den eneste utveien for å slippe løs fettputen som er fanget i beinstrukturen.

Hei igjen!

Hadde glemt denne posten, men er her igjen nå.. Det ser ut som du har en grei forståelse av årsaken til problemet ditt ja. Teorien bak trening i forbindelse med denne kneskaden er å øke stabiliteten og få en bedre styrt og bedre funksjonell glidning mellom benstrukturene i kneet, slik at fettputa er mindre utsatt for klemming og skjærekrefter. Ved smerter er det veldig vanlig at aktiviteten i stabilitetsmuskulaturen blir svekket, og den store globale muskulaturen tar over. I kneet har vi ikke egne stabiliseringsmuskler, men deler av muskulaturen har mer atabiliserende oppgaver enn andre. I hovedsak er det vastus medialis obliquus (en del av vastus medialis, som igjen er en del av quadriceps femoris) som er særlig viktig i fobindelse med string av patella (kneskåla).

Som du skjønner er dette langt fra noen garanti for å få kneet ditt bra, men det holder hos noen. Som jeg sa (trur jeg) tidligere er ikke dette en skade vi er særlig mye innom i fysioterapistudiet, så jeg kan ikke ekstremt me om den. Men vi jeg var innom den på et kurs med fysioterapeutene for håndballlandslagene, og de kunne fortelle om at de hadde hatt gode resultater med taping/opptrening.

Når det gjelder operasjon, var det samme fysioterapeutene som fortalte at det som regel var vellkket, men jeg regner med at landslagsspillerne blir operert av de dyktigste kirurgene, får best opptrening og har best utgangspunkt til å bli bra igjen mtp fysikk o.l. Om du har lest at det ofte er mislykkede operasjoner skal jeg ikke krangle på det, da jeg altså bare har hørt det fra disse.

Hvis jeg husker det skal jeg sjekke noen bøker på praksisen i morgen og se om jeg finner noe, men kan ikke garantere noe ;)

adinho82
03.12.09 13:36

Har egentlig tatt MR undersøkelse i september og jeg glemte å ta med resultatet av den når jeg var innom spesialistlegen på NIMI.

Dette er resultatet:

MR høyre kne:

Undersøkt i tre plan etter standardprotokoll.

Det er lett økt mengde væske intraarticulært.

Det er normal signalintensitet i benmargene.

Det er intakte menisker, korsbånd og kollaterale ligamenter.

Det er normal høyde og signalintensitet i brusk.

Quadricepssenen er fortykket distalt med økt signalintensitet i den dype

del av senen og tilstøtende bløtdelsreaksjon. Funn som ved tendinose.

Patellarsenen er lett fortykket proximalt med økt signalintensitet, funn

som ved tendinose, såkalt jumpers knee.

Bemerker også at pasienten har litt steil lateral trochlea femoris med

antydet ødem i fettputen mellom laterale trochlea femoris og det

laterale patella retinacel. Dette kan man se ved patellofemoralt

trackingproblem, men funnet må korreleres med klinikk.

Det er normale forhold i Hoffas fettpute. Ingen forstørrede bursae.

R: Markert quadriceps tendinose. Jumpers knee. Tegn til patellofemoralt

trackingproblem.

Kontrasigneringsdato: 2009-09-04 12:26:41

Undersøkelse : MR/GE/T4/D/ -  (NORAKO) Tilleggsserie 4 , Status :

Signert  - Undersøkelsesdato : 2009-09-02 17:47:00

Undersøkelse : MR/GE/T1/D/ -  (NORAKO) MR høyre kne , Status : Signert 

- Undersøkelsesdato : 2009-09-02 17:47:00

Der står det jo at det er normale forhold i Hoffas fettpute, kan man da ekskludere at det er Hoffas syndrom vi snakker om i mitt tilfellet?

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
03.12.09 13:43

Ser ut som du i alle fall har jumpers knee. Som andre har nevnt, så er sportstape et godt hjelpemiddel her. Om du er som meg og blir sprø av å hele tiden huske å kjøpe tape og heller vil finne varige hjelpemidler, så finnes det regulerbare remmer til å feste under kneskåla. Men det kan hende at tape er best, da denne jo er litt elastisk.

Vil tro at fysioterapeuten din gir deg et passe rehabiliteringsprogram slik at du blir kvitt dette. Om det ikke løser seg av seg selv, så finnes det ikke-operasjon-alternativer vet jeg, har snakket med volleyballspillere som deltok i et forsøk hvor etellerannet ble sprøytet inn i kneet, og de ble kurert. Men dette vet sikkert Nimi alt om.

Det verste som kan skje er antagelig at du bestandig må bruke tape, tror ikke dette er noe som vil føre til at du må legge opp :)

Wes24
04.12.09 21:46

Det kan vel se ut som at hoffas kne er lite sannsynlig, men det kan ikke utelukkes 100% selv om de ikke ser noe på bildene. At de har andre funn der gjør det vel mer sannsynlig at du er feildiagnosert.

Fant forresten ingenting i bøkene på praksisen i dag, men det er kaskje like greit siden det ser mindre sannsynlig ut at det er hoffas kne du har ;)

sarek
sarekInnlegg: 3
21.05.10 15:05

Hei, så denne tråden nå. Er det noe nytt med kneet? Jeg har slitet med Hoffas kne selv i 8 månder.

Mvh

vallisen
vallisenInnlegg: 2
30.05.10 23:33

Ja. Hvordan gikk det med kneet? Jeg har blitt diagnostisert med både Jumpers, runners, patellofemorale smerter og Huffas..... Selv tror jeg at det er fettputen som er det største problemet nå og at det ble betent ved et fall for to år siden. Taping er det første jeg har opplevd som smertelindrende. Men jeg tenkte å få kortisonsprøyte i tillegg...

sarek
sarekInnlegg: 3
05.06.10 00:24

Hei vallisen. Hvordan kjennes smertene dine ut? Kjenner du det ved hvile? Hvodan taper du? Har selv fått alle diagnose du har fått unntatt jumpers.

Taping hjelper for meg til en viss grad, men det blir jo ikke bedre.

SirDino
SirDinoInnlegg: 1
02.11.10 02:59

Har slitt med knærne nå i snart 4 år, er bare 20 år gammel og har spillt aktivt fotball hele livet. Etter å ha lest postene ovenfor så stemmer beskrivelsen på hvordan Hoffas syndromet funker med hvor jeg har vondt og ikke minst "hvordan" vondt det er.

Har fått diagnose, jumpers, Betennelser i hundre vis, strukne sener osv. Aldri har legene kommet med noe konkret de mange gangene jeg har vært der. I senere tid så har vel nesten trenere og diverse nesten begynnt å tro at det er bare tull at det gjør vondt og at det bare er en unnskyldning for å slippe unna trening. Dette er VELDIG frustrerende og er vel på randen til å slutte snart pågrunn av disse hemmingene.

Har blitt en del private utgifter på å finne ut av noe som jeg enda ikke har fått svar på, og tingen er jo at jeg bor for meg sjøl og ikke har den største inntekten heller. Så får liksom aldri tatt meg "råd" til en skikkelig undersøkelse. De gangene jeg har luftet til legene hva jeg tror det kan være sjøl etter å ha lest på diverse forumer og sånt som det her så får jeg som regel svar om at de ikke kan ta forbehold på tips ifra en u-utdannet lege. Noe som også er frustrerende.

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt : Hva i all verden skal jeg gjøre ? Utifra alt det rare som har blitt ansett så langt så ligner hoffas syndromet mest på hva det kan være for meg personlig hvertfall..

Bakkantinus
BakkantinusInnlegg: 1
02.11.10 18:52

Hei:-) Jeg fikk diagnosen Hoffas pute/kne i 1982 og fikk operert ut puten . Har siden vært stort sett bra i kneet. Han som opererte meg var professor i ortopedi Paul Lereim.Han er tilknyttet Rikshospitalet. Det kan være verdt et forsøk

å ta kontakt med ham i og med at det ser ut til å være  en noe uvanlig knetilstand.Han var den fremste på området Hoffas pute i 1982,så da skulle jag anta at han ikke har lært mindre med årene.

Lykke til:-)

ski_skate
ski_skateInnlegg: 1
05.08.19 14:02

Hei, tar opp denne tråden om hoffas kne/syndrom igjen. Har vært på Nimi og fått påvist Hoffas kne. Skaden kom etter en skøytetur på rulleski i April. Kjent noe feil skjedde i kneet i et fraskyv med maks innsats og vinkel på kne. Har fått noen kneøvelser samt beskjed om å v-tape kneet for å avlaste. Har vært fram og tilbake med kjenning av skaden til 1. juni. Siden da hjelper verken å være helt i ro som jeg var i hele juni eller lett trening som staking. Er det noen her som har blitt bra uten å måtte operere kneet og evt. hvor lang tid tok og hva hjalp på skaden for å bli bra igjen. Erfaringer og kommentarer mottas med takk!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg