Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Magetrøbbel

NYTT TEMA
Utbruddet
UtbruddetInnlegg: 354
14.12.09 21:04

Jeg er 188cm høy og veier 91kg, trener styrke 3 ganger i uken og skulle hatt startet med utholdenhetstrening, men mitt problem er magen.

Jeg har helt jævlig dritlukt, selv misliker jeg den, men min sarte bestevenn sier at han nesten spyr av den, med det sagt spyr han noe lett. Jeg har ikke spydd på 3 år og jeg har vært borti flere kvalmende situasjoner hvor brekninger er det verste jeg kan ha fått. Men trøbbelet mitt er at jeg bruker veldig lang tid på do, føler aldri at jeg blir ferdig og at jeg må drite noe helt sinnsykt før gymmen av og til. Konsistensen og lukta kan variere, men den er for det meste ''normal''. I det siste må jeg opptil flere ganger om dagen på do og jeg føler meg nesten alltid oppblåst, jeg har aldri følt meg ''tømt'' heller.

En ting som jeg reagerte mer på var at jeg av og til fikk rap som jeg rett og slett ikke kunne stoppe den når den kom, og så klart kom det fra den dypeste delen av magesekken og den har noenlunde samme lukt som driten. Dette er veldig sjeldent, men det irriterer noe sinnsykt, hver gang jeg har vært hos fastlegen har det vært for helt andre grunner og jeg glemmer det helt av. Jeg er skeptisk av natur til alle Activia og mirakelkurer, samt den VitaePro (uff).

Noen som har noen tips til et bedre kosthold som kanskje kunne hjelpe? Jeg spiser havregryn, yoghurt og brødskiver med nugatti om morgenen, spist litt tunfisk også med det er litt mer nylig. Ikke delikat å si det her og litt flaut, men jeg tror at jeg heller burde rådføre meg før jeg tyr til lege, eksperthjelp eller en fin del avføringsmiddel.

jacobsen13
jacobsen13Innlegg: 2
16.12.09 00:43

Har du forsøkt å få i deg ekstra med enzymer, som f.eks i tysk surkål.... Sauerkraut. Gull verdt forenhver fordøyelse. Kjøpes rimelig i de fleste butikker som selger utenlandsk mat (innvandrerbutikker). Vil være et godt forsøk.... som ikke koster stort. Daglig i 3-4 uker burde gi deg god indikasjon, men måvære sauerkraut, naturlig fermentert gjæret) hvitkål. Guten apetit!!

William S
William SInnlegg: 10189
17.12.09 08:50
Utbruddet: Noen som har noen tips til et bedre kosthold som kanskje kunne hjelpe? Jeg spiser havregryn, yoghurt og brødskiver med nugatti om morgenen, spist litt tunfisk også med det er litt mer nylig. Ikke delikat å si det her og litt flaut, men jeg tror at jeg heller burde rådføre meg før jeg tyr til lege, eksperthjelp eller en fin del avføringsmiddel.

Legen er så absolutt den beste personen du kan rådføre deg med. Ser at du er født i 1992, da behøver du ikke å bekymre deg fordi foreldrene dine har ingenting med om du går til legen etter du er fylt 16.Legen kan evt gi deg henvisning videre om det er behov for det. Han kan iallefall gi deg langt bedre råd enn vi på VG debatt. 

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11785
17.12.09 14:28
Utbruddet: Noen som har noen tips til et bedre kosthold som kanskje kunne hjelpe? Jeg spiser havregryn, yoghurt og brødskiver med nugatti om morgenen, spist litt tunfisk også med det er litt mer nylig.

Du må da spise noe mer enn dette i løpet av dagen? :)

Min personlige erfaring er at når kostholdet er bra, så lukter ikke avføringen spesielt dårlig. Men straks jeg har spist mye godteri, vært på fylla, eller på andre måter plaget kroppen min, så gir det seg raskt utslag på lukta. Mye brød gir oppblåst mage - det eser jo ut. Siden du trener styrke, så kan det vel hende at du spiser proteinpulver? Myten om at det lukter intenst fis der bolerne holder til, stammer fra proteinpulver....Så kanskje du skal forsøke å droppe dette, i tilfelle.

Ut fra det du ellers beskriver så kan det sikkert være en god ide å ta en tur til legen for å sjekke helsen, og ta det videre derfra. Treg mage og forstoppelse og slikt finnes det nok greie medisiner for.

Utbruddet
17.12.09 23:40

Takk for hjelpen, jeg skal prøve meg frem med kostholdet.

Jeg tror jeg kunne si litt mer om hva jeg spiser i løpet av dagen bortsett fra morgenen. Det blir veldig mye rødt kjøtt, oksekjøtt i form av kjøttdeig, biff og gryteretter er normalt. Jeg bruker heller ikke noen form for proteinpulver eller proteinshake, foretrekker noe mer naturlig. Faktisk kan jeg melde om at jeg har blitt kvitt forstoppelsen, for noen timer siden hadde jeg en perfekt runde på do som tok bare 5 minutter, merket nesten ingenting lukt.

Jeg har bare hatt en dasstur idag og det er jo bedring, men nå som jula nærmer seg må jeg nesten prøve å holde meg mer i skinnet i møte med maten. Et ut av mine spesialiteter er at jeg kan spise en god del mat før jeg merker at jeg blir mett, men hvis jeg for eksempel eter en del og så stopper går appetitten bort. En ting som ksnskje hjelper er rett å slett å ete i mindre mengder og kanskje litt oftere. Godteri har det blitt mindre av og colaen har blitt kuttet ned litt. Tror nesten dette går rett vei.

Som William S sa så blir det vel en legetur hvis dette ikke går rett vei. Har tatt noen apoteksmidler mot treg mage og forstoppelse, det ble vel 3-4 dassturer dagen, men det var bedre enn 3-4 i uka som ikke var det herligste i verden.

Og hvis jeg får tak i noe av det jacobsen13 anbefalte skal det prøves, vet om en butikk som kanskje har det, Alanya Import i sentrum. Med det sagt, surkål (huff).

S-Julius
S-JuliusInnlegg: 11
30.12.09 23:28

Bruker du mye melkeprodukter?. Det kan være at du har intolranse for melk og/eller gluten.

Let opp "proteinintoleranse" på nettet.

Se også www.npif.no

(Innlegget ble redigert 30.12.09 23:29)

eflatjan
eflatjanInnlegg: 434
30.12.09 23:56

Oppsøk lege og sjekk for Morbus Crohn  eller Ulcerøs Colitt. Dette er betegnelser for kronisk betennelse i fordøyelsessystemet, som regel i tynntarmen (Crohns) eller tykktarmen. (UC) Jeg har selv Crohns og kjenner igjen noen av symptomene. Om ikke annet, få fastslått at du ikke har noen av disse sykdommene.

Om du har noen av disse er ikke surkål det jeg ville anbefale;-)

eflatjan

http://www.pbase.com/bolla49

Utbruddet
21.03.10 09:35

Var på koloskopiundersøkelse for litt over 3 uker siden, skulle ha fått svar på prøvene de tok da. Tror det var noe av det verste jeg har vært med på, gidder ikke si så mye om det (laxabon, nam), men tykktarmen var irritert, det var litt betent og sårt. Det var på vei tilbake, men etter det vi kunne se på skjermen så var det snakk om kostholdet. Jeg tror nok at hvis jeg skulle ha Morbus Crohn eller Ulcerøs Colitt ville jeg få svar på det nå.

Markyyy
MarkyyyInnlegg: 237
08.07.10 09:34

Du skulle ikke tilfeldigvis drikke en del proteinpulver etter trening.

Eventuelt drikke mye brus, kaffe eller spise mye hvitt brød?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg