Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er grunnen til de store helseforskjellene?

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
02.03.10 15:27

Ny norsk forskning har funnet ut at dødeligheten er redusert fra 60-tallet til i dag, men at gevinsten er mye større for befolkningsgrupper med høyere utdanning, enn de med lavere utdanning. Hva tror du grunnen er til de store sosiale ulikhetene på helsefronten?

Ganklabb
GanklabbInnlegg: 5930
02.03.10 16:11

- Betydelig større andel røykere, alkoholikere og andre rusmisbrukere blant de med lavere utdanning. Dette er nok det viktigste poenget

- Større fokus på sunn mat og et sunt levesett blant de med høyere utdanning

- Sunn mat og et sunt levesett koster ofte litt mer penger, dette favoriserer de høyt utdannede

- Mer kunnskap om helse og symptomer slik at man tidligere går til lege om man blir syk. Tidligere behandling = bedre prognose

- Lavt utdannede har jobber som medfører økt risiko for sykdom og død.

Mirithing
MirithingInnlegg: 515
02.03.10 21:26

Henger meg på Ganklabb, jeg. Forskjellene hadde sikkert også vært større om ikke staten dekket store deler av kostnadene i helsevesenet, men de forsvinner jo ikke helt heller.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
04.03.10 14:32

MOD har for lite å gjøre

gerdsdotter
gerdsdotterInnlegg: 1
05.03.10 09:42

ser at dei som døyr, er dei med låg utdanning, røykjarar og rusbrukarar...

dei som ikkje døyr... det er dei er er intressrt i. skal dei leva evig, dei???

eg som alltid har trudd - at å døy er det einaste sikre ved livet....

eg har sikkert for lite utdanning...

CoeXisT
CoeXisTInnlegg: 604
05.03.10 10:06

For en tullete sak for det første. Dette er jo ikke nyheter, dette er selvsagtheter.

Høyt utdannede lever sunnere og mer bevisst. I tillegg har man som regel bedre økonomi og stabilitet og liknende.

Lavt utdannede trener mindre, røyker mer og lever mer usunt. De har også dårligere økonomi og mindre stabilitet. Noe som tilsvarer mer stress.

Tror ikke velferdsstaten kan få en døyt av skylda for disse forskjellene. Det er personlige valg hver og en tar, ingenting annet.

WeaponsOfMassCreation
WeaponsOfMassCreationInnlegg: 3008
05.03.10 14:50

Det er jo ingen tvil om at hardt arbeid innen idustri og bygg medfører enorme slitasjeskader på kroppen. I tillegg skal det nevnes at HMS ikke alltid har vært så strengt som det er nå, og at folk på "gulvet" ofte ble utsatt for både miljøgifter og arbeid som i dag ikke er forsvarlig. Det er nok først og fremst dette som fører til tidligere død. Livsstil utenom arbeidet spiller nok inn, men det er ikke her den store forskjellen ligger, tror jeg.

Økonomisk usikkerhet og stresset dette medfører kan selvfølgelig også nevnes.

(Innlegget ble redigert 05.03.10 14:52)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24586
07.03.10 19:47
Ganklabb: - Betydelig større andel røykere, alkoholikere og andre rusmisbrukere blant de med lavere utdanning. Dette er nok det viktigste poenget - Større fokus på sunn mat og et sunt levesett blant de med høyere utdanning - Sunn mat og et sunt levesett koster ofte litt mer penger, dette favoriserer de høyt utdannede - Mer kunnskap om helse og symptomer slik at man tidligere går til lege om man blir syk. Tidligere behandling = bedre prognose - Lavt utdannede har jobber som medfører økt risiko for sykdom og død.

Tjaa...

1. Kan vel dekke deg bak alkoholikere. Kryr det?
 Men antatt faktum er at de med høyest utdanning drikker mest, både i Norge og GB. 
http://www.side2.no/helse/article2784897.ece

Og brystkreft øker mest hos høyt utdannete kvinner, også internasjonalt. 
Og man ser sammenhengen grunnet alkoholen.
http://www.fmr.no/alkohol-og-kreftrisiko-saerlig-brystkreft.328195-52410.html

Røyking er korrekt.

2. Sunt levesett i seg selv koster ikke mer penger. 
Mindre røyking og mindre alkohol sparer jo penger.

3. Kosthold og inntekt?
Neppe.
Og det er flust av de uten høy utdanning, være seg type kort eller lang, som tjener masse mer enn
snittet av de høyt utdannete.
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/16/foreldres-inntekt-uviktig-/index.xml

4. Kunnskap om helse og symptomer
Tja. 
Økonomer, datapersonale, ingeniører, matematikere, fysikere bla bla bla har ikke særlig kunnskap om helse per se, om de ikke har spesiell interesse. 
Men tidsmessig er man kanskje grunnet det å finne ut noe nytt mer interesserte, en del...

Det med å søke lege er interessant. 
De med høy utdanning har ofte lettere arbeidsforhold når det gjelder å kunne stikke av i arbeidstiden.
Ofte taper de heller ikke penger på dette.
Og legene kommer jo sent og stikker tidlig av.

* og man vet jo at de med høy utdanning oftere nå bruker alternativt, gjerne som forebyggende i tillegg... Faktorer som utdannelse og lønn varierer sterkt fra land til land: Noen steder er de største brukergruppene personer med høyere utdannelse og lønn, mens andre steder er det stikk motsatt - de fleste brukerne er personer med lavere utdannelse og lønn."  http://www.nifab.no/om_alternativ_behandling/alternativ_behandling_i_norge/bruk_internasjonalt
(f.eks. USA for 1 og India for 2... I India er vanlig medisinsk behandling veldig dyrt).

"Undersøkelser har tilbakevist antagelsen om at brukergruppen av alternativ medisin hadde lav sosial status. Det har tvert i mot kommet frem at det er i middelklassen at vi finner den beste grobunnen for alternative terapier. Det er faktisk en overvekt av folk med høy utdannelse som søker alternativ behandling og kvinner er overrepresentert. Mange oppsøker alternative terapeuter for lidelser som de har hatt i lang tid." NOU 1998:21 s.98ff og Christie 1991:kap.2.

5. Utdannelse og risikoyrker
Selvsagt.

duodenum1
duodenum1Innlegg: 39
10.03.10 23:54
return_of_drakkar: 1. Kan vel dekke deg bak alkoholikere. Kryr det?
 Men antatt faktum er at de med høyest utdanning drikker mest, både i Norge og GB. 
http://www.side2.no/helse/article2784897.ece

Aldri plukket opp hverken alkoholikere eller narkomane(jobbet i ambulanse) som hadde flosshatt og lystbåt, de var nok fattige alle mann. Ta deg en tur ut i oslo og se på risikogruppen, de er fattige hele gjengen. Det studien der ikke viser, er hvem som faktisk kommer så langt som misbruk, som da danner grunnlaget for de fleste alkohol/rus relaterte dødsfall. Og det er adskillig færre høyt udannede enn lavere utdannede som blir misbrukere. Uten å vise til studie, du må bare stole på livserfaringen min fra Oslo traktene.

Mener dessuten det er merkelig at du drar in homøopat diskusjonen her og, jeg nekter iallefall å tro at det er en sammenheng med levealder og homøopati.

return_of_drakkar
13.03.10 21:27
duodenum1: Aldri plukket opp hverken alkoholikere eller narkomane(jobbet i ambulanse) som hadde flosshatt og lystbåt, de var nok fattige alle mann. Ta deg en tur ut i oslo og se på risikogruppen, de er fattige hele gjengen. Det studien der ikke viser, er hvem som faktisk kommer så langt som misbruk, som da danner grunnlaget for de fleste alkohol/rus relaterte dødsfall. Og det er adskillig færre høyt udannede enn lavere utdannede som blir misbrukere. Uten å vise til studie, du må bare stole på livserfaringen min fra Oslo traktene. Mener dessuten det er merkelig at du drar in homøopat diskusjonen her og, jeg nekter iallefall å tro at det er en sammenheng med levealder og homøopati.

Nå sies det jo også at det jeg nevner er skjult for offentligheten.
Men knyttes altså til farlige erhaltete tilstander.

De bemidlede er selvsagt i andre miljøer uansett.

Det interessante er at homøpati / alternative tillegg brukes mest av de best utdannete.
Og de har generelt best helse.
Kanskje en sammenheng.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 39513
16.03.10 03:27

Godt utdannede folk kommer ofte fra hjem hvor også foreldrene har god utdannelse. De leser ofte mer, og har hatt/har mer greie på hvor viktig det er med riktig kosthold. De røyker også mindre enn de med lav utdannelse. Så dermed har mange hatt det bedre/levd sunnere, helt fra de ble født!

De har også ofte en lettere og bedre arbeidssituasjon som ikke sliter dem ut eller påfører farlige stoffer. Dårlig utdannede har ofte et ensformig og kjedelig og/eller tungt fysisk arbeide.
Flere lavtlønnede og uføretrygdede får også mer rusproblemer enn velutdannede mennesker.

Noe annet er også at folk med dårlig råd ikke alltid har råd til å kjøpe vitaminer og det sunneste på menyen bestandig.., for det er som kjent billigere med røkte pølser enn fisk og kyllingfilet..

(Innlegget ble redigert 16.03.10 03:33)

TURBRA
16.03.10 03:31
duodenum1: Aldri plukket opp hverken alkoholikere eller narkomane(jobbet i ambulanse) som hadde flosshatt og lystbåt, de var nok fattige alle mann. Ta deg en tur ut i oslo og se på risikogruppen, de er fattige hele gjengen. Det studien der ikke viser, er hvem som faktisk kommer så langt som misbruk, som da danner grunnlaget for de fleste alkohol/rus relaterte dødsfall. Og det er adskillig færre høyt udannede enn lavere utdannede som blir misbrukere. Uten å vise til studie, du må bare stole på livserfaringen min fra Oslo traktene.

Folk med penger/utdannelse kan også ha rusproblemer, men det er letter å skjule det i en leilighet på vestkanten, enn på gata i Oslo sentrum.
Men det er klart at det er flere med rusproblemer blant de fattige..

Rart på en måte, for "rusen" er jo ikke billig?

return_of_drakkar
17.03.10 16:20

Nå sies det at overvekt også er helseskadelig.
Undersøkelse viser vel at med høyere utdanning er mindre plaget med dette, gjerne fra barnsbein av om foreldre er i samme bås.

Helsemyndighetene og kostholdsekspertene prøver å nå ut med budskapet sitt.
Dette hører alle.
Ingen kan unngå det.

Men dette forholdet med overvekt har jo først skikkelig skutt fart i nevnte "opplysningsperiode".

Er det mulig at de høyt utdannete mer enn "almuen" ikke sluker disse rådene, men har andre diettregimer?

duodenum1
22.03.10 18:08
TURBRA: Rart på en måte, for "rusen" er jo ikke billig?

Jepp, blir forundret over det selv, men tigging er faktisk ganske innbringende. og det er noe vinningsforbrytelser og videresalg osv.

TURBRA
23.03.10 11:53
duodenum1: Jepp, blir forundret over det selv, men tigging er faktisk ganske innbringende. og det er noe vinningsforbrytelser og videresalg osv.

Ja, og en del prostituerer seg også dessverre..

hotboots
hotbootsInnlegg: 204
03.04.10 21:55

Høyt utdannede bryr seg mer, rett og slett. Så enkelt som det.

Caile
CaileInnlegg: 2
07.04.10 21:41

Vel kan være mange grunner til at de med høyere utdanning, lever lenger; eller kanskje en ren tilfeldig het. men en stor faktor kan være de har gjerne yrker hvor man ikke sliter kropp like mye, lønn kan være høyere (man har noen yrker som ikke krever høy utdanning som gir høy lønn men de er som regel risikofylte.)

Vel som du sa Antatt forbruk er Støre hos de med høy utdanning/mest penger, men det må da også tas forbehold på at det ikke er alle de fattige som oppdages heller at de drikker mye, og hva tror du er mest påvirkende på kroppen et bestemt mengde hver dag over tid, eller en flaske sprit (eller flere) som blir tatt i løpet av en dag for så ratt ha noen dager uten, for og så begyne igjen flere dager med alkoholen igjen.

og videre angående narkotika bruk; om man har noen ordentlige tall på det er jeg ikke sikker da det mest sannsynlig er enda vanskeligere og holde øye på da alt av den typen salg går under bordet, i stedet for at mesteparten går over disk. Men jeg vil anta at den farligste misbruken er nok mer av blant de lav tid utdannede. Det er da i tillegg til at de med kort utdanning som oftest da må gå til mer drastiske handlinger for og få dags dosen sin.

Vel på delen med og leve sunt vel ja det er billigere og slutte og røyke, men det er ikke alle som klarer det, og de ender da med mindre penger, da de prioriterer røyken over maten, (Det gjelder også de verste alkoholikerne og de narkomane) dette vill jo da gjøre at de med høy utdaning (og da ofte også godt betalt) kan faktisk velge og kjøpe seg den sunnere maten som faktisk er noe dyrere en den andre.

Om så mye annet (Sosialt og kunnskapsmengde) har store utslag er jeg litt i tvil om, for tilgang til info om ernæring og hva som er mer sunt en andre ting er det en del info om, som er tilgjengelig gratis også. man må søke noe av den selv men man har mulighetene. så tror ikke kunskapen har det største utslaget.

Noen andre faktorer kan være: Noen av de lavere utdannede klarte ikke utdanningen pga sykdom, Noen med høyere utdanning får råd til en del flere beskytene midler.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
14.04.10 21:35
duodenum1: Aldri plukket opp hverken alkoholikere eller narkomane(jobbet i ambulanse) som hadde flosshatt og lystbåt, de var nok fattige alle mann. Ta deg en tur ut i oslo og se på risikogruppen, de er fattige hele gjengen. Det studien der ikke viser, er hvem som faktisk kommer så langt som misbruk, som da danner grunnlaget for de fleste alkohol/rus relaterte dødsfall. Og det er adskillig færre høyt udannede enn lavere utdannede som blir misbrukere. Uten å vise til studie, du må bare stole på livserfaringen min fra Oslo traktene.

Nå er det faktisk svært få av oss dere kaller rike, som faktisk går rundt med floss til daglig, da.

Og så er det jo ofte slik at uansett utdannelse eller rikdom, så forsvinner ofte dette i alkohol eller stoff når man får et avhengighetsforhold.

Så mye av grunnen til aldersforskjellen ligger nok i hvem som får best og raskest behandling på sykehus om de skulle bli syke eller skadet. Og det er nok ikke Jørgen Hattemaker slik vårt helsevesen fungerer idag, med milelange ventelister om man ikke er en prioritert pasient eller kan betale selv.

Så da kan vi jo sette min livserfaring som pasient opp mot din livserfaring, som baserer seg på mangel på flosshatt hos pasientene...

duodenum1
19.04.10 20:02
Bengal1: Så da kan vi jo sette min livserfaring som pasient opp mot din livserfaring, som baserer seg på mangel på flosshatt hos pasientene...

har du hørt om å bruke bilder eller metaforer? tydeligvis ikke.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
19.04.10 20:06
duodenum1: har du hørt om å bruke bilder eller metaforer? tydeligvis ikke.

Jada, men siden du var til overmål sarkastisk, valgte jeg å svare på samme måte.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41553
19.05.10 05:19
Ganklabb: - Betydelig større andel røykere, alkoholikere og andre rusmisbrukere blant de med lavere utdanning. Dette er nok det viktigste poenget

Det stemmer ihvertfall for mitt vedkommende. Er uføretrygdet og damper ivei. Samt at jeg spiser usunn ferdigmat og fastfood. Og så har jeg ingen utdannelse unntatt videregående grunnkurs.

SwampStream
SwampStreamInnlegg: 20
06.06.10 07:07
Ganklabb: - Mer kunnskap om helse og symptomer slik at man tidligere går til lege om man blir syk. Tidligere behandling = bedre prognose

Ville bare si at jeg er veldig enig i denne delen av svaret.

Aebriol
AebriolInnlegg: 14684
14.06.10 10:11
Ganklabb: - Betydelig større andel røykere, alkoholikere og andre rusmisbrukere blant de med lavere utdanning. Dette er nok det viktigste poenget - Større fokus på sunn mat og et sunt levesett blant de med høyere utdanning - Sunn mat og et sunt levesett koster ofte litt mer penger, dette favoriserer de høyt utdannede - Mer kunnskap om helse og symptomer slik at man tidligere går til lege om man blir syk. Tidligere behandling = bedre prognose - Lavt utdannede har jobber som medfører økt risiko for sykdom og død.

Fasiten. 

Legene bør ikke ta tak i dette, skal man utjevne dette må det være billigere å leve sunt, enn usunt, da dårlig råd ofte er knyttet til dårlig utdannelse (ikke alltid), og usunt kosthold ofte er knyttet til manglende kunnskap og manglende økonomi til å leve sunt. 

Samtidig bør man vurdere å totalforby røyking i norge. 

Alternativt kan man konkludere at det er forskjell på folk, og vi får ikke alt likt uansett hva vi gjør ...

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
22.06.10 21:11
VG Nett: Ny norsk forskning har funnet ut at dødeligheten er redusert fra 60-tallet til i dag, men at gevinsten er mye større for befolkningsgrupper med høyere utdanning, enn de med lavere utdanning. Hva tror du grunnen er til de store sosiale ulikhetene på helsefronten?

Høyt utdannede jobber ikke i døgnkontinuerlige jobber, noe som har vist seg å påvirke levealderen betydelig.

Likevel er pensjonsalderen for en skiftarbeider den samme som for en på 8-16-jobb, med unntak i politiet, noe som forsterker forskjellene ytterligere!

Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
07.07.10 02:25
VG Nett: Ny norsk forskning har funnet ut at dødeligheten er redusert fra 60-tallet til i dag, men at gevinsten er mye større for befolkningsgrupper med høyere utdanning, enn de med lavere utdanning. Hva tror du grunnen er til de store sosiale ulikhetene på helsefronten?

Bedre gener? Det skulle vel være den mest innlysende forklaringen ihht. evolusjonsteorien. Velstående mennesker får ordnet seg bedre partnere - og får derfor sunnere barn, som selvfølgelig havner i samme sosiale klasser som sine foreldre. Høyere sosiale klasse innebærer større økonomiske rammer, større ambisjoner og større forventninger.

Mindre velstående må ta til takke med de partnerene med dårligere genetisk utrustning, og samtidig som barna arver foreldrenes klasse, dårligere tro på egen mestringog manglende erfaring med høyere klasser og utdanningsnivå - arver de også dårlige gener.

Selv om vi tror at det er stor bevegelse mellom klassene i dagens "klasseløse" samfunn gifter 95% seg innenfor samme klasse.

(Innlegget ble redigert 07.07.10 02:27)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4824
17.07.10 16:17

Jeg tror at man med høyere utdanning, og ditto bedre jobb og lønn, generelt får et høyere selvbilde/grad av selvrespekt. Man føler at man i større grad å lykkes med noe, at man gjør de rette tingene osv. Man kommer inn i positiv sirkel hvor man også overfører dette bildet av seg selv til andre områder og jobber naturlig for å gjøre det godt også der. Røyking og andre usunne vaner passer dårlig inn i et slik bilde av seg selv. Og det forsterkes av at man omgås av mennesker i samme situasjon og med samme forventninger.

ycgmsoya
ycgmsoyaInnlegg: 4
11.08.10 20:25

Fordi kosthold handler om kunnskap. Tror det bare er så enkelt.

rolfern
rolfernInnlegg: 6
02.10.10 21:00

Kan ikke dette være litt høna og egget-problematikk da? Jeg tror god helse, fysisk og psykisk, er en forutsetning for å lykkes i yrkeslivet, for å lykkes sosialt, og for å klare å realisere andre typer drømmer og mål.

Pixiesrotte
PixiesrotteInnlegg: 352
13.10.10 13:49

Folk med høyere utdanning er mer helsebevisste, og trener mer, drikker mindre alkohol og røyker mindre. På mitt universitet er en tredjedel av alle studentene medlem av studenttreningssenteret, og de som trener på andre treningssentere kommer jo i tillegg.

rilke
rilkeInnlegg: 4575
14.10.10 01:37

Lav sosial status fører til at en gir blaffen både i seg selv og andre, tyr til rusmidler, vold og andre usunne vaner. Og denne tendensen vil forsterke seg jo lengre det nåværende fokus på "karriere" fortsetter, og jo større avstanden blir mellom topp og bunn.

Det krever nokså stor evne til selvstendig tenkning for å løsrive seg fra denne sosiale tvangstrøya om å være en lydig og flink arbeider, helst aspirerende sjefsemne. Det kreves egenhendig desosialisering. For vi er alle sosialisert inn i produksjonssamfunnet, hvor vår status defineres av vår plass i produksjonshierarkiet.

Det er mulig å bryte ut, men det er få som har krefter nok.

Karrieretankegangen er selvfølgelig et blindspor, både personlig og samfunnsmessig, og fører kun til at konkurransesamfunnet får ytterligere tak på enkeltmenneskene, på bekostning av mer grunnleggende verdier: familie, vennskap, refleksjon, rekreasjon. Alt det som vi aller helst vil bruke vår tid på.

Og om livet til slutt reduseres til en konkurranse om stillinger, penger og status, hvor blir det av alt det andre vi egentlig heller ville brukt tiden vår på? Hvorfor jobbe som et helvete i 11 måneder og lengte etter 4 ukers ferie? Uansett hvor fine hoteller en kan besøke i ferien, skal en ubønnhørlig tilbake til skrivebordet.

Man har jo et valg, men tør ikke ta det naturlige valget av frykt for redusert sosial anseelse. Er en først ruset på sin egen (som regel) middels suksess i arbeidsmarkedet, blir det utenkelig å ta et steg tilbake. En er fanget for livet.

Det naturlige valget er å hoppe av karrierehysteriet, bli kjent igjen med sine nærmeste, og leve sammen i en utvidet storfamilie av slekt og venner. Og bruke den korte tiden på jorda til dette ene, og viktigste: å ta vare på hverandre.

Altså ikke på å konkurrere med hverandre, å selge syltetøy for et multinasjonalt selskap og kjøre en litt finere bil enn i fjor.

Om flere kunne løsrive seg fra det hysteriske produksjonssamfunnet, tror jeg også at integrasjonen mellom ulike sosiale lag og yrkesgrupper ville øke, med en utjevning av helsemessige forskjeller som resultat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg